Урок "«Голодомор 1932-1933 рр. Правда про Голодомор-геноцид (усні свідчення тих, хто вижили)»

Про матеріал
Цей матеріал можна використовувати як на уроках в 10-х класах, так і на позакласних заходах, годинах спілкування. Наша сучасна молодь має знати і завжди пам"ятати ці трагічні сторінки історії українського народу.
Перегляд файлу

 

Тема уроку: Голодомор 1932-1933 рр. Правда про Голодомор-геноцид - усні свідчення тих, хто вижили.

 

Мета: з’ясувати причини Голодомору, наслідки трагедії для України;  

розвивати уміння чітко висловлювати свої думки, використовувати різні історичні джерела; виховувати в учнів повагу до історичного минулого свого народу, до своїх земляків, які вистраждали і пережили ці страшні роки геноциду.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань

Обладнання: виставка книг про голодомор, репродукції картин з українським пейзажем,  підручник пар. 24-25, інтернет-ресурси, презентація до теми (створена учнями з використанням краєзнавчого матеріалу, в основі якого лежать свідчення очевидців, жителів с.Рибаківка)

пісня «Свіча» (в пам'ять голодомору, виконує Оксана Білозір) https://www.youtube.com/watch?v=eyJwUjNWijE;

відео «Голодний  Дух – День пам’яті жертв голодомору» https://www.youtube.com/watch?v=eyJwUjNWijE

 

ОСНОВНІ ТЕРМІНИ ТА ПОНЯТТЯ:

  • Суцільна колективізація;
  • Голодомор;
  • Геноцид;
  • «Закон про п’ять колосків»;
  • «чорна дошка».

 

Епіграф: ...Із тридцять третім голим роком,
                       Голодно-голим та німим,
                       Та тричі пухлим. Хай би з ним
                       Поїли б кору і комору,
                       Траву і шкуру, цвіль і міль,
                       Та мерли б жовті, як з похміль,
                       Без трун понесені із двору.
                       Нізащо. Просто. Без вини.

(А.Малишко, 1964 р.)

 

 

 

 

 

 

 

                                                   ХІД УРОКУ

 

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звучить пісня «Свіча» (в пам'ять голодомору, виконує Оксана Білозір),

Увагу учнів привертає записаний на дошці епіграф уроку .

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

На сьогоднішньому уроці ми сформуємо уявлення про причини Голодомору як геноциду українського народу, його масштаби та наслідки.

Упродовж  уроку ми виконаємо наступні завдання:

- ознайомимось з матеріалами різних джерел: документами, спогадами очевидців, визначимо причини, масштаби та наслідки голодомору 1932-1933рр.;

- продовжимо розвивати  вміння аналізувати та співзіставляти історичні факти, прослідковувати причинно-наслідкові зв’язки між подіями, критично оцінювати історичні факти, висловлювати власне судження на основі наданої інформації;

- залишимо назавжди в своїй пам’яті  шанобливе ставлення  до українського народу, до невинних жертв Голодомору.

ПЛАН УРОКУ

  1. Як та навіщо відбувалася суцільна колективізація  сільського господарства.
  2. Чому селяни чинили опір колективізації. Ліквідація «куркульства як класу».
  3. Причини  і масштаби голодомору 1932-1933рр. Спогади очевидців, мешканців с. Рибаківка про ці події.

 

4. Чому голодомор 1932-1933 рр. кваліфікують як геноцид українського народу.

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

 

  1. Як та навіщо відбувалася суцільна колективізація  сільського господарства.

Використовуючи текст підручника та додаткові історичні джерела виконати роботу в групах:

1 група. Скласти схему: «Мета колективізації та методи її впровадження»;

2 група. Створити плакат «МТС  в цифрах» (ЩО? Навіщо? Коли? Скільки?)

3 група. Тези + запитання «Криза сільськогосподарського виробництва», «Закон про 5 колосків».

4 група.  «Чорні дошки» робота з візуальними джерелами. Ст.138 підручника + додаткові візуальні джерела.  (дати характеристику джерела, які почуття вони у вас викликають?)

Учні презентують свої роботи, обговорюють питання. Висловлюють свою  думку щодо « закону про 5 колосків» та створенню «чорних дошок».

 

2.Чому селяни чинили опір колективізації. Ліквідація «куркульства як класу».

 Важливим елементом колективізації було так зване розкуркулення, а фактично — розселянювання села.

 

а) Виступ 2 учнів, які готували повідомлення до цього пункту.

б)На основі виступів інші учні класу складають опорну схему про куркульство, а також по запитанню.

в)Робота з джерелом: В.Мазорчук: «Головне завдання було: ліквідувати селянина-аборигена, який мешкав на найкращих чорноземах. Тутешніх селян заходилися нищити так, як нищили колись в Америці корінних мешканців ацтеків та інків.»

Прокоментуйте  наведену думку. Дайте власну оцінку політиці більшовиків щодо українського селянства.

 

3.Причини  і масштаби голодомору 1932-1933рр. Спогади очевидців, мешканців с.Рибаківка про ці події.

а)Самостійна робота учнів з підручником ст.138-141, історичними  джерелами, інтернет-ресурсами (текстова порівняльна таблиця).

На уроці учні заповнюють тільки  перший стовпчик про голодомор 1932-1933рр. (Характеризують свою роботу. Підводять підсумки).

Про голод 1921-1923 рр. – вдома. (Вміти порівняти з голодомором 1932-1933 рр. Спільне і відмінне.)

Зразок.

 

Голодомор 1932-1933 рр.

Голод 1921-1923 рр.

Причини

Безгосподарність, конфіскація продовольства хлібозаготівельною комісією, сталінська індустріалізація

 

Регіони України, що були найбільш охоплені голодом

Київська, Сумська, Житомирська, Полтавська, Черкаська, Харківська

 

Реакція керівництва держави

Запровадження внутрішніх паспортів для населення міст, введення «чорних дошок», замовчування голоду

 

Наслідки, кількість жертв

3 млн. 942 тис. осіб.

 

 

б)Виступ учнів, які готували презентацію до теми ( з використанням краєзнавчого матеріалу, в основі якого лежать свідчення очевидців, жителів с.Рибаківка) (додаток до уроку додається)

в)Перегляд відео «Голодний  Дух – День пам’яті жертв голодомору» ( є посилання до цього відео)

 

4. Чому голодомор 1932-1933 рр. кваліфікують як геноцид українського народу.

а)Знайдіть у Вікіпедії  про значення  терміна «голодомор», «геноцид»

 Зразок

Голодомо́р 1932—1933 років — акт геноциду українського народу, організований керівництвом ВКП(б) та урядом СРСР у 19321933 роках шляхом створення штучного масового голоду. Убивство голодом відбувалося в Україні й на Кубані як до 1933 р., так і в 1932 році. Різниця полягає лише в масштабах злочину. Якщо протягом 1932 р. голодом було замордовано сотні тисяч людей, то в 1933 р. лік ішов на мільйони. Однак і в 1932, і в 1933 рр. в Україні й на Кубані, на відміну від інших регіонів СРСР, де від голоду також загинуло чимало людей, голод був актом геноциду, оскільки він був навмисне спрямований проти української нації як такої.[1] Кількість людей, які загинули від голоду, оцінювалась деякими істориками в 3,941 млн у сільській місцевості на території Української СРР[2] та Кубані[3], переважну більшість населення якої становили українці, та склав 6,122 млн втрат ненародженими[4][5]. Голодомор викликаний свідомими і цілеспрямованими заходами вищого керівництва Радянського Союзу й Української СРР на чолі зі Сталіним, розрахованими на придушення українського національно-визвольного руху і фізичного знищення частини українських селян[6].

Спланована конфіскація врожаю зернових та усіх інших продуктів харчування у селян представниками радянської влади впродовж Голодомору 1932—33 років безпосередньо призвела до вбивства селян голодом у мільйонних масштабах, при цьому радянська влада мала значні запаси зерна в резервах та здійснювала його експорт за кордон під час Голодомору, забороняла та блокувала виїзд голодуючих поза межі Української СРР[3], відмовлялася приймати допомогу для голодуючих з-за кордону[7]. Попри те, що дії представників сталінської влади, які спричинили смерть людей голодом, кваліфікувалися згідно з нормами тогочасного радянського кримінального законодавства як вбивство[8][9], причини цього масового злочину ніколи в СРСР не розслідувалися та ніхто з можновладців, причетних до злочину, не поніс покарання при тому, що навіть найвище керівництво СРСР знало про факти загибелі людей від голоду[10][11].

Упродовж десятиліть масове вбивство людей штучним голодом не лише навмисно замовчувалося радянською владою, а й взагалі заборонялося про нього будь-де згадувати[12][13].

 

Геноци́д (від грец. γένος — рiд, плем'я та лат. caedo — вбиваю) — цілеспрямовані дії з метою знищення повністю або частково окремих груп населення чи цілих народів за національними, етнічними, расовими, корисливими або релігійними мотивами.

Геноцидом є дії та / або бездіяльність, які вчинюються особою чи групою осіб умисно задля позбавлення життя (повного чи часткового) певної групи осіб, яку можна виділити за ознаками приналежності до відповідного соціального прошарку чи до якоїсь нації, чи то раси, релігійної спільноти тощо.

На меті геноциду завжди є знищення людей, яке здійснюється свідомо за певним хронологічним планом. Причому дії, направлені на геноцид, можуть не мати явно виражених активних дій з боку злочинців, а полягати у створенні певних умов та/або передумов, які прямо чи опосередковано впливають на життя людей, їх фізичне або моральне здоров’я, дітонародження, можливість мати права та гідні умови життя-праці, можливість проживати в незабрудненому просторі та вживати здорові харчі, можливість мати гідну винагороду за свою працю та вести підприємницьку діяльність, мати доступ до медицини та соціальних благ тощо.

З грецької мови геноцид перекладається як генос – рід, плем’я та цедо – вбивство. Тобто ще з давніх часів людство мало уяву про цей страшний злочин. Як правило, геноцидом вважалося винищення людей на підставі тих чи інших теорій недолугих псевдонауковців, які робили висновки та давали оцінку певним прошаркам людства та виділяли їх у відповідні групи за ознаками раси, національності, релігійних вподобань, рівня доходів тощо. Логічно, що сьогодні термін геноцид сприймають на рівні понять фашизму, нацизму, комунізму та інших злочинних політичних режимах, за яких було винищено мільйони людей по всьому світу.

б)Опрацюйте джерело

Голодомор: унікальні фото від австрійського інженера

Радянський Союз у 30-і роки XX століття вже був досить ізольованим від зовнішнього світу й отримати достовірну інформацію звідти було складно.

І хоча в Москві на той час перебували кілька закордонних журналістів, джерелами інформації про масовий голод,Голодомор: унікальні фото від австрійського інженера зазвичай, ставали іноземні фахівці, залучені в індустріалізації, та деякі мандрівники.

https://static.ukrinform.com/photos/2019_11/1574510122-3540.jpeg

Одним із них і став австрійський інженер Александр Вінербергер, який і зробив ті нечисленні знімки процесу Голодомору, документально зафіксувавши цей злочин проти людськості з боку радянської влади.

https://static.ukrinform.com/photos/2019_11/1574510121-1960.jpeg

Отець Юрій Коласа, який ознайомився в єпархіальному архіві у Відні з оригінальними фото Вінербергера та його постаттю, повідомляє, що віденський хімік за спеціальністю Вінербергер прожив і пропрацював у Радянському Союзі близько 20 років. У 1932 році він займав посаду технічного директора фабрики з виготовлення пластмаси в Любучанах - поселенні на півдні Московської області. Згодом переїхав працювати до тогочасної столиці України міста Харкова, на вулицях якого його і застав страшний голод.

https://static.ukrinform.com/photos/2019_11/1574510122-9954.jpeg

Більшість зі зроблених ним знімків на фотоапарат "Лейка" були зняті саме в Харківській області. У жовтні 1933 року з допомогою австрійського дипломата Гейнріха Пахера вони були передані диппоштою до Відня.

 

Там Вінербергеру вдалося потрапити до Архиєпископа Віденського та надати йому 26 фотографій з відповідними підписами про трагедію Голоду в Україні.

Копії фотографій, зроблених віденським інженером Александром Вінербергером у 1933 році в Україні. Копії зроблено на основі оригіналу в єпархіальному архіві Відня генеральним вікарієм Ординаріату для вірних усіх Східних католицьких церков в Австрії отцем Юрієм Коласою та надано Укрінформу

 

 

 

 

Дайте свою аргументовану відповідь – «Чому голодомор 1932-1933 рр. кваліфікують як геноцид українського народу?»

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Опрацювання тексту Закону України «Про Голодомор 1932 -1933 рр. в Україні».

День пам'яті жертв голодомору відзначається з 1998 року згідно з указом президента України Леоніда Кучми.

День пам'яті жертв Голодомору відзначається в Україні щорічно кожну четверту суботу листопада.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Отже на основі цих термінів та матеріалів сьогоднішнього уроку ми можемо зробити висновок:

1.В 1933 році більшовики організували штучно голод в Україні. Перед очима цілого світу українське селянство вимирало цілими селами й районами...

2.Оскільки дії влади були направлені на навмисне створення для селян таких життєвих умов, що розраховані на часткове їх знищення, то Голодомор 1932-1933 рр. в Україні є геноцидом українського народу.

3. Голодомор – акт геноциду Українського народу, здійснений керівництвом ВКП(б) та урядом СРСР у 1932-1933 роках, шляхом організації штучного масового голоду, що спричинив загибель мільйонів українців у сільській місцевості на території Української СРР та Кубані, де переважну більшість населення становили українці, з метою придушення українського національно-визвольного руху і фізичного знищення частини українських селян.

VІІ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: опрацювати пар. 24-25, закінчити заповнювати таблицю «голод 1921-1923рр.» порівняти його з «голодомором 1932-1933 рр.», спільне та відмінне, пит.18 зі ст.146 для – творче завдання (за бажанням).

»

 

 

 

 

ДОДАТКИ ДО УРОКУ:

  1. репродукції картин

 

C:\Users\HP\Desktop\Голодомор\mati_1933-go._2000-1-1.jpg

 

C:\Users\HP\Desktop\Голодомор\diti_golodomoru.jpg

  1. Презентація додається окремим файлом.
docx
Додано
14 січня 2021
Переглядів
1556
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку