Математичний поєдинок
«Наша держава – гордість і слава»
для учнів 8 – 11 класів
Мета: розширювати знання учнів про історію славного козацтва, героїчні сторінки історії України; розвивати логічне мислення учнів, цікавість та інтерес до математики; формувати навички самостійної індивідуальної роботи та роботі в команді, уміння орієнтуватися в нестандартних ситуаціях; виховувати почуття патріотизму, національної гідності, любов до України.
Хід заняття
Учитель: Славна і багата історія нашого народу. Героїчну сторінку в неї вписали славні запорожці, воїни української армії. Тож задаймо пр. козаків, які колись безкрайніми степами вітром літали, шаблями ворогів змітали, про захисників нашої вітчизни, які, мабуть, і математику добре знали. Сьогодні простори нашої Батьківщини захищають славетні воїни – наші земляки. Наше завдання в першу чергу – навчатися, виховувати в собі силу волі, мужність і бути гідними продовжувачами їхньої слави.
1-й ведучий:
Добрий день, шановні вчителі, учні і любі наші, найкращі чоловіки і хлопці!
2-й ведучий:
Сьогодні ми зібрались у цій залі, щоб привітати наших лицарів і захисників зі святом – Днем захисника Вітчизни.
І-й ведучий:
Вкраїнська армія справляє нині свято,
Ми віддамо належне даті цій.
Тож вас, чоловіки, дозвольте привітати,
Хоч ви й не всі служили в ній.
І-й ведучий:
Отож здоров’я вам бажає щиро,
І стійкості в скрутну годину,
Наснаги, щастя, радості і миру
Слабка жіноча половина.
2-й ведучий:
Будь мужній і будь достойний
Ти слави своїх батьків,
Відважний вкраїнський воїне,
Нащадку славних віків.
Святкуємо цю знамениту дату,
В ній – щастя, доля всіх людей,
Якщо твердіш хода солдата, -
Дзвінкішим буде сміх дітей!
1-й ведучий.
У нашого українського народу було славне минуле.
2-й ведучий.
Козацьке військо впродовж віків було армією, яка протистояла чужинцям; яка боронила свою землю і український народ від завойовників Січі.
1.Ведучий . В українців здавна ведеться називати гарного хлопця козаком. Коли ми так кажемо, то уявляємо собі сильну, розумну, а головне - шляхетну людину. Звичайно ж, стати таким за один день неможливо, для цього потрібна щоденна наполеглива праця.
1-й ведучий.
Українська армія по праву пишається своєю історією, своїми традиціями.
2-й ведучий.
Служити в українському війську, служити Україні – справа честі і життя.
1-й ведучий.
Ніколи наші війська не загарбували чужих територій, не посягали на чуже добро, чужі землі.
2-й ведучий.
Україна сьогодні незалежна держава. Українські Збройні Сили покликані охороняти рідну землю. І служать наші хлопці сьогодні Батьківщині. Ми любимо свою армію. Служити в ній справа честі і обов’язку...
Хай усе майбутнє без війни
Щоб не з фронту, а з роботи, з поля
Тата виглядали всі сини.
Бажаємо миру на планеті.
Щоб не було у нас розлук,
Війни – лиш тільки на макеті.
1.Щоб матері не знали мук
Щоб наша ненька – Україна
Гордилась вами без упину.
1-й ведучий. Ми зробили короткий екскурс в історію наших Збройних Сил.
2-й ведучий.
А зараз на вас чекають цікаві змагання.
1-й ведучий.
Хлопці нашої школи продемонструють сильний характер, ерудицію та найкращі математичні якості.
2-й ведучий. Побачимо, чи гідні вони наших предків – запорозьких козаків, які багато вміли і багато знали.
Щоб змагання було чесним,
Нам вибрати журі почесне
Потрібно разом з вами, друзі.
Хто буде в цім почеснім крузі?
(Вибирають журі)
Отож, журі, місця займайте
І нас по правді розсудіть.
У грі беруть участь дві команди по 5 учасників. Гра складається з семи конкурсів, кожен закінчується музичною паузою. Завдання команди — швидко відгадати назву пісні, що дає їй ще 2 бали.
2-й ведучий. Пропонуємо капітанам представити членів своїх команд і ми познайомимося з учасниками математичного поєдинку
Команда «Десятники»
Наш девіз:
«Кмітливі труднощі долають
Вони завжди перемагають.
Перемогу ми здобудемо,
В боротьбі ми перші будемо!»
Команда «Сотня»
Наш девіз:
«Винахідливі завжди
Сухими вийдуть із води.
Важких завдань для нас немає,
Сьогодні ми перемагаєм!
Конкурс 1. «Знавці математичних понять».
Для кожної команди є по 6 питань.
Кожний учасник повинен дати відповіді на запитання із історії математики по черзі. Правильна відповідь додає команді 1 бал.
1. Яку фігуру, пов'язану з одним із семи чудес світу, вивчають у математиці?
(Піраміду.)
2. Які числа пізніше ввійшли в користування: десяткові дроби чи натуральні числа?
(Десяткові дроби.)
3. Хто першим знайшов досить точне значення числа π ?
(Архімед.)
4. Для чого математики користуються «решетом» Ератосфена?
(Для «висіювання» простих чисел.)
5. Слово «геометрія» означає...
(Землемірство.)
6. У якій стародавній країні вперше застосовували знання з геометрії?
(У Єгипті.)
7. У якій країні вперше запроваджена десяткова система числення?
(В Індії.)
8. Уперекладі це «мистецтво чисел». Як називають цю науку?
(Арифметика.)
9. У якій країні жив Евклід?
(У Стародавній Греції.)
10. Евклід довів, що простих чисел є...
(Нескінченна кількість.)
11. Які числа називають «арабськими»?
(1,2,3...)
12. Як називають непозиційну систему числення, що виникла у давньому Римі?
(Римська нумерація.)
1-й ведучий.Просимо ввімкнути музику, розігруємо додаткові бали.
Музикальна пауза(Звучить мелодія пісні «В саду гуляла»)
2-й ведучий. Ми переходимо до 2 конкурсу. Кожна команда підготувала повідомлення про визначного математика. Завдання суперників — відгадати, про кого йдеться. За правильну відповідь команда одержить 5 балів.
Команда «Десятники»
Йдеться про одного з перших математиків, який жив у VI столітті до н. є. в Стародавній Греції. У молодості він багато подорожував, відвідав Єгипет і Вавилон. Саме він відкрив властивості кутів рівнобедреного трикутника, встановив, що діаметр кола ділить коло на дві рівні частини, є автором відомої теореми. Його ім'я складається з п'яти літер.
(Фалес.)
Команда «Сотня»
Йдеться про вченого, книги якого мали тираж трохи менший, ніж Біблія. Довгий час його праці були майже єдиним шкільним посібником відповідного розділу математики. Саме він мав сміливість відповісти цареві: «У математиці немає царського шляху». Хто цей математик? Його ім'я складається з шести літер.
(Евклід)
Музична пауза (Звучить пісня «Як у нас на Україні»)
Конкурс 3. «Кмітливість»
Кожному гравцю команди буде поставлено одне запитання, а він повинен сказати «вірю» чи не «вірю».
Правильна відповідь додає команді 1 бал.
«Вірю чи не вірю». Запитання для команди «Десятники»
1. Чи віриш ти, що Піфагор брав участь у 58 Олімпіаді, що він бігав на 100 м? (Ні, Піфагор брав участь у кулачних боях.)
2. Чи віриш ти, що одна з кривих ліній називається на честь першої у світи жінки — професора математики Марії Гаєтани Аньєзі. (Так, така крива є. Вона досліджена Марією Аньєзі.)
3. Чи віриш ти, що одна з мов програмування називається Ада, на честь Ади Байрон, дочки відомого англійського поета? (Так, Ада Байрон займалася математичними машинами.)
4. Чи віриш ти, що Піфагор до своєї школи активно залучав жінок тому, що вважав, що вони більш здібні до математики, ніж чоловіки? (Ні.)
5. Чи віриш ти, що у Ейлера було 17 дітей? (Ні, їх було 13.)
« Вірю чи не вірю». Запитання для команди «Сотня»
1. Чи віриш ти, що знаменитий Фалес був уболівальником і помер на трибуні Олімпійського стадіону під час виступу Піфагора? (Так.)
2. Чи віриш ти, що існує 25 способів доведення теореми Піфагора? (Ні, відомо 370 способів.)
3. Чи віриш ти, що Франсуа Вієт розшифрував таємне листування іспанського уряду командуванню своїх військ? (Так, і за це його мало не відправили на вогнище, бо вважали, що це він зумів тільки за допомогою сатани.)
4. Чи віриш ти, що Рене Декарт першим запропонував метод нумерації крісел у театрі за рядами і місцями? (Так.)
5. Чи віриш ти, що Ковалевська була в оточеному Парижі у дні Паризької комуни? (Так, була.)
1-й ведучий. Просимо ввімкнути музику. Розігруємо додаткові бали.
Музикальна пауза(Звучить мелодія пісні «Розпрягайте, хлопці, коні»)
Конкурс 3 . «Черговий кухар» Український солдат має бути ситим і нагодованим добре. Треба пояснити, що кожен з них може бути черговим по кухні. А своїх одноармійців треба нагодувати швидко і смачно. Зараз ми будемо перевіряти, яким буде солдат - голодним чи ситим - якщо ви його годуватимете.
Запрошуємо до гри капітанів. Кожен з них от римує картку, на якій написане математичне поняття. Не називаючи його, капітани пояснюють членам своєї команди про що йде мова, а гравці повинні відгадати.
На це завдання відводиться 2 хв. Правильно відгадане слово оцінюється в 2 бали.
Команда «Десятники»
Команда «Сотня»
1-й ведучий.А зараз просимо ввімкнути музику. Розігруємо додаткові 2 бали.
(Звучить мелодія пісні «Грицю, Грицю, до роботи»
Конкурс 4 . «Ціль в яблуко» Для участі в цьому конкурсі потрібно по одномуучаснику з команди. Всі ви знаєте - хороший стрілець легко збиває яблуко з голови супротивника пострілом. Та ми пожаліємо ваші голови і пропонуємо вам назвати цифри від 1 до 24 на швидкість.
14 |
8 |
12 |
4 |
|
14 |
8 |
12 |
4 |
10 |
23 |
1 |
15 |
|
10 |
23 |
1 |
15 |
3 |
17 |
21 |
7 |
|
3 |
17 |
21 |
7 |
19 |
6 |
9 |
11 |
|
19 |
6 |
9 |
11 |
24 |
2 |
16 |
22 |
|
24 |
2 |
16 |
22 |
13 |
20 |
5 |
18 |
|
13 |
20 |
5 |
18 |
Музична пауза .(Звучить мелодія пісні «Реве та стогне Дніпр широкий»
Конкурс 5. «Забивання цвяхів»
Ведучий 1. Важкувато, але ж історики вигадувати не будуть. Ми знаємо що козаки уміли майструвати, то мусимо перевірити, чи наші хлопці вміють хоча б цвяха забити. Зараз логічно будемо «забивати цвяхи».
Цей конкурс містить два вислови, завдання кожної команди — пояснити їх значення.
Завдання для команди «Десятники»
1. Хто знання має, той мур зламає.
2. Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Завдання для команди «Сотня»
1. Хто хоче багато знати, тому треба мало спати.
2. Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.
А зараз наша музична пауза. (Звучить мелодія пісні «Їхали козаки із Дону додому»
Конкурс 6. «Спритність». Запрошуються по одному учаснику з кожної команди
Завдання полягає у тому, щоб тримаючи праву руку за спиною, тільки за допомогою лівої руки, тримаючи газету лише за куточок, зібрати її в кулак і назвати квадрати однозначних натуральних чисел. Хто першим впорається із завданням той і переміг.
А зараз музична пауза.(Звучить мелодія пісні «Вчителько моя»)
Конкурс 7. «Умілі руки»
Із кожного класу потрібно по два учасники. Одним гравцям видаються товсті зимові рукавиці. Їхнє завдання-якнайшвидше застебнути гудзики на сорочці, який надягає поверх одягу партнер по грі, при цьому партнери називають кратні числа 3 і 5.
А зараз музична пауза. (Звучить мелодія пісні «Два кольори»)
Ведучий. А поки журі буде підводити підсумки сьогоднішніх змагань для вас цікаві задачі:
Цікаві задачі
1. Копав Івась картоплю.
Та й швидко він копав:
За кожні півгодини сім відер набирав.
Попрацював він п'ять годин.
Пішов відпочивати.
Так скільки ж встиг картоплі
Іванко накопати?
(Відповідь: 70 відер.)
2. Один старий господар відвіз у млин зерно.
Молов він дві години, лиш три мішки змолов,
А треба ж все змолоти.
Ще через шість годин
Залишився у нього з зерном мішок один.
Скільки повіз до млина господар мішків зерна?
(Відповідь: 13 мішків.)
3. — Ой, вітаю,— каже Леся,
— Ти — досвідчений юннат.
Не міг би ти штук 10
Для мене метеликів спіймати?.
Узяв сачок на плечі
Й пішов юннат у ліс.
Прийшов він аж надвечір...
— То скільки ж ти приніс? —
Питають у юнната. А Вітя каже: — Ох,
Лишилось сім спіймати.
Якщо спіймаю трьох...
То може з вас хто, діти, уже порахував:
Скільки ж то у лісі Вітя
Метеликів спіймав?
(Відповідь: жодного.)
Підводяться підсумки математичного поєдинку. Журі підводить підсумки.
Нагородження учасників.