Урок "Геоморфологічна будова України"

Про матеріал
Тема: Геоморфологічна будова України. Мета: сформувати поняття «геоморфологічна будова» та «геоморфологічна карта»; ознайомити з різними типами рельєфу та закономірностями їхнього поширення на території нашої держави; сформувати вміння виділяти істотні ознаки, для диференціації різних типів рельєфу. Розвивати вміння складати схеми та таблиці; вміння роботи з геоморфологічною картою; співставляти та аналізувати закономірності в розміщенні типів та форм рельєфу. Виховувати пізнавальний інтерес до вивчення геоморфологічної будови України; бережливе ставлення до різних типів рельєфу; почуття дружби, колективізму, взаємоповаги та активної життєвої позиції.
Перегляд файлу

Урок № 15                                                                                 Дата_______

Тема: Геоморфологічна будова України.

Мета: сформувати поняття «геоморфологічна будова» та «геоморфологічна карта»; ознайомити з різними типами рельєфу та закономірностями їхнього поширення на території нашої держави; сформувати вміння виділяти істотні ознаки, для диференціації різних типів рельєфу.

Розвивати вміння складати схеми та таблиці; вміння роботи з геоморфологічною картою; співставляти та аналізувати закономірності в розміщенні типів та форм рельєфу.

Виховувати пізнавальний інтерес до вивчення геоморфологічної будови України; бережливе ставлення до різних типів рельєфу; почуття дружби, колективізму, взаємоповаги та активної життєвої позиції.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:підручники: Дітчук І.Л., Заставецька О.В., Ткач Д.Ф. географія України: навчальний посібник. 8 клас. – Вид. 3-є, доп. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2006. – 68 с.; атласи, настінна карта «Геоморфологічна будова України», зошити, контурні карти.

Методична література:

1.Стадник О.Г. Фізична географія України 8 клас: Розробки уроків. – Видавництво «Ранок», 2008. -400с.

2.Н.І.Голубова. Геоморфологічна будова. Тектонічні структури. Рельєф. 8 клас//Географія. – 2009. -№20. – с.22-23.

3.К.А.Гонтенко. Геоморфологічна будова. Основні генетичні форми і типи рельєфу. 8 клас.// Географія. – 2007. - №10.- С.11-13.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку

  1.                   Перевірка присутності учнів на уроці.
  2.                   Перевірка наявності засобів навчання.
  3.                   Психологічне налаштування учнів на уроці.

II. Перевірка засвоєних знань умінь і навичок.

1.Індивідуальне письмове опитування. (Здійснюється за допомогою роздаткових карток)

Картка 1.

1.Знайди помилку на картосхемі

 2.Дайте визначення поняття «тектоніка»

3.Назвіть найвищу точку України

4.Відгадай форму рельєфу за її описом:

« Найвищі точки цієї височини українці здавна називали могилами. На них розташовані рукотворні гори – терикони.

    5.Охарактеризуйте відносний  метод визначення віку гірських порід

 6.Назвіть сучасну еру.

Картка 2.

1.Знайди помилку на картосхемі

2.Дайте визначення поняття «геологія»

3.Назвіть найвищу точку рівнинної території країни.

4.Відгадай форму рельєфу за її описом:

«На фізичній карті України простежується, як Дніпро вже від Києва намагається обминути височину, відхиляючись на південний схід.»

 5.Охарактеризуйте абсолютний метод визначення віку гірських порід.

6. Назвіть найдавнішу еру.

Картка 3.

1.Знайди помилку на картосхемі

2.Дайте визначення поняття «тектонічна будова»

 3. Назвіть найвищу точку України

 4.Відгадай форму рельєфу за її описом:

«Одна з частин цієї височини – Мізоцький кряж, за особливу красу і мальовничість дістала назву «Українська Швейцарія»

5. Охарактеризуйте відносний  метод визначення віку гірських порід

6.Назвіть  сучасний геологічний період

Картка 4.

1.Знайди помилку на картосхемі

2.Дайте визначення поняття «платформа».

3. Назвіть найвищу точку рівнинної території країни.

4.Відгадай форму рельєфу за її описом:

«Низовина має особливо плаский рельєф і загальний нахил на південь».

  5.Охарактеризуйте відносний  метод визначення віку гірських порід.

  6.Назвіть сучасну еру.

III.Повідомлення теми уроку. Постановка мети і завдання.

-Для того щоб дізнатись якою буде тема нашого сьогоднішнього уроку я пропоную вам розв’язати кросворд. Слово, яке утвориться у виділеному секторі буде для вас підказкою.

 

Кросворд «Геоморфологія»

1.Як називаються складчасті споруди (Гори).

2.Як називається наука про історичний розвиток Землі (Геологія).

3.Назва одного із пасом Кримських гір (Головне).

4.Які Кримські гори за віком? (Молоді).

5.Як називається основний вугільний басейн України? (Донбас).

6.Назва найвищої точка Українських Карпат (Говерла).

7.Назва тектонічної структури (Платформа).

8.Назва низовини на півночі України (Поліська).

9. Назва височини на заході України (Подільська).

10.Низовина на півдні України (Причорноморська).

11.Назва геологічного періоду у Кайнозойській ері (Неоген).

12.Розділ геології, який вивчає залягання і взаємовідношення гірських порід на окремих ділянках земної кори на всій корі в цілому(Тектоніка).

 

13.Плоскі вершини Кримських гір (Яйли)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Отже, якою буде тема нашого сьогоднішнього  уроку?

Тема: «Геоморфологічна будова України».

План уроку

1.Що таке геоморфологічна будова?

2.Що таке геоморфологічна карта?

3.Вулканогенні типи рельєфу.

4.Денудаційні типи рельєфу.

5.Водно-ерозійні типи рельєфу.

6.Алювіальні типи рельєфу.

7.Льодивикові та водно-льодовикові типи рельєфу.

8.Суфозійні типи рельєфу.

9.Карстові типи рельєфу.

10. Еолові форми рельєфу.

11.Морські абразивні форми рельєфу.

12.Морські акумулятивні форми рельєфу.

13.Техногенні форми рельєфу.

IV. Формування і засвоєння нових знань, умінь і навичок.

1.Актуалізація опорних знань.

Репродуктивна бесіда

-Що таке рельєф?

-Які форми рельєфу вам відомі?

-Які форми рельєфу переважають на території України?

-Які сили формують великі форми рельєфу?

-Які сили формують невеликі форми рельєфу?

2.Розповідь  вчителя.

-Для того, щоб дізнатися що ж таке геоморфологічна будова, давайте пригадаємо з вами, що вивчає наука геоморфологія?

 

3.Складання схеми.

 

 

 

 

 

 

 

3.1. Узагальнення і словесне визначення суті поняття,позначення його відповідним терміном.

-Таким чином, геоморфологічна будова – закономірне утворення та розташування форм рельєфу на певній території, що є наслідком безперервної взаємодії внутрішніх і зовнішніх сил Землі.

4.Складання схеми.

 

 

 

 

 

 

 

4.1. Узагальнення і словесне визначення суті поняття,позначення його відповідним терміном.

-Таким чином, геоморфологічна карта – це спеціальна карта, яка відображає основні форми рельєфу та містить відомості про закономірності утворення та поширення різних типів рельєфу.

5.Розповідь вчителя.

-Формування рельєфу обумовлюють не лише тектонічні рухи, але й геологічна будова певної території, зокрема склад гірських порід. Кристалічні чи тверді осадові породи руйнуються дуже повільно, тому в районах їх залягання утворюються височини, кряжі, плато, низькі гори. Осадові товщі краще піддаються руйнівному впливу зовнішніх сил Землі – води, вітру, льоду.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.Складання таблиці «Типи рельєфу»

Типи рельєфу

Форми рельєфу

Чинники формування

Приклади (Райони поширення)

1.Вулканогенні

 

Виникли внаслідок вулканічної діяльності.

Гори Аюдаг, Карадаг у Кримських горах. Трапляються також у Карпатах.

2.Денудаційні

Куести

….

3.Водно-ерозійні

Річкові долини

Балки

 

Яри

 

4.Алювіальні

Заплави

Надзаплавні тераси

5.Льодовикові та водно-льодовикові

Ками

Ози

 

Зандри

 

Кари

 

цирки

 

6.Суфозійні

Плоскодонні западини

поди

 

7.Карстові

Лійки

Печери

 

колодязі

 

8.Еолові

 

9.Морські абразійні

 

10.Морські акумулятивні

«стрілки»

«коси»

11.Техногенні

Канали

Дамби

Насипи

терикони

 

Заповнення таблиці відбувається під час  групового  опрацювання учнями текстового матеріалу підручника та заслуховування доповідей від представників інших груп.

7. Групова робота з поза текстовим матеріалом підручника.

Завдання для учня №1.

-Прочитайте підпункти «Вулканогенні типи рельєфу» та «Денудаційні типи рельєфу» і на основі прочитаного заповніть таблицю, визначивши основні форми рельєфу, чинники їх формування та їх приклади.

Робота з картою

-Розгляньте карту атласу «Геоморфологічна будова України» на с.10 і вкажіть райони поширення вулканогенних та денудаційних типів рельєфу.

(Доповідь супроводжується показом презентації).

Завдання для учня №2.

-Прочитайте підпункт «Водно-ерозійні типи рельєфу» і на основі прочитаного заповніть таблицю, визначивши основні форми рельєфу, чинники їх формування та їх приклади.

Робота з картою

-Розгляньте карту атласу «Геоморфологічна будова України» на с.10 і вкажіть райони поширення водно-ерозійних типів рельєфу.

(Доповідь супроводжується показом презентації).

Завдання для учня №3.

-Прочитайте підпункти «Алювіальні типи рельєфу» та «Льодовикові та водно-льодовикові типи рельєфу» і на основі прочитаного заповніть таблицю, визначивши основні форми рельєфу, чинники їх формування та їх приклади.

Робота з картою

-Розгляньте карту атласу «Геоморфологічна будова України» на с.10 і вкажіть райони поширення акумулятивних, льодовикових та водно-льодовикових типів рельєфу.

(Доповідь супроводжується показом презентації).

Завдання для учня №4.

-Прочитайте підпункти «Суфозійні типи рельєфу» та «Карстові типи рельєфу» і на основі прочитаного заповніть таблицю, визначивши основні форми рельєфу, чинники їх формування та їх приклади.

Робота з картою

-Розгляньте карту атласу «Геоморфологічна будова України» на с.10 і вкажіть райони поширення суфозійних та карстових типів рельєфу.

(Доповідь супроводжується показом презентації).

Завдання для учня №5.

-Прочитайте підпункти «Еолові типи рельєфу» та «Морські абразійні типи рельєфу» і на основі прочитаного заповніть таблицю, визначивши основні форми рельєфу, чинники їх формування та їх приклади.

Робота з картою

-Розгляньте карту атласу «Геоморфологічна будова України» на с.10 і вкажіть райони поширення еолових та морських абразійних типів рельєфу.

(Доповідь супроводжується показом презентації).

Завдання для учня №6.

-Прочитайте підпункти «Морські акумулятивні типи рельєфу» та «Техногенні типи рельєфу» і на основі прочитаного заповніть таблицю, визначивши основні форми рельєфу, чинники їх формування та їх приклади.

 

Робота з картою

-Розгляньте карту атласу «Геоморфологічна будова України» на с.10 і вкажіть райони поширення морських акумулятивних та техногенних типів рельєфу.

(Доповідь супроводжується показом презентації).

8.Робота з картою.

-Розгляньте карти атласу – геоморфологічну на с.10 та тектонічну на с.9 і скажіть, які закономірності існують у розміщенні типів і форм рельєфу відносно певних тектонічних структур?

V. Систематизація і узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок.

1.Географічний диктант

1.Геоморфологічна будова – це..

2.Геоморфологічна карта –це…

2.Дидактична гра «Біла ворона» або «Знайди зайве»

1.Балки, яри, куести.

2.Заплави,грязьові вулкани, надзаплавні тераси.

3.Ози, ками, зандри, поди.

4.Лійки, колодязі, печери, цирки.

5.Канали, «коси», терикони, дамби.

3.Встановіть відповідність між типами рельєфу та умовами їх утворення:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Типи рельєфу

Умови утворення

1.Вулканогенні

А. Утворилися завдяки дії текучих вод.

2.Денудаційні

Б. Виникли внаслідок вулканічної діяльності

3.Водно-ерозійні

В. Утворені відкладами водних потоків

4.Алювіальні

Г. Утворилися внаслідок руйнування гірських порід і перенесення їхніх уламків із підвищених форм рельєфу.

 

1.

2.

3.

4.

Б.

Г.

А.

В.

(Завдання демонструється в електронному варіанті).

4.Продовжте речення:

1.Льодовикові та водно льодовикові типи рельєфу є наслідком діяльності…

2.До суфозійних типів рельєфу відносяться…

3.Лійки, карсти, колодязі утворилися внаслідок…

(Завдання демонструється в електронному варіанті).

5.Робота з картою.

1.Показати на карті, де на території України поширені морські акумулятивні форми рельєфу.

2.Показати на карті, де на території України поширені техногенні форми рельєфу.

3.Показати на карті, де на території України поширені еолові форми рельєфу.

VI. Організація домашньої роботи.

-Підготувати відповіді на запитання плану уроку.

-Вивчити §16, с.81-86.

VII. Підсумок уроку.

Прийом «Мікрофон»

- Як підсумок нашого уроку кожен з вас скаже, що на цьому уроці вам найбільше сподобалося і запам’яталося.

Підсумкове слово вчителя

-Таким чином, на сьогоднішньому уроці ми дізналися, що сучасні форми і типи рельєфу утворилися під дією як внутрішніх сил Землі (тектонічні рухи, магматизм), так і зовнішніх (вода, вітер,лід).

Геоморфологічна карта відбиває походження типів і форм рельєфу та закономірності їх розташування.

Кожний регіон України в залежності від переважаючих природних процесів. Складу гірських порід та тектонічної будови має свої особливості.

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Чернега Марина
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку