Тема. Термометр. Вимірювання температури повітря
Мета. Формувати знання здобувачів про будову та призначення термометра; навчити дітей користуватися різними видами термометрів, вимірювати і записувати температуру повітря; використовувати знання математичної науки; розвивати самостійність при вимірюванні температури повітря; виховувати зосередженість та уважність під час виконання практичної роботи; коригувати вміння школярів працювати за зразком та вказівками вчителя.
Обладнання: підручник для 6 класу; термометри (кімнатний, зовнішній, медичний, водяний); роздаткові моделі термометрів на кожну парту; 2 склянки для води, електрочайник.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Нервово – психологічна підготовка здобувачів до уроку.
1) відмітити відсутніх;
2) перевірка готовності класу до уроку
Учитель. Діти! Сьогодні наш урок розпочне Валера.
Валера. Ой, ой, ой! (Валера тримається за голову, обіймає себе за плечі.)
Учитель. Що це трапилось з Валерою?
Валера. Щось мені нездорово… Голова болить і холодно.
Учитель. Мабуть трапилося лихо. Діти, а як дізнатися, чи не захворів Валера? Що потрібно зробити?
(Очікувана відповідь. Потрібно поміряти температуру.)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Отже, Валера допоміг нам довідатися тему нашого уроку. Давайте запишемо її в зошит. «Термометр. Вимірювання температури повітря».
Сьогодні ви дізнаєтеся, як визначати температуру за показниками термометра, особливу увагу приділимо вимірюванню температури повітря.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Прийом « Мозковий штурм».
Учитель. Подумайте і дайте відповідь на питання: для людей яких професій потрібні знання про температуру повітря?
Отже, знання про температуру повітря потрібні всім людям.
ІV. Актуалізація та корекція опорних знань.
Учитель. А давайте згадаємо, від чого нагрівається повітря?
(Очікувана відповідь. Повітря нагрівається від земної поверхні.)
Слово «термометр» складається із двох слів. Слово «термо» перекладається як «тепло». А от зі словом «метр» ви знайомилися на математиці. Що ж воно означає? «Метр» – «вимірюю». Отже, «термометр» означає «вимірюю тепло».
V. Сприйняття і усвідомлення здобувачами нового матеріалу.
1. Ознайомлення з видами термометрів.
Термометри бувають різні за призначенням. Піді йдіть до столу та розгляньте їх. Перед вами термометри кімнатний, зовнішній, медичний, водяний. Чим вони відрізняються і чим вони подібні? Всі вони мають однакову будову. Яку ж будову має термометр? Поверніться, будь-ласка, до своїх парт. Перед вами лежить термометр. Розглянемо його.
2. Ознайомлення з будовою термометра.
Термометр складається зі шкали, на якій поділками позначено градуси. Кожна поділка відповідає одному градусу. Цифри, що стоять біля поділок, показують число градусів.
До шкали прикріплюється скляна трубка. Її нижню частину заповнено металом, який називається ртуттю, або забарвленим спиртом.
3. Ознайомлення з принципом дії термометра.
Чому ж речовині у скляній трубці «не сидиться» на місці? Чому вона скаче то вгору, то вниз?
Виявляється, що рідина має таку властивість: коли вона нагрівається, то піднімається по трубці, а коли остиває – опускається вниз. Перевіримо це вимірюючи температуру води у двох склянках водним термометром.
4. Фізкультхвилинка.
А поки підігрівається водичка для нашого досліду, проведемо нашу традиційну фізкультхвилинку.
5. Проведення інструктажу з техніки безпеки при користуванні термометрами, що заповнені ртуттю.
6. Практична робота.
Вимірювання температури води у двох склянках водним термометром. За таким же принципом працюють всі термометри. Але зовнішній термометр дещо відрізняється від інших. Адже на вулиці не завжди тепло. Взимку в нашій місцевості нерідко бувають сильні морози. Для зручності люди ввели певні правила запису показів термометра. Ознайомимося з ними.
7. Робота з підручником.
Відкрийте підручник на с. 66. Знайдіть останній абзац тексту параграфа.
(Коментоване читання із встановленням показів на муляжах
та записом їх в зошит)
VI.Закріплення та осмислення знань.
1. Встановлення заданої температури на муляжі та запис показань. Наприклад:
- 9 градусів тепла;
- 5 градусів нижче (вище) нуля;
- 4 градуси морозу;
- 10° тепла.
(Корекція вчителем дій учнів)
2. І відділення виконує завдання 2 на с. 66 письмово.
VIІ. Підсумок уроку.
- Для чого людині служать термометри?
2. Оцінювання роботи учнів.
VIІІ. Домашнє завдання
— Скільки різних термометрів є у вас удома? Порівняйте їх. Виміряйте температуру повітря на вулиці на протязі тижня і записуйте покази термометра в зошит.
Додатковий матеріал
А́ндерс Це́льсій (27 листопада 1701 — †25 квітня 1744), шведський астроном і математик, широковідомим сьогодні завдяки термометру зі стоградусною шкалою, який отримав його ім‘я (термометр зі шкалою Цельсія або термометр Цельсія) і використовується в більшості країн світу. Сам Цельсій називав його «прикрасою» або приладом, що дозволяє побачити «якою мірою теплішає чи холоднішає в кімнаті». Спершу Цельсій визначив точку кипіння води як нуль градусів, а точку танення криги як 100 градусів. Після смерті Цельсія у 1744 році шкалу перевернув М. Штремер (відтоді 0 градусів — температура плавлення льоду, а 100 — кипіння води).