Розробка допоможе узагальнити й систематизувати основні відомості про головні і другорядні члени речення, удосконалити пунктуаційні вміння й навички, формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до головних та другорядних членів речення й виділяти їх умовними позначками; удосконалювати творчі вміння визначати межі речень у зв'язному висловлюванні; розвивати вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій.
Тема. Головні та другорядні члени речення
Мета: узагальнити й систематизувати основні відомості про головні і другорядні члени речення, їхню стилістичну роль у зв’язному висловлюванні, удосконалити пунктуаційні вміння й навички, формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до головних та другорядних членів речення й виділяти їх умовними позначками; удосконалювати творчі вміння визначати межі речень у зв’язному висловлюванні; розвивати мовленнєво – комунікативні вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій; виховувати бажання творчо працювати.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань
Хід уроку
І. Організаційний момент. Установчо – мотиваційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
1. Метод «Незакінчені речення» (усно)
1. Синтаксис – це розділ мовознавчої науки, який... (вивчає будову словосполучень та речень)
2. Речення – це слово чи група слів, … (що передають повідомлення, запитання або пораду, прохання, наказ)
3. Двоскладним називається речення, у якому наявні.....(підмет і присудок)
( учні коротко)
4. За метою висловлювання речення розподіляють на......(розповідні, питальні і спонукальні).
5. За кількістю граматичних основ розрізняють......(прості і складні речення)
6. Якщо у реченні, крім головних, наявні і другорядні члени речення, то воно називається... (поширеним).
7. Граматичну основу речення становлять.....(підмет і присудок).
8. До другорядних членів відносять....(додаток, означення і обставину)(учні коротко)
ІІІ Оголошення теми і мети уроку
ІУ Виконання системи творчих вправ 1) Метод «Біг із бар’єрами» (письмово)
Завдання: прочитайте, поділіть текст на речення. Підкресліть граматичну основу речень.
Прийшла зима. Сонечко не могло піднятися високо над землею. Сніги вкрили поле. Зашуміли тривожно верховіття дерев. Прокинувся в яру вітер. Встав, вийшов із лісу. Застогнала хуртовина. Йде по землі холодний вітрюга, замерзають річки, гуде завірюха.
2) Метод «Творче конструювання» (письмово) ВПРАВА 107 - 3 речення Завдання: перепишіть речення, розкриваючи дужки і ставлячи слова в потрібному відмінку. Якими членами речення виступають ці слова?
3) Метод «Естафета» (письмово) Зробіть повний синтаксичний розбір речень.
Тоненька крига вранці заморозила річку й озера.Лісові ялинки з радістю одягли снігові пухнасті шуби. Мороз пензлем намалював візерунки на вікнах. Легенькі сніжинки співають зимову пісеньку.
4) Метод «Творче конструювання» (на картках) Завдання: доповнити речення словами з довідки. Якими другорядними членами речення є вставлені слова?
Займався на сході … ранок. У … безодні неба танули … зірочки. А … обрій усе розгорявся … вогнями. Раптом звідти бризнула … іскорка. І ще одна, і ще. А за ними визирнув … край … кола. Сходило … сонечко.
Слова для довідок: далекий, миготливий, погожий, синій, рожевий, червоний, вогняний, яскравий, ясний.
5) Метод «Графічний диктант» (на дошці) Завдання: накреслити схеми до речень.
Сонце сховалось у вітах дерев.
Славко грізно вимахував шаблюкою (Н. Бічуя).
Увечері батько починає грати… (Л. Бас).
Веселе сонечко сховалось в веселих хмарах весняних (Т. Шевченко).
Ясне сонце почало підніматись десь за лісом (П. Мирний).
Довкола стирчали лише голі скелі (Т. Білецька).
Щебечуть солов’ї по молодих садках (О. Довженко)
6) Метод «Скажіть точніше» (письмово) Поширити речення другорядними членами.
Примчала зима. Розсипала срібло по землі. Намела снігові кучугури. Посміхається мороз. Пливуть замріяні хмаринки. Повітря наповнюється дрімотою. Сон огортає землю. Не чути співу пташок. Холодно їм. Діти розвішують годівнички. Лише вдалині постукує дятел та кричить ворона. Життя продовжується…
7. Графічний диктант (письмово)
Завдання: скласти речення до поданих схем.
8) Метод «Творче конструювання» (на картці) Завдання: із поданих слів підібрати те, яке, на вашу думку, найбільш вдало передає зміст речення.
(Повільно, урочисто, спокійно) сходило сонце, і світло (лагідно, ніжно, щедро) осяяло землю, що прокидалася. По небі (легко, весело, хмурно) пливли невеликі хмари. Старий ліс (радісно, урочисто, таємниче, задумливо, глухо) шумів. Могутні ялини і сосни стояли (величаво, мовчазно, похмуро). Берізки (весело, радісно, завзято, сумно) шелестіли своїми листочками.
9) Метод «Поетична синонімія» (усно)
Завдання: колективне складання вірша.
Земля – ласкава (люба, рідна),
А сонце – щире (золоте),
А небо – лагідне (блакитне),
Життя прекрасне (дороге).
ІУ. Підсумок уроку. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
Д/З с.52-53 готуємося до тематичного оцінювання , повт параграфи 8-13
.
10 Метод «Угадай слово» (додаткове завдання)
Завдання: відгадати загадки – жарти.
1. Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)
2. Без чого не буває криниці? (Без дна)
3. У який горщик не можна налити води? (У повний)
4. Що буде козі, коли їй мине сім років? (Восьмий піде)
5. Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море? (Мокрим)
6. Від чого у качки лапи червоні? (Від колін)
7. Де є річка без води? (На карті)
8. Хто бачить свої очі? (Той, хто дивиться у дзеркало).
9. Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво? (сир – рис).
10. Як записати слово робота п’ятьма літерами (праця), а чотирма (труд)?
11. Що треба, щоб майка злетіла? (замінити початкове М на Ч – чайка).
12. На яке питання не можна відповісти «ні»? (ти мене чуєш?).
13. Чи можна з кози зробити козака? (коза к = козак).
14. Чого багато має золото, менше озеро, ще менше море, а зовсім не має ріка? ( букву О
15 Які ключі до неба добираються? (журавлині).