Урок "Швидкість хімічної реакції. Залежність чинників від різних факторів."

Про матеріал

Конспект уроку допоможе cформувати уявлення про швидкість хімічної реакції, її залежність від різних чинників, поглибити знання про каталізатори та їх вплив на швидкість реакції.формувати вміння аналізувати інформацію, порівнювати, класифікувати, формулювати узагальнюючі висновки, застосовувати набуті знання на практиці та оцінювати результати виконаних дій. Розвивати пізнавальні та творчі здібності учнів.допомогти вихованню самостійності, співробітництва, здатності до взаємодопомоги.

Перегляд файлу

Урок № ___                              Клас: 9                                           Дата:_______

 

Тема: Швидкість хімічної реакції. Залежність чинників від різних факторів.

Мета:

  • Дидактична: cформувати уявлення про швидкість хімічної реакції, її залежність від різних чинників, поглибити знання про каталізатори та їх вплив на швидкість реакції.
  • Розвиваюча: формувати вміння аналізувати інформацію, порівнювати, класифікувати, формулювати узагальнюючі висновки, застосовувати набуті знання на практиці та оцінювати результати виконаних дій. Розвивати пізнавальні та творчі здібності учнів.
  • Виховна: допомогти вихованню самостійності, співробітництва, здатності до взаємодопомоги.

     Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Нові поняття і терміни: швидкість хімічної реакції, інгібітори.

     Обладнання: мультимедійна презентація уроку, відео досліди, роздаткові картки для лабораторного досліду.

Для лабораторного досліду: 1) гранули Mg, Zn, Cu  однакового розміру,  розведений  розчин хлоридної  кислоти (HCl),  концентрований розчин хлоридної кислоти, шматок крейди, порошок крейди, відеодослід «Вплив каталізатора на швидкість реакції»

Структура уроку:

  1. Організаційний момент.
  2.  Актуалізація і корекція опорних знань учнів
  3.  Мотивація навчальної діяльності.
  4.  Вивчення нового матеріалу.

      V.      Узагальнення і систематизація знань.

     VI.      Підведення підсумків уроку

    VII.     Інструктаж з виконання домашнього завдання.

Хід роботи

 

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація і корекція опорних знань учнів.

Епіграф до уроку: «Єдиний шлях до знань – діяльність» ( Бернард Шоу)

  1. два учні працюють з карточками біля дошки

Картка 1

Термохімічне рівняння реакції горіння фосфору:

4Р + 5О2 = 2Р2О5;H=- 3010 кДж

Визначити скільки виділиться теплоти, якщо спалити 7 моль фосфору?

 

Картка 2

Скласти термохімічне рівняння утворення хлороводню з простих речовин, якщо при цьому виділяється 91,5 кДж/моль теплоти

 

 

2. Гра «Вірю – не вірю»

Учні зачитують твердження і дають відповідь -  вірне воно чи хибне.

  1. Екзотермічні реакції відбуваються із виділенням теплоти. (Так)
  2. Ендотермічні реакції відбуваються із поглинанням  теплоти. (Так)
  3. Реакція горіння  вугілля – це ендотермічна реакція. (Ні)
  4. Тепловий ефект реакції – це маса продукту реакції, що утворилася під час горіння речовини. (Ні)
  5. Тепловий ефект реакції вимірюється в паскалях (Па), або кілопаскалях(кПа). (Ні)
  6. Тепловий ефект реакції позначається буквою Q або ∆Н. (Так)
  7. В ендотермічних реакціях внутрішня   енергія  речовин зростає. (Так)
  8. Тепловий ефект реакції – це кількість теплоти, що виділяється, або поглинається під час реакції. (Так)
  9. Тепловий ефект реакції вимірюється в Дж або кДж. (Так)
  10. Хімічні рівняння, в яких зазначаються ступені окиснення елементів, називаються термохімічними. (Ні)
  11. При екзотермічних реакціях температура реакційної системи підвищується. (Так)

12.Під час протікання ендотермічної реакції температура реакційної суміші підвищується. (Ні)

ІІI. Мотивація навчальної діяльності.

А зараз переходимо до вивчення нової теми. Почнемо з питання: чим відрізняється черепаха від гепарда? (швидкість руху).

Чим відрізняється повільне окиснення від вибуху? (швидкість реакції).  Саме про швидкість хімічної реакції буде йти мова  на сьогоднішньому уроці.

Мета уроку:

  • з’ясуємо, що називається швидкістю реакції, як вона позначається і в яких одиницях вимірюється;
  • розглянемо чинники, які впливають на швидкість хімічної реакції.

Повідомляючи тему уроку наголошуємо, що на цьому уроці ми зможемо:

  • робити висновки про вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій;
  • пояснити, який спосіб зберігання харчових продуктів доцільніший.

Та поміркуємо над словами: «Є тільки дві форми життя: гниття і горіння. Боягузи та жадібні оберуть першу, мужні та щедрі – другу.»

На дошці таблиця

Що я знаю

Про що дізнався

Пропонуємо учням заповнити ліву частину таблиці.( Учні називають, вчитель записує на дошці). Далі говоримо, що наприкінці уроку дізнаємося, чи правильні твердження ми записали і що нове ми можемо дописати в праву частину таблиці

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Вивчаючи хімічні властивості різних сполук, ви напевне  звернули увагу на те, що для перебігу різних реакцій потрібний різний час:
  • Іржа на залізних виробах утворюється за кілька місяців;
  • Горіння свічки триває кілька годин;
  • Реакція між содою і оцтом відбувається в одну мить.
  1. Отже, реакції перебігають з різною швидкістю. Пригадайте, як на уроках фізики і математики, ви позначали швидкість руху? (U)
  2. Швидкість хімічних реакцій вивчає розділ хімії, що називається хімічною кінетикою.
  3. За якими критеріями можна судити про швидкість протікання хімічної реакції? За зміною кількості вихідних речовин і продуктів реакції.

 

Швидкість реакції – зміна концентрації речовини за одиницю часу.

 

С2 – С1 C υ

U = +  =  +   або  U =

 τ 2τ 1 τ Vτ

C -  молярна концентрація,  [моль/л]

τ1  і  τ 2  - початковий і кінцевий час хімічної реакції, [c]

U – швидкість хімічної реакції,  [моль/л∙с]

V -  об’єм,  [л]

υ – кількість речовини, [моль]

Чому  перед формулою ставлять  +?  Якщо швидкість обраховують за зміною концентрації  вихідних речовин, то ставиться «-», бо ∆C набуває від’ємного значення, а якщо за зміною концентрації продуктів реакції, то ставиться +.

5.В житті часто виникає потреба керувати швидкістю реакції . Наприклад,

  •    горіння палива прискорювати;
  •    пожежу – сповільнювати;
  •    іржавіння заліза сповільнювати.

Для цього потрібно знати від чого залежить швидкість реакції.

Інструктаж зБЖД.

Лабораторний дослід №5 (додаток 1)

Залежність швидкості реакції від різних чинників.

Мета: дослідити вплив різних чинників на швидкість хімічної реакції.

Обладнання:  гранули Mg, Zn, Cu , розведений  розчин хлоридної  кислоти (HCl),  концентрований розчин хлоридної кислоти, шматок крейди, порошок крейди, спиртівка, сірники, тримач.

Можливі такі варіанти проведення лабораторного досліду:

  1. Практичне виконання (при наявності реактивів)
  2. Віртуальне виконання (перегляд відео дослідів)

 

А.Лавузьє –чудовий експериментатор  і тонкий спостерігач,

заповів майбутнім експериментаторам :

  1. Намагайся робити добре, а не робити багато.
  2. Спрощуй досліди, наскільки це можливо.
  3. Ніколи не заповнюйте поспішними  висновками мовчання фактів.

Хід роботи

Дослід 1. Вплив природи реагуючих речовин на швидкість хімічної реакції.

 В три пробірки киньте  гранулу міді, цинку, магнію. В кожну пробірку долийте розчин хлоридної кислоти. Зробіть висновок, як впливає природа реагуючих речовин на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.

 

Дослід 2. Вплив площі поверхні стикання речовин на швидкість хімічної реакції.

В одну пробірку киньте шматочок крейди, а в іншу пробірку  насипте стільки ж порошку крейди. В кожну пробірку долийте розчин хлоридної кислоти. Зробіть висновок, як ступінь подрібнення речовин впливає на швидкість реакції.  Результати спостереження запишіть в таблиці.

Дослід 3.Вплив концентрації речовин на швидкість хімічної реакції

В дві пробірки киньте однакові гранули цинку. В першу пробірку налийте розведений розчин хлоридної кислоти, а в другу – концентрований розчин хлоридної кислоти.  Зробіть висновки, як концентрація речовин впливає на швидкість реакції.  Результати спостереження запишіть в таблиці.

 

Дослід 4. Вплив температури на швидкість реакції

В дві пробірки киньте однакові гранули цинку. В кожну пробірку долийте розчин хлоридної кислоти. Одну з пробірок підігрійте в полум’ї спиртівки. Зробіть висновок, як температура впливає на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.

Фактори, які впливають на швидкість реакції

Хімічний експеримент, спостереження

Висновок

Природа реагуючих речовин

Cu + HCl                    - реакція не відбувається

Zn + 2HClZnCl2 + H2 – відбувається повільно

Mg + 2HClMgCl2 + H2 – відбувається швидко

 

Чим активніша речовина, яка вступає в реакцію, тим швидше відбувається реакція

Ступінь подрібнення речовини

СаСО3 шматок + 2HСlCaCl2 + CO2 + H2O реакція відбувається повільно

 

СаСО3 порошок + 2HСlCaCl2 + CO2 + H2O

реакція відбувається швидко

 Чим більша поверхня стикання реагентів, тим більша швидкість реакції

Концентрація реагуючих речовин.

Zn + 2HClрозвед.  ZnCl2 + H2 – відбувається повільно

 

Zn + 2HCl концентр.  ZnCl2 + H2 – відбувається швидко

 

Чим більша концентрація реагуючих речовин, тим швидше відбувається реакція.

Температура

Zn + 2HCl .  ZnCl2 + H2 – відбувається повільно

                     t 

Zn + 2HCl.  ZnCl2 + H2 – відбувається швидко

 

При нагріванні швидкість реакції зростає.

Наявність каталізатора або інгібітора

Відео досліди:

  MnO2

2О2        2О + О2

 

      H2O

2Al + 3I2      2AlI3

Каталізаториприскорюють швидкість реакції

Інгібітори -  сповільнюють швидкість реакції

 

 

V. Узагальнення і систематизація знань.

1.Аналізуємо ліву частину таблиці «Я знаю», заповнену на початку уроку, і дописуємо праву частину – «Про що дізнався».

2. Самостійна робота по варіантах (Додаток № 2) із перевіркою в парах. (якщо вистачає часу)

VI.  Підведення підсумків уроку

Міркування дітей над словами: «Є тільки дві форми життя: гниття і

оріння. Боягузи та жадібні оберуть першу, мужні та щедрі – другу».Гниття і горіння – процес окиснення, що відбувається з різною швидкістю і якістю. Доречно пригадати стародавній закон лікарів: «Светя другим - згораю»(російською мовою).

  VII. Домашнє завдання:

§ 16, 17 

Творче завдання:

Підготувати повідомлення за темами:

  1. Значення каталізаторів у техніці.
  2. Ферменти.
  3. Інгібітори

Додаток 1

Інструктивна картка

Лабораторний дослід №5

Залежність швидкості реакції від різних чинників.

Мета: дослідити вплив різних чинників на швидкість хімічної реакції.

Обладнання:  гранули Mg, Zn, Cu , розведений  розчин хлоридної  кислоти (HCl),  концентрований розчин хлоридної кислоти, шматок крейди, порошок крейди, спиртівка, сірники, тримач.

Неухильно виконуйте правила техніки безпеки

Хід роботи

Дослід 1. Вплив природи реагуючих речовин на швидкість хімічної реакції.

 В три пробірки киньте  гранулу міді, цинку, магнію. В кожну пробірку долийте розчин хлоридної кислоти. Зробіть висновок, як впливає природа реагуючих речовин на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.

Дослід 2. Вплив площі поверхні стикання речовин на швидкість хімічної реакції.

В одну пробірку киньте шматочок крейди, а в іншу пробірку  насипте стільки ж порошку крейди. В кожну пробірку долийте розчин хлоридної кислоти. Зробіть висновок, як ступінь подрібнення речовин впливає на швидкість реакції.  Результати спостереження запишіть в таблиці.

Дослід 3.Вплив концентрації речовин на швидкість хімічної реакції

В дві пробірки киньте однакові гранули цинку. В першу пробірку налийте розведений розчин хлоридної кислоти, а в другу – концентрований розчин хлоридної кислоти.  Зробіть висновки, як концентрація речовин впливає на швидкість реакції.  Результати спостереження запишіть в таблиці.

Дослід 4. Вплив температури на швидкість реакції

    В дві пробірки киньте однакові гранули цинку. В кожну пробірку долийте     розчин хлоридної кислоти. Одну з пробірок підігрійте в полум’ї спиртівки. Зробіть висновок, як температура впливає на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.

Фактори, які впливають на швидкість реакції

Хімічний експеримент, спостереження

Висновок

Природа реагуючих речовин

 

 

Ступінь подрібнення речовини

 

 

Концентрація реагуючих речовин.

 

 

Температура

 

 

 

Наявність каталізатора або інгібітора

 

 

 

 

                                                                                               Додаток № 2

1 варіант

  1. Що згоряє швидше дерев’яна дошка чи дерев`яні ошурки?

(2 бали)

  1. Найменшу швидкість мають частинки речовини у якому стані?

(2 бали)

  1. Для кожної позиції лівої колонки знайдіть усі правильні відповіді з правого стовпчика:

(по 3 бали)

  1.         Харчові продукти довше зберігаються у вакуумних упаковках
  2.         Аби пришвидшити випалювання залізної руди, її подрібнюють і розпорошують

 

 

  1.        Зі зростанням температури швидкість реакції збільшується
  2.        Зі зменшенням концентрації реагентів швидкість реакції зменшується
  3. Зі зростанням площі поверхні контакту реагентів швидкість реакції збільшується
  4.        Каталізатори пришвидшують хімічні реакції
  5.        Швидкість хімічної реакції залежить від природи реагентів

Відповідь: А.__________________

                     В.__________________

Загальна кількість балів__________

2 варіант

  1. За допомогою якого фактора можна прискорити реакції між газами.

(2 бали)

  1. Чому не можна під час пожежі відкривати вікна?

(2 бали)

  1. Для кожної позиції лівої колонки знайдіть усі правильні відповіді з правого стовпчика:

(по 3 бали)

  1.         У літку зростає небезпека харчових отруєнь
  2.         Термін служби мідних водопровідних труб значно більший порівняно зі сталевими 

 

  1. Зі зростанням температури швидкість реакції збільшується
  2. Зі зменшенням концентрації реагентів швидкість реакції зменшується
  3. Зі зростанням площі поверхні контакту реагентів швидкість реакції збільшується
  4. Каталізатори пришвидшують хімічні реакції
  5. Швидкість хімічної реакції залежить від природи реагентів

Відповідь: А.__________________

                В.__________________

Загальна кількість балів__________

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
5036
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку