18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Урок "Географія галузей машинобудування та металообробки."

Про матеріал
Тема: Географія галузей машинобудування та металообробки. Мета і очікувані результати: сформувати знання про чинники розміщення різних типів підприємств; визначити регіональні відмінності розвитку машинобудування в Україні; удосконалити навички роботи з картками (показ основних районів і центрів машинобудування); виховати екологічну культуру учнів (висновки про вплив галузі на довкілля, раціональне збереження природних ресурсів тощо), економічне мислення (вихід з кризи для галузі).
Перегляд файлу

Тема: Географія галузей машинобудування та металообробки.

Мета і очікувані результати: сформувати знання про чинники розміщення різних типів підприємств; визначити регіональні відмінності розвитку машинобудування в Україні; удосконалити навички роботи з картками (показ основних районів і центрів машинобудування); виховати екологічну культуру учнів (висновки про вплив галузі на довкілля, раціональне збереження природних ресурсів тощо), економічне мислення (вихід з кризи для галузі).

Тип уроку: урок формування (засвоєння) й удосконалення навичок та вмінь.

Обладнання: підручник географії, атлас, контурні карти, карта «Машинобудування й металообробка», ТЗН.

Опорні поняття: машинобудування, металообробка, загальне (устаткування для різних галузей, верстати, дорожньо-будівельна і сільськогосподарська техніка), транспортне (автомобільне, залізничне, авіаційне, суднобудування), точне (електротехніка, електроніка, приладобудування) машинобудування, технопарки, технополіси.

Географічне номенклатура: загальне машинобудування – Дніпропетровськ, Донецьк, Луганськ, Кривий Ріг, Харків; транспортне машинобудування – Запоріжжя, Дніпропетровськ, Київ, Львів, Луганськ, Черкаси, Миколаїв, Харків, Херсон, Кременчук, Маріуполь; точне машинобудування – Харків, Київ, Запоріжжя, Дніпропетровськ, Херсон, Донецьк, Львів, Сімферополь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Пам’ятка:

1.Посміхніться вчителю, гостям та однокласникам.

2.Будьте уважними та доброзичливі.

3.Гарний настрій допоможе вам бути активними на уроці.

4.Не бійтесь аналізувати  та порівнювати нове. Помилитися, продемонструйте пам'ять, уяву...

5.Робіть самостійно висновки.

6.Я зичу всім вам успіхів.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

  1. Встановити відповідність між галуззю машинобудування та її функціональною спеціалізацією

https://learningapps.org/display?v=pkeccg04519

Правильні відповіді.

1. Важке машинобудування

Ж.Виробляє енергетичне, металургійне, гірничошахтне, хімічне, нафтохімічне устаткування, машини для будівництва та портового господарства.

2. Верстатобудування

І. Виробництво металообробних, деревообробних, алмазорозточних верстатів, верстатів-автоматів.

3. Сільськогосподарське

К. Виробляє комбайни, сівалки, машини для тваринництва, сіножатки.

4. Залізничне

В. Виробляє локомотиви, тепловози, вагони, електровози.

5.Автомобільне

З. Виробництво мотоциклів, автобусів, велосипедів, тролейбусів, трамваїв.

6.Суднобудування

А. Виробництво морських та річкових суден різного призначення.

7. Електротехнічне

Е. Виробництво побутових приладів.

8. Приладобудування

Б. Виробництво вимірювальних приладів, медичного обладнання.

9. Електроніка

Д. Виробництво робототехніки, верстати з числовим програмним керуванням.

10. Авіаракетобудування

Г. Виробництво надпотужних вантажних літаків, гелікоптерів, космічної техніки.

 

Виконати завдання за посиланням https://learningapps.org/3253152

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Економічна міць країни залежить від рівня розвитку машинобудування, його роль у господарстві з кожним роком зростає. Саме ця галузь дає засоби праці від простих слюсарних інструментів до найскладніших електронно-обчислювальних машин.

Мета нашого уроку познайомитись та розкрити значення та структуру машинобудування як провідної галузі, визначити головне завдання галузі, що включає до 200 підгалузей і має тісний зв'язок з іншими галузями.

 

  1. Яке значення машинобудівного комплексу для розвитку господарства країни?
  2. Які підприємства машинобудівної промисловості знаходяться в нашій області? Місті? Чому?
  3. За допомогою карти народного господарства визначте рівномірність/нерівномірність розміщення підприємств машинобудівної галузі.

Оголошення теми, мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя

Машинобудування – це система взаємопов’язаних галузей, що виробляють машини і устаткування, та забезпечують технічне переоснащення всіх без винятку галузей господарства, а також задовольняють потреби населення різноманітними апаратами та приладами побутового призначення.

Машинобудування разом із енергетикою та хімічною промисловістю входить до так званої авангардної трійки галузей, які визначають великою мірою загальні напрямки   розвитку науково-технічного прогресу, інтенсифікацію економічного розвитку та підвищення продуктивності праці.

Машинобудування посідає перше місце серед усіх галузей промисловості світу як за вартістю продукції (37 %), так і за кількістю зайнятих (понад 80 млн осіб). У розвинутих країнах на продукцію цієї галузі припадає 32—38 % вартості промислового виробництва, у країнах з перехідною економікою — 20—25 %, у нових індустріальних країнах — 15—25 %.

 

Історія розвитку.

Виникла галузь понад 200 років тому (на прик. ХVІІІ ст. ) в Англії. Уже на початку ХІХ ст. стала поширеною в країнах Західної Європи (Нідерландах, Франції, Німеччині) і США, а наприкінці ХІХ ст. – у країнах Центральної та Східної Європи, Латинській Америці, у Російській імперії. На початку ХХ ст. машинобудування розвинулося по всьому світу. Тоді поняття «машина» (з лат. — пристрій, знаряддя) означало технічний засіб, робота якого ґрунтується на використанні механічного руху. Але з того часу воно значно розширилося.

   Сучасне машинобудування стало дуже наукомістким.  У високорозвинених країнах воно поглинає більш як половину всіх витрат на науково-дослідницькі роботи. Загальносвітовою тенденцією є постійне ускладнення машин. Сьогодні машинами називають і «некласичні» пристрої, робота яких ґрунтується не лише на механічних процесах: телевізори, радіоприймачі, роботи, електронні годинники, лазерні верстати, комп'ютери тощо. Разом з тим у наш час відбувається перехід від громіздких машин до мініатюрних: міні-ЕОМ, міні-телевізорів, міні-телефонів тощо.

 

Поняття про фактори розміщення підприємств машинобудування.

(Визначити який чинник розміщення підприємств машинобудування охарактеризовано).

Наукоємний

Сучасне машинобудування неможливо уявити без широкого впровадження наукових розробок, тому виробництво найбільш прогресивної і складної техніки концентрується в районах і центрах, які мають високорозвинену наукову базу.

Трудомісткий

Для виробництва ткацького верстату вагою 2 т необхідно 1000 годин робочого часу.

Сировинний

Виробництво деяких видів машин (металургійного, енергетичного устаткування) потребує багато металу (сировини). Заводи для їхнього виробництва переробляють за рік сотні тисяч тонн металу, тому наближення металомістких галузей до металургійних баз зменшує витрати на доставку сировини.

Транспортний

Оскільки перевезення машин та їхніх деталей здійснюється на великі відстані і в різних напрямках, машинобудівні заводи розміщуються на великих транспортних магістралях.

Споживчий

Продукція машинобудування дуже різноманітна. Вона потрібна всюди, тобто для неї характерна повсюдність споживання. Багато машинобудівних підприємств орієнтовано на споживачів продукції, оскільки їхню продукцію складно транспортувати через велику вагу або розміри.

Завдання.

Визначити для яких галузей машинобудівного комплексу які чинники їх розміщення є головними.

  1. Сільськогосподарське машинобудування, виробництво устаткування для хімічної промисловості.
  2. Автомобіле- і тракторобудування, виробництво верстатів та інструментів.
  3. Важке машинобудування (устаткування для металургії, вугільної промисловості).
  4. Приладобудування, радіотехніка, точне машинобудування, ракетно-космічна техніка.
  5. Енергетичне машинобудування

Географія галузей машинобудування.

Фішбоун

Згори галузі машинобудування знизу основні міста в яких розвинені галузі

Важке машинобудуванн

Перегляд відеофрагменту №5 http://video.novashkola.ua/9-klas/geografiya-9-klas/urok-18/

Транспортне

Робота з картами

Сільскогосподарське

Робота з підручником

Точне мишинобудування

Розповідь вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАГАЛЬНЕ МАШИНОБУДУВАННЯ

Важке

Донецький центр - Краматорськ, Горлівка

Харківський центр - Харків

Придніпровський центр - Дніпропетровськ, Кривий Ріг

Прикарпаття - Львів, Дрогобич, Борислав

Сільськогосподарське

Херсон (зернозбиральні комбайни)

Дніпропетровськ  (бурякозбиральні)

Тернопіль (бурякозбиральні комбайни)

Світловодськ (кормовозбиральні)

Тракторобудування

Харків, Дніпропетровськ - гусеничні трактори

Київ, Вінниця - тракторні агрегати

Верстатобудування

Київ

Харків

Дніпропетровськ

Краматорськ

ТРАНСПОРТНЕ МАШИНОБУДУВАННЯ

Залізничне

Луганськ, Харків – тепловози

Дніпропетровськ – елекровози

Кременчук – вагони

Дніпродзержинськ, Стаханов, Луганськ

Автомобілебудування

Кременчук (складання КРАЗів)

Запоріжжя (складають легкові авто)

Луцьк (вантажо-пасажирські авто)

Київ (мотоцикли)

Львів (мопеди)

Харків, Чернігів (велосипеди)

Львів, Черкаси (автобуси)

Київ, Дніпропетровськ (тролейбуси)

Луганськ, Дніпропетровськ (трамваї)

Київ (вагони метрополітену)

Ужгород, Луцьк, Київ, Сімферополь, Запоріжжя – філії зарубіжних автомобільних компаній.

Суднобудування

Миколаїв, Херсон – морське суднобудування

Київ, Запоріжжя, Херсон, Кілія, Ізмаїл – річкове суднобудування.

Авіаракетобудування

Київ – вантажні літаки «Руслан», «Мрія».

Дніпропетровськ – космічна техніка.

Харків, Донецьк – гелікоптери.

 

ТОЧНЕ МАШИНОБУДУВАННЯ

Приладобудування

Київ (вимірювальні прилади, медичне обладнання)

Львів (електроосвітлювальні прилади)

Електротехніка

Київ (холодильники, телевізори, магнітофони, годинники)

Дніпропетровськ (телевізори, радіоприймачі)

Електроніка

Суми (електронні мікроскопи)

 

Завдання: за допомогою карти «Господарство України» визначити чому перелічені вузли вважаються багатопрофільними центрами машинобудування:

  1. Харківський (розвинуте тракторне, енергетичне, транспортне, верстатобудування, електротехнічне машинобудування);
  2. Київський (розвинуті галузі точного, транспортного та загального машинобудування).
  3. Дніпропетровський (з важким та сільськогосподарським машинобудуванням, електротехнічною промисловістю);
  4. Одеський (спеціалізується на верстатобудуванні, підйомно-транспортному, сільськогосподарському машинобудуванні);
  5. Львівський (переважають електротехнічна, автомобільна промисловість, приладобудування).

V. Закріплення знань та вироблення практичних навичок роботи з картою.

Запитання для усвідомлення змісту:

  1. Які нагальні проблеми машинобудівної галузі України?
  2. Якими шляхами можна підвищити конкурентну спроможність української машинобудівної продукції?

 

VІ. Первинне усвідомлення знань та їх корекція.

1. Назвіть найважливішу галузь машинобудування в Україні:

а) робототехніка;                        б) важке машинобудування;

в) автомобілебудування;            г) виробництво годинників.

2. Назвіть центр вагонобудування:

а) Луцьк;   б) Вінниця;   в) Кременчук.

  1. Яке місто є найбільшим центром суднобудування?

а) Одеса;   б) Севастополь;   в) Миколаїв.

  1. Назвіть центр виробництва вантажних автомобілів:
    а) Кременчук;   б) Чернігів;   в) Полтава.
  2. Назвіть центр енергетичного й металургійного машинобудування:

а) Київ;   б) Краматорськ;   в) Сімферополь.

6. Які міста в Україні є центрами автомобільної промисловості?

а) Харків;   б) Київ;   в) Запоріжжя; г) Луганськ;   д) Житомир; є) Луцьк.

7. Які ознаки характерні для підприємств точного машинобудування?

а) Наукоємність; б) металоємність; в) трудомісткість; г) водомісткість.

8. Яка з перелічених галузей не належить до важкого машинобудування?

а) Тракторне машинобудування;

б) металургійне машинобудування;

в) енергетичне машинобудування;

г) гірничошахтне машинобудування.

  1. Назвіть центр виробництва ракетно-космічної техніки:

а) Київ; б) Дніпропетровськ.

  1.                    Де розташоване виробництво турбін?

а) Харків; б) Суми.

  1.                    Яке з тверджень не є правильним?

а) В Україні розвинене вузькопрофільне машинобудування.

б) Підприємства гірничошахтного і гірничорудного машинобудування орієнтуються на споживача.

в) Найбільшими масштабами виробництва продукції машинобудування характеризуються Харків та Харківська область.

12 Які з перелічених галузей належать до точного машинобудування?

а) Електроніка;   б) приладобудування;       в)   радіотехніка;

г) енергетичне машинобудування.

 

Ситуаційне завдання:

Я прошу вашої допомоги: я, інвестор, який бажає вкласти кошти у створення підприємства машинобудування у вашому місті. Використовуючи чинники розміщення порадьте: підприємство якої галузі машинобудування доцільно створити і чому?  А можливо вкласти кошти в бази відпочинку, благоустрій пляжів?

 

VІІ. Підсумки уроку

В період науково-технічного прогресу стрімко зросла роль машинобудування. В Україні машинобудування є багато профільним і кожна з галузей має свої принципи розміщення.

VІІІ. Оцінювання учнів. Домашнє завдання.


1

 

doc
Додано
2 квітня
Переглядів
58
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку