Урок-гра у 5-му класі
Підготували: Несух Олена Юріївна
Габор Ольга Іванівна
Вчителі математики
Тема уроку: Дії з натуральними числами.
Мета: систематизувати і узагальнювати знання учнів із теми дії з натуральними числами; формувати вміння застосовувати набуті знання до розв’язування завдань різних типів складності; сприяти формуванню та розвитку інтелектуальних і творчих здібностей учнів.
Виховна мета: згуртувати колектив.
Обладнання: мультимедійний проектор, номерки, картки і таблиці із завданнями, малюнки до задач (ягідки у полі, зайчик).
Арифметика – це мудрість лічби. Без цієї мудрості а ні філософа, ні лікаря не може бути.
Л.П. Магницький
Крім математики,не існує іншої надійної галузі знань, за винятком тієї, що виводиться з математики.
Роберт Рекорд
Напередодні вчитель 5-А дав назву команді «Цифр», а вчитель 5-Б класу – команда «Нулів». Кожна команда вибрала капітана. Капітан разом із вченими своєї команди готуються до гри: повторяють теми: «Додавання і віднімання натуральних чисел»; «Порівняння натуральних чисел»; «Рівняння».
Хід уроку:
У-1
Доброго дня Вам, друзі щирі, Хай живеться Вам у мирі.
Не минайте нашого класу,
Бо у нас обчислень багато!
У-2
Відомо усім, тут відсутні секрети – У школі різні вивчають предмети.
Наук у нас різних вивчають багато. Яку ж з них ми будемо нині вітати?
Тобі, математико, наші вітання. Це ж ти нас зібрала усіх на змагання.
У-5 Сучасну і давню науку чудову. Сьогодні у дії побачимо знову.
Чекають тут різні на нас запитання – І хитрі задачі, й цікаві завдання.
Питання серйозні та є й жартівливі. Тож будьмо уважні і будьмо кмітливі.
Ми покажемо, що ми вміємо! Хай диву дається весь світ, До змагання готувались. Ми увесь минулий рік.
Ми змагання починаємо
Присутніх всіх вітаємо Дві команди на наше прохання У класі приймають вітання.
Учитель: – Слово має команда «Цифра».
Капітан команди: – Наш девіз: «Нас лиш десяток, та дарма,
Всі знають, що без цифр числа нема! »
Дружно привітаємось, Дорогий супернику.
Хочемо, щоб суперник наш
Другом був завжди для нас.
Журі Ви наше компетентне!
Та хто ж не любить презенти? А якщо в рух підуть «зелененькі», То Ви вже наші, журі дорогеньке!
(Дарують журі цифри, вирізані із зеленого картону).
Учитель: – Слово має команда «Нуль».
Капітан команди: – Наш девіз:
«Нуль серед чисел не король,
Але в обчисленнях велика його роль».
Бажаємо «Цифрі» в фіналі Одержати срібні медалі! Ми скромні діти, не прості, Собі бажаємо золоті.
Повага Вам, судді. Честь, шана, журі!
Та тільки суворо Ви нас не судіть! Щоб краще Ви все помічали, Даруємо з нулів окуляри!
(Дарують журі окуляри, зроблені з нулів і вирізані з кольорового паперу).
Учитель: – Дітки, а чи любите Ви казочки? Пропоную вам послухати казку про Одиничку та Нуль.
(Розповідають учні.)
– Десь-колись в чудовій країні Математика жили числа. Більшість із них вважала, що Нуль не означає нічого. А дехто сумнівався, чи взагалі він є числом. Дуже вже він був дивний: не входив ні до товариства Додатніх Чисел, ні до товариства Від’ємних, а сам створив своє. Коли він додався до якогось числа чи віднімався від якогось, то нічого не змінювалося. Але якщо попадав серед Чисел множником, то все зводив нанівець і брав усю відповідальність за добуток на себе. Коли ж хтось спробував на нього поділити, то зовсім заплутувався і приходив до висновку, що така його дія не має сенсу. І от зустрів якось Нуль Одиницю. Та й почали вони сперечатися – хто важливіший? Одиниця каже, що вона важливіша, а Нуль – що він.
– Що ти вартий, каже Одиниця. – Ти ж нічого. Розумієш – нічого, нічогісінько ти не значиш!
– Ти не права, – суперечить Нулик. – Як я стану за тобою, то ти збільшишся у десять разів. А як я стану спереду та ще й покличу Кому на допомогу і поставлю її між нами – то ти станеш у десять разів менша. А подумай, що буде, коли ще й мої братики Нулики до нас приєднаються!
Задумалась Одиниця, та й вирішила, що Нулик нічого не значить, коли один. А разом з іншими і Нуль – сила!
Кожному, хто вміє Від життя не відставать, Звичайно знадобиться. Уміння рахувать!
Учитель: – Розпочинаємо перший конкурс на порівняння чисел, і назвемо результат за допомогою знаків > та < . Від кожної команди запрошується по одному учаснику. Кожне правильно виконане завдання оцінюється в один бал. Додатковим балом нагороджується учень, який швидше і правильно виконає завдання. У разі не правильної відповіді – нуль балів.
Завдання І (учні виконують одночасно):
а) 753 і 735 а) 846 і 864
б) 5 743 001 і 5 743 010 б) 1 000 009 і 1 001 000
в) 6 73* і 7 *** в) 589* і 7***
Гості, хлопці та дівчата!
У нас сьогодні усного рахунку свято!
Зараз будемо віднімати,
Спосіб «доповнення»
Пропоную застосувати.
Учитель: – Для виконання прикладів на використання переставної та сполучної властивості додавання до дошки запрошуються по одному учню від кожної команди. Оцінювання аналогічне до попереднього завдання.
Завдання ІІ (учні виконують одночасно):
а) 502 + 8 973 + 1 498 а) 408 +
1 757 + 3 042
б) (215 + 818) + 785 б) (146 +
322) + 178
Ой, учімося, діти любі, Хоч ми ще маленькі. Бо обчислень нині люди Дуже всі бідненькі.
Учитель: – Для виконання третього завдання запрошую по одному представнику з кожної команди. Потрібно, сказати скільки чисел стоїть у натуральному ряді між числами.
Завдання ІІІ (учні виконують одночасно):
а) 6 і 24 б) 18 і 81
в) 29 і 111
Учитель: – Поки журі підбиває підсумки трьох проведених завдань, ми з Вами розв’яжемо декілька віршованих задач.
Задача 1:
Ось 5 ягідок у траві (показуються на малюнку). З’їж одну і буде не 2, а …(чотири).
Задача 2:
Любить зайченя стрибать (показуються на малюнку). Бо у нього лап аж не 5, а … (чотири).
Задача 3:
Думає вправно твоя голова 5+1 ти отримуєш не 2, а …(шість).
Учитель: – Ми вміємо додавати і віднімати натуральні числа і наступною дією яка в нас буде? Правильно, множити. Ми повинні повторити з Вами множення чисел (наперед навчені два учні запрошуються до дошки). Зараз до дошки запрошуються два хлопчики, які усно виконують множення двоцифрових чисел. На дошці заготовлені вправи і цифри десятків і одиниць виділені окремими кольорами:
73*77=5621 37*77=2849
65*65=4225 45*65=2925
34*36=1224 83*23=1909
52*58=3016 78*38=2964
81*89=7209 96*16=1536
Учитель повідомляє цікаві факти про обчислення і оббивачів:
Уже за життя його заслужено називали королем математики. Цей відомий німецький математик довів основну теорему алгебри, розробив метод обчислення орбіт планет. Саме він розрахував день Великодня, яким є перехідним святом. Коли йому не було й трьох років, він зацікавився обчисленням батька, що розраховувався з робітниками, і на слух знайшов
помилку в платіжній відомості, у першому класі він знайшов суму всіх чисел від 1 до 100 за дві хвилини. Це Карл Гаус.
Встигли дещо показати
Час уже відпочивати Ми обчислень не забудемо Бо вони корисні людям.
Учитель: – Для відпочинку пропоную гру:
«Хто перший скаже сто».
Двоє учнів по одному з команди по черзі називають число менше за 10 і додають їх називаючи суму. Виграє той хто перший скаже 100.
Учитель: – А зараз наступне четверте завдання: підбери корені до рівнянь.
Завдання ІV (учні виконують одночасно):
а) 2014 + 𝑥 = 2014 − 𝑥 a) 2014 ∙ 𝑥 = 0
б) 𝑥:𝑥 = 𝑥 ∙ 𝑥 б) 𝑥 − 𝑥 = 𝑥 ∙ 𝑥
Учитель: – І на завершення завдання V: відновити пропущені замість квадратика числа.
Завдання V (учні виконують одночасно):
5⎕3⎕7⎕ +
⎕2⎕4⎕9
1000000
Учитель, лікар, науковець,
Банкір, письменник і шахтар – Всі називають головною Одну професію – школяр.
Бо всім відомо, що без школи,
Без знань, що мусиш там набуть, Не станеш у житті ніколи,
Тим, ким в дитинстві мрієш буть.
Учитель: – Поки журі підбиває підсумки п’яти завдань, ми проведемо розминку. По черзі ставимо питання кожній з команд. Правильна відповідь оцінюється одним балом. Якщо команда відповідає не вірно, або не знає відповіді на запитання, то воно переходить іншій команді.
1. У кошику лежать 5 яблук. Чи можна поділити їх порівну між 5 товаришами так, щоб одне яблуко залишилося в кошику? (Можна. Одному з товаришів дають яблуко з кошиком.)
2. Від трицифрового числа відняли двоцифрове число і дістали одноцифрове. Назвати ці числа. (100-99).
3. Одна сім’я має 5 синів, у кожного сина є сестра. Скільки дітей у сім’ї? (6).
4. Скільки кінців у чотирьох палок? (8).
5. На яке дерево сяде ворона під час зливи? (мокре).
6. Одна людина купила три кози. Та заплатила 3 гривні. По чому пішла кожна коза? (по дорозі).
7. Число 66 вмить збільшити на половину цього числа. (перевернути число, отримаємо 99).
8. До Айболита прийшли тварини: усі, крім двох – собаки; усі крім двох – коні; усі крім двох – папуги. Скільки всього тварин? (3 – кінь, папуга і собака).
За хвилиною хвилина,
Гра пройшла неначе мить, Окажіть мерщій рахунок, Хто сьогодні переміг?
(Журі оголошує результати.)
Учитель підбиває підсумок проведеної гри:
Усі команди добре грали
Хоч без досвіду гравці Відповіді показали
Що всі учні молодці.
Нагородження переможців та учасників гри. Команда «Нуль» нагороджується в’язкою бубликів, команда «Цифра» – пакетами печива, виготовленого у вигляді цифр.