Конспект уроку допоможе cформувати уявлення про швидкість хімічної реакції, її залежність від різних чинників, поглибити знання про каталізатори та їх вплив на швидкість реакції.формувати вміння аналізувати інформацію, порівнювати, класифікувати, формулювати узагальнюючі висновки, застосовувати набуті знання на практиці та оцінювати результати виконаних дій. Розвивати пізнавальні та творчі здібності учнів.допомогти вихованню самостійності, співробітництва, здатності до взаємодопомоги.
Урок № ___ Клас: 9 Дата:_______
Тема: Швидкість хімічної реакції. Залежність чинників від різних факторів.
Мета:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Нові поняття і терміни: швидкість хімічної реакції, інгібітори.
Обладнання: мультимедійна презентація уроку, відео досліди, роздаткові картки для лабораторного досліду.
Для лабораторного досліду: 1) гранули Mg, Zn, Cu однакового розміру, розведений розчин хлоридної кислоти (HCl), концентрований розчин хлоридної кислоти, шматок крейди, порошок крейди, відеодослід «Вплив каталізатора на швидкість реакції»
Структура уроку:
V. Узагальнення і систематизація знань.
VI. Підведення підсумків уроку
VII. Інструктаж з виконання домашнього завдання.
Хід роботи
Епіграф до уроку: «Єдиний шлях до знань – діяльність» ( Бернард Шоу)
1. два учні працюють з карточками біля дошки
Картка 1 Термохімічне рівняння реакції горіння фосфору: 4Р + 5О2 = 2Р2О5; ∆H=- 3010 кДж Визначити скільки виділиться теплоти, якщо спалити 7 моль фосфору?
|
Картка 2 Скласти термохімічне рівняння утворення хлороводню з простих речовин, якщо при цьому виділяється 91,5 кДж/моль теплоти
|
2. Гра «Вірю – не вірю»
Учні зачитують твердження і дають відповідь - вірне воно чи хибне.
12.Під час протікання ендотермічної реакції температура реакційної суміші підвищується. (Ні)
ІІI. Мотивація навчальної діяльності.
А зараз переходимо до вивчення нової теми. Почнемо з питання: чим відрізняється черепаха від гепарда? (швидкість руху).
Чим відрізняється повільне окиснення від вибуху? (швидкість реакції). Саме про швидкість хімічної реакції буде йти мова на сьогоднішньому уроці.
Мета уроку:
Повідомляючи тему уроку наголошуємо, що на цьому уроці ми зможемо:
Та поміркуємо над словами: «Є тільки дві форми життя: гниття і горіння. Боягузи та жадібні оберуть першу, мужні та щедрі – другу.»
На дошці таблиця
Що я знаю |
Про що дізнався |
Пропонуємо учням заповнити ліву частину таблиці.( Учні називають, вчитель записує на дошці). Далі говоримо, що наприкінці уроку дізнаємося, чи правильні твердження ми записали і що нове ми можемо дописати в праву частину таблиці
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Швидкість реакції – зміна концентрації речовини за одиницю часу.
С2 – С1 ∆C ∆υ
U = + = + або U =
τ 2 – τ 1 ∆ τ V ∆ τ
C - молярна концентрація, [моль/л]
τ1 і τ 2 - початковий і кінцевий час хімічної реакції, [c]
U – швидкість хімічної реакції, [моль/л∙с]
V - об’єм, [л]
υ – кількість речовини, [моль]
Чому перед формулою ставлять +? Якщо швидкість обраховують за зміною концентрації вихідних речовин, то ставиться «-», бо ∆C набуває від’ємного значення, а якщо за зміною концентрації продуктів реакції, то ставиться +.
5.В житті часто виникає потреба керувати швидкістю реакції . Наприклад,
Для цього потрібно знати від чого залежить швидкість реакції.
Інструктаж зБЖД.
Лабораторний дослід №5 (додаток 1)
Залежність швидкості реакції від різних чинників.
Мета: дослідити вплив різних чинників на швидкість хімічної реакції.
Обладнання: гранули Mg, Zn, Cu , розведений розчин хлоридної кислоти (HCl), концентрований розчин хлоридної кислоти, шматок крейди, порошок крейди, спиртівка, сірники, тримач.
Можливі такі варіанти проведення лабораторного досліду:
А.Лавузьє –чудовий експериментатор і тонкий спостерігач,
заповів майбутнім експериментаторам :
Хід роботи
Дослід 1. Вплив природи реагуючих речовин на швидкість хімічної реакції.
В три пробірки киньте гранулу міді, цинку, магнію. В кожну пробірку долийте розчин хлоридної кислоти. Зробіть висновок, як впливає природа реагуючих речовин на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.
Дослід 2. Вплив площі поверхні стикання речовин на швидкість хімічної реакції.
В одну пробірку киньте шматочок крейди, а в іншу пробірку насипте стільки ж порошку крейди. В кожну пробірку долийте розчин хлоридної кислоти. Зробіть висновок, як ступінь подрібнення речовин впливає на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.
Дослід 3.Вплив концентрації речовин на швидкість хімічної реакції
В дві пробірки киньте однакові гранули цинку. В першу пробірку налийте розведений розчин хлоридної кислоти, а в другу – концентрований розчин хлоридної кислоти. Зробіть висновки, як концентрація речовин впливає на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.
Дослід 4. Вплив температури на швидкість реакції
В дві пробірки киньте однакові гранули цинку. В кожну пробірку долийте розчин хлоридної кислоти. Одну з пробірок підігрійте в полум’ї спиртівки. Зробіть висновок, як температура впливає на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.
Фактори, які впливають на швидкість реакції |
Хімічний експеримент, спостереження |
Висновок |
Природа реагуючих речовин |
Cu + HCl → - реакція не відбувається Zn + 2HCl → ZnCl2 + H2 – відбувається повільно Mg + 2HCl → MgCl2 + H2 – відбувається швидко
|
Чим активніша речовина, яка вступає в реакцію, тим швидше відбувається реакція |
Ступінь подрібнення речовини |
СаСО3 шматок + 2HСl → CaCl2 + CO2 + H2O реакція відбувається повільно
СаСО3 порошок + 2HСl → CaCl2 + CO2 + H2O реакція відбувається швидко |
Чим більша поверхня стикання реагентів, тим більша швидкість реакції |
Концентрація реагуючих речовин. |
Zn + 2HClрозвед. → ZnCl2 + H2 – відбувається повільно
Zn + 2HCl концентр. → ZnCl2 + H2 – відбувається швидко
|
Чим більша концентрація реагуючих речовин, тим швидше відбувається реакція. |
Температура |
Zn + 2HCl . → ZnCl2 + H2 – відбувається повільно t Zn + 2HCl. → ZnCl2 + H2 – відбувається швидко
|
При нагріванні швидкість реакції зростає. |
Наявність каталізатора або інгібітора |
Відео досліди: MnO2 2Н2О2 → 2Н2О + О2
H2O 2Al + 3I2 → 2AlI3 |
Каталізатори – прискорюють швидкість реакції Інгібітори - сповільнюють швидкість реакції
|
V. Узагальнення і систематизація знань.
1.Аналізуємо ліву частину таблиці «Я знаю», заповнену на початку уроку, і дописуємо праву частину – «Про що дізнався».
2. Самостійна робота по варіантах (Додаток № 2) із перевіркою в парах. (якщо вистачає часу)
VI. Підведення підсумків уроку
Міркування дітей над словами: «Є тільки дві форми життя: гниття і
оріння. Боягузи та жадібні оберуть першу, мужні та щедрі – другу».Гниття і горіння – процес окиснення, що відбувається з різною швидкістю і якістю. Доречно пригадати стародавній закон лікарів: «Светя другим - згораю»(російською мовою).
VII. Домашнє завдання:
§ 16, 17
Творче завдання:
Підготувати повідомлення за темами:
Додаток 1
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №5
Залежність швидкості реакції від різних чинників.
Мета: дослідити вплив різних чинників на швидкість хімічної реакції.
Обладнання: гранули Mg, Zn, Cu , розведений розчин хлоридної кислоти (HCl), концентрований розчин хлоридної кислоти, шматок крейди, порошок крейди, спиртівка, сірники, тримач.
Неухильно виконуйте правила техніки безпеки
Хід роботи
Дослід 1. Вплив природи реагуючих речовин на швидкість хімічної реакції.
В три пробірки киньте гранулу міді, цинку, магнію. В кожну пробірку долийте розчин хлоридної кислоти. Зробіть висновок, як впливає природа реагуючих речовин на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.
Дослід 2. Вплив площі поверхні стикання речовин на швидкість хімічної реакції.
В одну пробірку киньте шматочок крейди, а в іншу пробірку насипте стільки ж порошку крейди. В кожну пробірку долийте розчин хлоридної кислоти. Зробіть висновок, як ступінь подрібнення речовин впливає на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.
Дослід 3.Вплив концентрації речовин на швидкість хімічної реакції
В дві пробірки киньте однакові гранули цинку. В першу пробірку налийте розведений розчин хлоридної кислоти, а в другу – концентрований розчин хлоридної кислоти. Зробіть висновки, як концентрація речовин впливає на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.
Дослід 4. Вплив температури на швидкість реакції
В дві пробірки киньте однакові гранули цинку. В кожну пробірку долийте розчин хлоридної кислоти. Одну з пробірок підігрійте в полум’ї спиртівки. Зробіть висновок, як температура впливає на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.
Фактори, які впливають на швидкість реакції |
Хімічний експеримент, спостереження |
Висновок |
Природа реагуючих речовин |
|
|
Ступінь подрібнення речовини |
|
|
Концентрація реагуючих речовин. |
|
|
Температура |
|
|
Наявність каталізатора або інгібітора |
|
|
Додаток № 2
1 варіант
(2 бали)
(2 бали)
(по 3 бали)
Відповідь: А.__________________
В.__________________
Загальна кількість балів__________
2 варіант
(2 бали)
(2 бали)
(по 3 бали)
Відповідь: А.__________________
В.__________________
Загальна кількість балів__________