Екологічний турнір. Знай, люби, бережи
Виховний захід, що допоможе учням узагальнити та розширити знання про те, що обов‘язком кожної людини є охорона рідної природи. Розвивати естетичне сприйняття навколишнього: почуття колективізму, уяву, мислення, пам‘ять. Виховувати в дітей бажання берегти все живе.
Мета:
-- формувати ключові компетентності: комунікативну – здатність учнів успішно користуватися мовою в процесі спілкування
-- уміння вчитися – організувати своє робоче місце, планувати свої дії, готовність самостійно працювати, доводити роботу до кінця;
-- соціальну – продуктивно співпрацювати з різними партнерами в малих групах, виявляти ініціативу, здатність сприймати себе як громадянина;
-- загальнокультурну – зв‘язно й у логічній послідовності висловлювати власну думку, дотримуючи норм культури мовлення: розвивати дослідницький інтерес, критичне мислення, спостережливість, естетичне сприйняття навколишнього; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: Червона книга України, малюнки природи, фото тварин, рослин, анаграми, сигнальні картки, кросворди, художнє оформлення класу, музичний запис, призи, плакат «Рибі – вода, птиці – повітря, звірю – ліси, степи, гори. А людині потрібна Батьківщина. І охороняти природу – значить охороняти Батьківщину.
І. Організаційний момент
Приготуйтеся швиденько,
Станьте біля мене рівненько.
Ми розпочинаємо,
Багато нового, цікавого на занятті пізнаємо.
1-а ведуча Добрий день, шановні діти! Сьогодні вас чекає екологічний турнір «Знай, люби, бережи!»
Інсценізація «Губитель природи»
(Фонограма: плескіт води, спів птахів. Виходить берізка, стає. Звучить пісня «Хеллоу, салют!». Виходить Миколка, обвішаний бляшками, з рогаткою, з ножиком, вудочкою. Безкозирка на голові. На ній слова «Губитель природи». Він підходить і хоче зрізати гілочку. Шум вітру,голос).
Берізка. Не рубай мене, не ріж мене, я тобі впригоді стану! Напою тебе чистим соком, сховаю тебе від пекучого сонця, очищу навколо тебе повітря.
Миколка. Що за чудасія?! І деревисько говорить! (Іде далі. Закидає вудочку. Знову голос).
Риба. Не лови мене. Я метатиму ікру, з‘явиться багато маленьких Рибок. Пожалій мене. Мені й так тяжко жити і на дні, і на воді. Навкруги одні хімікати!
Миколка. Ти глянь! Друге попередження! Диво, та й годі! (Кидає бляшанку в річку).
Голос. Не брудни джерельце, пам‘ятай: доведеться водиці напитися!
Миколка. Що це за голос? Чи вже в мене криша поїхала? (Чути пташиний спів. Витягає рогатку, цілиться).(Музичний запис №2)
Голос. Не вбивай нас, а ліпше прислухайся до нашого співу. Ми ліси й сади від шкідників оберігаємо. Пожалій нас!
Миколка. Ти диви. Не вбивай їх. Та чого б я вас слухав? Я самого директора неслухаю! Я нікого не слухаю! І вухом не веду! І зараз із рогатки як вріжу, що зразу замовкнете!
Голос. Будь мудрим, Миколко. Не брудни мене, не ганьби мене, не знищуй мене. Ти будеш жити – допоки я жива!
Миколка. А хто ж ти, де ти заховалася? Покажися. Що,злякалася? Вийди сюди!
Голос. Ти мене бачиш щодня, щохвилини. Я всюди,там, де зупиняється твій погляд. Я – ПРИРОДА. Пам‘ятай: природа і людина – єдині. Допоки вони житимуть у мирі й злагоді, доти існуватиме життя на Землі. Добре, що не всі люди на тебе схожі, а є й такі, які мене захищають. Ось чуєте? Вони йдуть сюди!
(Під музику «В мире животных», танцюючи, з‘являється агітбригада).
1-й учень. Увага!
2-й учень. Увага!
3-й учень. Увага!
4-й учень. Сьогодні іскристо вирує наснага!
5-й учень. І щедрість природа дарує всякчас.
Всі. Ви слухайте, слухайте, слухайте нас!
1-й учень. Сьогодні ми розповімо як вміємо.
2-й учень. І застережимо як вміємо.
3-й учень. Від біди, яка може статися з нами в недалекому майбутньому.
2-а ведуча Діти, ось така проблема, будемо шукати шляхи її розв‘язання. Тому сьогодні наше заняття носить пізнавальний характер. Вас чекає екологічний турнір «Знай, люби, бережи!»
Девіз заняття: «Рибі – вода, птиці – повітря, звірю – ліси, степи, гори. А людині потрібна Батьківщина. І охороняти природу – значить охороняти Батьківщину.
(М.Пришвін)
Мета заняття: Охороняти природу – значить охороняти Батьківщину (Слайд №1) .
4-учень:
Йдемо в гості до природи,
Є в ній різна дивина:
В небі – зорі, в ріках – води,
В полі квіточка ясна.
А зимою є сніжинка.
Літо дощик принесе.
Є метелик і пташинка –
І таке цікаве все!
ІІ. Основна частина
1-а ведуча. Росла собі людина і поступово пізнавала дивовижний і чарівний світ. Брала від природи все: повітря – щоб дихати, водичку – щоб пити, а рослини – щоб їсти. Людина була дуже спостережлива і навчилася багато чого від рослин і тварин, та й сама почала вдосконалювати свій світ. Вона навчилася добувати вогонь, приручила тварин, навчилася захищатися від хижих звірів і полювати, будувати житло, знаходити і готувати собі їжу, яка зробила її сильнішою.
Група інформаторів проінформує
2-а ведуча. І чим краще людина пізнавала свій світ, тим більше будувала будинків, мостів, доріг, змінюючи у такий спосіб природне середовище, своє довкілля. І нині вона живе у гарних будинках, що захищають її від холоду, вітру, дощу, а під рукою в неї — світло, вода, тепло. А ще людину оточують розумні речі — це радіо, телефон, телевізор, магнітофон, мікрохвильова піч, пральна машина, газова та електрична плити, комп’ютер і т.д. І все це навколишнє середовище, серед якого ми живемо.
Тепер це наше довкілля.
ЩО ТАКЕ ДОВКІЛЛЯ?
Все що є навколо тебе:
Сонечко, хмаринка, небо,
І пісок, каміння, води,
Й люди часточка природи.
Поле, гори, і травичка,
Ліс, повітря і водичка,
Бджілка, пташечка і зорі,
Вільний вітер на просторі,
Квіточки і різне зілля –
Це, дитино, й є довкілля!
Фотоколаж (Слайд №2).
Фізкультхвилинка. Бюро погоди.
Учень – синоптик. Добрий день! З вами бюро погоди.
-- За вікно – осінь! Сонечко дедалі рідше з‘являється на небі.
-- А небо сьогодні ясне.
-- Дні стають коротші. Температура повітря щодня понижується.
-- Сьогодні за вікном +15 С. Опадів не було.
-- Незабаром осінні канікули, на які ми всі чекаємо з нетерпінням.
1-а ведуча. Дякуємо нашому бюро погоди! Нехай у нашому класі, діти, панує тепла і приємна атмосфера! Нехай промінчик осіннього сонця запалить у ваших серцях велику любов до живих створінь природи довколо нас.
2-а ведуча. Сьогодні Україна – одна з екологічно забруднених країн світу. Рослини і тварини дуже болісно реагують на забруднення середовища. Їхня кількість зменшується, а деякі зовсім гинуть, зникаючі з планети.
Гра «Упізнай рослину і тварину»
Що об‘єднує ці рослини і тварини? (Слайд №3)
--Вони рідкісні, занесені до червоної книги України – відповіді дітей
1-а ведуча. Червона книга Україна – основний документ, до якого заносяться види тварин і рослин, які знаходяться під загрозою зникнення. Перша Червона книга, присв‘ячена українській флорі та фауні, була видана в 1980 році під назвою «Червона книга Української РСР». Чому Червона? У книзі сторінки різного кольору:
Доповнимо свої знання:
--сліпачок звичайний;
--полоз візерунковий;
--махаон;
--пугач.
Висовок. Червона книга України є основною для розроблення та реалізації програм, спрямованих на охорону та відтворення рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів твариного і рослиного світу, занесених до неї (Слайд №4).
2-а ведуча. На порозі XXI століття екологічна криза все більше нівечить природу нашої країни. Загинули сотні малих річок, занепадають Чорне та Азовське моря, перетворюються на стічні брудні «відстійники» Дніпровські та інші водосховища, ставки, озера. Задихаються від промислових і транспортних забруднень міста, знищуються останні ліси. Екологічне лихо спричинила в Україні Чорнобильська АЕС. Смертність населення почала переважати народжуваність.
Таке становище змусило уряд України в 1992 р. визнати всю територію держави зоною екологічного лиха.
1-а ведуча Тому всі питання і завдання на нашому турнірі будуть найактуальніші -- екологічні.
Емоційне налаштування
У – уміння вчитися і працювати;
С – співпраця в групах;
П – подолання труднощів;
І – інтерес до знань;
Х – хороший настрій.
2-а ведуча. Сьогодні змагаються дві команди: «Всезнайки» і «Пізнайки»
Привітання команд. , і
Всезнайки: Пізнайки:
Ми всезнайки, Ми пізнайки-молодці, ’
Ми читайки. Залюбки все знаєм.
Носа вам утремо Перемогу в боротьбі
І приз заберемо. Здобути бажаєм.
--Як на кожній грі, у нас є незалежне, авторитетне журі, яке буде слідкувати за її ходом і в кінці визначить команду-переможницю. Турнір проводимо по командах, тож пригадаємо правила роботи в групах. (Запис на дошці).
Правила роботи в групах.
1. Працюють усі.
2. Кожен пропонує варіант відповіді.
3. Говорити коротко і чітко.
4. Критикуй не товариша, а ідею.
5. Ми працюємо разом, щоб було добре усім.
6. Культурна людина вміє не тільки говорити, а й слухати.
1-а ведуча. Природа не жаліє для нас нічого, нікого природа не забула, всіх до себе пригорнула. А як нам треба поводитися у природі?
І тур гри — «Правила поведінки в довкіллі»
Назвати правило до малюнка.
Всезнайки: Пізнайки:
1. Не руйнуй пташині 1. Не галасуй на природі, гнізда.
2. Не рви квітів. 2. Не топчи гриби. \ -
3. Не руйнуй мурашник. 3. Не засмічуй водойми.
4. Не топчи квіти. 4. Не забирай твариндодому.
5. Не розпалюй вогнище. 5. Не рубай дерев.
--Молодці! Підрахуємо ваші бали. Надаємо слово журі.
--Отже, рослини і тварини потребують вашого захисту! Будьте природі друзями!
2-а ведуча. Наступний тур -- пізнавальне завдання. Кожній команді по п’ять загадок.
ІІ тур гри -- «Загадки від Мудрої Сови»
Всезнайки
Пізнайки
--Молодці! Слово журі.
ІІІ тур -- «Склади прислів’я чи приказку»
1-а ведуча. Поповнимо свої знання прислів’ями і приказками. Командам потрібно швидко скласти прислів’я чи приказку, з’єднавши початок в кінець.
Робота в парі.(Команди отримують конверти з розрізаними прислів’ями чи приказками).
Всезнайки
Ліс і вода — / брат і сестра.
Зрубали дерево — / прощайте, птахи.
Ліс - / це наше багатство.
Ластівка день починає, / а соловей кінчає.
Пізнайки
Де звіру живеться, / там він і ведеться.
Бережеш дерево - / бережеш життя.
Рослини — / це окраса землі.
Де знищується природа, / там закінчується життя.
(Музична пауза)
--Зачитайте утворені прислів’я.
--Молодці! Підрахуємо бали.
IV тур «Вікторина»
2-а ведуча. Дайте відповідь на запитання, отримуючи 1 бал за кожну правильну відповідь. Кожній команді по 12 запитань, і ви можете отримати 12 балів.
Всезнайки
Пізнайки
--Підрахуємо бали. Слово надаємо журі
Vтур — «Ерудит»
1-а ведуча. Цей тур дає нам змогу дізнатися, як команди знають лікарські рослини. Кожна команда отримує свій кросворд. Яка команда закінчує першою — та встає.
Всезнайки
|
|
|
|
1. |
р |
о |
м |
а |
ш |
к |
а |
|
|
|
2. |
в |
о |
л |
о |
ш |
к |
а |
|
|
|
|
|
3. |
с |
п |
о |
р |
и |
ш |
|
|
|
4. |
к |
у |
л |
ь |
б |
а |
б |
а |
|
|
5. |
к |
а |
л |
и |
н |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
н |
а |
г |
і |
д |
к |
и |
7. |
к |
р |
о |
п |
и |
в |
а |
|
|
|
|
Золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розцвітаю,
Промінцями всіх вітаю
Відгадати вам не важко,
Що за квітка я? (Ромашка)
В полі водить хороводи.
Де вона вінки спліта –
Рідкі пшениці і жита. (Волошка)
Живу я при дорозі.
Мною підгодовують
Домашню птицю. (Спориш)
Красуються в полі,
Подує легенький вітер --
Стебла стають голі. (Кульбаба)
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина)
А ще яке ім’я я маю? (Нагідки)
Головою величається,
А торкнеш — кусається. (Кропива)
Пізнайки
|
1. |
з |
в |
і |
р |
о |
б |
і |
й |
|
|
|
|
|
|
2. |
к |
о |
н |
в |
а |
л |
і |
я |
|
|
|
3. |
ч |
а |
с |
н |
и |
к |
|
|
|
|
|
|
4. |
в |
а |
л |
е |
р |
’ |
я |
н |
а |
|
|
|
|
5. |
л |
и |
п |
а |
|
|
|
|
|
6. |
к |
а |
л |
и |
н |
а |
|
|
|
|
|
|
|
7. |
г |
о |
р |
и |
ц |
в |
і |
т |
|
|
|
Всі мене збирають, рвуть.
Квіти жовто-золотисті,
Ніби зірочки, цвітуть. (Звіробій)
Аромат в нас ніжний.
В зеленім листі спочиваєм,
П’янкий Запах маєм. (Конвалія)
що лиш зуби та борода? (Часник)
Рослину цю духмяну,
А скуштує її - вмить
Стає трішки п’яний. (Валер’яна)
Добрий друг я бджіл і ос.
Цвіт мій гарний усі знають,
Бо я добрий медонос. (Липа)
VI тур - «Пантоміма»
2-а ведуча. Без слів, без звуків показати тварин. Кожна команда одержує назви тварин.
Всезнайки Пізнайки
Лисиця Ведмідь
Заєць Змія
Молодці! Підбиваємо підсумок
VIІ тур – «Пошуківець»
1-а ведуча. Команди підготували один одному завдання «Знайди причину»
Всезнайки
Перша причина захована у створеному завданні
Висновок. Необхідно дотримуватися правил полювання.
Пізнайки
Метелик Махаон хлопчику пожалівся, що у лісі сталася ось така пригода…Послухайте! (Малюнок метелика на екрані)
Учень 1. «Погода була чудова. Як красиво навкруги ! Луки схожі на різнокольоровий килим. Я помітив групу дітей. Дівчатка милувалися квітками . Хлопці наздоганяли коників стрибунців. Вони сіли обідати. Потім зібрали залишки, склали на купу і підпалили, щоб не залишити сміття після себе і пішли. Ой, куди ж це вони?
1-а ведуча.
За останній рік в Україні сталося близько 800 пожеж у лісах. Від них загинуло дуже багато тварин і рослин.
Висновок. Необхідно дотримуватися правил пожежної безпеки серед природи.
2-а ведуча.
Всезнайки
Пригадайте вірш «Ялинка», що ви читали в бібліотеці.
Що зайчик сказав хлопчикові, коли він прийшов у ліс рубати ялинку?
(«Порубаєте ліси – ніде буде і сховатись»)
Дерева ростуть довго. Дуб, щоб дати плоди, повинен прожити 50 років. Вирубати одне дерево,людина повинна посадити десять. Чому? (Не всі приймуться, виростуть).
Висновок. Збереження рослин, озеленення
Пізнайки
Завдання: з перших букв назв тварин скласти слово і записати його в табличку.
з |
а |
б |
р |
у |
д |
н |
е |
н |
н |
я |
(Четверта причина – забруднення)
Висновок. Сміттєсховища, очисні споруди, заборона отрутохімікатів.
ІІІ. Підбиття підсумків турніру.
1-а ведуча. Молодці! Підбиваємо підсумок. Визначаємо переможців. Нагородження команди.
2-а ведуча. Ось і прийшов до кінця наш тур. Ви були активними учасниками, правильно відповідали на запитання, бо ви розумні і добрі діти. І ми звертаємося до вас з проханням:
Учень 2. Бережімо ріки,
Бережімо води.
Як матусю рідну,
Бережім природу!
1-а ведуча. Бережіть ,любіть природу, піклуйтеся про неї! Життя багатьох рослин і тварин залежить від вас. Послухайте вірш Ліни Костенко «Не знаю я, що буде після нас»
Учень 3. Не знаю я, що буде після нас,
В які природа убереться шати.
Єдиний, хто не втомлюється – час,
А ми живі, нам треба поспішати.
Учень 4. Зробити щось, лишити по собі,
А ми, нічого – пройдемо як тіні,
Щоб тільки неба очі голубі,
Цю землю завжди бачили в цвітінні.
Творча робота
Казка «Що буде з довкіллям через сто років»
Якось зустрілися дві білочки. Одна питає:
Рефлексія
Учні продовжують речення:
2-а ведуча. На цьому наш захід завершено. На все добре!
1