Активне впровадження в учбовий процес дидактичних ігор вводить у методику викладання правознавства принципово іншу структуру взаємовідносин на уроці, сприяє утвердженню на уроках колективності як одного з найважливіших елементів функціональних і міжособистісних відносин, отже сприяє вихованню учнів. Участь у дидактичних іграх стимулює учнів співвідносити свої інтереси, прагнення і дії з колективними, дозволяє глибше усвідомити свої зв'язки з однокласниками, тобто здійснює активний виховний вплив.
1
Урок-дидактична гра «Форма державного правління»
Мета. Навчити учнів самостійно називати види форм державного правління; правильно застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: державний лад, монархія, республіка; виділяти характерні риси видів форм державного правління; порівнювати та розрізняти монархію та республіку; характеризувати державний лад України.
Розвивати уміння аналізувати нормативно-правові акти, текст підручника самостійно будувати розповідь, аргументовано захищати свою думку. Також вдосконалити навички аналітичного і критичного мислення, творчі здібності та вміння працювати в групах.
Тип уроку. Контролю та корекції.
Форма уроку. Дидактична гра «Найрозумніші» + робота в групах.
Умови гри
Дидактична гра включає в себе три тури.
1. Тур. Я диктую учня завдання у формі тестів, в яких тільки одна правильна відповідь. Кількість тестів 9. Максимальна кількість балів – 9. Час на виконання завдання 5 хв.
2. Тур. Учні об’єднуються в три групи (команди). Критерій об’єднання – ряд за яким вони сидять, зісунувши при цьому дві парти разом. Учні мають вирішити 6 завдань, в яких потрібно вибрати декілька правильних варіантів відповіді або вписати текст. Завдання роздаю на дидактичних карточках – по одній карточці на команду. До вирішення завдань залучаються всі учасники команди. Відзначає правильні відповіді, вписує текст на дидактичній карточці – капітан команди. Якщо всі завдання виконані правильно кожен з учасників може отримати 3 бали. Час на виконання завдання 7 хв.
3. Тур – конкурс капітанів. Час на доповідь – по 8 хв. для кожного «президента».
Про гру та її умови я розповідаю учням тиждень наперед. З цього часу кожен ряд обирає свого капітана і розробляє «президентську програму».
Правила гри
▪ Толерантне ставлення один до одного.
▪ За порушення дисципліни на уроці – мінус 1 бал.
▪ За численні порушення дисципліни, зауваження – учень вибуває з гри і не отримує жодного балу.
▪ Під час гри заборонено користуватися навчальною літературою.
І Тур
1. Спосіб організації верховної влади, який визначає систему її найвищих органів, порядок їх формування і особливості розподілу повноважень між ними, а також взаємовідносини з населенням держави?
а). Форма державного правління;
б). Республіка;
в). Монархія;
г). Форма держави.
2. Форма правління, при якій верховна влада в державі належить монарху (фараону, царю, королю) і передається за спадком представнику правлячої династії ?
а). Форма державного правління;
б). Республіка;
в). Монархія;
г). Форма держави.
3. Порядок організації та здійснення державної влади стосовно форми правління, форми територіального устрою, форми державно-правового режиму ?
а). Форма державного правління;
б). Республіка;
в). Монархія;
г). Форма держави.
4. Форма правління, при якій верховна влада в державі належить представницькому органу (Парламенту або Президенту), який обирається на певний термін ?
а). Форма державного правління;
б). Республіка;
в). Монархія;
г). Форма держави.
5. Скільки форм державного правління виділяв Платон ?
а). Дві;
б). Три;
в). Чотири;
г). Шість.
6. Форма державного ладу, за якої правління здійснюється представниками родової знаті ?
а). Аристократія;
б). Республіка;
в). Монархія;
г).Демократія.
7. Демократія – це:
а). влада родової знатті;
б). влада багатих;
в). влада бідних;
г). влада народу.
8. Скільки форм державного правління виділяв Арістотель ?
а). Дві;
б). Три;
в). Чотири;
г). Шість.
9. Форма правління, при якій глава держави (президент) одноособово або з наступним схваленням верхньої палати парламенту формує склад уряду, яким, як правило, керує сам ?
а). президентсько-парламентська республіка;
б). парламентська республіка;
в). президентська республіка;
г). парламентська монархія.
ІІ Тур
1. Республіці властиві такі риси:
1. Існування одноосібного і колегіального органу держави — президента і парламенту.
2..…………………………………………………………………………………….
3. Виборність на певний термін голови держави і інших верховних органів державної влади. Так, президент і парламент повинні обиратися народом на певний термін.
4. Юридична відповідальність голів держави. Наприклад, згідно із більшістю конституцій, у парламенту є право звільнення від посади президента за тяжкі злочини проти держави (імпічмент).
5……………………………………………………………………………………...
Відповідь: 2. Парламент представляє законодавчу владу. 5. У випадках, передбачених конституцією, право представляти і виступати від імені держави має президент.
2. Риси змішаної форма республіканського правління.
1. Поєднання елементів президентської і парламентської республік,
2……………………………………………………………………………………...
3……………………………………………………………………………………...
4……………………………………………………………………………………...
5. Та чи інша назва змішаної республіки визначається тим, у кого з них більше повноважень щодо формування та функціонування уряду.
Відповідь: 2. Сильна президентська влада. 3. Ефективний контроль парламенту за діяльністю уряду. 4. Уряд формується спільно президентом і парламентом.
3. Назвіть основні різновиди республіканської форми правління:
1……………………………………………………………………………………...
2……………………………………………………………………………………...
3……………………………………………………………………………………...
Відповідь: 1. Президентська республіка. 2. Парламентська республіка. 3. Республіка змішаного типу.
4. Монархічні форми правління:
1.
2.
3.
4. Парламентська монархія.
Відповідь: 1. Абсолютна монархія. 2. Теократична монархія. 3. Дуалістична монархія. 4. Парламентська монархія.
5. Виберіть держави в яких форма правління парламентська монархія
а). Саудівська Аравія;
б). Ватикан;
в). Великобританія;
г). Японія;
д). Нідерланди.
6. Виберіть держави в яких форма правління президентська республіка
а). США;
б). Аргентина,
в). Великобританія;
г). Японія;
д). Ірак.
ІІІ Тур (Конкурс капітанів)
Капітан кожної команди розігрує сценку «Я президент України».
«Президент» читає або оголошує доповідь з «програми», яку заздалегідь підготував він разом з учасниками своєї команди.
В «програмі» зазначається яким чином «президент» буде вирішувати проблеми України а саме:
▪ соціально-економічні проблеми;
▪ політичні проблеми;
▪ культурні, релігійні та національні проблеми;
▪ проблеми в зовнішній політиці.
Програма складається на основі використання додаткової літератури з правознавства та інформації з інших предметів, включаючи історію.
Оцінювання
Як відомо, при оцінюванні проведеного нетрадиційного уроку існують дві основні проблеми: 1. Полягає в тому, що мета нетрадиційного уроку спрямована насамперед на розвиток творчих здібностей, навичок мислення, активності і самостійності і. т. д., відповідно оцінювання не виступає обов’язковим елементом, а просто для формальностей. 2. Важко оцінити роботу в групах.
Тому, оцінки учням ставлю насамперед відповідно до результатів гри за 1 тур. Наступні бали добавляються за 2-3 тур відповідно до активності, та реалізації творчих здібностей учнів на уроків.
Результати гри
Результати гри повідомляю на наступному уроці. За найкращі оцінки з І туру гри надається титул «Найрозумніший(ші)» учень (учні), за ІІ тур «Найрозумніша команда». «Президентські програми» розміщується на стінгазеті (або дошці оголошень) з правознавства, поряд прикріплюємо скриньку і учні протягом 2 днів шляхом таємного голосування вибирають «Найрозумнішого президента».
Висновки
Навчально-ігрова діяльність активізує проблемно-пізнавальну спрямованість учнів на пізнання нового. Крім того, навчально-ігрова діяльність, сприяє успішному засвоєнню знань і формуванню пізнавальних, творчих умінь і навиків.
Активне впровадження в учбовий процес дидактичних ігор вводить у методику викладання правознавства принципово іншу структуру взаємовідносин на уроці, сприяє утвердженню на уроках колективності як одного з найважливіших елементів функціональних і міжособистісних відносин, отже сприяє вихованню учнів. Участь у дидактичних іграх стимулює учнів співвідносити свої інтереси, прагнення і дії з колективними, дозволяє глибше усвідомити свої зв’язки з однокласниками, тобто здійснює активний виховний вплив.