Урок. "Голос — музичний інструмент, дарований природою"

Про матеріал
Конспект уроку №8 з мистецтва для 5-го класу на тему: "Голос — музичний інструмент, дарований природою". НУШ. Підручник Л.М. Масол
Перегляд файлу

5 КЛАС  1 Л.М.Масол

Урок № 8

Дата:

Тема. Голос — музичний інструмент, дарований природою.

Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.

Музична інтонація. Мелодія. Вокаліз. Співочі голоси. Діапазон. Штрихи. Портрет митця: С. Людкевич

Сприймання: С. Людкевич Сумна пісня» (Вокаліз О. Басистюк), Е. ді Капуа «O Sole Mio» (Л.Паваротті), Вітас «Опера-2», Е. Л. Веббер Арія Грізабели «Memory» («Пам’ять») з мюзиклу «Кішки»

Виконання: «Співають діти». Музика І. Кириліної Вірші Л. Гнатюка

Обладнання:  мультимедійний комплект.

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Створення позитивного психологічного клімату класу.

Знову день почався, діти.

Всі зібрались на урок?

Тож пора нам поспішати —

Кличе в подорож дзвінок.

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Демонстрація навчальної презентації.

Слайд 3. Пригадайте.

Наспівайте мелодію улюбленої пісні зі словами та без.

Чи вдалося тобі передати емоції та почуття суто музичними інтонаціями?

Як зазвичай впливає спів на твій настрій?

 

Слайд 4-5. Слово вчителя

Почуття і переживання людина може виявляти через спів. Музика, яка виконується голосом, називається вокальною. Голос — це унікальний інструмент, який дарує людині природа. Він ніби «малює з натури», передаючи характерні мовні інтонації, питальні, окличні тощо.

Музичну мову можна збагнути саме завдяки інтонації, яка становить основу мелодії, визначає її характер.

 

Слайд 6. Розгляньте репродукцію картини.

  • Підключіть уяву і розкажіть про вокальну музику за сюжетом картини «Концерт».
  • Складіть сторітелінт за запитаннями: де і коли це відбувається подія? Хто ці люди?
  • Що про них можна сказати за виразом обличчя, позою, одягом?

 

Слайд 7. Слово вчителя

Вокальні твори зазвичай пишуть на віршовані тексти, але їх можна виконувати і без слів. Такий спів називають вокалізом.

 

Слайд 8. Прослухайте: Станіслав Людкевич. Сумна пісня (вокаліз у виконанні — Ольги Басистюк).

 

Слайд 9. Прослухайте: Едуардоді Капуа. О sole mio (у виконанні Лучано Паваротті).

 

Слайд 10. Обговоріть.

  • Порівняйте жіночий і чоловічий голоси.
  • Схарактеризуйте мелодії прослуханих творів.
  • Поміркуй, чи потрібні слова, щоб передати глибину людських емоцій і переживань.

 

Слайд 11. Слово вчителя

За висотою співочі голоси поділяють на високі, середні та низькі.

 

Слайд 12. Розгляньте схему і пригадайте, на які типи поділяють співацькі голоси за висотою.

Розгляньте схему і пригадайте, на які типи поділяють співацькі голоси за висотою.

 

Слайд 13-15. Слово вчителя

Висота, сила, краса і неповторне забарвлення голосу мають важливе значення для створення музичних образів. Тендітність і ніжність краще передає сопрано, а мужність і рішучість — бас або баритон.

Вокальну майстерність цінують за тембром, силою і діапазоном голосу, що дозволяє виконувати складні твори.

Завдяки різним інтонаціям, силі голосу вокалісти та вокалістки передають різні емоційні стани. Емоції, звісно, можна також відображати мімікою, жестами й рухами, як, наприклад, актори в театрі, кіно, танцівники та танцівниці в балеті.

 

Слайд 16-18. До портретної галереї. Соломія Крушельницька

Соломія Крушельницька (1872-1952) — українська співачка (сопрано) і педагог народилася у селі Білявинці на Тернопільщині. З юних років почала співати у хорі, виступала в аматорських театрах. Закінчила Львівську консерваторію (1893) по класу співу і фортепіано з медаллю і відзнакою.

Дебютувала на оперній сцені у Львові. Після стажування в Італії стала примадонною знаменитого Міланського театру «Ла Скала». Гастролювала з тріумфом країнами Європи, Південної Америки й Африки.

За життя була визнана однією з найвидатніших оперних співачок світу. Її називали «незабутньою Аїдою» та «найчарівнішою Чіо-Чіо-сан», адже в цих складних партіях із оперних шедеврів Дж. Верді й Дж. Пуччіні вона створила неповторні образи, виявила акторське обдарування і неперевершену вокальну майстерність. В останні роки життя була професоркою Львівської консерваторії.

 

Слайд 19-20. Музична грамота

Октавою (від лат. осtо — «вісім») називають ділянку звукоряду, до якої входять всі сім відомих тобі ступенів: до, ре, мі, фа, соль, ля, сі (але від ДО до наступного ДО рахується вісім ступенів).

Ноти першої октави ви вивчали у початкових класах, тому добре знаєте, де вони записуються на нотоносці. А тепер ознайомся, де записуються сім нот другої октави.

 

Слайд 21. Прослухайте: Вітас. «Опера № 2» (у виконанні Дімаша Кудайбергена).

 

Слайд 22. Прослухайте: Ендрю Ллойд Веббер. Арія Грізабели «Метогу» («Пам’ять») із мюзиклу «Кішки».

 

Слайд 23. Обговоріть.

  • Чи здивував вас голос казахського співака Дімаша, що охоплює низький, середній і високий регістри?
  • Схарактеризуйте прослухану арію з мюзиклу й опиши емоції, які вона викликала.

 

Слайд 24. Слово вчителя

Як і в образотворчому мистецтві, музичний твір має мелодійний і ритмічний рисунок. Мелодія, ніби лінія у малюнку, буває різною: хвилястою, ламаною, навіть орнаментально прикрашеною.

 

Слайд 25. Гімнастика для очей

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Слайд 26. Прослухайте пісню «Співають діти» Музика І. Кириліної Вірші Л. Гнатюка Порівняй рисунок мелодії заспіву і приспіву.

 

Слайд 27. Розучуємо пісню «Співають діти».

1. Високу ноту взяв тендітний голосок,

Іще невпевнено, але так щиро.

Злітає нота чиста до зірок

І всім бажає злагоди і миру.

Приспів:

Почуй-но, світе, співають діти.

І хочеться радіти в палітрі звуковій.

Співають діти і хочеться любити,

І хочеться творити красу планеті всій.

 

 

Слайд 28. Виконуємо пісню «Співають діти».

 

Слайд 29. Виконайте пісню вокалізом.

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Слайд 30-31. Мистецька скарбничка

Вокаліз — спів без слів.

Діапазон (у музиці) — відстань від найнижчого звуку, який може відтворити голос чи інструмент, до найвищого.

 

 

Слайд 32. Узагальнюємо, аргументуємо, систематизуємо

Чим відрізняються словесна і музична інтонації?

Поясніть значення слів вокаліз, діапазон.

Розкажіть, які ви знаєте співочі голоси. Як вони розрізняються за висотою? Який із них варто вибрати для створення образів: «воїн-переможець», «фея весни»?

 

Слайд 33-34. Самостійне дослідження, медіапошук

Переглянь фрагменти з мюзиклу «Кішки» в Інтернеті та познайомся з іншими героями цього твору (котом-хуліганом Рам-Там-Таггером, котом-магом Містофілісом).

Послухай і порівняй спів Марії Каллас і Соломії Крушельницької (сопрано), Енріко Карузо та Анатолія Солов’яненка (тенорів), Федора Шаляпіна і Бориса Гмирі (басів).

 

Слайд 35. Фантазуємо, експериментуємо, діємо

Промовте будь-яку фразу з різними інтонаціями (журба, сумнів, незадоволення, заклик тощо). Доповніть її рухами, жестами. Створіть відповідні музичні інтонації.

 

 

VІІ. РЕФЛЕКСІЯ

Слайд 36. Оціни роботу за допомогою фразеологізмів.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Kyrychenko Vlad
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
14 березня 2023
Переглядів
2048
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку