УРОК-ГРА «ХОДИТЬ ГАРБУЗ ПО ГОРОДУ» (6 клас)

Про матеріал
Якщо бажаєш людині щастя, навчи її працювати. К. Ушинський Динаміка змін, що відбувається в сучасному світі, формує нову особистість учня і потребує інших підходів до викладання трудового навчання. Формування сучасної концепції освіти передбачає реалізацію принципу гуманізації освіти, методологічну переорієнтацію процесу навчання з інформативної форми на розвиток особистості. «Єдиний шлях, що веде до знань - це діяльність!» - сказав Бернард Шоу. Саме формування в учнів знань за допомогою практичної діяльності - завдання вчителя трудового навчання. А ще важливо самому бути захопленим, щоб захопити дітей. Тому в системі уроків трудового навчання з'являються творчі уроки, які є спільним творінням учителя і учнів. Значну роль у вихованні дітей відіграє залучення їх до народної, національної спадщини, що є однією з найдавніших форм духовної культури народу. Вивчення національних обрядів, ознайомлення з давніми українськими ремеслами, з традиціями національної кухні допомагають виховувати любов до свого народу, рідного краю, рідної мови. Дізнаючись більше про минуле свого народу, учні усвідомлюють, що без минулого не може бути майбутнього. Метою державної Національної програми «Освіта» є виведення освіти в Україні на рівень розвинутих країн світу, що можливе лише за умов відходу від авторитарної педагогіки і впровадження сучасних педагогічних технологій. Серед великої кількості педагогічних технологій заслуговують на увагу інноваційні технології, які сприяють оновленню процесу навчання, максимально активізують організацію навчального процесу і пізнавальну діяльність учнів. Інноваційні технології - це цілеспрямований системний набір прийомів і засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь процес навчання від визначення мети до одержання результатів. Особлива увага приділяється розвиткові творчих здібностей учнів. Учитель шукає більш активні форми і методи навчання, зокрема інтерактивні, в основі яких поєднуються колективна, групова та індивідуальна робота учнів. Колективна і групова навчальна діяльність дає змогу реалізувати природне прагнення дітей до спілкування, взаємодопомоги та співпраці. Ці форми і методи добре проявляються під час проведення нетрадиційних уроків. Нетрадиційний (нестандартний) урок - це добре продуманий урок, який має своєрідну структуру і вимагає попередньої підготовки як учителя, так і учнів. Уроки такого типу цінні своєю оригінальністю, розвиваючим та виховним ефектом. Урок стимулює творчість учителя й учнів, створює сприятливі умови для формування духовно розвиненої, національно свідомої, активної особистості через творчий пошук, з використанням традицій народної культури і побуту. Нетрадиційні уроки проводяться не часто, але залишаються в пам'яті дітей надовго. Учнів приваблює святковість незвичного уроку, до якого вони ретельно готуватись. Нетрадиційні уроки, в основному. це уроки повторення, узагальнення та систематизації знань. Вони побудовані так, щоб якомога повніше і частіше застосовувались раніше-набуті учнями знання. Нетрадиційні уроки посилюють мотивацію учіння, враховують потреби, інтереси та здібності учнів. Саме такі уроки при групуванні їх у певну систему є інноваційними.
Перегляд файлу

Національне виховання на уроці СПО

 

Якщо бажаєш людині щастя, навчи її працювати.

К. Ушинський

Динаміка змін, що відбувається в сучасному світі, формує нову особистість учня і потребує інших підходів до викладання трудового навчання. Формування сучасної концепції освіти передбачає реалізацію принципу гуманізації освіти, методологічну переорієнтацію процесу навчання з інформативної форми на розвиток особистості. «Єдиний шлях, що веде до знань - це діяльність!» - сказав Бернард Шоу. Саме формування в учнів знань за допомогою практичної діяльності - завдання вчителя трудового навчання. А ще важливо самому бути захопленим, щоб захопити дітей. Тому в системі уроків трудового навчання з'являються творчі уроки, які є спільним творінням учителя і учнів.

Значну роль у вихованні дітей відіграє залучення їх до народної, національної спадщини, що є однією з найдавніших форм духовної культури народу. Вивчення національних обрядів, ознайомлення з давніми українськими ремеслами, з традиціями національної кухні допомагають виховувати любов до свого народу, рідного краю, рідної мови. Дізнаючись більше про минуле свого народу, учні усвідомлюють, що без минулого не може бути майбутнього.

Метою державної Національної програми «Освіта» є виведення освіти в Україні на рівень розвинутих країн світу, що можливе лише за умов відходу від авторитарної педагогіки і впровадження сучасних педагогічних технологій.

Серед великої кількості педагогічних технологій заслуговують на увагу інноваційні технології, які сприяють оновленню процесу навчання, максимально активізують організацію навчального процесу і пізнавальну діяльність учнів. Інноваційні технології - це цілеспрямований системний набір прийомів і засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь процес навчання від визначення мети до одержання результатів. Особлива увага приділяється розвиткові творчих здібностей учнів.

Учитель шукає більш активні форми і методи навчання, зокрема інтерактивні, в основі яких поєднуються колективна, групова та індивідуальна робота учнів. Колективна і групова навчальна діяльність дає змогу реалізувати природне прагнення дітей до спілкування, взаємодопомоги та співпраці. Ці форми і методи добре проявляються під час проведення нетрадиційних уроків.

Нетрадиційний (нестандартний) урок - це добре продуманий урок, який має своєрідну структуру і вимагає попередньої підготовки як учителя, так і учнів. Уроки такого типу цінні своєю оригінальністю, розвиваючим та виховним ефектом. Урок стимулює творчість учителя й учнів, створює сприятливі умови для формування духовно розвиненої, національно свідомої, активної особистості через творчий пошук, з використанням традицій народної культури і побуту. Нетрадиційні уроки проводяться не часто, але залишаються в пам'яті дітей надовго. Учнів приваблює святковість незвичного уроку, до якого вони ретельно готуватись.

Нетрадиційні уроки, в основному. це уроки повторення, узагальнення та систематизації знань. Вони побудовані так, щоб якомога повніше і частіше застосовувались раніше-набуті учнями знання. Нетрадиційні уроки посилюють мотивацію учіння, враховують потреби, інтереси та здібності учнів. Саме такі уроки при групуванні їх у певну систему є інноваційними.

 

УРОК-ГРА «ХОДИТЬ ГАРБУЗ ПО ГОРОДУ»

(6 клас)

Тема. Особливості української народної кухні. Значення овочів у харчуванні людини. Енергетична цінність овочевих страв, вміст у них поживних речовин: білків, жирів, вуглеводів, мінеральних речовин, вітамінів. Приготування овочевих страв.

Мета: ознайомити учнів із значенням овочів для організації правильного харчування людини, із вмістом в овочах поживних речовин. Ознайомити з овочевими стравами української кухні. Навчити готувати прості овочеві салати.

Обладнання і матеріали: інструменти, кухонний інвентар, посуд для приготування овочевих страв, таблиці, виставка натуральних сирих овочів і зразків нарізаних овочів, таблиці «Правила безпечної роботи в шкільних майстернях».

Зміст роботи: організувати виставку натуральних овочів і зразків овочів нарізаних різними способами. Підготувати виступи учениць за сценарієм, вивчити пісні, вірші й прислів'я, де згадуються овочі. Учениці мають принести сирі та варені овочі, заправку для салатів. Обговорити варіанти накривання столу.

Методичні рекомендації: канвою для проведення уроку обрана українська народна пісня-гра «Ходить гарбуз по городу». Ведуча зачитує куплет пісні, а учениці, які підготували повідомлення про названий овоч, відзиваються і розповідають коротко про корисність цього овоча в харчуванні людини і про страви, які готують із нього. Так діти ігровим методом знайомляться з основними овочевими стравами. Для гри можна виготовити головні убори або емблеми із зображенням відповідного овоча.

Хід уроку

Учителька. Українська кухня з давніх часів відзначалась великою різноманітністю страв і їх високими смаковими й поживними якостями. Літописи та інші писані пам'ятки, а також археологічні розкопки свідчать про багатство та різноманітність їжі, що споживало населення Київської Русі. Завдяки географічним умовам на території України наші предки вирощувати різні городні культури.

Сьогодні ми поговоримо про овочі, тому що вони мають важливе значення в харчуванні людей, і ви повинні знати чому нам смакують овочеві страви. Овочі корисні вони містять вуглеводи вітаміни ні мінеральні солі, нестача яких в організмі людини викликає порушення обміну речовин. Овочі і зелень є основним джерелом вітаміну С. Велике значення мають смакові властивості овочів. Вони збуджують апетит, активізують травлення, а мікроелементи, які містяться в них, стимулюють ріст і розвиток, організму. Деякі з овочів, наприклад цибуля і часник, містять фітонциди - речовини, що вбивають шкідливі мікроорганізми. Окремі овочі є джерелом білків, так квасоля містить їх більше, ніж м'ясо (під час розповіді користуватись таблицею: «Вміст поживних речовин у продуктах харчування»). Важливо споживати свіжі овочі протягом усього року. Обов'язковою стравою до обіду повинен бути салат із сирих чи варених овочів, зелені, фруктів. Салат легка поживна страва, яку можна робити з чого завгодно: з овочів, фруктів, м'яса, риби, з яєць. Салати - бувають прості і складні, їх подають окремо і на гарнір, їх можна їсти і зранку, на сніданок, і при обіді, перед супом, і по обіді - замість солодкої страви. І що найцікавіше: салати можна придумувати самій! А ще цікаво прикрасити салат так, щоб дивитися було приємно і їсти смачно. Щоб веселіше знайомитися з корисними і смачними овочевими стравами, пограємо в гру. Для цього згадаємо народну пісню, яку ви вчили ще в першому класі: «Ходить гарбуз по городу». Групи реклами овоча розкажуть про його користь у харчуванні і розрекламують страви з нього.

Отож, починаємо гру. Уявимо, що ми на городі, де ростуть різні овочі. Слово господині. (Вчителька на час гри може грати роль господині).

Господиня. Дівчата, ми зараз находимося на городі і маємо вибрати овочі для страви яку будемо готувати. Потрібно вибрати найкорисніші і найсмачніші. Щоб зробити правильний вибір послухаємо, що овочі говорять, про себе.

Гарбуз.

Ходить гарбуз по городу

Питається свого роду -

Ой чи живі, чи здорові

всі родичі гарбузові?

Диня.

Обізвалась жовта диня,

Гарбузова господиня:

Іще живі, ще здорові

всі родичі гарбузові.

Група реклами гарбузових.

Учениця 1. Гарбузи потрапили до нас з Америки і збагатити українську кухню такими стравами, як гарбузова каша, гарбуз тушкований з яблуками, гарбуз із сметаною.                                         

Столові сорти гарбузів містять цукор, білки, значну кількість вітаміну С і каротину, а ще багато солей калію, які корисні для серця. У лікувальному, харчуванні гарбуз застосовують як активний сечогінний засіб, а насіння як глистогінний.

Учениця 2. З гарбузів готують багато різноманітних страв у вареному, тушкованому, смаженому й запеченому виглядах. Смачні «Гарбузова каша з маслом», «Гарбуз запечений у сметані» «Оладки з гарбуза». А пригощати вас сьогодні ми будемо «Гарбузом тушкованим з яблуками», який приготували вдома з мамою.

Учениця 3. Дині містять значну кількість цукру, ефірних олій та інших речовин. Вони соковиті, ароматні і солодкі. А ще дині полюбляють теплий клімат, тому їх вирощують на півдні. Використовують дині в салатах, у десертах і як окрему страву. Динька також буде на нашому столі, будемо їсти її на десерт.

Господиня. Прогуляємося по городу і послухаємо про що розмовляють родичі гарбузові. Познайомимося ще з одним близьким родичем гарбуза.

Огірки.

Обізвались огірочки,

Гарбузові сини й дочки

Іще живі, ще здорові

всі родичі гарбузові.

Група реклами огірків.

Учениця 1. Огірки належать до родини гарбузових. Походять вони з вологих тропічних районів Індії, де їх вирощують понад 3000 р. На території нашої країни огірки почали вирощувати ще до існування Київської Русі.

Учениця 2. Огірки мають високі смакові якості, поліпшують апетит, сприяють засвоєнню інших продуктів харчування, мають також дієтичне значення: вони містять ферменти, потрібні для кращого засвоєння вітамінів групи В. і лужні солі, які знижують кислотність шлункового соку. З огірків, свіжих або солоних, готують різні салати, ними прикрашають канапки. Огірки використовують ще й для приготування перших страв: свіжі додають до холодних борщів, а солені обов'язкові в солянках.

Салат з огірків. Молоденькі огірочки добре помити і порізати кружечками, зелену цибулю теж помити і посікти, круто зварити яйце та покришити кубиками, салат посолити, заправити сметаною і вимішати.

Господиня. Корисні огірочки і смачненькі, візьмемо та й покладемо до нашого кошика, знадобляться до салату. Підемо далі по городу. Ознайомимося із столовими коренеплодами, до яких належить морква, буряк, петрушка, редька тощо. Ці культури люди почали вирощувати більше 3000 р. тому. А походять вони з районів помірного клімату - узбережжя Середземного моря і Середньої Азії.

Морква.

Обізвалася морквиця,

Гарбузовая сестриця:

Іще живі, ще здорові

Всі родині гарбузові!

Група реклами страв із моркви.

Учениця 1. Морква - це старовинний рецепт молодості, краси і довголіття. Немає інших овочів чи фруктів, які мітили б стільки каротину, скільки морква. В організмі людини каротин перетворюється на вітамін А Морква є прекрасним джерелом вітамінів В, С, Д, Е. Вона багата мінералами і мікроелементами - калієм, кальцієм, залізом, фосфором, йодом, магнієм, марганцем. Також у ній є ефірні масла і фізіологічно активні речовини, необхідні організму.

Учениця 2. З морквою імунітет міцніший. Морквяний сік і терта морква очищає кров, виводить з організму шкідливі речовини і нормалізує обмін речовин. Вживання моркви корисно при авітамінозі і недокрів'ї. Моркву застосовують при розладах зору, кашлі, стоматиті, а морквяним соком із медом полощуть горло при ангіні.

Учениця 3. З відвареної, смаженої і запеченої моркви готують цілий ряд смачних і поживних страв. Слід знати, що каротин краще засвоюється, якщо заправляти моркву олією чи сметаною. А у вареному вигляді вона містить більше корисних речовин, ніж у сирому. Перед варінням із моркви зішкрібають шкірку, потім її кладуть у киплячу воду, накривають покришкою і варять до готовності. Або обчищають, нарізають на шматочки і тушкують у невеликій кількості рідини. З відвареної, тушкованої чи печеної моркви готують багато смачних і поживних страв.

Страва з моркви. Морква тушкована в сметані. Моркву нарізати брусочками і тушити в невеликій кількості води з додаванням вершкового масла і цукру. Потім додати сметану і прокип'ятити.

Господиня. Дуже корисна морква, обов'язково приготуємо страву з морквою, візьмемо її до нашого кошика. А на цій грядці бурячки ростуть.

Буряки.

Обізвались буряки,

Гарбузові свояки:

Іще живі, ще здорові

Всі родичі гарбузові!

Група реклами страв із буряків.

Учениця 1. Столові буряки містять мало клітковини, багато цукру, органічні кислоти, мінеральні речовини і вітамін С. У їжу використовують соковитий корінь буряків, який має темно-червоне забарвлення. Навесні споживають також молоді буряки з зеленню. Буряки необхідні для салатів, вінегретів, борщів і багатьох інших страв. Вони є обов'язковою складовою борщу, і в старовину мали назву «борщь».

Учениця 2. Для приготування бурякових салатів їх печуть або варять у шкірні. Потім обчищають, нарізують кусочками, додають інші овочі за рецептом і заправку. А я вдома готую смачний і корисний для малих і дорослих салат.                            

Салат з буряків. Відварені буряки обчищають, натирають на крупній тертці, додають посічені горіхи та майонез і вимішують.

Господиня. І бурячок нам знадобиться, бо дуже він корисний. А ось ще наші добре знайомі овочі ростуть.

Картопля і квасоля.

Обізвалась бараболя.

А за нею і квасоля:

Іще живі, ще здорові

Всі родичі гарбузові!

Група реклами страв із картоплі і квасолі.

Учениця 1. Картопля, бараболя, бульба, ріпа - цей овоч називають другим хлібом. Сьогодні неможливо уявити, .як можна харчуватись без картоплі. А чи відомо вам, що картоплю почали вирощувати в нас порівняно недавно: трохи більше 200 р. тому? У свіжих бульбах її міститься крохмаль, білкові речовини, цукор, мінеральні речовини (особливо залізо й фосфор) і вітаміни В1, В2, С.

Картопля має і лікувальні властивості: свіжий сік із картоплі використовується при хворобах шлунка та підвищеному тиску.

Із вареної і протертої картоплі готують значну кількість страв, а ще картоплю тушкують, запікають, смажать, печуть. Картопля може бути окремою стравою і використовуватись як гарнір до других страв, а також із картоплі роблять начинки до пирогів, пиріжків, вареників.             

Учениця 2. Квасоля належить до бобових, значення яких у харчуванні велике. Вони містять білків майже в 2 рази більше, ніж крупи, багато крохмалю й мінеральних солей-калію, фосфору, заліза, в них містяться вітаміни групи В і каротин. До бобових належить квасоля, горох, боби.

Для приготування страв використовують стручки молодої квасолі і молоді зерна, а також сухі зерна. Недозрілі стручки квасолі варять у підсоленій воді й додають заправку чи олію. А суху квасолю спочатку замочують для. набухання в холодній воді 7-10 год. Потім воду зливають і квасолю варять у свіжій воді. Солять її за 5 хв до закінчення варіння. З квасолі можна готувати окремі страви, як: «Квасоля протерта», «Лопатки зеленої квасолі», «Котлети з квасолі». Квасоля входить до складу борщів, капусняків і супів. Багато салатів і вінегретів готують із квасолею.

Страва з картоплі й овочів - вінегрет. Картоплю, буряк, моркву відварити, обчистити і покришити кубиками, квасолю відварити, солоні огірки, цибулю посікти кубиками, змішати всі овочі й заправити олією.

Господиня. А ось ще один представник бобових - біб. Походить він з Африки.

Біб.

Обізвався старий біб:

Я піддержав увесь рід!

Ой ти гарбуз, ти перістий,

Із ним тебе будем їсти?

Гарбуз.

Миска пшона, шматок сала,

От до мене вся приправа!

Та ще живі, ще здорові

всі родині гарбузові!

Господиня.

Перед вами ця картина:

Овочева вся родина

Тут зібралася на раду.

Товстобокі, величаві,

Для смачної вони страви.

Беремо до кошика картоплю, квасолю та ще гарбуза і йдемо готувати страву. А тим часом заспіваємо відому жартівливу пісеньку:

Танцювала риба з раком,

А петрушка з пастернаком,

А цибуля з часником,

А дівчина з козаком.

Практична робота

Приготування салату з овочів згідно інструкційної картки

1 .Вступний інструктаж.

Учителька. Приступимо до приготування страв з овочів. Ми маємо навчитися готувати салати. Проведемо швидке повторення (бесіда з використанням таблиць і роздаткового матеріалу):

 види салатів (прості і складні);

 первинна обробка овочів (миття, чищення);

 теплова обробка (варіння, тушкування, запікання);

 способи збереження вітаміну С (варити в шкірці, сирі овочі після чищення побризкати оцтом або лимонним соком);

 способи подрібнення овочів для салату (показати на зразках і назвати);

 техніка безпеки при користуванні ножем.

2. Поточний інструктаж.

Методичні рекомендації. Під керівництвом учительки діти готують салати, згідно інструкційних карток. Овочі відварені заздалегідь. Норми продуктів надані вчителькою на попередньому уроці.

 

ІНСТРУКЦІЙНА КАРТКА

Приготування вінегрету з олією

Інструменти та обладнання. Обробні дошки, ножі, миска для змішування салату, столовий посуд і прибори.

Норма продуктів. Відварені овочі: 4-5 картоплин, 2 морквини, 1 буряк, 1/2 склянки дрібної квасолі. Сирі овочі: цибулина, 2 солоних огірки, 1/2 склянки квашеної капусти. Для заправки: 2-3 столові ложки олії, сіль, зелень петрушки і кропу.

Послідовність виконання. Овочі нарізати кубиками, скласти в миску, додати квашену капусту, посолити, полити олією і вимішати. Подаючи страву до столу, прикрасити зеленню петрушки і кропу.

 

ІНСТРУКЦІЙНА КАРТКА

Приготування вінегрету з майонезом

Інструменти та обладнання. Обробні дошки, ножі, миска для змішування салату, столовий посуд і прибори.

Норма продуктів. Відварені овочі: 2 картоплини, 2 морквини, 1 буряк; склянка консервованого горошку; 2 варених яйця; 1 свіжий або солоний огірок; зелень петрушки і кропу.

Послідовність виконання. Відварену картоплю, моркву, буряк і яйця почистити, порізати кубиками і скласти в миску, додати порізану цибулю, огірок, горошок і заправити майонезом. Прикрасити салат зеленню петрушки і кропу.

Сервірування столу та дегустація страв. Оцінювання роботи.

Методичні рекомендації. Сервіровка - своєрідне мистецтво: столова білизна, посуд, квіти – все повинно становити одну декоративну цілісність. Народна кераміка, кольорове скло, вміло підібрані і розставлені квіти створюють естетичний вигляд і певний стиль столу. Наш народ створив чудові традиційні зразки столової білизни - ткані та вишивані скатертини, відомі на весь світ рушники, які можна покласти поверх скатертини, вишиті серветки - все це згодиться при накриванні, столу в українському стилі. Дітям потрібно пояснити, що має бути почуття міри. Під час дегустації слід похвалити малих господинь, порекомендувати їм частіше допомагати мамі на кухні, готувати і самим вживати овочеві страви. Оцінювати роботу учнів на уроці бажано гарними оцінками, щоб залишити позитивну мотивацію трудового навчання.

Заключний інструктаж. Підбиття підсумків уроку. Загальна оцінка знань та вмінь. Враження від уроку.

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, 6 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
10 грудня 2020
Переглядів
764
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку