Дата:_______
Урок № 12
Клас 7
ТЕМА УРОКУ: Африка. Географічне положення. Дослідення та освоєння материка
МЕТА УРОКУ:
ОБЛАДНАННЯ: «Африка. Фізична карта», атлас, підручник, контурні карти, зошит для практичних робіт; графічна модель «Особливості географічного положення Африки», електронна презентація.
ТИП УРОКУ: урок формування нових знань.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: учні зможуть називати характерні ознаки географічного положення та дослідників материка; знаходити та показувати на карті об’єкти географічної номенклатури.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Організація уваги і роботи учнів.
Учитель знайомить учнів зі змістом і завданнями під час вивчення теми.
2. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Бесіда з використанням ілюстрації:
3. Мотивація навчальної діяльності.
Розповідь вчителя:
Африка – перший материк, з яким Ви познайомитесь. Африка – другий за розмірами материк світу. Назва Африка походить від слова афрос – без морозний. Материк Африка має спільне походження з Австралією і Південною Америкою, оскільки вони колись були єдиним материком Гондвана. Це материк рекордів живої природи: слон – найбільша тварина суходолу, жираф – найвища тварина, гепард – найшвидше бігає, страус – найбільший птах. Україна також пов’язана з Африкою. Ми не уявляємо свого харчування без капусти, цибулі, кавунів, батьківщиною яких є Африка, де вони й досі зустрічаються у дикорослому вигляді. Птахи: лелека, ластівки, журавлі, шпаки летять на зиму в північну Африку.
Інструктаж щодо алгоритму вивчення материка.
План характеристика материка
4. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
II. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Фронтальне опитування:
Завдання 1. За фізичною картою Африки визначте крайні північну й південну точки, західну і східну та знайдіть їх координати. Отримані дані занесіть у таблицю і зробіть позначки на контурній карті.
Сторони горизонту |
Крайня точка |
Географічні координати |
|
Широта |
Довгота |
||
Північ |
м. Рас-Енґела |
37°21´Пн.ш. |
|
Південь |
м. Аґульяс |
34°52´Пд. ш. |
|
Захід |
м. Альмаді |
|
17°32´Зх.д. |
Схід |
м. Рас-Гафун |
|
51°23´Сх.д. |
Завдання 2. За градусною сіткою визначте протяжність материка з півночі на південь ( 1° дуги меридіана – 111, 3 км):
а) у градусах: 37° + 35° = 72°;
б) у кілометрах: 111,3 км · 72° = 80013,6 км.
Завдання 3. Назвіть, які материки омивають Африку? Назвіть і покажіть на карті.
З усіх боків Африка омивається океанами та морями: на півночі та на заході – Атлантичним, на сході – Індійським океаном. Від Європи Африку відділяє Середземне море і вузька Гібралтарська протока. З Азією Африка з’єднується вузькою смужкою суходолу – Суецьким перешийком завширшки. Від Азії Африку відділяє Червоне море і Баб-ель-Мандебська протока. Моря і океани, що омивають материк, здійснюють суттєвий вплив на його природу. Берегова лінія Африки слабо розчленована. Найбільшими затоками є Аденська та Гвінейська, яка широко відкрита у бік океану. На сході виступає великий півострів Сомалі. Найбільший острів Мадагаскар від материка відділяється Мозамбікською протокою.
Графічна модель. Особливості географічного положення Африки
Завдання 4. ПРАКТИЧНА РОБОТА №2. ВИЗНАЧЕННЯ ГЕОГРАФІЧНИХ
КООРДИНАТ КРАЙНІХ ТОЧОК ТА ПРОТЯЖНОСТІ МАТЕРИКА З ПІВНОЧІ НА ПІВДЕНЬ ТА ІЗ ЗАХОДУ НА СХІД.
Інструктаж до виконання практичної роботи. Позначення на контурній карті
Висновок 1. Африка має унікальне географічне положення: вона майже посередині перетинається екватором, лежить у всіх чотирьох півкулях Землі. Більша частина Африки розташована в спекотному тепловому поясі, який визначає особливості її природних умов.
Завдання 5. Дослідження та освоєння Африки
Пригадайте, хто з мореплавців здійснював плавання уздовж берегів Африки. Заповніть таблицю.
Робота з підручником
Мандрівники |
Період дослідження |
Відкриття |
Васко да Ґама |
|
|
Давід Лівінґстон |
|
|
Ґенрі Стенлі |
|
|
Микола Вавилов |
|
|
Єгор Ковалевський – українець за походженням, закінчив Харківський університет |
1847 – 1848 рр. |
Географічні та геологічні дослідження у Пн.-Сх. Африці з метою організації золотих промислів. Одним з перших правильно вказав положення витоків Білого Нілу |
Тур Хейєрдал |
|
|
Висновок 2. Незважаючи на наближеність Африки до Євразії, її внутрішні райони тривалий час залишалися недослідженими. Значний внесок у дослідження материка внесли англійські вчені Д. Лівінґстон, Г. Стенлі, Є. Ковалевський.
III. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
I V. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ
Оцінювання роботи учнів на уроці.
V. КОМЕНТОВАНЕ ПОЯСНЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
- опрацювати § 12
- дати відповіді на запитання 1-4 ст. 66 підручника.
- скласти в зошитах розповідь «Уявна подорож навколо Африки»