Мета уроку - сформувати в учнів знання про дихальні рухи – вдих та видих, функціональні показники дихальної системи; поглибити і розширити знання про нервову та гуморальну регуляцію діяльності органів на основі процесу дихання.
Біологія 8 клас.
Тема. Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.
Мета: сформувати в учнів знання про дихальні рухи – вдих та видих, функціональні показники дихальної системи; поглибити і розширити знання про нервову та гуморальну регуляцію діяльності органів на основі процесу дихання; розвивати вміння висловлювати свої думки, аналізувати, розв’язувати задачі, робити висновки; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих.
Обладнання: таблиця «Дихальні рухи», індивідуальні картки, презентація, відеоролик «Регуляція дихальних рухів».
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Поділ класу на дві групи. Пояснити слова М. Амосова про значення дихання.
Дихати потрібно так, щоб було присутнє бажання вдихнути ще глибше.
Люди стали дихати занадто глибоко, від чого страждає якість крові. В результаті пізніше з'являються такі неприємні наслідки, як спазм судин і бронхів, порушення в роботі кишечника…
II. Перевірка домашнього завдання
Завдання після параграфа 14.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Бліцопитування
1. Яке повітря називають вдихуваним?
2. Яке повітря називають видихуваним?
3. Яке повітря називають альвеолярним?
4. Чим відрізняється склад вдихуваного і видихуваного повітря?
5. Що відбувається в легенях завдяки дифузії?
Вправа «Впізнай орган – вкажи функцію»
Демонструються слайди презентації. Учні називають орган та виконувану функцію
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Розгадай кросворд – дізнаєшся тему уроку» ( робота в групах)
|
1в |
д |
и |
х |
|
||||
|
2к |
и |
с |
е |
н |
ь |
|
||
3б |
р |
о |
н |
х |
и |
|
|
||
|
4т |
р |
а |
х |
е |
я |
|||
|
5л |
е |
г |
е |
н |
і |
|||
|
6а |
л |
ь |
в |
е |
о |
л |
и |
|
7ч |
х |
а |
н |
н |
я |
|
|||
|
8н |
і |
з |
д |
р |
і |
|
||
|
9г |
о |
р |
т |
а |
н |
ь |
||
10д |
и |
ф |
у |
з |
і |
я |
|
||
|
|
|
11х |
р |
я |
щ |
|||
12в |
и |
д |
и |
х |
|||||
V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1. Повідомлення теми та завдань уроку (запис теми в зошит) Слайд презентації (9)
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.
Завдання уроку:
2.Робота в групах з текстом підручника параграф 15.
1. Як здійснюються дихальні рухи?
2. Що таке легеневі об’єми та ЖЄЛ?
Звіт груп (слайди презентації 10, 11)
3.Нейрогуморальна регуляція ( слайд12) - виступ учнів (випереджувальне завдання)
3. Перегляд відеоролика «Регуляція дихальних рухів».
4. Фізкульхвилинка.
Самоспостереження дихальних рухів.
VІ. Узагальнення і систематизація знань
1. «Мозкова атака»
Робота в групах
( Якщо через 40 секунд після появи на світ дитина не закричала, значить, вона відчуває сильний брак кисню. У цьому випадку будуть потрібні термінові реанімаційні заходи. Якщо дихання немає 5 хвилин, клітини мозку гинуть, тому головне завдання лікаря-налагодити його як можна швидше).
2. «Екологічна хвилинка»
1. Як впливає на дихальні рухи повітря забруднене чадними газами? До чого це може призвести? (Дихальні рухи прискорюються, тому що в такому повітрі більше вуглекислого газу, а кисню менше. До задухи, втрати свідомості і навіть до смерті).
3. Диференційовані завдання
1) Розв’язати задачу
Скільки (л) повітря використовує на дихання клас із 35 осіб за 45 хв. уроку, якщо один учень у середньому робить 16 вдихів на хвилину, вдихаючи при кожному з них 0,5 л повітря?
1)35 16 =560 (вд.) роблять учні за 1 хвилину.
2) 560×0,5=280(л) за 1 хвилину вдихає клас.
3) 280×45=12600 (л)
(Відповідь: 12 600 л)
2) Установіть правильну послідовність процесу вдиху:
а) легені розтягуються і заповнюються повітрям; б) об’єм грудної порожнини збільшується;
в) діафрагма опускається донизу; г) зовнішні міжреберні м’язи скорочуються;
д) ребра підіймаються.
(г, д, в, б, а)
VІІ. Підсумки уроку. Рефлексія
Вправа «Продовж речення»
Оцінювання знань учнів
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.
1) Повторити параграф 15.
2) Підготуватися до уроку конференції на тему «Профілактика захворювань дихальної системи» - грип, ангіна, туберкульоз, бронхіальна астма, пневмонія, дифтерія, риніт, бронхіт.
1