Матеріал можна використовувати для закріплення і узагальнення знань учнів з теми "Дихальна система. Транспорт речовин", з метою узагальнення і систематизації, перевірки і контролю знань на уроках біології у 8 класі, а також під час проведення тижня біології з метою підвищення інтересу до предмету. Сценарій уроку-гри містить різнопланові завдання, що охоплює матеріал (терміни, поняття, вміння) всієї теми. У ході гри чергуються завдання, що вимагають відтворення конкретних знань , так і ті, що потребують ерудиції, логічного мислення, навичок життєвих компетентностей. Учням буде цікаво виконувати завдання, бо урок - гра передбачає змагання, позитивне суперництво, викликає бажання бути першим, кращим, переможцем.
8 клас Біологія
Урок - гра « Дихальна і кровоносна системи»
Мета: закріпити основні поняття з теми «Дихальна і кровоносна системи», розвивати вміння працювати в команді, швидко і правильно відповідати на запитання, розв’язувати головоломки, логічно мислити, проявляти ерудицію і кмітливість; виховувати інтерес до предмету.
Тип уроку: урок – гра.
Обладнання: Картки з завданнями.
Хід гри:
І. Привітання учасників, повідомлення правил гри, представлення журі
ІІ. Проведення гри
Учні об’єднуються в дві команди, обирають капітанів і назви, що пов’язані з темою, беруть участь у конкурсах.
Конкурс 1: Розминка «Хто швидше?»
Вчитель читає запитання, та команда, яка перша відповість , отримує 1 бал.
Запитання:
Конкур 2: «Знайди органи»
За три хвилини знайдіть назви восьми органів дихальної та кровоносної систем (назви зашифровані в горизонтальному і вертикальному напрямах). За кожну вгадану назву команда отримує 1 бал.
О |
Т |
Р |
А |
Х |
Ю |
С |
Е |
Л |
Н |
Е |
Я |
У |
Р |
Е |
І |
С |
Г |
С |
Ц |
Г |
Е |
Ш |
Л |
У |
Е |
И |
Н |
І |
О |
Д |
И |
Н |
А |
К |
Т |
Б |
И |
Х |
Л |
А |
О |
Р |
О |
Н |
А |
Т |
Р |
Відповідь: легені, серце, судини, трахея, бронхи, глотка, ніс, аорта.
Конкурс 3: «Термінологічна естафета»
Учасники команд по черзі витягують картки з термінами, яким необхідно дати визначення. За правильне і повне визначення команда отримує по 1 балу.
Терміни:
Конкурс 4: «Попелюшка»
Необхідно згрупувати всі назви хвороб у дві колонки. За правильне і повне виконання команда отримує по 3 бали.
Назви хвороб:
Ларингіт, грип, гемофілія, пневмонія, аритмія, інфаркт, туберкульоз, фарингіт,ревматизм, атеросклероз, дифтерія, астма, риніт, інсульт, тромбофлебіт, гіпертонія, ангіна, анемія, варикоз.
Конкурс 5: «Знайди пару»
А) Розгляньте малюнок і встановіть послідовність шляху крові по малому колу кровообігу (починаючи з цифри 1)
Б) Розгляньте малюнок і складіть із зазначених складових великого кола кровообігу шлях крові до моменту її переходу у вени.
За правильне виконання завдання команди отримують по 2 бали по кожному малюнку.
Конкурс 6: «Вірю, не вірю»
Напишіть «так», якщо ви згодні з наведеним твердженням, або «ні», якщо ви з ним не згодні. За правильно виконане завдання команда отримує по 1 балу.
1) До системи органів дихання належать повітроносні шляхи і легені
2) Діафрагма забезпечує зміну об’єму легень
3) Ліва легеня людини складається з трьох часток
4) Бронхіт — це запалення альвеол
5) Міжреберні м’язи забезпечують зміну об’єму легень
6) Права легеня людини складається з трьох часток
7) У людей існує чотири групи крові і два типи резус-фактора
8) З правого передсердя кров надходить прямо до правого шлуночка
9) Плазма крові містить воду і розчинні органічні і неорганічні речовини
Конкурс 7: «Чорна скринька»
У чорній скриньці лежить предмет. Команди за допомогою загадки-підказки вгадують, який саме. Команда, яка першою вгадає, отримує 2 бали.
Підказка: Прилад, за допомогою якого вимірюють один із важливих показників роботи серцево-судинної системи. (Тонометр)
ІІІ. Підведення підсумків, привітання і нагородження переможців