Кінець навчального року - чудова нагода повторити і узагальнити навчальний матеріал. Але учні подумки вже на канікулах, тому часто не дуже активні. Сподіваюсь,цей урок-гра допоможе педагогу зацікавити дітей, викликати інтерес до рідної мови, розвивати критичне та творче мислення. В розробці представлені різнопланові завдання , розраховані на школярів із різним рівнем підготовки. Це дозволить створити "ситуацію успіху" для кожної дитини.
Урок-гра «Ключі від мудрості»
Мета:повторити та узагальнити відомості із різних розділів мовознавства; розвивати вміння використовувати знання в нестандартних ситуаціях, творчо мислити; виховувати любов до рідної мови та творчої спадщини українського народу.
Тип уроку : узагальнення ти систематизація знань.
Обладнання : мультимедійна дошка.
Перебіг уроку
І. Організація класу, створення позитивної атмосфери.
Добрий день, я рада вас вітати!Скоро закінчиться навчальний рік, упродовж якого ми багато навчилися, здобули новий досвід, стали мудрішими. І сьогодні я хочу запропонувати вам пограти у гру: пошукати ключі від мудрості. На нас чекає багато пригод, випробувань та несподіванок. Тож давайте налаштуємося на позитив!
Прийом «Самоналаштування".
Слайд №2
Покладіть руки на парту, заплющіть очі та скажіть собі:
Я можу сьогодні добре працювати на уроці.
Я розумний(розумна).
Я наполегливий ( наполеглива).
Я творчий (творча).
Я бажаю однокласникам успіхів на уроці.
Отож, уперед!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Епіграфом сьогоднішнього уроку я обрала такі слова. Чи ви з ними погоджуєтесь?
Слайд №3
А що таке мудрість для вас? З чим асоціюється у вас це слово?
Створення асоціативного куща до слова «мудрість».
Я повністю з вами згідна . Справді, слово «мудрість» вбирає в себе усе, вами назване. Але сьогодні хочу звернути вашу увагу на п'ять ключів мудрості, тобто п'ять рис, якими повинна володіти мудра людина.
Слайд №»4
ІІІ. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку.
Вчитель:
Мудрість українського народу зібрана у прислів'ях та приказках. Виконавши п'ять завдань із різних розділів мовознавства, ми розшифруємо п'ять прислів'їв і знайдемо усі ключі від мудрості.
IV. Основна частина.
Перший ключ нам допоможе знайти знання фонетики.
Перед вами шифр. Підставивши замість цифр відповідні букви алфавіту, прочитаємо прислів'я.
Слайд №5
Другий ключ знайдуть розумні, а допоможе у цьому лексикологія.
Запишіть слова, прочитавши лексичне значення кожного . Складіть з них прислів»я.
Слайд №6
Третій ключ підкориться наполегливим : тим , хто старанно вчив правила орфографії.
Випишіть слова у дві колонки : з апострофом і без апострофа. Із перших букв отримаєте продовження прислів»я : «Кожна пригода - …»
Слайд №7
Для того, щоб знайти четвертий ключ, знадобиться певний досвід у вивченні морфології.
У кожній групі слів визначте зайве за граматичною ознакою. Із них складіть прислів'я.
Слайд №8
І, нарешті, п'ятий ключ – не проблема для творчих. Розшифруйте ребуси – і отримаєте останнє прислів'я.
Слайд №9
V.Рефлексія.
Чи сподобався вам урок? Чим саме? Яке завдання виявилось найважчим?
Метод «Мікрофон». Продовжіть фразу: «Сьогодні на уроці я зрозумів (зрозуміла)…» Слайд №10
VI. Домашнє завдання.
Сьогодні ми багато працювали і в нагороду отримали п'ять перлин народної мудрості. Оберіть прислів'я, яке вам найбільше сподобалось, і розкрийте його значення в міні-есе.