Тема уроку: Найпростіші лінійні рівняння, що містять знак модуля.
Мета уроку: Закріплення поняття модуля числа, його властивостей. Оволодіння навичками розв’язання найпростіших лінійних рівнянь, що містять знак модуля. Формування в учнів абстрактного та аморитмічного видів мислення, логічного мислення розгалуження. Підвищення інтересу учнів до вивчення предмета.
Обладнання: Дошка, кольорова крейда, 32 картки – портрети людей з різними рисами обличчя.
Форма проведення уроку: Гра «Слідство ведуть математики»
Етапи уроку (план слідчо-пошукових заходів).
Хід уроку
Учитель: Увага! У нашій чудовій країні Алгебрі відбуваються незрозумілі події. Дослідити та розкрити їх зможуть лише справжні знавці математики. У зв’язку з надзвичайним станом у країні створено загін щодо боротьби з помилками та лінню. Загін складається з слідчих груп, яким належить провести слідчо-пошукові заходи з метою відновлення в країні математичного правопорядку. (Клас поділяється на групи, які займають свої місця).
Учитель: Підозрюваний – хитромудрий шахрай по прізвиську «Модуль». Про що нам говорить його прізвисько? Він двулікий, бо за означенням модуля числа називають:
Отже, якщо він робить добрі справи, то своє обличчя він не змінює, а якщо негативні, то змінює його на протилежну стать.
Наприклад:
Отже встановимо дві найголовніші риси (властивості) модуля:
А) Зовні він завжди виглядає як позитивна особа:
Б) Але внутрішньо – це дві протилежні особи:
Тобто під знаком модуля можна змінювати знак виразу на протилежний.
Отже він може бути або жіночої або чоловічої статі. Серед натовпу він непримітний, легко приймає риси оточуючих людей.
Наприклад:=
Щоб знайти шахрая на прізвисько «Модуль» вам потрібно застосувати логічне мислення розгалуження (при використанні алгебраїчного змісту модуля), наочно-образне мислення (при використанні геометричної інтерпретації модуля) та провести пошукову е евристичну діяльність (при пошуку раціональних способів).
А) якщо =
Б) якщо =b,
В) якщо =b,
Речові докази:
А)
Б)
В)
X є
1 спосіб: рівняння виду рівносильне системі:
Наприклад:
2 спосіб:
Наприклад:
Слабке місце підозрюваного: «Модуль полюбляє квадрат». Отже інколи раціонально піднести праву і ліву частини рівняння з модулем до квадрату. Дійсно, розглянемо рівняння:
=>
Доцільно підносити ліву і праву частини рівняння до квадрату, якщо коефіцієнти при x y лівій та правій частинах рівняння з модулем рівні. У цьому випадку додатки, що містять x скоротяться.
Розв’яжіть рівняння та установіть відповідність між відповідями та частинами обличчя фоторобота.
А)
Б)
В)
Г)
Д)
1
0
Впізнання злочинця
Учитель: Парламент країни висловлює подяку слідчим групам за роботу, знаходження шахрая та установлення в країні математичного правопорядку. За відмінну роботу оголошується подяка з відзнакою в журналі. Роботу решти учнів прошу оцінити самостійно і надати оцінки.
№30.2, 30.6, 30.8, 30.17, 30.18, 30.20