Тема уроку: Проза І. Франка. Жіноча доля в новелі І. Франка «Сойчине крило». Образ героя-адресата в новелі І. Франка «Сойчине крило» - уособлення боротьби між «естетикою» і «живим чоловіком». Значення творчості І. Франка, її актуальність.
Епіграф:
Троянда – як кохання, може завдати болю, якщо не вмієш її узяти
Л.Костенко
Мета:
- Познайомити учнів з багатством жанрів Франкової прози; проаналізувати твір “Сойчине крило” як жанр літератури; з’ясувати поняття модернізм і його ознаки, окремі його напрями й течії; розглянути і пояснити композицію новели “Сойчине крило”, риси модернізму в ній.
- розвивати навички аналізу прозового твору, характеристики різних емоційних типів, висловлення власних суджень про твір та його героїв;
- виховувати гуманістичний світогляд, почуття великодушності та вдячності до близьких людей, естетичні смаки.
Обладнання: мультимедійна дошка, портрет Івана Франка, текст новели, ілюстрації до твору «Сойчине крило», виставка прозових творів Івана Франка, аудіозапис увертюри до опери Джоакіно Россіні «Вільгельм Телль», презентація
Тип уроку: комбінований урок, урок-засвоєння нового матеріалу із використанням інтерактивних технологій.
Методи і прийоми: «Словникова робота», «Хвилинка біології», «Хвилинка географії», «Кластер», «Діалог споріднених душ», «Доторкнися до зірок», гра «Статусер», гра «Ящик пандори», тести на інтернет-платформі, діджитал подруга, «Фішбоун»
Теорія літератури: проза, її жанр - новела; модернізм.
Міжпредметні зв'язки: українська і світова література, географія, біологія.
Випереджувальне завдання: прочитати новелу І. Франка “Сойчине крило”.
План
І. Організаційний момент. (1 хв)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (2 хв)
ІІІ. Настановчо-мотиваційний момент (4 хв)
ІV. Вивчення нового матеріалу (33 хв)
V. ПІДСУМОК УРОКУ (2 хв)
1) Слово вчителя (1 хв)
2) Самооцінювання (1 хв)
VІ. Домашнє завдання (1 хв)
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. (8.30)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (8.31)
Вчитель: Ми з вами закінчили вивчати лірику та ліро-епос Івана Франка. Зараз ми узагальнимо вивчене. Зробимо ми це за допомогою програми Plickers. Вашим завданням буде показувати чи ви це знали до вивчення творчості І. Франка, хочете дізнатись, чи взнали на протязі вивчення.
ІІІ. Настановчо-мотиваційний момент (8.33)
(Учні записують тему уроку. Звернути увагу на епіграф. Прочитати.) Слайд 1
Тема уроку: Сьогодні на уроці розпочинаємо вивчення ще однієї сторінки творчості митця, яка допомагає кожному з нас замислитися над вічним.
розкрити світ почуттів і пристрастей, створений словом великого майстра на основі новели « Сойчине крило»;
Завдання уроку: творчо осмислити основний морально-етичний пафос твору; неоднозначність образу Марії; з’ясувати, у чому полягає новаторство І. Франка; розвивати зв’язне мовлення, навички роботи над змістом прозового твору, вміння учнів досліджувати особливості новели.
Слово вчителя. Сядьте зручніше і закрийте очі. Уявіть собі, що перед вами нічне зоряне небо, на якому багато зірок. Кожен виберіть собі найяскравішу зірку. Уявіть, що ця зірка – гарна оцінка, яку б ви хотіли отримати, вдала відповідь на уроці, це ваша найзаповітніша мрія. Тепер подумки доторкніться до своєї зірки. Намагайтеся з усіх сил! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку. Зніміть її з неба, покладіть перед собою, а тепер відкрийте очі. Подивіться на свою диво-зірочку. Нехай вона подарує вам натхнення, і зігріє своїм теплом, а в кінці уроку ви поставите на ній свою оцінку за роботу.
Слайд 3
Поясніть зміст цих рядків. А в кінці уроку дасте відповідь на запитання : чим було кохання для героїв твору?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (8.37)
Сьогодні моїм помічником буде наша діджитал подруга Фортуна.
Фортуно, привітайся з учнями. Слайд 4
Слово вчителя: Кохання… Про нього мріють, на нього чекають. Це почуття прекрасне не тільки своєю природністю, але й тим духовним збагаченням, котре наповнює серця. Кохання – одне з найсвітліших, найвеличніших людських почуттів, неповторне і вічне, як життя, прекрасне і таємниче. Сьогодні ми ще раз поринемо у цю таємницю… Бо ж «Сойчине крило» - це чи не найкращий твір Франкової малої прози.
Слайд 5
Учитель: А поки Фортуна вам розповідатиме, ви важно слухаючи її законспектуйте тематику прози І. Франка
Вчитель: Сьогодні ми з вами будемо аналізувати прочитаний вами вдома твір «Сойчине крило». Головні відомості ми запишемо у зошит та створимо паспорт твору. Щоб дізнатись історію написання відкрийте підручник на 108 сторінці та скажіть рік написання твору.
(Відповідають 1905 р.)
Фортуна розповідає історію написання. Слайд 6
«Сойчине крило» було вперше надруковано в збірці «На лоні природи» в 1905 році. Твір має підзаголовок «Із записок відлюдька». За свідченням І. Франка, новела написана в грудні 1905 року. Це період, коли йшла російсько-японська війна. Про це дізнаємося з твору.
Що стало причиною написання сказати важко. Але це період у житті І. Франка складний: період розчарувань, втрат. Іван Франко творив на зламі ХІХ і ХХ століть. Як відомо, це час бурхливих історичних подій, різких соціальних зрушень та змін у свідомості людей. Митці теж перебували в пошуках жанрів, особливих художніх засобів, манери письма, які б відображали цей своєрідний час.
Літературний рід: епос
Жанр: новела (знаходимо в книжці)
Різновид жанру: психологічна новела (знаходимо в книжці)
Вчитель: Зараз ми з вами за допомогою хмари слів визначимо тематику та проблематику твору. Увага на екран. Слайд 7
Тема: Кохання Хоми та Марії, їх стосунки крізь призму страждальницької жіночої долі у новітній інтерпретації.
Слайд 8
Проблематика новели:
- людина і природа;
- людина і суспільство;
- людина і кохання;
- громадське і особисте ;
- кохання, вірність, щастя і зрада;
- сенс людського життя. Для чого ми живемо?
Конфлікт твору: конфлікт між «розумом» та «серцем».
Слайд 9
Спостереження за композицією та сюжетом твору. Композиція незвичайна — «твір у творі», або твір з обрамленням.
А) Географічна хвилинка.
Озвучує Фортуна (Слайд 10)
Географія невеликого за обсягом твору “Сойчине крило” І. Франка (40 сторінок!) – велика: Галичина, містечко Городок, міста Львів, Краків, Варшава, Лодзь, Домброва (Гурнича), Радом, Дорпат (ест. Тарту; Юр’їв, Дорпат, Дерпт – нім. Dorpat, Dörpt), Одеса, Іркутськ, Красноярськ, Порт-Артур, озеро Байкал.
5. Аналіз образів (8.47)
Кластер до образу жіночої долі, яку уособлює Марію
Слайд 11
Сойка (Garrulusglandarius), птах родини воронових, відіграє роль "поліцейського лісів": вона завжди на сторожі, своїм скрипучим голосом подає знак лісовим мешканцям про появу людини набагато раніше чим людина її помітить.. У природі сойка уникає відкритих місць, більше полюбляє перельоти з крони на крону. По землі пересовується невпевненими стрибками, тому внизу довго не затримується. Також сойка має здатність переймати звуки інших птахів.
Імітаторські здібності сойки достатньо хороші. Їй підвладні, напевно, не тільки всі звуки живої природи, а й нескінченна різноманітність механічних звуків. Сойка може "стукати", ніби вдаряє дзьобом об дерево, "скрипіти", як незмазане колесо воза. Іноді можна опинитися свідком і спільного співу сойок У всіх випадках спів сойки - явище вкрай короткочасне і нерегулярне. Воно припиняється з появою гнізда, і аж до вильоту пташенят сойка робиться однією з наймовчазніших і лякливих птахів.
Слайд 13
Чому саме образ сойки? (Уособлення волі, свободи та за народними повір’ями шляху до щастя. С сойка знаний імітатор, а наша героїня тільки у цьому листі була сма собою, а все життя пройшло як імітація).
Герой-оповідач, Хома-Массіно |
Образ жіночої долі |
Читаючи листа, переживає момент просвітлення, змінює погляди, розуміє:
|
В пошуках її приваблюють:
|
Б) Психологічна хвилинка
Озвучує Фортуна (Слайд 14)
Американські психологи довели, що людина не зовсім підвладна сама собі. Вона може виконувати обрану і особисто створену роль, може грати роль, створену іншими персонажами, іноді роль у житті обумовлена долею. До якого типу можна віднести Марію?
Вчитель: Давайте разом прослідкуємо деякі з ознак написаних вище та поринемо ще раз у атмосферу твору за допомогою інсценізації одного уривку.
Слайд 15
Лине музика А. Кос-Анатольського «Ой ти,дівчино,з горіха зерня»,стихає
Хома. Сороковий рік життя, так як і тридцять дев’ятий, і тридцять восьмий, починатиму зовсім інакше. Відлюдьком, самітником. Жити для себе самого, з самим собою, самому в собі! Я витворив собі оте життя як не здобуту твердиню, в якій живу й паную… Ся твердиня побудована в моїй душі.
Думав, що й вона буде, без неї празник не празник, і Новий рік не Новий рік. Попробуймо обійтися без неї.
Марія. Чи тямиш мене? Тямиш мій сміх? Ха,ха,ха! Ха,ха,ха! Тямиш той ліс, мій рідний ліс, якого нема другого в світі? Се не був ліс, се я була… Я сконцентрувала всю силу своєї волі, весь огонь своєї пристрасті, всі чари своєї душі і тіла, щоб навіки вписатися у твою тямку…
Хома. Женщино, демоне! Чого тобі треба від мене? Чого ти завзялася мучити мене? Я віддав тобі все, що було найкраще в моїй душі… Я віри в у тебе, як у себе самого… Говори собі, пиши собі що хочеш! Я тепер дивлюся на все оком естетика. І де ти сміятимешся, я байдуже здвигну раменами. І де ти плакатимеш, я засміюся.
Марія. Не сердься на мене, мій Массіно, не сердься на мене! Не сердься на мене, Массіно мій! Я не винувата, що ти в моїм житті був тим палким сонцем, але ти не вірив у мене, у мою щирість, в мою любов… Я покарала тебе, і, коли у тебе є хоч шматочок людського серця в грудях, ти мусиш відчути ту кару. Та проте, Массіно, не сердься на мене! Я, караючи тебе, потерпіла сто, тисячу разів дужче, як ти.
Хома. А, може, її й правда?
Марія. Посилаю тобі сойчине крило. Здається мені, що се летить до тебе половина моєї душі. А як одна половина залетить, то від твоєї душі буде залежати, чи прилетить і друга.
Хома. Впадаєте в сентиментальність, шановна пані! Ваша історія з сойкою зовсім не до речі приточена.
Марія. Я знаю, Массіно, ти не любиш сентиментальності. І тебе вже занудило отеє балакання без змісту.
Хома. Се чорт, не женщина! Завважую, що вона, пишучи се, немов душею розмовляла зі мною і, вкладаючи свої фрази, рівночасно своїми ящірчатими очима слідила кождий рух моєї душі.
Марія. Ти віриш у силу сповіді? Массіно, любий мій, єдиний на світі, кого я правдиво і беззавітно любила і досі люблю, прошу тебе, слухай моєї сповіді!
Хома. Та що се я? Три чверті на дванадцяту! Господи! А я сиджу над цим листом і весь змочив його сльозами…
Голубонько моя! Де ти, озовися! Нехай у сю новорічну годину хоч дух твій перелине через мою хату, торкне мене своїм крилом. Може, і я прокинуся, і стрясу з себе ті пута і рвонуся до нового життя.
7. «Ящик пандори» (8.58)
Слайд 16
( з коробки дістаються образи – символи, учні пояснюють їхній символізм у творі)
Сойка - символ самої героїні, символ волі, свободи.
Крило – символ душі .
Перкальова червона сукня з круглими цятками – символ вірності кохання, пам’яті про любов.
Подвійне сонце – подвійне життя одне у побуті, інше – в душі.
Ліс – гармонія людини і природи .
Дзвінок – тривога, очікування чогось .
8. Гра « Статусер» (9.01)
Слайд 17
Висловіть основні ідеї новели І.Франка у вигляді статусу для соціальних мереж
Фортуна каже свій статус
Кохання – це високе почуття, яке допомагає людині залишатися людиною
Приклади
Тільки втрачаючи, людина розуміє цінність втраченого.
Ми у відповіді за тих, кого приручили…
Люди можуть забути, що ви сказали. Можуть забути, що ви зробили. Але ніколи не забудуть, що ви змусили їх відчути.
Найголовніше очима не побачиш, найважливіше бачить лише серце.
Є такі люди, яких можна чекати роками
У справжньої любові не має терміну придатності.
Іноді корисно все втратити, щоб зрозуміти, чого тобі дійсно не вистачає.
Яке величезне щастя любити й бути коханим.
Якщо раб має в душі крила – рано чи пізно він стане вільним.
Наївний той, хто вважає, що може керувати своїми почуттями.
Все буде добре. І навіть вчорашні помилки завтра підуть нам на користь.
Людині треба завжди вірити у дива.
9. Літературознавча робота (9.03)
Слово вчителя. Ці думки І.Франко висловив у сучасній йому формі. Твір має модерністську специфіку. Що це таке?
Озвучує Фортуна (Слайд 18)
Модернізм (від фр. Modern – сучасний) – загальна назва напрямів і течій нереалістичного спрямування в мистецтві 20 ст.
Ознаки модернізму:
-відбиття дійсності в людській підсвідомості;
-суб’єктивне (сфера духу, мистецтва) наділяється ознаками об’єктивної реальності;
-побудова художньої реальності, що мало пов’язана з дійсністю й протиставлена їй;
-пошук нових форм у зображенні світу й людини.
Напрями й течії модернізму:
Неоромантизм, неокласицизм, футуризм, екзистенціалізм, акмеїзм, символізм, авангардизм, імажинізм, сюрреалізм, імпресіонізм.
«Аналізатор» Слайд 19
Кожному роздається по 2 ознаки, вони можуть бути правильними і неправильними. На дошці закріплено слово «модернізм» і учні по черзі мають підійти та приклеїти те, що вони вважають правильним. Потім неправильні відповіді коригуються іншими учнями.
Доводимо, що “Сойчине крило” – модерністський твір (фр. модерн – сучасний)
1) належить до пізньої прози І.Франка (написаний в лютому 1905 року, виданий у збірці "На лоні природи" в цьому ж році) – написаний на початку ХХ століття, коли так був поширений модернізм; (Був написаний у добу модернізму)
2) відбиття дійсності в людській підсвідомості - через думки і дії Хоми – внутрішній монолог; зміна думок, почуттів, настрою – від байдужості, скептицизму – до глибокого переживання і сліз (“Потік свідомості”); (Відбиття дійсності в людській підсвідомості)
3) суб’єктивне (сфера духу, мистецтва) наділяється ознаками об’єктивної реальності, суб’єктивні враження героя - на думки Хоми впливають об’єктивні події – лист, опис подій, що сталися з колишньою коханою (імпресіонізм);(Суб’єктивне наділяється ознаками об’єктивної реальності)
4) моральні якості і естетичні смаки героя – не відповідають класиці, герой не привабливий, з негативними рисами, а потім змінюється, стає позитивним героєм – Хома прагне зберегти право на власні смаки, бути незалежним, проявляє негативні риси, а потім змінює погляди і запрошує до себе незнайомку (неокласицизм); ( Герой має різні риси характеру, як позитивні так і негативні)
5) пошук нових шляхів (форм) у зображенні світу і людини – це твір у творі, лист у творі. (пошук нових форм)
6) спостерігаємо боротьбу героїні за виживання, вона весь час потрапляє в небезпеку – емоційність і драматизм розвитку дії (неоромантизм);
7) побудова художньої реальності, що мало пов’язана з дійсністю й протиставлена їй – життя Хоми наче не в реальності: став відлюдьком, егоїстом, відійшов від громадського життя, а дійсність наче йде за бортом, бо там стільки зла, і стільки емоцій і переживань при зіткненні з реальністю, особливо у героїні, а потім “оживає” Хома, після величезних переживань повертається героїня (експресіонізм); ).(Художня реальність протиставлена дійсності)
8) знаходимо, що конкретний художній образ перетворюється на багатозначний символ – це увага до яскравих деталей – сойчиного крила, легкої червоної сукні з білими цятками (символізм)
10. Узагальнення вивченого (9.08)
Бреістормінг
Слайд 20
Вчитель: У мене є повітряна кулька, зараз кожен з вас по черзі має на ній написати, що ви сьогодні дізнались про твір «Сойчине крило», але так щоб у кожного наступного думки не повторювались.
11. Роль творчості Франка (9.10)
«Перевернутий клас»
Слайд 21
Вчитель: Я вам відправляла презентацію на тему «Роль творчості І. Франка» і ви повинні були виписати головне. Зараз відкрийте свої зошити з домашнім завданням і поміняйтесь ними з сусідом по парті і зараз по черзі прочитайте по одному положенню, яке виписав ваш сусід, але знову ж таки не повторюйтесь.
V. ПІДСУМОК УРОКУ (9.12)
Учитель. Отже, повернімося до епіграфа.
У Монтеня є одна нехитра історія. Існувала країна, де цар у новорічну ніч посилав підданим у дарунок вогонь з власного вогнища. Уявіть: новорічна ніч, дім з погашеними вогнями в очікуванні царського дарунку, а потім… сузір’я вогнів, що освітлюють небо! Чекайте і ви цього милосердного вогню – вічного і благотворного вогню кохання. А коли це почуття прийде до вас, хай вам допоможуть твори Івана Франка. Читайте Франка завжди. Читайте, коли вам сумно чи радісно, бо почуття, вкладені автором у рядки творів, настільки сильні, що «сто тисяч літ горіть готові» і зігрівати нас. Кохайте і будьте коханими, пишіть листи своїм коханим. Нехай це святе почуття буде для вас щастям…
А зараз кожен на своїй зірочці, яку ми дістали з неба напише яку б він собі поставив оцінку за урок, підпише та покладе її біля будиночку нашої віртуальної подруги, а вона і визначить чи чесно ви себе оцінили.
Прощання Фортуни (Слайд 22)
VІ. Домашнє завдання (9.14)
(Слайд 23)
Тести І.Франко “Сойчине крило” на платформі «На урок».
1. Які роковини свого життя відмічає герой новели?
а) 30-і; б) 35-і; в) 40-і; г) 45-і
2. Лист із Порт-Артура Хома назвав…
а) новорічним; б) останнім; в) вітальним; г) фатальним
3. У листі з Порт-Артура було для Хоми надіслано…
а) фото; б) сойчине крило; в) засушені квіти; г) хусточка вишивана
4. Лист був датований місяцем...
а) серпнем; б) вереснем; в) жовтнем; г) листопадом;
5. “Іноді досить одного слова, щоб убити чоловіка, щоб навіки або на довгі літа зробити його нещасливим!” – ці слова належать...
а) Хомі; б) Зігмунту; в) Никанорові Свєтлову; г) капітану Серебрякову; ґ) Генрисю
6. В останні хвилини перед розлученням з лісу чуються моторошні згуки, “Мов якийсь демон глузує з людської віри, з людського сподівання. І з людської любові...” - це так Маню і Массіно злякала...
а) вовчиця; б) сова; в) сойка; г) ворона
7. Коли молоді їли засмажену сойку, Марія “тоді вже знала, що їм не бути в парі, що та сойка – то їхня... ”
а) спільниця; б) звідниця; в) розлучниця; г) розрадниця
8. Укажіть, як правильно закінчувався лист із Порт-Артура:
а) Ще раз прощай! До побачення. Твоя Сойка.
б) Ще раз прощай! Твоя Сойка.
в) До побачення. Твоя Сойка.
г) Ще раз прощай! До побачення. Цілую. Твоя Сойка.
9. Массіно роздуми Марії у листі про крило сойки назвав “сентиментальністю і ... “
а) бреднею; б) брехнею; в) пустим звуком; г) пустомельщиною
10. Марія, як любляча жінка, написала Массіно, що він був у її житті...
а) “палким сонцем”;
б) “срібним місяцем”;
в) “палкою любов’ю”;
г) “дорогою людиною”
11. “...Був для мене дуже добрий. Проте грубість його натури і неотесаність його поведінки збуджувала в мені обридження, тим більше, чим більше він силкувався надати їй вигляд цивілізованих манер” – так Марія писала про…
а) Зиґмунта;
б) капітана-ісправника Серебрякова;
в) Никанора Ферапонтовича Свєтлова;
г) ватажка Сашка
12. Установіть співвідносність між словами і їх авторами:
1) Массіно
2) Марія
3) Зиґмунт
4) Никанор Ферапонтович
а) “Ми... такі доброчинці людськості, що вменшуємо багатим людям клопоту”.
б) “Щастя – се факт, який не потребує доказу. Я щасливий”.
в) “Ми ще тут (у Сибіру), богу дякувати, живемо в страсі божім і в послусі і маємо способи уговкувати непокірних”.
г) “Не варт я тебе! Одного пальчика твого не варт. Наплюй на мене! Відвернися від мене! Я не твій, а ти не моя”.
ґ) “Не я покинула тебе, а ти не зумів удержати мене”.
Відповіді:
1. в) 40-і;
2. г) фатальним
3. б) сойчине крило
4. б) вереснем
5. а) Хомі
6. б) сова;
7. в) розлучниця
8. а) Ще раз прощай! До побачення. Твоя Сойка.
9. г) пустомельщиною
10. а) “палким сонцем”
11. в) Никанора Ферапонтовича Свєтлова
12. 1) Массіно б) “Щастя – се факт, який не потребує доказу. Я щасливий”.
2) Марія ґ) “Не я покинула тебе, а ти не зумів удержати мене”.
3) Зиґмунт а) “Ми... такі доброчинці людськості, що вменшуємо багатим людям клопоту”.
4) Никанор Ферапонтович в) “Ми ще тут (у Сибіру), богу дякувати, живемо в страсі божім і в послусі і маємо способи уговкувати непокірних”.
2. Скласти фанфік «Життя Хоми і Марії».