Відділ освіти, молоді, спорту, культури та туризму Гречаноподівської сільської ради
Підготувала
Вчитель історії та правознавства
Спеціаліст першої категорії
КЗО «Водянська СЗШ»
Ковальова Тетяна Віталіївна
2019 р.
Тема: Гра «Історичне асорті»
Мета.
Навчальна: узагальнити та систематизувати знання, уміння і навички учнів з історії України, закріпити уміння учнів працювати з поняттями, персоналіями, хронологією, визначати тривалість подій та віддаленість їх від сьогодення, виконувати творчі завдання;
Розвиваюча: формувати вміння і навички індивідуальної, командної роботи;
Виховувати в учнів інтерес до вивчення Вітчизняної історії, виховувати дух змагальності та відповідальності за свою команду.
Обладнання: шифротаблиця, портрети історичних діячів Київської Русі (України-Русі) та Гетьманщини, контурні карти «Історико-етнографічні регіони України», «Утворення Запорозької Січі», маркери, фломастери, ксерокопія картини Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану», «Дерево дат».
Вид заняття: гра «Історичне асорті»
Структура уроку
I Організаційний момент
II. Гра «Історичне асорті»
III. Підсумки уроку
Історико-етнографічні регіони України
Хід уроку
I Організаційний момент
Учитель оголошує тему заняття, порядок його проведення у формі гри «Історичне асорті». Учні об’єднуються у дві команди, кожна з яких займає окремий ряд у класі. Члени команди обирають капітана, дають назву своїй команді відповідно до теми уроку.
Учитель дає кожному капітанові команди картку для обліку результатів гри (рейтингова відомість), до якої капітани одразу мають вписати назву команди й прізвища та імена учасників, а в ході гри – записувати учасниками зароблені бали.
Учитель оголошує, що гра складатиметься з 12 конкурсів.
Представлення команд: назва команди, емблема, девіз.
II. Гра «Історичне асорті»
Учитель зачитує одночасно для всіх команд запитання. Після кожного поставленого учителем запитання учні піднімають руку і відповідають. Конкурс проводиться у формі індивідуального заліку. Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом, доповнення – 0,5 бала.
Конкурс завершується тим, що капітани підраховують і оголошують загальну кількість балів, набраних їхньою командою.
2. Конкурс «Історичний тлумач»
Учитель видає капітанам картки із завданнями (або обирають капітани:тягнуть жереб)
Учитель на дошці під назвою кожної команди записує (або наклеює картку) поняття, відгадане учнями. Наприкінці конкурсу на дошці мають бути записані всі поняття, які вивчалися. За кожну правильну відповідь учні отримують 2 бали.
Після завершення конкурсу капітани (журі) підраховують й оголошують загальну кількість балів, набраних членами їхньої команди.
Завдання.
а |
б |
в |
г |
г |
д |
е |
є |
ж |
з |
и |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
і |
ї |
й |
к |
л |
м |
н |
о |
п |
р |
с |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
т |
у |
ф |
х |
ц |
ч |
ш |
щ |
ь |
ю |
я |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
(Історія - наука про минуле людства)
2)16 12 23 19 20 11 22 11
(Літописи – історичні твори, в яких події записувалися за роками)
3) 1 21 26 7 19 16 19 4 12 33
(Археологія – наука, що вивчає давній побут і культуру людського суспільства на підставі речових пам’яток минулого, знайдених під час розкопок)
4)17 24 10 7 14
(Музей – установа, де зберігаються важливі пам’ятки минулих часів з різних галузей культури, мистецтва, науки, техніки)
(Нумізматика – наука про монети)
(Кургани – поховання заможних скіфів)
(Геральдика – наука, що вивчає герби)
3. Конкурс «Калейдоскоп імен»
Учитель зачитує характеристику історичної особи. Завдання команд – найшвидше назвати ім’я цієї постаті. Відповідає той гравець, який першим підняв руку. У разі, якщо гравець помилився, його команда позбавляється можливості дати відповіді хід переходить до суперників.
Якщо учень правильно назвав ім’я особи до того, як ведучий до кінця прочитав характеристику, учень отримує 2 бали, якщо після – 1 бал.
Конкурс завершується тим, що капітани (журі) підраховують і оголошують загальну кількість балів, набраних членами їхньої команди.
«Парад портретів» Хто зображений на малюнку?
- княгиня Ольга, князь Олег, князь Роман Мстиславович, Данило Романович, гетьман Богдан Хмельницький, Тиміш та Юрій Хмельницькі.
Для цього конкурсу кожна команда делегує по одному учаснику – «знавцю-картографу». На дошці прикріплено по дві однакові збільшені контурні карти №1«Історико – етнографічні регіони України» та №2 «Утворення Запорозької Січі». Учасники гри повинні за дві хвилини маркером чи фломастером позначити на контурній карті:
№1 за жеребкуванням. На карті «Історико - етнографічні регіони України» покажіть:
1. Поділля, Крим, Волинь;
2. Слобожанщина (Суми,Харків), Галичина(Лівів, Тернопіль, Станіслав), Таврія (Сімферополь, Севастополь);
3. Закарпаття (Ужгород), Запоріжжя (Кременчук, Кам’янське, Дніпропетровськ, Кривий Ріг, Запоріжжя), Середня Наддніпрянщина( Житомир, Київ, Черкаси, Полтава).
№2 А) територію Запоріжжя;
Б) річку Дніпро;
В) 9 дніпровських порогів;
Г) острів Мала Хортиця;
Перемагає та команда, гравець якої за дві хвилини зробить найбільше правильних позначок на контурній карті. За правильне виконання кожного завдання гравець отримує по 1 балу, максимальна кількість набраних балів – 4.
5. Конкурс «Дерево дат»
На дошці розвішано «плоди» із різними історичними датами. Учасники по черзі підходять до «дерева» і «зривають» для себе питання. За кожну правильну відповідь команда отримує один бал.
6.Конкурс «Турнір хронографів»
Учні по черзі обирають шляхом жеребкування № історичних задач, які колективно мають розв’язати.
Кожна правильна відповідь оцінюється в 3 бали.
Конкурс завершується тим, що капітани підраховують і оголошують загальну кількість балів, набраних їхньою командою.
Хронологічні задачі.
Розв’язання: 1556-1489=67 років.
Розв’язання: 1654-1648=6 рік.
Розв’язання: 2016-1709= 307років.
Розв’язання: 2016-1659=357років.
Розв’язання: 1) 1803-1691=112 років; 2) 1775-1691=84роки;
3) 2016-1775=241рік.
7 Конкурс Історичне дешифрування
На дошці написані тайнописом історичні поняття. Завдання учнів полягає в тому, щоб знайти ключ для дешифрування, розшифрувати поняття та пояснити його.
Учні виходять до дошки й поруч із зашифрованими словами пишуть його розшифровку та говорять визначення терміну.
За кожну правильну відповідь команда отримує 2 бали, доповнення – 1 бал.
Конкурс завершується тим, що капітани підраховують і оголошують загальну кількість балів, набраних їхньою командою.
(Написано на дошці)
СИПОТІЛ – літопис – історичний твір, в якому розповідь велася за роками.
МЗІЛАДОЕФ – феодалізм – політична, ідеологічна і правова система, що склалася в середньовічній Європі на основі васальних взаємин.
НАНИДА – данина – натуральний або грошовий податок, що сплачувався підкореними племенами на користь переможця
ОВТСНЯИТСИРХ – християнство – одна з трьох світових релігій, християнство ґрунтується на вірі в Ісуса Христа.
ВАЖАДЕР – держава – політичне утворення, яке, спираючись на органа влади й закони, обов’язкові для всього населення, регулює життя суспільства, зберігає його цілісність, забезпечує розвиток, захищає від зовнішніх ворогів.
8. Конкурс акторів
За допомогою пантоміми показати слова: «гетьман», «козак», «історичний бій», «козацька чайка».
За кожне розгадане слово команда отримує 2 бали. Конкурс завершується тим, що капітани підраховують і оголошують загальну кількість балів, набраних їхньою командою.
9.Конкурс мистецтвознавців
На дошці розміщено ксерокопію картини Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану». За одну хвилину учні повинні запам’ятати якнайбільше предметів, зображених на ній. За командою вчителя записати ці предмети на аркуші.
Отримає 2 бали за кожен згаданий предмет, якого не має суперник. Перемагає та команда, яка згадає найбільше предметів з картини та отримає – 5 балів (бонус)
Конкурс завершується тим, що капітани підраховують і оголошують загальну кількість балів, набраних їхньою командою.
10 Конкурс «Історія в малюнках»
Колективна форма роботи. Кожна команда отримує аркуш ватману (альбомний листок), на якому за 5-7 хвилин за допомогою кольорових олівців, фломастерів або маркерів зобразити один з характерних сюжетів козацької доби. Наприклад, «Будівництво першої Запорозької Січі», «На козацькій раді», «Морські походи П.Конашевича – Сагайдачного», «Крзак у поході», «Визволення бранців», «Козацькі клейноди», «Військові кораблі козаків» тощо.
Пам’ятка учасникам конкурсу «Історія в малюнках»
Максимальна кількість балів – 3 бали.
11. Конкурс «Історичний бій»
Один член команди задає питання другій команді (по 5 запитань від кожного учасника). Якщо немає відповіді учень «вбитий», наполовину – «поранений», правильна відповідь – «живий». За кожну правильну відповідь учень отримує 2 бали, за наполовину правильну 1 бал.
Конкурс завершується тим, що капітани підраховують і оголошують загальну кількість балів, набраних їхньою командою.
12.Конкурс уболівальників
Завдання. Назвати пісні, вірші, легенди, думи, в яких розповідається про князів Русі-України та козаків (відповідають по черзі). За кожну названу пісню, вірш, легенду чи думу команда уболівальника отримує 1 бал.
III. Підсумки уроку
Капітани (журі) підраховують загальну кількість балів за усі конкурси, набрані індивідуально (кожним учнем) та колективно (усією командою). Капітани здають картки з результатами гри учителеві, який оголошує рейтинг команд. Для виставлення оцінок за заняття, учитель використовує матеріали рейтингових відомостей.
Заключне слово вчителя.
|