Урок "Вимова і правопис слів з ненаголошеними е , и в коренях слів. Ненаголошені е, и, які перевіряються наголосом "

Про матеріал
Урок -подорож на засвоєння нових знань.Загальнопізнавальні цілі: - формувати в учнів вміння добирати перевірні слова з ненаголошеними е,и в коренях слів шляхом словозміни або добором спільнокореневих слів; - розвивати вміння застосовувати на практиці правило перевірки, знаходити перевірні слова серед ряду споріднених або словозміни; - поповнювати словниковий запас; - виховувати почуття дружби і взаємодопомоги, любові до природи вміння спостерігати за нею;
Перегляд файлу

D:\Е\Ира\1 клас\Сайт\семінар\76074015_osenniy_fon.jpgВербівський ЗПЗСО

 

 

 

 

                         

                     Відкритий урок з української мови

                                    для 3 класу

« Вимова і правопис слів з ненаголошеними е , и в коренях слів. Ненаголошені е, и, які перевіряються наголосом »

 

 

 

 

 

                                                        

 

                                                          Підготувала:

                                                                       учитель початкових класів

                                                                      Вербівського ЗПЗСО

                                                                      Боса Н.А.

 

                                                      2019

Тема. Вимова і правопис слів з ненаголошеними е, и в коренях слів. Ненаголошені е, и, які перевіряються наголосом.

Загальнопізнавальні цілі:

- формувати в учнів вміння добирати перевірні слова з ненаголошеними е,и в коренях слів шляхом словозміни або добором спільнокореневих слів;

- розвивати вміння застосовувати на практиці правило перевірки, знаходити перевірні слова серед ряду споріднених або словозміни; 

- поповнювати словниковий запас;

- виховувати  почуття дружби і взаємодопомоги, любові до природи вміння спостерігати за нею;

 Компетентності,  які  випливають із конкретизованих  навчальних  цілей:

      Предметна :

- знає правило перевірки написання ненаголошених е,и;

- правильно вимовляє слова з ненаголошеними  е,и  в коренях слів;

- визначає корінь у спільнокореневих словах;

- розрізняє під керівництвом вчителя спільнокореневі слова і форми того самого слова;

- добирає перевірні слова шляхом добору споріднених слів;

- добирає перевірні слова шляхом словозміни

- змінює слово за зразком: «один – багато» або «багато – один»

Особистісна :

- приймає рішення щодо вирішення визначеної проблеми;

- висловлює судження по заданій темі;

Соціальна : вміє співпрацювати в групі, в парі, індивідуально.

Навчально-методичне забезпечення:  робочі зошити, ручки, підручник,

сліди  для оформлення «доріжки », картки із завданням для роботи в парах,  картки для роботи в групах, фонограма для фізкультхвилинки,   конверти із завданнями, плакати «Осінь», « Зима», « Весна», кошик з дарами, малюнок дерева , малюнки осінніх дарів, малюнки яблучок .

 

                                                  Хід уроку

  1.Організація класу.

      1.1. Привітання.

          У нас урок цікавий,

          Тож гостей зібрав чимало.

          Станьмо  обличчям до гостей

          І промовимо лагідно «Добрий день!»

- Зараз сядуть дівчатка, а за ними і хлопчики.

      1.2. Створення сприятливого психологічного комфорту.

- А тепер швиденько налаштуємось на урок.( Я читаю речення діти повторюють).

 

 Учитель. Ви – найкращі.

  Діти. Ми – найкращі!

  Учитель. Ви – активні.

  Діти. Ми – активні!

  Учитель. Ви - розумні.

  Діти. Ми – розумні!

  Учитель. Я вірю у вас.

 Діти. Ми віримо в себе!

    - Погляньте мені в очі, усміхніться, поділіться гарним настроєм з товаришем, побажайте один одному успіхів.  Хоч сьогодні і хмарно, спробуємо із промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях розбудити сонечко.

ВЧИТЕЛЬ:

                       Слід урок розпочинати,
                        Мову краще хочем знати
                        Тож працюймо швидко і старанно,
                            Щоб не витрачати часу марно.

  1. 3.  Вправа « Очікування» . 

-  Діти, а що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

( Відповіді дітей )

ІІ. Актуалізація опорних знань.

     1.1 Уведення в казку.

                                    Щоб на уроці ви не нудьгували

                                    Для вас я казку написала.

    Героїнею нашої казки, звичайно, буде золота і щедра… Хто?(Осінь) Послухайте.

   Осінь - старша дочка Сонця. Коли вона залишила батьківський дім Сонце сказало їй: «Забирай усе моє багатство . Я віддаю тобі усе моє золото. Будь щедра і люди полюблять тебе.  Осінь й досі виконує наказ Сонця, дарує нам щедрі дарунки полів і садів, чарує своїм осіннім золотом. Та одного разу засумувала Осінь. Вона скучила за своїми сестрами Весною та Зимою і вирішила навідатися до них у гості. Осінь  блукала лісами, гаями, полями та заблукала.

   - Тож нам, діти, треба прокласти доріжку для Осені.  Допоможемо їй ?                

     1.2. Мовна розминка. Вправа « Я починаю, ви закінчуєте»

                 Спершу буде жовтогарячий слід:

                 Усе про будову слова повторіть.

                  Та свої знання,

        У кошик покладіть.

  - У гості не йдуть з порожніми руками. Тож Осінь вирішила взяти з собою кошик з дарами, але просить нас допомогти його наповнити.

( На  дошці кошик,  на столі дари , відповідаючи на запитання, діти чіпляють відповідні малюнки на кошик.)

    - Ось у мене дари,  які підготувала Осінь. Я читатиму вам початок речення , а ви продовжуватимете його та наповнюватимете кошик.

  1. Змінна частина слова називається… ( закінченням )

  2. Частина слова без закінчення – це… ( основа)           

  3. Спільна частина споріднених слів – це… ( корінь ).   

  4. Склад, який вимовляємо з більшою силою голосу називається….

   ( наголошеним)                                                                     

  5. Склад, який вимовляємо з меншою силою голосу називається…

 ( ненаголошеним) 

  - Діти, ви добре справилися із цим завданням. Молодці.

    1.3. Каліграфічна хвилинка.

                           Ходімо далі без зупинки

                           До каліграфічної хвилинки.

- Діти, відкрийте свої зошити та запишіть сьогоднішнє число.

 15 листопада

             Класна робота

               По синіх  слідах,

               По осінніх дощах.

               Зробимо хороше діло

              Букву Зз  напишем вміло.

- Давайте пригадаємо написання літери Зз та буквосполучень із нею.

( Перегляд поетапного написання на екрані монітора)

                Зз   из     зи   ам   ма

- З поданих складів  утворіть  слово.

- Складіть із цим словом речення та запишіть.

    Завдання.  1. Зробити звуко – буквений аналіз слова зима.

  ( За бажанням біля дошки).

                       2. По варіантах:  І варіант – дібрати спільнокореневі слова.

 ІІ варіант – змінити форму слова.

Перевірка.

- Молодці, ви добре справилися із цим завданням. Завдяки вам Осінь завітала до своєї першої сестри Зими. Погостювала в неї трішки, подарувала дари  та вирушила далі.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. 

        Створення проблемної ситуації.  

- Діти, перегляньте мультик  і скажіть, хто головний  герой .

( Перегляд на екрані )

- Так, це листочок.( Вивішую слово на  дошку)

 

ЛЕСТОЧОК

ЛИСТОЧОК

 


-Діти, а що ви помітили ? Бо я впевнена, що це слово пишеться так.

( Відповіді дітей)

  •    Що треба зробити, щоб виправити помилку?

( Пригадати правило : дібрати спільнокореневе слово лист. Яка буква під наголосом у дібраному слові, таку й пишемо)

  •    Яку букву треба було написати?
  •    Хто здогадався, яку тему будемо вивчати?

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

     -  Так, діти , щоб добре засвоїти,  яку букву писати в ненаголошеному складі е чи и на уроці ми будемо працювати над темою « Вимова і правопис слів ненаголошеними е , и в коренях слів ». Сьогодні ми вчитимемося перевіряти написання слів з ненаголошеними [e], [и] в коренях слів. Будемо  знаходити перевірне слово шляхом зміни форми слова або підбором спільнокореневого слова.       

                                  Жовтий слід веде нас до нових знань.

V.   Вивчення нового матеріалу. 

1.1Відео про ненаголошені е,и

 

      1.2. Робота в парах. Вправа 174.

— Відкрийте підручники на сторінці 78. Зараз попрацюємо в парах. Ваше завдання : прочитайте словосполучення, зверніть увагу на  вимову голосних звуків у виділених коренях. Порівняєте пари словосполучень.

Рідні села —                не видно села

великі озера —            велике озеро

широкий степ —         широкі степи

густий дим —               легкий димок

добре жити —              щасливе життя

зелене листя —            дубовий листок

( Діти читають самостійно, а потім парами: один читає словосполучення першого стовпчика, другий учень – другого)

Висновок. Діти, як вимовляються звуки  е, и  у виділених словах першого стовпчика? Чому?

( Чітко, бо вони наголошені)

- А в словах другого?

( Нечітко, незрозуміло, бо ненаголошені).

1.2. Вправляння у вимові ненаголошених голосних  е, и.

Гра « Ехо»

  • Потренуємось  правильно вимовляти слова з цими звуками. Я буду читати , а ви за мною хором   повторювати,  правильно вимовляючи слова з ненаголошеними [ е ], [и].

Вимовляй так:

с [еи]ла

оз [еи] ро

ст [еи]пи

д [ие]мок

ж [ие]ття

л [ие]сток

1.4. Словникова робота. Робота над віршем  Л.Глібова .

- Діти, давайте прочитаємо вірш Леоніда Глібова.

- Про що в ньому розповідається?

- Правильно вимовіть виділені слова.

- Поставте наголос.

Учитель. Чому у слові  зеленіє написано  дві букви  е. Як перевірити написання?    

- Давайте повторимо, як треба добирати перевірні слова.

( Треба дібрати спільнокореневі слова  та змінити форму слова)                                                                                                             Учні. Зеленіє -  зелень  ( дібрати спільнокореневе)                                                                                                                         зеленіє – зелений    (змінити форму слова)                                                                                                             синіє – синь                                                                                                         

  1.5. Робота  з правилом с. 79 «Вузлик  напам'ять»

— Давайте прочитаємо правило і скажемо чи збігаються наші висновки з ним.

   а) Читання мовчки;

   б) читання вголос окремими учнями;

   в) формулювання правила вчителем.

2.Підсумок учителя.

То ж  у вимові  ненаголошений звук  [е] наближається до [и], а [и] наближається  до [е]. Щоб перевірити , яку букву е чи и писати треба  змінити слово або підібрати до нього спільнокореневе так, щоб ненаголошений голосний став наголошеним. Отже,                                                                                                                        

   Земля - землі

   життя - жити                                                                                                                                                                                                                                                                                                         - Поет Дмитро Білоус для кращого запам' ятовування оформив це правило у вигляді вірша .

             Все важливе в нашій мові.
             Ось, приміром, річ така:
             «е» чи «и» писати в слові –
             Часто сумнів виника.
             Якщо ясно, та не дуже –
             Щоб уникнуть зайвих мук,
             Ти під наголос, мій друже,
            Зразу став сумнівний звук.
            Звук виразно зазвучить,
            Як писать тебе навчить.

-  Я впевнена, що цей вірш допоможе вам писати слова з буквами е, и безпомилково. А Осінь приготувала вам пам ' яточки, які допоможуть вам на уроках правильно писати букви е,  и в коренях слів.

Памятка «Перевір себе»

  1. Вимов слово і визнач наголошений склад.
  2. Визнач ненаголошений голосний звук.
  3. Зміни слово або добери спільнокореневе так, щоб ненаголошений голосний став наголошеним.
  4. Якщо під наголосом чуємо  е  - пишемо букву е, якщо  и  - пишемо и.

        Вимовляй: оз еи  ро; з  ие ма.

        Перевір: озера, зими.

        Пиши: озеро, зима.

 

Памятка «Як дібрати перевірне слово»

  1. Зміни слово за зразком: «один – багато» або «багато – один»

(весло –весла, гриби – гриб).

  1. Добери спільнокореневе слово, що містить лише корінь (медовий – мед; крикливий – крик).
  2. Добери до іменника спільнокореневий прикметник

(темніє – темний, сивіє – сивий).

 

        1.6 Фізкультхвилинка  

 - Зараз ми звами трішки відпочинимо. 

( Під музичний супровід учитель з дітьми виконує танцювальну фізкультхвилинку)                                                                                                                                                                           VI. Закріпення вивченого матеріалу.

 1. Тренувальні вправи.

- А ми продовжуємо далі.

 Бузковим слідом підем,

                         До Весни зайдем.

 

 - Діти, наша Осінь потрапила у пастку із якої їй ніяк не вибратися, адже лише після того, як ми справимося із усіма завданнями вона зможе потрапити до свої середньої сестри.

  1.1. Колективна робота. Вправа 176.

- Зараз ми звами повчимося добирати спільнокореневі слова.

Завдання. Записати слова парами, добираючи спільнокореневе так, щоб ненаголошений голосний став наголошеним. Позначити в словах корені та наголоси.

( Діти виходять до дошки та записують слова)

- Дякую вам за роботу.

  1.2. Гра «Заміна». Вправа 176.

    Замініть словосполучення слів так, щоб склад з ненаголошеним е, и став наголошеним та запишіть слова парами за зразком.

       1 ряд – перші три словосполучення;

       2 ряд – наступні три.

Перевірка.

  1.        Робота в групах.

 - Зараз ми з вами розподілимось на  три групи.

Ваше завдання. У конвертах слова, розподіліть їх на дві групи. : у першу - слова з ненаголошеними  [ е ],[ и ] в корені, а в ІІ  – перевірні до них слова. Вставте пропущені літери.

 

пл...че - плечі

жн..ва - жнив

з...мля      

- землі                    

 

 

л…сиця    

- лис

ч...слом    

- числа

 

с…ни       

- син

 

ст...пи      

- степ   

бл_щить – блиск

з...рно - зерна
с…віє – сивий
ст….повий – степ       

кр...ло - крила

 

   Первірка

- Молодці , ви добре справилися із цим завданням.

 

1.4. Інтерактивна  гра   « Так чи ні ? »     

- Я читатиму вам речення, а ви відповідатимете Так або Ні.                                                             

  Учитель. В слові озеро  пишеться   буква  е . Так чи ні?                                    

  Учні. Так.                                                                                                                    

  Учитель. В слові  вишневий  пишеться буква  е. Так чи ні ?                             

  Учні. Ні.                                                                                                                    

  Учитель. Чому?                                                                                                  

  Учні. Тому, що перевірне  слово  ви ш н і.                                                              

  Учитель. У слові стебло пишеться буква е. Так чи ні?                                         

  Учні. Так. Тому, що перевірне слово стебла.                                                   

  Учитель. У  слові темніє пишеться буква и. Так чи ні ?                                   

  Учні.  Ні. Тому, що перевірне слово темно.                                                  

  Учитель. У слові листок   пишеться буква и. Так чи ні?                                   

  Учень.  Так. Перевірне слово лист.                                                               

  Учитель. У слові верба пишеться буква  е. Так чи ні?                                      

  Учень. Так. Тому, що перевірне слово  верби.                                                      

1.5. Гра «Чарівна яблуня»

   На магнітній дошці — силует дерева з плодами, на яких написані літери е, и. Поруч — слова з пропущеними буквами, що позначають ненаголошені голосні.

   В.. рба, к.. лимок, с.. стра, р.. балка, кл.. новий, м.. чі, гр.. би, л.. сти,с.. рпи, з.. мля, дер.. во, з.. рно.

   ( Діти читають слова, «зривають» яблуко з буквою, що позначає потрібний голосний, вставляють у слово і доводять, чому зробили саме так)

Підсумок.

- Молодці, діти. Тепер Осінь може провідати свою сестричку Весну. Та повернутися додому.

VI.  Підведення підсумків  уроку .

    1.Рефлексія.

 І ось зелений слід останній

 Він вкаже шлях додому.

 Залунала пісня голосна

 Виглянуло сонечко

                              Щиро посміхнулося.

 

 - Дітки, ви молодці , склали доріжку і допомогли  Осені побачитися  із сестрами. Ви добре працювали на уроці й вивчили багато нового матеріалу.

1.2.Підсумок уроку. Вправа « Мікрофон»

  • Підсумуємо , що ми сьогодні дізналися нового?
  • Яку тему ми опрацьовували на уроці?
  • Чи все вам було зрозуміло?
  • Чи був урок цікавим?
  • Що сподобалося найбільше?
  • Як знати , яку букву е чи и писати в ненаголошеному складі?

1.3. Оцінювання учнів.

- Молодці діти, ви добре справилися з усіма завданнями. Мені було приємно з вами працювати.

VІІІ. Домашнє завдання.

Вивчити правило с. 79. Вправа 178.( по варіантах )

    Разом:  Виписати виділені слова та дібрати до них перевірні.

 Списати друге речення.

За бажанням : письмово встановити зв'язок між словами другого речення.

 

                               Швидко спливають хвилинки –

                               От і прощатись пора.

                               Я на прощання вам зичу

                               Щастя, здоров’я, добра.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1.  Dzhanita
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Боса Наталія
Додано
27 березня 2020
Переглядів
6922
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку