Урок геометрії у 8 класі "Паралелограм. Ознаки паралелограма"

Про матеріал

Подана робота представляє собою розробку 1-го уроку з циклу уроків з повним дидактичним забезпеченням навчальної теми «Паралелограм» курсу геометрії 8 класу.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вправа 1 ВСDА

Номер слайду 2

ВСDАВправа 2

Номер слайду 3

ВСDАОДано: ∆АОВ = ∆CODВправа 3

Номер слайду 4

ВСDАВправа 4 Дано: ∆АВС = ∆CDA.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Математичний диктант

Номер слайду 2

Номер слайду 3

ВСКАDВправа

Перегляд файлу

УРОК № 1

Тема уроку: Паралелограм

 

Мета уроку:

Навчальна:

  • дати означення паралелограма;
  • познайо­мити учнів з ознаками паралелограма.

Розвиваюча:

  • визначати паралелограми на рисунку серед інших фігур;
  • формувати первинні вміння застосовувати ознаки під час розв'язування задач.

Пізнавальна:

  • за рисунком та символічним позначенням паралелограма називати його кути та сторони, протилежні та сусідні;
  • розпізнавати використання тієї чи іншої ознаки в задачі.

Виховна:

  • виховувати інтерес до математики, акуратність при побудові малюнків;
  • виховувати уміння сконцентруватися, слухати інших, співпереживати, формувати сприятливий моральний клімат.

 

Цілі уроку:

Учні повинні знати:

  • означення паралелограма;
  • елементи паралелограма;
  • ознаки паралелограма.

Учні повинні вміти:

  • виконувати зображення паралелограма;
  • розпізнавати та називати елементи паралелограма;
  • визначати паралелограми на рисунку серед інших фігур;
  • використовувати ознаки паралелограма для доведення;
  • знаходити помилки на готових малюнках.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Обладнання: набір демонстраційного креслярського при­ладдя; слайди до уроку ; мультимедійний пристрій ;  індивідуальні картки.

 

Методи, прийоми, форми роботи:  слово вчителя, математичний диктант, рефлексія, інтерактивні вправи: «Пригадай – чому!»,«Знайди помилку», робота в групах - «Ознаки паралелограма», вправа «Дослідження-аналіз».

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Забезпечення емоційної готовності до уроку

Невідомо, хто, коли, але хтось сказав слова, які передаються нам і які ми передаємо вам - нашим нащадкам: «Намагайтеся кожного дня для кожної справи знайти якийсь позитивний початок, оскільки від того настрою,з яким ви вступаєте в новий день, або в якусь справу залежать ваші успіхи, а можливо, і невдачі». Я бажаю вам розпочати урок з гарним настроєм і отримати від нього задоволення і гарні результати.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

 

  1. Математичний диктант

Методична ремарка

Вчитель усно диктує завдання, а потім результат написання диктанту перевіряється за допомогою слайду 1.

 

Слайд  1

Завдання

Відповіді

1. Накресліть опуклий чотирикутник, у якого три кути є тупими

2. Накресліть опуклий чотирикутник, у якого два сусідніх кути прямі, а два інших — непрямі

3. Накресліть опуклий чотирикутник, у якого два протилежних кути прямі, а два інші — непрямі

4. Накресліть опуклий чотирикутник, у якого одна діагональ ділиться точ­кою перетину навпіл, а інша діаго­наль — ні

5. Накресліть опуклий чотирикутник, у якого обидві діагоналі діляться точ­кою перетину навпіл

Методична ремарка

Після диктанту вчитель пропонує учням зробити самоперевірку диктанту, відповідає на питання, що виникли під час перевірки.

 

ІІІ. Формулювання мети і задач уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя.Діти, подивіться на ці п’ять чотирикутників. Серед них є незвичайний, особливий чотирикутник. Гармонійний – у багатьох відношеннях! Над його побудовою, його ознаками ми і будемо сьогодні працювати! Який саме? Дізнаємось … незабаром!

 

IV. Актуалізація опорних знань учнів.

 

1. Вправа «Пригадай – чому!»(Учням пропонується три рисунка, по яких потрібно за вказівкою вчителя виконати завдання)

  1.               Вкажіть пари внутрішніх різносторонніх кутів і пари внутрішніх односторонніх кутів на рис. 3. Чи є прямі с і d паралельними, якщо:

a) 1=4;       б) 1 = 60°, 3 = 120°?

 

  1.               На рис. 4 A = 30°, В = 150°. Доведіть, що BC || AD.

 

  1.               AC — діагональ чотирикутника ABCD (рис. 5). Доведіть, що BC || AD і AB || CD, якщо ∆ABC = ∆CDA.

  Рисунки – на дошці

 

V. Вивчення нового матеріалу

 

1.Пояснення вчитель здійснює за допомогою проектної таблиці на слайді.

 

Слайд  2

 

Означення паралелограма

 

Паралелограм — це чотирикутник, у якого протилежні сторони паралельні (тобто ле­жать на паралельних прямих)

 

Ознаки паралелограма

1.

Якщо діагоналі чотирикутника перетина­ються та діляться точкою перетину навпіл, то цей чотирикутник — паралелограм

2.

Якщо в чотирикутнику дві протилежні сто­рони рівні і паралельні, то цей чотирикут­ник — паралелограм

3.

Якщо в чотирикутнику протилежні сторо­ни попарно рівні, то цей чотирикутник — паралелограм

4.

Якщо в чотирикутнику протилежні кути попарно рівні, то цей чотирикутник — па­ралелограм

 

 

2. Вправа «Знайди помилку»( із одним безпомилковим завданням!)

Які помилки допущені в зображенні паралелограмів на рис. 6 і 7?

  Рисунки – на дошці

 

3. Робота в групах - «Ознаки паралелограма»

3.png

Учитель об'єднує учнів у чотири групи таким чином, щоб у кож­ній з них були учні з різним рівнем підготовки. Кожній групі в якості задачі на доведення пропонується довести одну з ознак паралело­грама, наведених у таблиці. Якщо необхідно, вчитель надає групам допомогу. Група, яка закінчує першою має змогу представити своє доведення класу. Інші здають свої  проекти вчителю на перевірку. Учитель підкреслює, що ці твердження є ознаками паралелограма й часто застосову­ються при розв'язуванні задач.

 

Орієнтовне доведення ознак

Задача 1 (ознака 1). Якщо діагоналі чотирикутника перетина­ються і точкою перетину діляться навпіл, то цей чотирикутник — паралелограм.

Доведення

Нехай ABCD— даний чотирикутник, діагоналі якого перетинають­ся в точці О (рис. 8). У трикутниках ВОС і DOA: BO = DO, OC = OA — за умовою; BOC= DOA як вертикальні. Отже, ∆ВОС = ∆DOAза двома сторонами і кутом між ними. Звідси BCO = DAO, при­чому ці кути є внутрішніми різносторонніми при прямих ВС і AD і січній АС. Отже, ВС || AD. Аналогічно доводимо рівність трикут­ників BOA і DOC і паралельність прямих АВ і CD. Оскільки проти­лежні сторони чотирикутника паралельні, то цей чотирикутник — паралелограм за означенням, що й треба було довести.

 

Задача 2 (ознака 2). Якщо в чотирикутнику дві протилежні сто­рони рівні і паралельні, то цей чотирикутник — паралелограм.

Доведення

Нехай у чотирикутнику ABCD(рис. 9) АВ || CD, АВ = CD. У дано­му чотирикутнику проведемо діагональ АС. Оскільки АВ || CD, а АС — січна, то ВАС = DCA як внутрішні різносторонні при паралельних прямих і січній. АС — спільна сторона трикутників ВАС і DCA, AB = CDза умовою. Отже, ∆BAC =∆DCAза двома сторонами і ку­том між ними. Звідси ВСА = DAC. Оскільки ці кути внутрішні різносторонні при прямих ВС і AD і січній АС, то BC || AD. Отже, AB || CD, ВС || AD. Таким чином, у чотирикутнику ABCDпротилежні сторони паралельні, отже, він паралелограм за означенням, що й треба було довести.

  

Задача 3 (ознака 3). Якщо в чотирикутнику протилежні сторони попарно рівні, то цей чотирикутник — паралелограм.

Доведення

Нехай у чотирикутнику ABCD(рис. 10) АВ = CD, ВС = AD. У да­ному чотирикутнику проведемо діагональ АС. У трикутниках ABCі CDA: AB = CD, BC = AD— за умовою, АС — спільна сторона. Отже, ∆ABC = ∆CDA за трьома сторонами. Звідси BAC = DCA, BCA = DAC як відповідні кути рівних трикутників. Оскільки кути ВАС і DCA — внутрішні різносторонні при прямих АВ і CD і січній АС, а кути ВСА і DAC — внутрішні різносторонні при пря­мих ВС і AD і січній АС, то відповідно АВ || CD, BC || AD. Отже, чотирикутник ABCD— паралелограм за означенням, що й треба було довести.

 

Задача 4 (ознака 4). Якщо в чотирикутника протилежні кути попарно рівні, то цей чотирикутник — паралелограм.

Доведення

Як уже було доведено, сума кутів будь-якого чотирикутника дорівнює 360°. Нехай у чотирикутнику ABCD (рис. 11) A = C, B = D. Оскільки A + B + C + D= 360°, то 2(A + B) = 360°. Звідси A + B = 180°. Оскільки кути А і В — внутрішні односто­ронні при прямих ВС і AD і січній АВ, то ВС || AD за ознакою па­ралельності прямих. Аналогічно A + D = 180°, отже, AB || CD. Отже, чотирикутник ABCD — паралелограм за означенням, що й треба було довести.

  

VI. Фізкультхвилинка.


І направо, і наліво,

Щоб нічого не боліло.

Один і два, три і чотири —

Набираємося сили.

Нахилились, повернулись,

До товариша всміхнулись.


 

VIІ. Первинне закріплення нових знань учнів

 

1. Вправа «Дослідження-аналіз» - виконання усних вправ за готовими рисунками – на слайдах презентації. (учням потрібно довести для кожного з випадків, зображених на чотирьох слайдах,  що чотирикутник ABCD— паралелограм).

Слайд  1       Слайд  2

аа)

 

 

б б)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

в) Дано: ∆АОВ = ∆COD.

г) Дано: ∆АВС = ∆CDA.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд  3       Слайд  4

 

2. Робота в зошитах(колективно під керівництвом учи­теля)

Задача. У трикутнику ABC (рис. 13) на продовженні медіани BD відкладено відрізок DK, рівний BD. Доведіть, що АВСК — парале­лограм.

Доведення

Оскільки BD — медіана трикутника ABC, отже, AD = DC. BD = DK за умовою, таким чином, у чотирикутнику АВСК діагоналі ді­ляться точкою перетину навпіл. Отже, АВСК — паралелограм за ознакою, що й треба було до­вести.

 

Слайд  5

 

 

 

 

VIІI.Підбиття підсумків уроку

 

  1. Бесіда.
  •                   З якою фігурою познайомилися? Так, яка ж вона була серед п’яти на початку уроку?
  •                   А чому ж він такий майже досконалий? Що ж в ньому такого цікавого?
  •                   Щоб чотирикутник був паралелограмом, які повинні справджуватися умови?

 

2. Рефлексія.

- Сьогодні на уроці я дізнався…..

- Мені сподобалося…

- Я запам’ятаю…

 

ІХ. Домашнє завдання

  1. Вивчити означення та ознаки паралелограма.
  2. Розв’язати задачі:

 

  1. Дано:  1 = 2; 3 = 4  (рис. 14). Довести: ABCD— паралелограм.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Побудуйте паралелограм за двома сторонами 5 см і 7 см та кутом 55°. (Вка­зівка: під час побудови використовуйте ознаку паралелограма).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Приходько Наталія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
23 жовтня 2019
Переглядів
2831
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку