ТЕМА.СТАНОВЛЕННЯ АФІНСЬКОГО ПОЛІСА
Клас:6
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
- характеризувати розвиток Аттики ;
-аналізувати процес формування суспільства і держави
в Афінах;
-пояснювати причини боротьби між аристократами і
демосом;
-визначати історичне значення реформ Солона і
Клісфена та діяльності Пісістрата;
-пояснювати та застосовувати поняття: «реформа»,
«демократія», «громадянин», «аристократія», «демос».
Наочність та обладнання: підручник, історична карта, портрети Солона, Пісістрата та Клісфена, мотиваційні та інформаційні картки.
Основні поняття: «реформа», «демократія», «громадянин», «аристократія», «демос»
Основні дати: VII–VI ст. до н. е. — утворення Афінської держави,
594 р. до н. е. — реформи Солона.
Тип уроку: урок-гра.
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ.ВСТУПНА ЧАСТИНА. ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП
1.На початку навчального заняття учні пригадують питання попередніх уроків. Для цього можна застосувати метод опитування із застосуванням невеликого м’яча (вчитель задає питання і кидає м’яч учневі, який має на це питання відповісти)
ОПИТУВАННЯ:
-Що таке поліс?
-Назви основні поліси Еллади.
-Що таке демос?
-Хто такі аристократи?
-Коли почалася боротьба між демосом і аристократією?
-Чому почалася ця боротьба?
-Що таке тиранія?
-Хто такий Драконт?
-Що означає вислів "драконівські закони?
2.Вчитель знайомить учнів з темою уроку, очікуваними результатами і завданнями заняття. Також в зошит виписуються ключові дати і поняття уроку.
3.Підготовка до гри. Для проведення гри-стратегії необхідно серед бажаючих обрати учнів,що представлятимуть реформаторів Солона і Клісфена та тирана Пісістрата. Всі інші розділяються на дві групи - «демос» і «аристократія». «Солон» і «Клісфен» отримують інформаційні картки, де містяться основні положення реформ, а «Пісістрат»-заходів. Їхня мета – довести «демосу» та «аристократії» переваги цих змін.
А) РЕФОРМИ СОЛОНА
Реформи Солона (594-560 рр. до н. е.):
Б) ТИРАНІЯ ППІСІСТРАТА
Найвідомішим афінським тираном був аристократ Пісістрат. Він приходив до влади тричі з 560 по 527 рр. до н.е. Пісістрат здійснював політику в інтересах селян і торгово-ремісничих груп демосу,виступав проти знаті. Роздавав сільській бідноті землі, конфісковані у евпатридів, позичав гроші на пільгових умовах. Організував велике громадське будівництво,що забезпесило роботою бідняків. Також він встановив державну допомогу інвалідам війни.
В) РЕФОРМИ КЛІСФЕНА (508 р. до н.е.)
Г) ДЕМОС І АРИСТОКРАТІЯ
«Демос» і «аристократія» отримують лише мотиваційні картки з описом орієнтовної стратегії поведінки. Діти мають обговорити в своїх групах, що вони пам’ятають про становище представників демосу та аристократії.
ДЕМОС Ви - вільні громадяни, але не маєте права участі в управлінні полісом. Багато хто з вас не має землі або потрапив до боргового рабства. |
АРИСТОКРАТІЯ Ви-нащадки давніх знатних родів. Ви маєте виключне право керувати державою (складаєте ареопаг і з вас обирають архонтів). Ви володієте землею та маєте величезні прибутки з боргового рабства.
|
ІІІ. ІГРОВИЙ ЕТАП
«Солон», «Пісістрат» та «Клісфен» проголошують основні положення своїх реформ, намагаючись переконати у їх перевагах «демос» і «аристократію».
Останні мають вирішити, які переваги та недоліки мають зміни реформаторів для їхньої соціальної групи та які реформи будуть кращими саме для них.
Представники «демосу» і «аристократії» мають право задавати уточнюючі запитання «реформаторам» під час їхніх виступів.
Потім вони приступають до обговорення та вирішення питання інтерактивним методом «Робота в групах». На цьому етапі дозволяється використання тексту підручника.
Результатом має стати заповнення таблиці та представлення її одним оратором від групи.
РЕФОРМИ СОЛОНА |
ЗАХОДИ ПІСІСТРАТА |
РЕФОРМИ КЛІСФЕНА |
|||
Переваги для нас |
Недоліки для нас |
Переваги для нас |
Недоліки для нас |
Переваги для нас |
Недоліки для нас |
|
|
|
|
|
|
У ході роботи учні мають визначити, які заходи і як саме вплинули на формування демократії. Потім вони виписують це визначення з підручника.
ІV.ПІДСУМКОВИЙ ЕТАП. АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ ГРИ.
Вчитель цікавиться емоційним станом учасників гри, поставивши запитання: "Чи сподобалась гра?", "Які почуття викликала гра?".
Після цього обговорюються ті ігрові моменти, які несли в собі навчальне навантаження. Звертається увага учнів на зміст гри і навчального матеріалу.
Обговорення гри закінчується висновками, які роблять учні. Для цього використовується метод "Прес". Ставиться два питання: "Чиї заходи ви вважаєте найкращими для представників демосу?", "...аристократії?"
Метод «ПРЕС»
V.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1)Опрацювати відповідний параграф підручника.
2)Усно відповідати на запитання до нього.
3)Вивчити поняття "демократія"