Даний урок знаходиться наприкінці вивчення теми «Трикутники. Ознаки рівності трикутників». Засвоєння теми «Сума кутів трикутника» потребує повторення знань з попередньо-вивченої теми «Взаємне розміщення прямих на площині», розширює знання учнів про трикутник, є фундаментом для вивчення теми «Зовнішній кут трикутника».
Конспект уроку геометрії у 7 класі
Тема: Сума кутів трикутника
Даний урок знаходиться наприкінці вивчення теми «Трикутники. Ознаки рівності трикутників». Засвоєння теми «Сума кутів трикутника» потребує повторення знань з попередньо-вивченої теми «Взаємне розміщення прямих на площині», розширює знання учнів про трикутник , є фундаментом для вивчення теми «Зовнішній кут трикутника».
Можливості класу: середній та достатній рівень
Мета: Забезпечити засвоєння учнями змісту теореми про суму кутів трикутника, наслідків з неї та схем їх доведення. Розширити знання учнів про властивості трикутників, формувати уміння застосовувати вивчені властивості при розв’язуванні задач на даному етапі та в подальшому вивченні геометрії, провести діагностику засвоєння системи знань та умінь і її застосування для виконання практичних завдань; розвивати пізнавальні процеси, пам’ять, уяву, увагу, активізувати творчий потенціал, формувати навички самоконтролю і самопізнання, розвивати наочно-образне мислення, комунікативні навички; виховувати доброзичливість, активність, відповідальність, працьовитість, культуру математичних записів, формувати математичну мову учнів, комп’ютерну грамотність
Тип уроку: комбінований.
Форма роботи: колективна, робота в парах, індивідуальна
Обладнання: дошка, комп’ютери, проектор, презентація.
Хід уроку
Діти готуються до уроку завчасно, записують число, вид роботи ставлять букву О: Протягом уроку кожен з них ставитиме собі бали за результатами роботи протягом уроку.
(Учням треба було за допомогою транспортира виміряти кути та знайти суму кутів зображених у таблиці тупокутного-рівнобедреного, прямокутного-різностороннього, гострокутного-рівностороннього трикутників )
трикутник |
Кут 1 |
Кут 2 |
Кут 3 |
Сума кутів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Один учень на дошці виконує домашнє завдання: заповнює таблицю з усіма трикутниками таблиці. Оглядово перевіряю наявність виконаної домашньої роботи у кожного учня .
Зробимо висновок по даних таблиці і запишемо його на дошці:
наближено сума кутів трикутника дорівнює 1800 .
Так от цікаво, хто ж із вас виміряв і знайшов суму кутів трикутника найточніше?
Щоб дати відповідь на це запитання необхідно ознайомитись з новою темою сьогоднішнього уроку. Прошу висловити припущення про назву теми. Робота з підручником (тему уроку треба запам’ятати та записати в зошит по пам’яті)
ІІІ. Формулювання мети й завдань уроку.
Протягом уроку ви зможете отримати оцінку за такі види роботи
Етап уроку |
Назва |
Максимальна кількість балів |
Перевірка домашнього завдання |
Вимірювання кутів та знаходження їх суми, доповнення про вид трикутника |
1- виконано частково правильно, 2-виконано правильно, 3-виконано правильно та названо види трикутників |
Актуалізація опорних знань |
Вправа на встановлення відповідності |
3 (по0,5 бала за правильну відповідь) |
Практична робота |
Звернути кути трикутника на одну лінію |
3 бали за самостійне виконання завдання та пояснення вчителю, 1 бали за інструкцією та пояснення на клас |
Закріплення |
Вправи за підручником |
Початковий,середній рівень-1 Достатній рівень-2 Високий рівень-3 |
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Дуже важко назвати сферу нашого оточення де немає трикутників. (Демонструються слайди з пердметами у формі трикутників).Знання про трикутники необхідні у багатьох престижних професіях, які на ринку праці є високооплачуваними. Тому запрошую вас:
Про трикутники знання
постійно розвивати,
Щоб в майбутньому, своє життя
Фінансово забезпечувати,
А у разі налишку грошей,
Цікавими та екзотичними місцями подорожувати. (Слайд з Єгипетськими пірамідами)
V Актуалізація опорних знань
При перетині двох прямих січною утворюються: |
|
суміжними |
При перетині двох паралельних прямих січною внутрішні різносторонні кути … |
|
розгорнутим кутом |
Градусна міра кута, розбитого будь-яким променем ,що проходить між його сторонами , дорівнює… |
|
рівні |
Кут, градусна міра якого дорівнює 1800 називається… |
|
внутрішні односторонні кути, внутрішні різносторонні кути , відповідні кути |
Якщо при перетині двох прямих січною внутрішні різносторонні кути рівні, то ці прямі… |
|
сумі градусних мір кутів на які він розбивається цим променем |
Два кути, у яких одна сторона є спільною, а дві інші сторони є доповняльними променями, називаються… |
|
паралельні |
Учні класу перевіряють свої роботи за зразком на дошці та самооцінюють.
VІ. Засвоєння нових знань. Згадаймо ще раз тему, і який висновок ми зробили по домашньому завданню:
наближено сума кутів трикутника дорівнює 1800 .
Перевіримо!
Чи бачите ви на малюнку трикутник АВС?
Знайдемо суму кутів: < А+< В+< С=<1+<2+<3=
2. Що можна сказати про кути кожної пари (див. вище), якщо a||b?
3. Знайдіть на рисунку кути з вершиною в точці B. Чому дорівнює їх сума?
4. Порівняйте суму кутів 4,2,5 (див. вище) із сумою кутів трикутника 1, 2,3.
Ми з вами довели теорему про суму кутів трикутника і давайте разом зробимо висновок з вище сказаного і, звернувши увагу дітей на запис на дошці «наближено сума кутів трикутника дорівнює 1800 .» витерти слово «наближено»
Теорему про суму кутів трикутника можна довести і практичними способами:
2 Практична робота №1для всіх учнів на першість виконання.
Кожному учню дано модель трикутника будь-якого виду з позначенням кутів 1,2,3 з обох боків трикутника, так, щоб вони збігалися. Завдання:
1.Знайти суму кутів трикутника за допомогою перегинання його паперової моделі.
2. Зробити висновок про утворений кут.
Якщо учні відчувають труднощі то даю покрокову інструкцію:
1 |
Загніть кут 3 трикутника до протилежної сторони так, щоб лінія згину була паралельною до протилежної сторони |
2 |
Загніть кути 2 і 1 до кута 3 (утворилася фігура, подібна до конверта) |
3 |
Зробіть висновок про утворений кут, згадайте його назву та градусну міру |
4 |
Записати суму кутів трикутника |
Практична робота №2. Двом учням дано модель трикутника будь-якого виду з позначенням кутів 1,2,3 з обох боків трикутника, так, щоб вони збігалися. Завдання:
1.Ознайомитись з правилами користування ножицями: не тримай ножиці лезами догори; не ріж ножицями находу, а тільки біля столу; під час роботи стеж за напрямом розрізу, тримай матеріал лівою рукою так, щоб пальці були якнайдалі від лез ножиць; не підходь до товариша під час різання; зберігай ножиці на визначеному місці; підпишись про ознайомлення________________.
2.Відрізати кути 1 і 3 та прикласти до кута 2 .
3. Зробити висновок про те, який кут утворився і яка його градусна міра. Продемонструвати результати роботи на магнітній дошці та записати суму кутів трикутника.
Презентація учнів результатів практичної роботи №2 на магнітній дошці допомагає продемонструвати та усно розв’язати вправи методом від супротивного по наслідках на с.99. Діти його читають, доводять усно, намагаються запам’ятати та записати в зошит по пам’яті. Взаємоперевірка за підручником
Презентація результатів практичної роботи №1 відбувається на клас з поясненням та висновком про доведення теореми про суму кутів трикутника практичним способом.
VI. Фізкультхвилинка
Діти стають між рядами парт на витягнуті руки вперед.
Ми будуємо кути |
Давайте порухаємось та одночасно рухами руками повторимо види кутів та їх градусні міри. Підготовлений учень озвучує вірш та демонструє рухи руками , показуючи види кутів, про які йде мова. Учні попередження , що фізкультхвилинка має запитання , на які їм необхідно буде дати колективну відповід, це слова виділені жирним шрифтом
|
І великі, |
|
і малі. |
|
Від нуля до дев’яносто- |
|
Ці кути в нас будуть ГОСТРІ. |
|
Кут з мірою 90 |
|
Вже не назвемо ми гострим, |
|
Він єдиний є такий, |
|
Має назву він «ПРЯМИЙ». |
|
Далі будуть йти кути , |
|
Абсолютно всі ТУПІ. |
|
Крім 180- він |
|
Є РОЗГОРНУТИМ, а всім |
|
Треба знати ці кути- |
|
І великі і малі. |
VІІ. Закріплення нового матеріалу: розв’язування завдань за підручником Геометрія 7/ О.С. Істер з розшифровкою слова Піфагор
1. Двом сильнішим учням дано індивідуальні завдання достатнього рівня №5, №6,решта учнів працюють колективно за №1-4 таблиці. Учні, які виконали завдання №1-4 виконують № 6.
№ |
Рівень завдання |
№ завдання по підручнику |
відповідь |
шифр |
1 |
Початковий |
№ 395,а |
84 |
П |
2 |
Середній |
№398 |
55 |
І |
3 |
Середній |
№406(мал.299) |
30 |
Ф |
4 |
Середній |
№406 (мал300) |
60 |
А |
5 |
достатній |
№414(або за матеріалами «ЗНО 2018» №29.2 ) |
45,60,75 (24) |
Г |
6 |
достатній |
№416 |
50,65,65 |
О |
Діти разом відгадують букву, а потім прізвище математика.
|
Р |
Вчитель повідомляє проте, що властивість про суму кутів трикутника, доведення якої, розглянуто сьогодні під час уроку, було відоме ще учням Піфагора (піфагорійцям) у Vст. до н.е.
Учень за допомогою презентації наводить цікаві історичні факти із життя Піфагора (додаток 1).
Додаток1(повідомлення учня)
Піфагор – старогрецький філософ, математик, політичний і релігійний діяч. Його батьківщиною був острів Самос (звідси і прізвисько - Самоський), де він з'явився на світло приблизно в 580 р. до н.е. Його батьком був різьбяр по коштовному камінню. Згідно стародавнім джерелам, Піфагор з народження відрізнявся дивовижною красою; коли став дорослим, носив довгу бороду і діадему із золота. Його обдарованість виявилася в ранньому віці.
Освіта у Піфагора була дуже доброю, хлопця навчало багато наставників. Піфагор удосконалював свої знання, подорожуючи до Єгипту, Вавілону, Індії. У Піфагора був з собою рекомендаційний лист самого фараона, проте жреці поділилися з ним секретами тільки після успішного проходження важких випробувань. Серед наук, яких він добре освоїв в Єгипті, була і математика.
У Греції, у своєму рідному місті Кротоні Піфагор виступив організатором власної школи, яка була одночасно і політичною структурою, і релігійно-чернечим орденом зі своїм статутом і дуже строгими правилами. Зокрема, всі члени піфагорійського союзу не повинні були вживати м'ясну їжу, розкривати іншим учення свого наставника, відмовлялися мати особисту власність. Учні Піфагора і він сам були працелюбними. Їхніми заповідями були:
Загинув він в Греції під час народного повстання, в одному з нічних побоїщ. Тоді він був глибоким старцем, йому було майже 90. Разом з ним припинила існування і його школа, учні розосередилися по всій території країни.
Оскільки Піфагор вважав свої знання таємницею і практикував тільки усну передачу їх учням, зібрання творів після нього не залишилося.
За наявністю вільного часу письмово розв’язується задача №410
VIIІ. Підсумки уроку.
1.Діти дають відповіді на запитання с.100
2.Яке з тверджень неправильне?
1)
2)
3) існує трикутник, у якого два кути прямі.
4) у прямокутного трикутника сума гострих кутів дорівнює 900.
3. Назвіть рівні кути трикутників на малюнках:
IX. Рефлексія. Застосовується інтерактивний прийом «Швидке письмо»- оціни себе та протягом 1-2 хвилин записати у зошит все головне – суттєве з теми , яку розглянули на уроці.
X. Оголошується процедура збору зошитів для остаточного оцінювання.
XІ. Домашнє завдання
Вивчити теоретичний матеріал § 17, знати відповіді на запитання с.100
Виконати № 399,407, 415 або виконати завдання із додатку learningapps
Використана література
1. І.Є. Синицька, Римовані рядки на уроках математики.
2. О.Істер, «Усні вправи з алгебри та геометрії.7 клас.»
3. О.Д.Рафальська, Практичні роботи з геометрії. 7 клас.