Урок-гра з української літератури.Тема: Значення творчості І. Я. Франка

Про матеріал
Мета уроку: оглянути вивчену поетичну спадщину І. Франка і його доробку прози, драматургії; виявити той великий «духовний імпульс», який подала діяльність митця у боротьбі за політичну незалежність і культурне збагачення України; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість; вміння узагальнювати, виділяти головне, суттєве із потоку інформації, раціонально використовувати навчальний час; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати повагу до І. Франка за його внесок у скарбницю української поезії, у розвиток української літературної, у світовий мистецький поступ.
Перегляд файлу

Урок-гра з української літератури у 10 класі

Тема: Значення творчості І.Я. Франка

Мета: оглянути вивчену поетичну спадщину І. Франка і його  доробку прози, драматургії; виявити той великий «духовний імпульс», який подала діяльність митця у боротьбі за політичну незалежність і культурне збагачення України; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість; вміння узагальнювати, виділяти головне, суттєве із потоку інформації, раціонально використовувати навчальний час; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати повагу до І. Франка  за його внесок у скарбницю української поезії, у розвиток української літературної, у світовий мистецький поступ.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань умінь та навичок у формі дидактичної гри – урок-змагання.

Обладнання: картки із завданнями, емблеми, годинник, діжечка,  презентація MS Power Point  «Іван Франко».

 

ХІД УРОКУ

Вічний революціонер

Дух, наука, думка, воля

Не уступить пітьмі поля,

Не дасть спутатись тепер.

Розвалилась зла руїна,

Покотилася лавіна,

І де в світі тая сила,

Щоб в бігу її спинила,

Щоб згасила, мов огень,

Розвидняющийся день?

І. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Любі діти! Сьогоднішній урок буде проведено у формі гри-змагання « Щасливий випадок». (Учні класу поділені на дві команди)

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

Отож, майданчиком для змагань у нас буде класна кімната, а блискучі думки будете подавати ви. Слайд 1-2

ІІІ. Актуалізація опорних знань та навичок. Слайд 3

I. Конкурс «Візитка» — знайомство команд

Журі оцінює цей конкурс за 2-бальною системою; кожен суддя має для цього спеціально виготовлені фішки з написами «1» та «2» з обох боків. Кожній команді зараховується сума балів, показаних глядачам та учасникам за допомогою фішок (2 бали).

II. Конкурс «Далі... Далі...» Слайд 4

Кожній команді ведучим ставиться серія запитань, на які треба відповісти за одну хвилину. Виграє та команда, котра за цей час встигне відповісти на більшу кількість запитань; кожна правильна відповідь — 1 бал. Суддя-інформатор починає й закінчує конкурс звуковим сигналом за показаннями великого настінного годинника   встановленого  так, щоб це було видно і глядачам. Кожна відповідь — 1 бал.

Завдання для 1 команди

1. У якому селі народився І. Франко? (Нагуєвичі Дрогобицького повіту)

 2. В якій школі села спочатку Франко навчався? (Ясениця Сільна)

3. Як називалась перша збірка віршів Франка? («Балади і розкази»)

4. За жанром твір Івана Франка «Сойчине крило» - це…(Новела)

5. Яку назву мав перший в Україні революційно-демократичний журнал, засновником якого був І.Франко? («Громадський друг» )

6. У якій збірці поета постав образ «вічного революціонера»? (У збірці «З вершин і низин»)

7. Який твір І.Франко написав під впливом картини Рафаеля? («Сікстинську мадонну»)

8. Як називається ліричний вірш, що складається з двох катренів і двох терцин?( Сонет)

9. За жанром твір «Перехресні стежки» є…(повість)

10. Кому автор адресував слова «Ти взяв один з мого життя момент, і слово темне підшукав та вчене, і Русі возвістив: «Ось декадент!»?( Критикові В.Щуратові).

Завдання для 2 команди

1. Якій поетичній збірці І.Франка властиві філософічність і притчевість? Збірці «Мій Ізмарагд».

2. Яка поезія починається словами «Я бачив дивний сон»? «Каменярі».

3. Прототипами героїнь якої автобіографічної поезії були Ольга Рошкевич, Юзефа Дзвонковська, Целіна Журовська? «Тричі мені являлася любов».

 4. Скільки років було  головному героєві твору «Сойчине крило»? (40 років)

5. Назовіть не менше трьох псевдонімів І. Франка. (Джеджалик, Брут Хома, Мирон, Живий, Кремінь, Марко, Віршороб Голопупенко)

6.  До кого звертається І.Франко у прозі поеми «Мойсей»? (До стражденного народу.)

7. Де вперше було поставлено драму «Украдене щастя»? ( У Львівському народному театрі това­риства «Руська бесіда»)

8. Який твір Шекспіра, згаданий у повісті «Перехресні стежки»? «Король Лір»

 9. Яку поезію І.Франко написав у формі сповіді ліричного героя? («Чого являєшся мені у сні?»)

10. Яка поезія відкриває збірку  «З вершин і низин»? («Вічний революціонер»)

III. Конкурс «Заморочки з діжки» Слайд 5

Гравцям задаються питання, відповіді на які потребують творчої уяви, вміння логічно мислити, швидкості реакції, почуття гумору тощо.

Під звуки музики учень виносить діжечку, з якої капітани команд по черзі виймають по 4 номерки з написаними на них завданнями. Кожна правильна відповідь — 2 бали.

Завдання для першої команди Слайд6

1 Заморочка. 

«Хронологічна плутанина»

Установіть відповідність між подією та датою

1) 1856р                  А. Захистив докторську дисертацію

2) 1874р                  Б.  Видав збірку «Зів’яле листя»   

3) 1877р                  В. Народився І.Франко

4) 1892р                  Г.  Було надруковано перший вірш

                                Д.  Заарештували поета.

1В, 2Г, 3Д, 4А.

2 Заморочка       Слайд7  

З якої поезії ці рядки? Кому присвятив і чому?

Що в моїй пісні біль, і жаль, і туга -

Се лиш тому, що склалось так життя.

Та є в ній, брате мій, ще нута друга:

Надія, воля, радісне чуття. («Декадент» присвячено В. Щуратові)

3 Заморочка Слайд 8

З якої поезії цей уривок? До якої збірки він ввійшов?

У кожного чоло життя i жаль порили,

I в оцi кожного горить любовi жар,

I руки в кожного ланцi, мов гадь, обвили,

I плечi кожного додолу ся схилили,

Бо давить всiх один страшний якийсь тягар. («Каменярі»» збірка «З вершин і низин»).

4 Заморочка Слайд 9

Герою, якого твору належать ці слова? Та назвати ім’я героя.

«Я ? Вкрав тобі... Господи, що се зо мною? Чи весь світ догори ногами перевертається? Я, втоптаний у болото, обдертий з чести, супокою і поваги, зруйнований, зарізаний без ножа — я по—твойому, виходжу ще й злодієм?»

Микола «Украдене щастя»

1 Заморочка Слайд10

«Хронологічна плутанина»

1) 1862-8644            А.  Дата смерті І.Франка

2) 1876р                   Б.  Видано збірку  «Мій Ізмарагд»

3)  1905                    В.  Роки навчання в школі с. Ясениця Сільна

4) 1916                    Г.  Було видано першу збірку поезій     

                                Д.  Світ побачив поему «Мойсей»

1В,2Г, 3Д,4А.

2 Заморочка Слайд11

З якої поезії цей уривок? До якої збірки він ввійшов?

Вона так гарна, сяє так

Святою, чистою красою,

І на лиці яріє знак

Любові, щирості, спокою. «Моя любов» із збірки «З вершин і низин»

3  Заморочка Слайд12

З якої поезії цей уривок? До якої збірки він ввійшов?

Немов криниці дно студене?

Чому уста твої німі?

Який докір, яке страждання,

Яке несповнене бажання

На них, мов зарево червоне,

Займається і знову тоне

У тьмі? «Чому являєшся у сні» із збірки «Зів’яле листя»

4 Заморочка   Слайд13

Герою, якого твору належать ці слова? Та назвати ім’я героя.

Вона жалується, що тираню її, що знівечив її життя! А я, коли погадаю, що з нею зав’язав собі світ і був змушений довіку закуватися в отсю канцелярійну тачку, – коли погадаю, що життя з нею не дало мені ані хвилини вдоволення, ані дня радості, нічого, що робить цінним наше життя, – коли погадаю те все і гляну на її пісну міну, на її скривлені вуста, на її холодні гадючі очі, то, здається, рвав би її на кавалки, микав би за коси, волочив би по землі, топтав би ногами! Ніякої муки не ощадив би їй, ніякої ганьби, ніякого пониження, ніякого упідлення! Я не знаю, як я ще досі не одурів, наповняючись день у день від десятьох літ такою ненавистю і таким огірченням!

Стальський «Перехресні стежки»

IV. Конкурс «Темна конячка» Слайд14

Запитання цього конкурсу присвячені  життю та творчості І.Франка. Кожна правильна відповідь — 1 бал.

Завдання для першої команди

1) Хто писав про своє дитинство: "На дні моїх споминів і досі горить той маленький, але міцний вогонь... Це вогонь у кузні мойого батька. І мені здається, що запас його я взяв дитиною в свою душу на далеку мандрівку життя" (І.Франко) Слайд15

2)  Про кого писав Іван Якович? Слайд16

Одна несміла, як лілея біла,

З зітхання й мрій уткана, із обснов

Сріблястих, мов метелик, підлетіла.

Купав її в рожевих блисках май,

На пурпуровій хмарі вранці сіла

І бачила довкола рай і рай!

Вона була невинна, як дитина,

Пахуча, як розцвілий свіжо гай.

Ольга Рожкевич

3) Про кого писав Іван Якович? Слайд17

 Явилась друга — гордая княгиня,

Бліда, мов місяць, тиха та сумна,

Таємна й недоступна, мов святиня.

Мене рукою зимною вона

Відсунула і шепнула таємно:

«Мені не жить, тож най умру одна!»

І мовчки щезла там, де вічно темнно.

Юзефа Дзвонковська

Завдання для другої команди

1) Про кого писав Іван Якович? Слайд18

Явилась третя — женщина чи звір?

Глядиш на неї — і очам приємно,

Впивається її красою зір.

То разом страх бере, душа холоне

І сила розпливається в простір.

Спершу я думав, що бокує, тоне

Десь в тіні, що на мене й не зирне —

Та враз мов бухло полум’я червоне.

За саме серце вхопила мене,

Мов сфінкс, у душу кігтями вп’ялилась

І смокче кров, і геть спокій жене.

Минали дні, я думав: наситилась,

Ослабне, щезне... Та дарма! Дарма!

Вона мене й на хвилю не пустилась,

Часом на груді моїй задріма,

Та кігтями не покида стискати;

То знов прокинесь, звільна підійма

Півсонні вії, мов боїться втрати,

І око в око зазира мені.

 (Целіна Журовська)

2)  Прізвище автора, який написав повість про кохання І.Франка. (Р.Горак «Тричі мені являлася любов») Слайд19

3)   Прізвище композитора, що написав музику до поезії І.Франка «Не пора, не пора…» (Д. Січинський). Слайд 20

V. Конкурс «Ти — мені, я — тобі» Слайд 21

Капітан   команди називає підряд 2 заготовлених заздалегідь питання, на які команда суперників повинна одразу дати короткі відповіді; потім свої запитання ставить команда № 2. Кожна правильна відповідь — 1 бал.

ІV. Закріплення матеріалу

VI. Конкурс «Гонка за лідером» Слайд 22

Проводиться аналогічно до гри «Блеф».

 Учитель. Слово «блеф» означає «вигадка, неправда, розрахована на введення в оману кого-небудь». От і я буду намагатися увести вас в оману і по черзі ставити питання, що стосується  життя та творчості І. Я. Франка. Питання починається зі слів: «Чи вірите ви, що ...». А ви повинні сказати або «так», або «ні». Ще краще буде, якщо ви зможете обґрунтувати свою відповідь. За однозначну відповідь ви отримуєте 1 бал, за обґрунтовану відповідь — 2 бали.

Завдання для першої команди

1. 1874 р. у львівському студентському журналі "Друг" під псевдонімом "Джеджалик" уперше з'являються вірші вісімнадцятирічного Івана — "Моя пісня" і "Народна пісня". Так

2. Збірку «Мій Ізмарагд» Каменяр присвятив Ц. Журовській. (=Ні

3. Збірка оповідань І.Франка «Борислав» була написана у 1877р. Так.

4. Збірка поезій «Зів’яле листя» складається із восьми жмутків. Ні.

5. «У кузні», «Мартин Боруля», «Борислав сміється» - ці твори належать перу І. Франка. Ні

6. У гімназії Франко починає писати власні твори. Перший його вірш називався «Великдень» і був присвячений пам'яті матері, яка померла у Великодню ніч. Ні.

7. Разом з Михайлом Павликом І. Франко засновує новий журнал «Громадський друг» (у 1878р. вийшло тільки два номери). Так

8. Іван Франко переклав трагедію «Фауст» Ґете. Так

9. Каменяр написав цикл «Веснянки», які ввійшли до збірки «Мій Ізмарагд» Ні.

10. Драма «Украдене щастя» мала первісну назву «Жандарм». Так

Завдання для другої групи

1. У багатьох оповіданнях («Грицева шкільна наука», «Олівець», «У столярні») художньо передано окремі моменти зі свого  після смерті батька життя І. Франка. Ні

2. «Смерть Каїна», «Мойсей», «Кайдашева сім’я» - ці твори належать перу І. Франка. Ні

3. «Перехресні стежки» - це суспільно-психологічний роман. Так

4. Роман «Борислав сміється» - перший у світовій літературі «страйкових романів». Так

5. До збірки «Зів’яле листя» увійшли поезії інтимного характеру. Так

6. Поезія «Чого являєшся у сні» стала піснею. Так

7. У 1911 р. виходить поетична збірка «Давнє і нове». Так

8. Терцину вперше у світовій літературі застосував І. Франко. Ні

9. Каменярем Івана Яковича називали, бо він написав збірку поезій під назвою «Каменяр». Ні

10. На могилі було споруджено знаменитий пам'ятник з символічним образом каменяра, який розбиває скелю, прокладаючи шлях до нового життя. Так

V. Підбиття підсумків

1. Робота  в групах

Творча робота. Написати невеличкий твір на тему «Франко відкрив для мене світ…» Слайд23

2. Оголошення результатів.

3. Нагородження переможців.

VІ. Домашнє завдання Слайд24

1) Зробити ілюстрацію до поезії І.Франка, яка найбільше сподобалась та підготувати розповідь про ілюстрацію;

2) Написати повідомлення на тему «Велич слова І.Я. Франка»

doc
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
27 жовтня 2020
Переглядів
2261
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку