Тема. «Світ дитинства: виховання добротою» (урок-гра за творами М. Твена «Пригоди Тома Сойєра» та Е. Портер «Полліанна»)
Мета: вчити учнів визначати схожість і відмінність між літературними образами; розвивати зв’язне мовлення, вміння та навички вдумливо читати та аналізувати художній твір; порівнювати літературні образи; розвивати уяву, фантазію, творчі та акторські здібності; виховувати життєрадісність,чесність, порядність, любов та повагу до свої близьких.
Епіграф Нічого, нічого, що ми звання простого!
Звання – лиш карб, людина – скарб,
цінніший од усього.
Р. Бернс (шотландський поет)
Хід уроку
І Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Кожна дитина – неповторна, кожна – творча особистість, кожна по - своєму – зірка. Сьогодні на уроці ми спробуємо порівняти, знайти спільне чи відмінне у двох чудових дітей із творів Е. Портер «Полліанна» та М. Твена «Пригоди Тома Сойєра». А головна мета – довести, що вчинки і характери цих героїв здатні
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань
Тести (усна розминка)
1. За професією батько Поліанни був:
а) священиком: б) лікарем;
в) учителем; г) поліцейським.
2. Що наштовхнуло батька Поліанни на гру у радість:
а) посилка від християнського місіонерства;
б) читання проповідей парафіянам;;
в) намагання розвеселити доньку;
г) «радісні тексти» з Біблії?
3. Поліанна знайшла містера Джона Пендлтона зі зламаною ногою завдяки:
а) Джимма Біна; б) лікаря Чилтона;
в) його собаці; г) його коня.
4. Тітонька Полі виділила для Поліанни кімнату: а) на горищі; б) біля своєї кімнати;
в) біля кухні; г) у якій раніше жила служниця.
5. Поліанну назвали на честь:
а) бабусі; б) батькової матері;
в) двох сестер матері; г) двох сестер батька.
9. Встановіть відповідність.
1) Містер Воррен; а) кухарка;
2) Ненсі; б) лікар;
3) Том; в) садівник;
( 1) – б); 2) – а); 3) – в);
6. Встановіть відповідність. Про кого йде мова?
1) «Варто їй розпустити коси, як колись, а) Джон Пендлтон;
одягти капор з китичкою квітів та
мереживну сукню з білими стрічками...
справжня краля. Вона ж іще зовсім не стара»… б) лікар Чилтон;
2) «… шила, грала на піаніно, читала вголос,
а також вчилася готувати на кухні».
3) «Він хоче мати власнийдім, як у звичайних дітей, в) міс Полі;
де в нього буде мама, а не наглядачка…»;
а домівкою був двокімнатний офіс у пансіонаті.
Він дуже любив свій фах». ґ) Джімм Бін.
( 1) – в); 2) - г); 3) - ґ); 4) – б) ).
V. Робота над темою уроку
1. Розвиток асоціативного мислення
Учитель. Зараз я поставлю вам, можливо, трішки дивне запитання: «Якого кольору дитинство?» Подумайте, якого кольору воно може бути, від чого це залежить?
(Варіанти: кольорів веселки. Залежно від настрою кольори змінюються: червоний виникає через роздратованість, рожевий чи блакитний — кольори мрій, а чорний — неприємностей чи невдач.)
2.«Упізнай героя»
“Ну й розбишака ж, хай йому абищо! ...В ньому наче біс сидить...” (Тітка Поллі про Тома — розділ І).
«Найшвидше це те, що її завжди переповнює непереборне почуття радості: з приводу усього, що сталося чи може статися. У кожному разі, мені постійно переповідають її дивні виступи, і, наскільки я розумію, основне в них - це те, що ми всі повинні радіти.
“...він був не лихий хлопчик, а тільки неслух, бешкетник. Але зла він нікому не хотів і серце мав предобре”. (Тітка Поллі про Тома — розділ XV).
«...але ця маленька дівчинка діє на хворих краще за шести квартову пляшку тонізуючихліків. І тільки вона здатна розвіяти кепський настрій містера Пендлтона». (Поліанна)
…«худенька дівчинка в червоній картатій сукні, з волоссям, заплетеним у дві товсті коси... гарне личко у ластовинні виглядало з-під солом'яного капелюшка», (Поліанна)
«…волосся його було дбайливо зачесане, коротенькі кучері лежали гарно й рівню.(Сам він завжди дбайливо пригладжував свої кучері й намагався притиснути до голови, бо вважав, що кучері роблять його схожим на дівчину, і це псувало йому життя) Том
Що допомогло вам упізнати героїв? (їхні вчинки, риси характеру)
Учитель. Поліанна і Том Сойєр – герої різних творів, проте вони дуже схожі. Дайте ближче познайомимося з ними.
Розповідь з елементами інсценування Тома та Полліанни про своє життя (учні в ролях Тома, Беккі та Полліанни).
Групова робота: бесіда (питання-відповідь) героїв з учнями класу.
Складання таблиці
|
Поліанна Вітьєр |
Том Сойєр |
Вік |
Одинадцять років |
За натяками автора, дванадцять років |
Родина |
Батько, пастир Джон Вітьєр, та мати, Дженні, померли; дівчинку виховує тітонька Полі. |
Мати померла, він живе у тітки Поллі. |
Зовнішність
|
«..худорлява дівчинка в сукенці у червону клітинку, брилику і з двома грубенькими світло-жовтими косами, що звисали на спині. Миле веснянкувате личко…» |
«…волосся його було дбайливо зачесане, коротенькі кучері лежали гарно й рівню.(Сам він завжди дбайливо пригладжував свої кучері й намагався притиснути до голови, бо вважав, що кучері роблять його схожим на дівчину, і це псувало йому все життя»). |
Де мешкають |
Містечко Белдінґсвіл. |
Містечко Санкт – Петербург. |
Риси характеру |
Добра, допомагає людям долати труднощі, життєрадісна, активна, весела. |
Життєрадісний, активний, веселий, кмітливий, фантазер, сміливий. |
Вчинки |
Хвору місіс Сноу повернула до життя; вона почала в'язати речі; допомогла міс Поллі, лікарю Чилтону забути колишні образи і одружитися; містеру Джону Пендлтону позбавитися самотності: він всиновив Джімма; всіх мешканців навчила радіти життю. |
Коли Беккі випадково розірвала сторінку книги вчителя містера Доббінса, Том взяв на себе її провину, за що був покараний. Вятував Мефа Поттера, коли подолав свій страх перед індіанцем Джо і дав свідчення на суді. Не розгубився, коли з Беккі заблукав у печері, знайшов вихід. |
Ставлення героя до друзів, мешканців містечка |
Дівчинка усім співчуває, дарує усім надію та радість. Поліанна дарує те, без чого не може жити ніхто – любов.Розмовляючи з Ненсі, Поліанна говорить: «Я так люблю людей». |
Має багато друзів, та найкращий - Гекльберрі Фінн. Том Сойєр іноді хитрує ( завдяки своєму розуму, винахідливості змусив хлопців пофарбувати паркан), але завжди готовий прийти на допомогу: врятував Мефа Поттера; взяв провину Беккі Течер на себе ( роздерла малюнок у книжці вчителя). |
Ставлення героя до тітоньки |
Надзвичайно рада, що буде жити у тітоньки, а не в Жіночої допомоги. Після втрати батьків дівчинка добре розуміє, що таке родина: «Я люблю, коли мені кажуть «люба», але від рідних це чути набагато приємніше». Не дивлячись на стриманість тітоньки, скупість на почуття, любить її, вважає люб'язною; «яка вона добра та чуйна».
|
Том Сойєр не дуже слухняний, хитрує. Але любить свою тітоньку. Коли він з друзями втік на острів, то повернувся додому, щоб залишити тітоньці повідомлення про те, що він живий, що він не потонув. |
Ставлення тітоньки |
Міс Полі довгий час жила одна. Коли вона дізналася, що до неї приїде небога Поліанна, то злякалася, як вона справиться зі своїми обов'язками. Міс Полі намагалася бути суворою, подбати про виховання та навчання дівчинки. На початку роману міс Полі перебуває ще під впливом минулих образ. Але Поліанна розтопила крижане серце тітоньки. |
Тітка Поллі прагне виконати свій обов'язок: виховати Тома, дати йому освіту. Намагається бути суворою, але коли карає його, то жаль крає її серце. Хоча тітка називає Тома пустуном, шибайголовою, але знає, що у нього добре серце. «Він завжди був для мене втіхою, хоч і часто мучив моє старе серце». |
Ставлення інших персонажів |
Всі мешканці містечка полюбили Поліанну. Вони відчули її сердечність, чуйність, доброту і відповіли дівчинці взаємністю. |
Дівчата і хлопці хотіли дружити з Томом, поважали його. Коли Том зник, всі у містечку сумували. |
4. Евристична бесіда
- Опишіть Тома у різних ситуаціях, адже він мав також і негативні риси.
- Як ви гадаєте Тома потрібно віднести до позитивних героїв чи негативних?
- Чому ви так гадаєте, доведіть свою точку зору.
Чесноти |
Вади |
Сміливий, чесний, відважний, милосердний, має авторитет; кмітливий, хвилюється за друзів, боїться гріха; рятує невинного, «зрадивши» присязі; веселий; життя як гра. |
Не відвідує школу; краде цукор, варення; бере участь у хлопчачих бійках; неохайний; часто обманює. |
6. Робота в зошитах.
Том |
Полліанна |
Спільне: сироти, виховує тітка, однолітки, вірні друзі, чесні, сміливі, справедливі, безкорисливі, енергійні, життєрадісні, винахідливі |
|
Відмінне: |
|
Має двоюрідних брата і сестру Не любить ходити до школи Одягнений бідно Неохайний Альтруїст, уміє жертвувати собою заради інших Не здатний на підлість |
Не має нікого Залюбки навчається в школі Розтопила крижане серце своєї тітки і мешканців містечка Дуже охайна У буденному, жахливому вміє знайти щось незвичне, корисне для інших |
Висновок І Полліанна, і Том дуже схожі. Кожен з них по-своєму знаходить підхід до мешканців містечок. У нудний, буденний світ дорослих вони внесли радість життя, навчили їх бути щасливими, радіти кожному дню.
7. Гра «Придумай прізвисько героям», зважаючи на їх риси характеру.
9. Творча робота. Скласти діалог уявної зустрічі Поліанни та Тома Сойєра
VІ. Підсумковий етап уроку
1.Гра «Так чи ні»
Я висловлюватиму певну думку, а ви погоджуватиметеся чи заперечуватимете її, відновлюючи правильне судження.
1. Міс Поллі зустріла Полліану на вокзалі. (Ні, вона не захотіла її зустрічати, її зустріла Ненсі).
2.У містечку не було дітей-ровесників, тому Полліанна спілкувалася з дорослими. (Так)
3.Міс Полі взяла до себе хлопчика ДжимміБіна (Ні, його всиновив Джон Пендлтон).
4.Поліанну збив автомобіль і вона не могла ходити.( Так)
5. Таємниця Джона Пендлтона полягала в тому, що він кохав міс Поллі. (Ні, він кохав матір ПолліанниДженні)
6. Лікар Чилтон помирився з своєю коханою, нею виявилася міс Міллі. (Ні, це міс Поллі. Вони взяли шлюб)
7. Полліанну вдалося вилікувати і вона може ходити. (Так)
2.Творча робота. Написання невеличкого листа дівчатками до Полліани, хлопчиками - до Тома; складання віршів (сенкан) про Тома або Полліанну
Учитель зачитує (за бажанням учнів) листи, діти коментують своє думки, враження, побажання літературним героям.
Підсумок
- Отже, і Том Сойєр, і Полліанна мають багато спільного: вони люблять людей, відчувають їхні тривоги, та найголовніше - вони їм допомагають. Ми переконалися, що ці герої не виняток, кожен з нас може навчитися радіти, жити, допомагати іншим. Головне - забути образи, пробачити провини, відкрити своє серце іншим.
3. Робота в групах. Давайте пограємо у гру «Радість»
Багато хто з вас говорив, що хоче навчитись грати в цю гру теж. Давайте спробуємо.
Пропоную попрацювати в групах: придумати нерадісну ситуацію, озвучити її, а решта груп знайдуть, чому тут можна порадіти.
4.Зачитування складених віршів (сенканів) про Поліанну та Тома Сойєра.
Поліанна
Життєрадісна, енергійна
Допомагає бачити красиве
Її мета – навчити радості
Оптимістка
Том Сойєр
Веселий, кмітливий
Має справжніх друзів
Готовий прийти на допомогу
Альтруїст
5. Інтерактивна вправа «Мікрофон»:
VII. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи за темою «Світ дитинства»
Додаток (доцільно використати як матеріал для підготовки до контрольної роботи за темою «Світ дитинства»)
Флорида |
справжнє ім’я письменника |
«Знаменита стрибуча жаба з Калавераса» |
прозовий твір, більший за обсягом, ніж оповідання |
Повість |
мала батьківщина Марка Твена |
Семюель Ленгхорн Клеменс |
псевдонім |
Перше місце роботи |
перше оповідання Марка Твена |
Марк Твен |
великий за обсягом прозовий твір |
Роман |
друкарня |
47 разів за 7 років |
перший подарунок Полліанні |
«Гра в радість» |
дівоче прізвище Е.Портер |
Пастор Джон Віттієр |
перевидано повість «Полліанна» |
«Картина» |
опис зовнішності героя |
Ходж ман |
псевдонім Е.Портер |
Милиці |
батько Полліанни |
Елеонор Стюарт |
здатність за будь-яких обставин бути щирою, вдячною і щасливою |
Портрет |
краєвид із вікна |