Tема: "Мисливці за скарбом".
Мета:систематизувати знання учнів з теми "Дії з многочленами"; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, вміння використовувати знання; спонукати до пізнавальної діяльності; виховувати активність, наполегливість, інтерес до математики, почуття колективізму, зосередженість, швидкість думок і дій.
Тип уроку: урок-гра з використанням групового методу.
Обладнання: картки із завданнями, кросворд, таймер, зображення чарівника, ключі від скриньки, плакати з головоломками, плакат зі словом – кодом.
Хід уроку І.Організаційний момент.
Урок проводиться у формі гри, яку назвемо "Мисливці за скарбом". Створюються три команди по шість учнів, які обирають капітанів. Учитель вибирає собі помічника-арбітра, котрий виставлятиме очки за завдання. За кожну правильну відповідь дається 1 очко.
Мета гри - заволодіти скарбом, який знаходиться в скриньці. Він вважається знайденим, якщо команда відкриє слово-код. Для цього потрібно здобути шість ключів, кожний із яких можна отримати тільки після правильно пройденого етапу гри. На здобуття одного ключа дається 5 хвилин. Якщо за цей час команда або гравець не встигають дати відповідь, то гравець може стати "в'язнем", а команда не отримає ключа. Але ми не будемо ув'язнювати гравців, а дозволимо їм просити допомоги капітана. Та якщо й після цього завдання зовсім не буде виконано, учасник стане в'язнем і може повернутися до команди, коли розв'яже дане йому завдання. Кожен ключ відповідає певному замку на скриньці.
II. Актуалізація опорних знань.
Розминка.
III. Гра.
/ етап.
За перші парти сідають по одному учаснику з кожної команди. Розв'язують завдання і повертаються до команди.
Поки три учасники виконують це завдання, решта шукають помилку у розв'язанні вправ, які записані на дошці.
// етап.
Завдання розв'язують у команді за відповідними номерами (номер учасника відповідає номеру завдання).
/// етап. Конкурс капітанів.
Чарівник, який охороняє скриньку, полюбляє цікаві математичні задачі і деякі з них пропонує вам.
Поки капітани працюють, решта учнів розв'язують головоломки. 1) Знайти закономірність і вияснити, який рядок зайвий.
5 |
8 |
11 |
14 |
|
1 |
4 |
7 |
10 |
13 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
В першому, друго му і четвертому рядках кожне наступне число дорівнює попередньому, збільшеному на 3. Третій рядок зайвий.
2) Знайти закономірність і записати відсутнє число.
(16 + 11) : 9 = 27 : 9 = 3 (25 + 14) : 13 = 39 : 13 = 3 (16 + 5) : ? = 3
? = 21 : 3
? = 7
3) Із цифр складено рівність, яка виявилась неправильною. Перемістити цифри, щоб рівність справдилась.
83 – 26 = 57
IV етап.
Завдання розв'язуються командою.
Картка містить тестові завдання. Серед запропонованих відповідей лише одна правильна. Навпроти кожної відповіді є буква. Учасникам потрібно вибрати букву із правильною відповіддю і викласти всі букви згідно з номерами завдань. Унаслідок цього команда має отримати ім'я відомого математика, про якого почуєте коротку інформацію.
2x – 6 = x – 5 4x – 28 = 5x – 30 -5x – 6 = 3x + 18
2x – x = 6 – 5 4x – 5x = 28 – 30 -5x – 3x = 6 + 18
x = 1 -x = -2 -8x = 24
x = 2 x = -3
-x + 17 = -6x – 18 3x + 15 = 2x + 15 7x – 7 = 5x + 55
-x + 6x = -17 – 18 3x - 2x = -15 + 15 7x – 5x = 7 +55
5x = -35 x = 0 2x = 62
x = -7 x = 31
Отже, це ім'я відомого німецького математика Яна Відмана.
Ян Відман жив у XV ст. Народився у місті Хеба, що у Чехії. Навчався у Лейпцігському університеті, а потім почав у ньому читати лекції. Йому належить робота "Швидкий і красивий рахунок для всіх купців", де вперше з'явились знаки "+" і "—", і таблиця множення в друкованому вигляді. Тут же зустрічається термін "обернений дріб". Ян Відман був автором 28 друкованих праць з математики.
V етап.
Знову працюють всі
2x – 6 + 5x – 10 = 12 6x2 + 12x – 6x2 = 24
7x = 6 + 10 + 12 12x = 24
7x = 28 x = 2
x=4
3) 3(x – 4) – 12 = 2x – 10 4) 7x – 8,4 = 4(x + 3) + x
3x – 12 – 12 = 2x – 10 7x – 8,4 = 4x + 12 + x
3x – 2x = 12 +12 – 10 7x – 4x – x = 8,4 + 12
x = 14 2x = 20,4
x = 10,2
5) 3x – x2 = x(2 – x) + 13 6) (x – 1)(x – 5) = 0
3x – x2 = 2x – x2 + 13 x – 1 = 0 або x – 5 = 0
3x – x2 - 2x + x2 = 13 x = 1 x = 5
x = 13
VI етап.
Нарешті, ми підійшли до останнього, досить відповідального, етапу. Розв'язавши тестові завдання, ви здобудете слово-код, щоб відімкнути ключами чарівну скриньку. У завданнях закодована форма ключа, а порядковий номер вкаже, як потрібно їх викласти, щоб здобути скарб.
Ви успішно пройшли всі етапи і здобули ключі. Тепер залишається відкрити слово-код і отримати скарб. Кожній букві коду відповідає геометрична фігура на кінці вашого ключа. Отже, викладаємо слово.
Чому знання назвали скарбом? Дійсно, найцінніший скарб, який ви одержуєте в школі - це знання, потрібні у житті кожній людині.
Впоравшись із завданнями, дізнаємося з кросворду, хто ми є.
IV. Підсумок уроку.
Підрахувавши кількість очок кожної команди, визначаємо переможців і вручаємо призи.
Учні здають свої роботи для оцінювання. Результати будуть оголошені на наступному уроці.
V. Домашнє завдання. Підібрати цікаві головоломки і ребуси.
КРОСВОРД
2 |
5 |
8 |
11 |
14 |
1 |
4 |
7 |
10 |
13 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
1