Урок "Географічне положення Африки"

Про матеріал
Мета: формування поняття про географічне положення материка, причинно-наслідкові зв’язки впливу географічного положення на природу материка; поліпшити вміння визначати географічні координати об’єктів, обчислювати відстані за градусною сіткою, показувати географічні об’єкти берегової лінії материка на карті.
Перегляд файлу

Дата:_______

Урок № 12

Клас 7

ТЕМА УРОКУ: Африка.  Географічне положення.  Дослідення та освоєння материка

МЕТА УРОКУ:

  • освітня: формування поняття про географічне положення материка, причинно-наслідкові зв’язки впливу географічного положення на природу материка; поліпшити вміння визначати географічні координати об’єктів, обчислювати відстані за градусною сіткою, показувати географічні об’єкти берегової лінії материка на карті;
  • розвиваюча: розвивати просторове і логічне мислення; формувати вміння  аналізувати, систематизувати роботи узагальнення, формувати причинно-наслідкові зв’язки; формувати вміння позначати на контурній карті географічні об’єкти;
  • виховна: виховувати конструктивне ставлення учнів до навчання.

ОБЛАДНАННЯ: «Африка. Фізична карта», атлас, підручник, контурні карти, зошит для практичних робіт; графічна модель «Особливості географічного положення Африки», електронна презентація.

ТИП УРОКУ: урок формування нових знань.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: учні зможуть називати характерні ознаки географічного положення та дослідників материка; знаходити та показувати на карті об’єкти географічної номенклатури.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Організація уваги і роботи учнів.

 Учитель знайомить учнів зі змістом і завданнями під час вивчення теми.

2. Актуалізація опорних знань і вмінь.

 Бесіда з використанням ілюстрації:

  • Які асоціації викликає у вас материк Африка та його природа?
  • Згадайте на які частини розколовся давній материк Пангея? (Гондвана і Лавразія).
  • Що ви чули про пустелю Сахара?

3. Мотивація навчальної діяльності.

 Розповідь вчителя:

Африка – перший материк, з яким Ви познайомитесь. Африка – другий за розмірами материк світу. Назва Африка походить від слова афрос – без морозний. Материк Африка має спільне походження з Австралією і Південною Америкою, оскільки вони колись були єдиним материком Гондвана. Це материк рекордів живої природи: слон – найбільша тварина суходолу, жираф – найвища тварина, гепард – найшвидше бігає, страус – найбільший птах. Україна також пов’язана з Африкою. Ми не уявляємо свого харчування без капусти, цибулі, кавунів, батьківщиною яких є Африка, де вони й досі зустрічаються у дикорослому вигляді. Птахи: лелека, ластівки, журавлі, шпаки летять на зиму в північну Африку.

Інструктаж щодо алгоритму вивчення материка.

План характеристика материка

  1. Географічне положення та історія дослідження й освоєння материка.
  2. Тектонічна будова, корисні копалини та рельєф.
  3. Клімат та кліматичні пояси.
  4. Води суходолу.
  5. Ґрунти, рослинність та тваринний світ.
  6. Природні зони.
  7. Стихійні явища та екологічні проблеми материка.
  8. Населення та політична карта.

4. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

II. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Актуалізація опорних знань.

Фронтальне опитування:

  • Назвіть і покажіть материки Землі.
  • Чому вивчення якого-небудь географічного об’єкта доцільно починати з характеристики  його географічного положення?
  1. Сприймання, усвідомлення та осмислення нового матеріалу.

Завдання 1. За фізичною картою Африки визначте крайні північну й південну точки, західну і східну та знайдіть їх координати. Отримані дані занесіть у таблицю і зробіть позначки на контурній карті.

Сторони горизонту

 

Крайня точка

Географічні координати

Широта

Довгота

Північ

м. Рас-Енґела

37°21´Пн.ш.

 

Південь

м. Аґульяс

34°52´Пд. ш.

 

Захід

м. Альмаді

 

17°32´Зх.д.

Схід

м. Рас-Гафун

 

51°23´Сх.д.

Завдання 2. За градусною сіткою визначте протяжність материка з півночі на південь ( 1° дуги меридіана – 111, 3 км):

 а) у градусах: 37° + 35° = 72°;

 б) у кілометрах: 111,3 км · 72° = 80013,6 км.

 Завдання 3.  Назвіть, які материки омивають Африку? Назвіть і покажіть на карті.

 З усіх боків Африка омивається океанами та морями: на півночі та на заході – Атлантичним, на сході – Індійським океаном. Від Європи Африку відділяє Середземне море і вузька Гібралтарська протока. З Азією Африка з’єднується вузькою смужкою суходолу – Суецьким перешийком завширшки. Від Азії Африку відділяє Червоне море і Баб-ель-Мандебська протока. Моря і океани, що омивають материк, здійснюють суттєвий вплив на його природу. Берегова лінія Африки слабо розчленована. Найбільшими затоками є Аденська та Гвінейська, яка широко відкрита у бік океану. На сході виступає великий півострів Сомалі. Найбільший острів Мадагаскар від материка відділяється Мозамбікською протокою.

C:\Users\User\Desktop\розробки уроків\hqdefault.jpg

Графічна модель. Особливості географічного положення Африки

Завдання 4. ПРАКТИЧНА РОБОТА №2. ВИЗНАЧЕННЯ ГЕОГРАФІЧНИХ

КООРДИНАТ КРАЙНІХ ТОЧОК ТА ПРОТЯЖНОСТІ МАТЕРИКА З ПІВНОЧІ НА ПІВДЕНЬ ТА ІЗ ЗАХОДУ НА СХІД.

Інструктаж до виконання практичної роботи. Позначення на контурній карті

Висновок 1. Африка має унікальне географічне положення: вона майже посередині перетинається екватором, лежить у всіх чотирьох півкулях Землі. Більша частина Африки розташована в спекотному тепловому поясі, який визначає особливості її природних умов.

Завдання 5.  Дослідження та освоєння Африки

Пригадайте, хто з мореплавців здійснював плавання уздовж берегів Африки. Заповніть таблицю.

Робота з підручником

Мандрівники

Період дослідження

Відкриття

Васко да Ґама

 

 

Давід Лівінґстон

 

 

Ґенрі Стенлі

 

 

Микола Вавилов

 

 

Єгор Ковалевський – українець за походженням, закінчив Харківський університет

1847 – 1848 рр.

Географічні та геологічні дослідження у Пн.-Сх. Африці з метою організації золотих промислів. Одним з перших правильно вказав положення витоків Білого Нілу

Тур Хейєрдал

 

 

 

Висновок 2. Незважаючи на наближеність Африки до Євразії, її внутрішні райони тривалий час залишалися недослідженими. Значний внесок у дослідження материка внесли англійські вчені Д. Лівінґстон, Г. Стенлі, Є. Ковалевський.

III. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. За яким планом дають характеристику географічного положення Африки?
  2. В яких півкулях розташований материк?
  3. Які океани омивають материк?
  4. Який вплив на клімат Африки мають океани, що її омивають
  5. Який внесок зробив Давід Лівінґстон у дослідження Африканського континенту?

I V. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ

Оцінювання роботи учнів на уроці.

 V. КОМЕНТОВАНЕ ПОЯСНЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

-  опрацювати § 12

- дати відповіді на запитання 1-4 ст. 66 підручника.

- скласти в зошитах розповідь «Уявна подорож навколо Африки»

 

 

docx
Додав(-ла)
Баран Людмила
Додано
11 грудня 2021
Переглядів
1171
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку