На уроці використовується самостійна робота учнів у групах. За отриманими інструкціями вони опрацьовують певне питання: розвязуюють задачу, проводять експериментальне і теоретичне дослідження, роблять висновки, складають узагальнюючу таблицю. Закріплення знань здійснюється через розвязання експериментальних задач. Урок можна використати у 11 класі.
Тема уроку. |
Глюкоза як представник вуглеводів. Молекулярна та структурна формули глюкози. Фізичні властивості. Поширеність у природі. Хімічні властивості.
|
Мета уроку: |
дати уявлення про вуглеводи на прикладі глюкози, вивчити склад і будову молекули глюкози, фізичні властивості поширення у природі; продовжити формувати вміння прогнозувати хімічні властивості органічних речовин, виходячи з їх будови; розвивати пізнавальний інтерес, комунікативні якості, вміння порівнювати, робити висновки, вдосконалювати творчі здібності учнів.
|
Тип уроку: |
засвоєння нових знань. |
План уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань
О О
С=С, ─ОН, ─С , С6Н5─, ─С ?
Н ОН
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІУ. Вивчення нового матеріалу
Клас розділено на 5 груп :
Кожна група отримує інструктаж згідно якого проводить роботу (збір інформації, порівняння, висновки). (додаток 1).
Кожна група звітує; всі роблять необхідні записи в таблицю. (додаток 2).
У. Закріплення вивченого
- розв’язування експериментальних задач
(виконують всі групи згідно інструкції).(додаток 3).
УІ. Підведення підсумків.
УІІ. Домашнє завдання.
Додаток 1
Група № 1
Завдання: встановити молекулярну формулу глюкози за продуктами її окиснення.
План виконання
Група №2
Завдання: описати фізичні властивості глюкози; галузі її застосування; охарактеризувати процес перетворення глюкози в організмі.
План виконання
1. За допомогою підручника та додаткового матеріалу з’ясувати фізичні властивості глюкози, її застосування та процеси перетворення в організмі.
Глюкоза – безбарвна кристалічна речовина, добре розчиняється у воді, солодка на смак (від. гр. glucos – солодкий). Вона зустрічається майже в усіх органах рослин : у плодах, коренях, листі, квітах. Особливо багато глюкози у соку винограду та в зрілих фруктах, ягодах. Глюкоза є в живих організмах. У крові людини її міститься близько 0,1 %.
Як речовина, що легко засвоюється організмом і дає йому енергію, глюкоза має безпосереднє застосування як зміцнювальний лікарський засіб. Солодкий смак зумовив застосування її в кондитерській справі (у складі патоки) при виготовленні мармеладу. карамелі, пряників та ін. Як відновник вона використовується при виготовленні дзеркал та ялинкових прикрас. Глюкоза також використовується навіть у текстильній промисловості. Шляхом бродіння глюкози можна одержати молочну кислоту та інші продукти.
Вуглеводи – головне джерело енергії для життєдіяльності та функціонування організму. Окиснення 1 г вуглеводів дає стільки ж енергії, як окиснення 1 г білків, тобто 17,2 кДж, але, на відміну від білків, вуглеводи легко розщеплюються. У травневому тракті складні вуглеводи легко розщеплюються до глюкози, яка всмоктується в кров та надходить у печінку та тканини. У клітинах відбувається окиснення глюкози. Цей процес протікає послідовно через цілий ряд стадій і супроводжується виділенням енергії :
С6Н12О6 + 6О2 - 6СО2 + 6Н2О
Оскільки реакції окиснення проходять ступінчасто, то відбувається й поступове вивільнення енергії, що міститься в окиснюваних речовинах. За рахунок цієї енергії організм здійснює свої різноманітні функції (скорочення м’язів, секреції, синтезу речовини та ін.). У печінці глюкоза перетворюється на тваринний крохмаль – глікоген. Запаси глікогену відкладаються головним чином у печінці та м’язах. Глікоген печінки використовується для підтримання концентрації глюкози в крові в тих випадках, коли вона в проміжках між прийомами їжі не надходить у кров з органів травлення. Кількість глюкози підтримується на постійному рівні (0,10 – 0,12 %) і регулюється гормонами підшлункової залози. Один з них (інсулін) сприяє засвоєнню глюкози в крові. Неправильне харчування, ожиріння, алкоголь, психічні стреси виснажують клітини підшлункової залози, які утворюють інсулін. Регуляція глюкози порушується. Надлишок її виводиться із сечею. При цьому виникає захворювання – цукровий діабет. До штучного одержання інсуліну це захворювання було смертельним. Тепер хворим регулярно вводять гормон інсулін, а з раціону виключають вуглеводи.
2. Зробити запис у відповідній колонці таблиці.
3. Ознайомити учнів класу із отриманими результатами дослідження.
Група № 3
Завдання: довести експериментальним шляхом, що глюкоза є багатоатомним спиртом
План виконання
У пробірку налийте 1 мл розчину натрій гідроксиду NaOH і додайте кілька крапель розчину купрум (ІІ) сульфату CuSO4.
3. До осаду додайте розчин глюкози С6Н12О6 і суміш збовтайте. Що
спостерігаєте ? Про що свідчать спостереження ?
Група № 4
Завдання: довести експериментальним шляхом, що глюкоза містить альдегідну групу.
План виконання
Що спостерігаєте ? Про що свідчать зміни ?
Група № 5
Завдання: описати специфічні властивості глюкози.
План виконання
Важливою хімічною властивістю є її бродіння під дією органічних каталізаторів – ферментів, які виробляються мікроорганізмами. Відомо кілька видів бродіння. Спиртове бродіння відбувається під дією ферменту дріжджів. Складний хімізм цього процесу сумарно виражається рівнянням :
С6Н12О4 ферменти 2С2Н5ОН + 2СО2.
Під дією ферменту молочнокислих бактерій відбувається молочнокисле бродіння глюкози :
С6Н12О6 - 2СН3 - СН - СООН
│
ОН
Процес утворення молочної кислоти відбувається при скисання молока. Молочнокисле бродіння має велике значення для переробки сільськогосподарських продуктів. З ним пов’язане одержання цілого ряду молочних продуктів : кисле молоко, сметана, сир. Молочна кислота утворюється в процесі квашення капусти й силосування кормів і виконує при цьому консервувальну роль. Накопичуючись у щільно складеній силосованій масі. вона сприяє створенню середовища, в якому не можуть розвиватися процеси гниття білків та інші шкідливі хімічні перетворення. Це веде до одержання доброякісного, високопоживного, соковитого корму для худоби.
У результаті масляно - кислого бродіння утворюється масляна кислота :
С6Н12О6 ферменти С3Н7СООН + 2Н2 + 2СО2
Додаток 2
Властивості глюкози
Фізичні властивості |
Хімічні властивості |
||
за гідроксильними групами |
за альдегідною групою |
специфічні |
|
|
|
|
|
Застосування
|
|
|
|
Висновок:
Додаток 3
Експериментальні задачі.
Завдання: використовуючи якісні реакції визначити речовини
(див. табл.»Якісні реакції органічних речовин»).
Порядок дій