Урок-гра "У світі фразеологізмів"

Про матеріал

Урок проведено у вигляді гри. Клас поділено на дві групи, де кожна з них змагається у знанні фразеологізмів. За кожен єтап гри учні отримують смайли чи картки, за допомогою яких у кінці уроку буде підрахування переможця.

Методическая цель урока:

развивать математическое мышление, способность анализировать и сравнивать;

закрепить с понятием «системы уравнений», методы их решения, познакомится с некоторыми страницами историей математики, поработать и интерактивной доской (построение графиков линейной функции), развивать умение работать в группе.

Основні етапи уроку:

1.Організаційний момент.

2.Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу.

3.Осмислення, узагальнення й систематизація знань.

  • 4.«Фразеологічне лото»
  • 5.«Крилаті синоніми»
  • 6.«Вразеологічний детектив»
  • 7.Фізкультхвилинка.
  • 8.«Фразеологізми на уроці матеатики»
  • 9.«Фразеологічна пантоміма»
  • 10. «Прислів'я жартують»
  • 11. «Конкурс капітанів»
  • 12. Підсумок уроку.
  • 13. Домашнє завдання.
Перегляд файлу

 

Тема:  світі фразеологізмів"

Мета :
Повчальна:
1.Узагальнити і систематизувати знання по темі"Фразеологія", щоб краще зрозуміти історію і характер українського народу.
2.Формувати уміння застосовувати отримані знання з практики.
Розвивальна:
1.Розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес,творчу активність учнів.
2.Розвивати культуру мовлення учнів на уроках.
Виховна:
1.Виховувати уміння працювати в групах і самостійно.
2.Виховувати любов до мови. 
Тип уроку: комбінований.

Вид уроку: урок-гра.
Форма проведення: групова (гравці діляться на 2команди) 
Методи: словесний, практичний, наглядний.                       Обладнання: конверт і із завданнями, проектор, презентація.
 

Хід уроку


Епіграф:

Так само, як з року в рік міняють ліси своє листя  

старі падають, - так і слова занепадають і гинуть. 

Нехай! Але народяться і міцніють, як діти, на зміну інші.
Горацій.
 

І. Організаційний момент.

Привітання.

Треба дружно привітатись.

Добрий день!

І гостям нашим сказати.

Добрий день!

Вправо, вліво поверніться,

Один одному всміхніться.

 Ще раз дружно привітались.

Добрий день!

 

ІІ. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу.
Вчитель: Сьогодні ми вчинимо захоплюючу подорож в минуле, в історію мови. З давніх часів в нашій мові збереглися  безліч слів і виразів,  які ми легко, не замислюючись, вживаємо в розмові, але  часто навіть не здогадуємося  про істинне значення, між тим їх історія цікава і повчальна. Про що піде мова? (про фразеологізми) 
     Якщо мову можна порівняти з тканиною мислення, то фразеологізми  -це її дорогоцінні нитки, що надають  тканині своєрідне, неповторне забарвлення і блиск. Їх поправу можна назвати перлинними розсипами.        

Отже, що таке фразеологізми?(Фразеологізми  -  лексично неподільні, цілісні за значенням, відтворені у вигляді готових мовних  одиниць  словосполучень.)    

Ви запитаєте, як виникали ці вирази? Та от як! Наприклад:

  1. Бити чолом. У княжу добу на Русі існував звичай: звертаючись до князя, русичі низько кланялися, інколи сягаючи чолом землі.

           Відтоді у мові закріпився вислів «бити чолом» – кланятись комусь,                                          звертатися з проханням.

 

  1.  Зарубати на носі. Виявляється, цей крилатий вислів зовсім не має відношення до носа. У давнину під словом «ніс» мали на увазі не тільки орган дихання, але також і памятні дощечки, на яких робили зарубки, щоб не забути про майбутні справи. А «НОСИ» їх називали, тому що НОСили за собою.

 

  1. Біла ворона. Називають людей, які своєю поведінкою, виглядом не схожі на загальну масу.

 

  1. Водити за носа. Раніше ведмедя водили за кільце, вставлене за в ніс. Ведмідь виступав, а поводирі брали гроші. Виходило, що гроші брали обманюючи, бо самі нічого не робили. Тобто – водити за носа – обманювати.

 

ІІІ. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань.

  1. Вчитель: У нас сьогодні будуть змагатися 2 команди - учні 5 класу: ____________ і ___________. Команда,  яка набере більшу кількість балів і переможе.

 Живіть для людського добра!

Від серця щирого бажаю 

Я вам ні пуху, ні пера!

                                                (М. Рильський)

- Чи знаєте ви, що ні пуху, ні пера – так говорили спочатку мисливці, бажаючи успіху й удачі на полюванні. «Перо» означало вполювати птицю, а «пух» - звіра. Заперечення «ні» вживалося для того, щоб не наврочити, не накликати біди.

А зараз це побажання стало поширеним, особливо серед учнів.

 

Завдання 1:  «Фразеологічне лото».

     Майже кожний фразеологізм можна замінити одним словом. Ось перед вами на аркушах  написані крилаті вислови, а ви спробуйте замінити їх одним словом. Слова-пояснення лежать поряд. Хто зробить це швидше, та команда і заробить бали.

Пекти раків - червоніти; на сміх брати – кепкувати; бити байдики – ледарювати; розбити глек - посваритися; теревені правити – базікати; прикусити язика – замовкнути; замилювати очі – обдурювати; як кіт наплакав – мало; надути губи – образитися; взяти себе в руки – стриматись, під самим носом – близько; за царя Гороха – давно; як зірок на небі – багато; як оселедців у бочці – тісно; хліб-сіль забути – невдячність.

 

 

як оселедців у бочці

теревені правити

 

Розбити глека

 

пекти раків

 

 

на сміх брати

 

За царя Гороха

 

 

під самим носом

 

 

 

 

як кіт наплакав

 

як зірок на небі

 

 

прикусити язика

 

бити байдики

 

 

 

 

надути губи

 

 

замилювати очі

 

 

Додаток: Червоніти, кепкувати, ледарювати, посваритися, базікати,                 

замовкнути, обдурювати, мало, образитися, близько, давно, багато.

 

Завдання 2. «Крилаті синоніми»

Дібрати до кожного фразеологізму слово-синонім і позначити стрілочками. Команда, яка зробить це швидше, переможе.

2 команди отримують однакові карточки з завданням.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Завдання 3. «Фразеологічний детектив»

     Ми з вами вже багато дізналися про фразеологізми і, навіть, вже можемо відкрити своє детективне агенство. Щоб знайти людину без фотокартки, роблять його словесний портрет. У конкурсі «Фразеологічний детектив» ми за допомогою опису спробуємо знайти, так би мовити, «героя» декількох фразеологізмів. Ви повинні підняти руку, якщо знаєте відповідь.

  1. На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують;

його радять шукати у полі, коли хтось безслідно зник;

він міститься у голові легковажної, несерйозної людини. (вітер)

  1. Він коневі не товариш і дружній череді нестрашний;

скільки його не годуй, він усе у ліс дивиться;

інколи він буває в овечій шкурі;

як його боятися, то в ліс краще не ходити. (вовк)

  1. Він може довести до Києва і далі;

     його можна нагострити, як ніж;

     іноді він схожий на лопату, особливо у балакучих. (язик)

  1. Ним можна клювати, як дзьобом;

його задирають, коли зазнаються;

          його можна всунути будь-куди (ніс)

 

IV. Фізкультхвилинка.

 

Завдання 4. «Фразеологізми на уроці математики».

Які фразеологізми з числівниками ви знаєте? (Фразеологічна математика). По черзі повинні називати фразеологізми. Яка команда не може назвати, та й програла.

Наприклад: Знаю як свої п’ять пальців;

                     сім п’ятниць на тиждень;

                     за тридев’ять земель;

                     сім разів відміряй – один раз відріж;

                     один з сошкою, а семеро з ложкою;

                     нуль без палички;

                     на всі чотири сторони;

                     зігнувся в три погибелі;

                     краще один раз побачити, ніж сто раз почути;

                     сім бід, один отвіт;

                     сльози в три ручаї;

                     один розум добре, а два краще;

                     не зв’яже двох слів;

                     одна нога тут, друга – там;

                     кований на всі чотири ноги.

 

Завдання 5. «Фразеологічна пантоміма» обрати одну з карток, на якій написано фразеологізми  і передати його значення за допомогою жестів. А ваша команда  повинна відгадати і назвати цей фразеологізм. Ця гра потребує не тільки знання фразеології, але й кмітливості та артистичних здібностей.

1 команда: водити за ніс, тримати язик за зубами.

2 команда:  зарубати на носі, бити байдики.

 

Конкурс 6. "Прислів'я  жартують" (виправ слова)

Два чоботи - тара

Голод не щітка

Один в золі не воїн

Комар косу не підточить

Боягуз своєї ліні боїться

Чекай у горя погоди

Товкти в ступі соду

Полк в овечій шкурі

 

Конкурс 7. Конкурс капітанів  «Зоопарк»

  • Будь уважним, не дрімай

тварину – слово підставляй.

      а)   Злий як (пес)

            Упертий як (осел)

            Німий як (риба)

 

      б)   Хитрий як (лисиця)

            Надутий як (індик)

            Голодний як (вовк)

 

      в)   Шкідливий як (кіт)

            Полохливий як (заєць)

            Глухий як (тетеря)

Зараз трохи відпочинемо, поки журі підрахує бали.

  1. Піймати кота за хвіст

         Як баран на нові ворота

         Крокодилячі сльози

         Мокра курка

  1. Нам не по кишені – не вистачить грошей.
  2.  Знайти в капусті

Наламати дров

Крокодилячі сльози

Ставити палки в колеса

Зараз надаємо слово журі. Назвемо переможців.

 

V. Підсумок уроку.

Наклеїти на тин квіти настрою.

Якщо легко було виконувати завдання, то поверх тину клеїти квіточку. Якщо важко – то під тином.

 

IV. Домашнє завдання.

Вибрати по три фразеологізми. На аркуші А4 охарактеризувати, що вони означають та звідки зявилися.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ітяксова Любов Володимирівна
    Дуже цікаві завдання. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Дукрин Ирина
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
4971
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку