Урок на тему "Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів"

Про матеріал

Мета уроку - сформувати в учнів знання про дихальні рухи – вдих та видих, функціональні показники дихальної системи; поглибити і розширити знання про нервову та гуморальну регуляцію діяльності органів на основі процесу дихання.

Перегляд файлу

 

Біологія 8 клас.

Тема. Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.

Мета: сформувати в учнів знання про дихальні рухи – вдих та видих, функціональні показники дихальної системи; поглибити і розширити знання про нервову та гуморальну регуляцію діяльності органів на основі процесу дихання; розвивати вміння висловлювати свої думки, аналізувати, розв’язувати задачі, робити висновки; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих.

Обладнання:  таблиця «Дихальні рухи», індивідуальні картки, презентація,   відеоролик «Регуляція дихальних рухів».

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Поділ класу  на дві групи.  Пояснити слова М. Амосова про значення дихання.

Дихати потрібно так, щоб було присутнє бажання вдихнути ще глибше. 

Люди стали дихати занадто глибоко, від чого страждає якість крові. В результаті пізніше з'являються такі неприємні наслідки, як спазм судин і бронхів, порушення в роботі кишечника…                

II.  Перевірка домашнього завдання

Завдання після параграфа 14.

  1. А          2. Б           Послідовність: а, г, в, б, д.    Задача. Б  (25мл)

ІІІ.  Актуалізація опорних знань

Бліцопитування

1. Яке повітря називають вдихуваним?

2. Яке повітря називають видихуваним?

3. Яке повітря називають альвеолярним?

4. Чим відрізняється склад вдихуваного і видихуваного повітря?

5.  Що відбувається в легенях завдяки дифузії?

Вправа «Впізнай орган – вкажи функцію»

Демонструються слайди презентації. Учні називають орган та виконувану функцію

  1. Носова порожнина – зігрівання, знезараження, транспорт повітря.
  2. Гортань – транспорт повітря, утворення голосу
  3. Трахея – транспорт повітря
  4. Бронхи – транспортна
  5. Альвеоли – газообмін
  6. Легені - дихання

 ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа «Розгадай кросворд – дізнаєшся тему уроку» ( робота в групах)

 

 

1в

д

и

х

 

 

2к

и

с

е

н

ь

 

3б

р

о

н

х

и

 

 

 

4т

р

а

х

е

я

 

5л

е

г

е

н

і

 

6а

л

ь

в

е

о

л

и

7ч

х

а

н

н

я

 

 

8н

і

з

д

р

і

 

 

9г

о

р

т

а

н

ь

10д

и

ф

у

з

і

я

 

 

 

 

11х

р

я

щ

12в

и

д

и

х

  1. Процес надхождення повітря в дихальні шляхи.
  2. Газ, вміст якого  у вдихуваному повітрі становить 21%.
  3. Частина повітроносних шляхів, які, відгалужуючись від трахеї,заходять до легень.
  4. Дихальна трубка, що побудована з хрящових півкілець,з’єднаних між собою зв’язками.
  5. Парні органи, що забезпечують газообмін.
  6.  Найдрібніші структури легень у вигляді пухирців
  7. Різкий рефлекторний видих через ніздрі.
  8. Два зовнішні отвори в носі людини.
  9. Дихальна трубка, що є голосоутворювальним органом.
  10. Фізичний процес пасивного переміщення молекул повітря.
  11. У верхній частині гортані розташований надгортанний.
  12. Процес вивільнення повітря з дихальних органів.

V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1. Повідомлення теми та  завдань уроку (запис теми в зошит)            Слайд презентації (9)

Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.

Завдання  уроку:

  •  розглянути дихальні рухи - вдих і видих та перевірити  як   вони здійснюються;
  •  охарактеризувати життєву ємність легень;
  •  розкрити нейрогуморальну регуляцію дихальних рухів.

 

2.Робота в групах з текстом підручника параграф 15.

1. Як здійснюються дихальні рухи?

2. Що таке легеневі об’єми та ЖЄЛ?

Звіт груп (слайди презентації 10, 11)

3.Нейрогуморальна регуляція ( слайд12) -  виступ учнів (випереджувальне завдання)

3. Перегляд відеоролика «Регуляція дихальних рухів».

4. Фізкульхвилинка.

Самоспостереження дихальних рухів.

  1. Спокійне дихання
  2. Глибоке дихання (задіяні м’язи внутрішні та плечового поясу)
  3. Дихання після навантаження ( 5 присідань) (дихальні рухи прискорюються)

   VІ. Узагальнення і систематизація знань

1. «Мозкова атака»

  1. Як ви вважаєте – у жінок і чоловіків однаковий тип дихання чи ні ?     (У жінок – грудний тип, у чоловіків – черевний).
  2. Як впливає гормон адреналін на дихальні рухи? (Під час хвилювання або радості дихання прискорюється)

 

Робота в групах

  1. Чому дуже важливо, щоб одразу після народження дитина закричала?

( Якщо через 40 секунд після появи на світ дитина не закричала, значить, вона відчуває сильний брак кисню. У цьому випадку будуть потрібні термінові реанімаційні заходи.  Якщо дихання немає 5 хвилин, клітини мозку гинуть, тому головне завдання лікаря-налагодити його як можна швидше).

 

  1. Чим можна пояснити, що ліва та права легені розрізняються за  розмірами? (З лівого боку знаходиться серце)

2. «Екологічна хвилинка»

1. Як впливає на дихальні рухи повітря забруднене чадними газами? До чого це може призвести?  (Дихальні рухи прискорюються, тому що в  такому повітрі більше вуглекислого газу, а кисню менше. До задухи, втрати свідомості і навіть до смерті).

3. Диференційовані завдання

1) Розв’язати задачу

     Скільки (л) повітря використовує на дихання клас із 35 осіб за 45 хв. уроку, якщо один учень у середньому робить 16 вдихів на хвилину, вдихаючи при кожному з них  0,5 л повітря? 

1)35 16 =560 (вд.) роблять учні за 1 хвилину.

2) 560×0,5=280(л) за 1 хвилину вдихає клас.

3) 280×45=12600 (л)

 (Відповідь: 12 600 л)

2) Установіть правильну послідовність процесу вдиху:

 а) легені розтягуються і заповнюються повітрям; б) об’єм грудної порожнини збільшується;

в) діафрагма опускається донизу; г) зовнішні міжреберні м’язи скорочуються;

д) ребра підіймаються.

(г, д, в, б, а)

VІІ.  Підсумки уроку. Рефлексія

Вправа «Продовж речення»

  1. Дихальні рухи  - це вдих і ……… .(видих)
  2. Узгодженість і ритмічність дихальних рухів регулює дихальний  ……… .(центр)
  3.  Він розміщений у ……… (довгастому мозку)
  4. Купол діафрагми під час вдиху ……(опускається)
  5. Під час видиху ребра…… (опускаються)
  6. Людина в спокійному стані за одну хвилину здійснює дихальних рухів?......(16-20)
  7. Частота та глибина дихальних рухів залежить від концентрації в крові ….. (СО2)
  8. ЖЄЛ залежить від …. (статі та фізичного тренування)
  9. ЖЄЛ чоловіків становить …..(3-5л )
  10.  ЖЄЛ жінок становить …… (3- 3,5л )

Оцінювання знань учнів

VІІІ.  Повідомлення домашнього завдання.

     1)   Повторити параграф 15.

     2) Підготуватися до уроку конференції на тему «Профілактика захворювань дихальної системи» - грип, ангіна, туберкульоз, бронхіальна  астма, пневмонія, дифтерія, риніт, бронхіт.

1

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
25 грудня 2018
Переглядів
2907
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку