Тема. Гриби: їстівні та отруйні. Складання речень за серією сюжетних малюнків, планом та змістом казки І. Прокопенко «Як гриби ховалися».
Мета уроку :
Навчальна: формувати в учнів уявлення про їстівні та отруйні гриби, вміння їх розрізняти, будову грибів, їх значення, вміння складати речення за сюжетними малюнками до казки;
Розвивальна: розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; розвивати усне мовлення школярів, мислення учнів; розширювати словниковий запас; виховувати інтерес до слова.
Виховна: виховувати повагу і любов до природи, культуру поведінки.
Обладнання: мультимедійна презентація, підручники, картки, аудіо записи музичного супроводу.
Хід уроку:
І. Організаційна частина.
Слайд 1
Закінчилась вже перерва,
Пролунав шкільний дзвінок.
А тепер усі швиденько
Налаштуйтесь на урок.
Інтерактивна вправа «Посмішка».
Слайд 2
- Діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість.
- Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Поверніться до них, привітайтесь та подаруйте їм свої чарівні доброзичливі посмішки.
- Я хочу, щоб наш урок був пізнавальним.
- А яким ви хочете його бачити? (Цікавим, веселим, науковим, творчим, повчальним.)
- А якими на уроці повинні бути ви? ( Дисциплінованими, уважними, активними, зібраними, наполегливими, розумними.)
- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, пізнавальний урок. Все залежить від вашої активності, уважності, дисциплінованості.
Слайд 3
- Сьогодні ми з вами проведемо інтегрований урок, який буде складатися з предметів: природознавство і українська мова.
Слайд 4
- Урок природознавства в першу чергу є уроком спілкування з природою, під час якого ми вчимося цінувати матінку-природу, бачити її красу, відчувати себе її часточкою. Саме це я зараз пропоную вам відчути.
(Учитель читає вірш під музичний відео супровід «Осінь»)
Краса чарівна є в усьому,
Лиш треба бачити її.
Вона у небі голубому,
У ній оновлені гаї.
Вона живе в малій сніжинці,
І в кучугурах на горі.
В тополі, в кленах і в ялинці,
А ще у вранішній зорі.
Вона у білому тумані,
В краплиночці роси живе.
Вона у квітці полум’яній
І у хмариночці пливе…
Краса в усьому – придивися!
Втішайся казкою краси.
Поглянь на світ і усміхнися,
В душі своїй красу неси!
-Я дуже хочу, щоб ці поетичні слова назавжди оселилися у ваших маленьких добрих серцях.
Слайд 5
ІІ. Підсумки фенологічних спостережень.
-Яка ж погода нас очікує сьогодні?
(Учні підсумовують фенологічні спостереження за планом)
План спостережень
ІІІ. Повторення раніше вивченого матеріалу.
-Яку тему вивчали на минулому уроці природознавства?
Слайд 6
«Карусель запитань» Слайд 7
- Чому рослини відносяться до живої природи?
- На які 3 групи поділяють рослини? (Дерева, кущі, трав'янисті рослини)
- Які органи має рослина?
- З якого органа рослини утворюються плоди?
- Як розмножуються рослини?
- Як поширюються плоди і насіння? (Тваринами, вітром, розкиданням свого насіння)
- На які групи поділяються рослини за тривалістю життя? (Однорічні багаторічні)
IV. Актуалізація опорних знань
А) Створення проблемної ситуації.
Слайд 8
- Діти, як повідомили синоптики, погода сьогодні чудова, настрій у нас піднесений. А чому б нам не відсвяткувати день народження?
- Згодні? А ось у кого буде день народження, ви взнаєте, коли відгадаєте, що за гість з лісу знаходиться у чарівному ящику. Для цього вам потрібно відгадати загадку
Б) Робота над загадкою
В теплий дощик народився,
Парасолькою накрився.
Може б з лісу пострибав,
Якби другу ногу мав.
– Діти, а давайте присвятимо наш урок імениннику і будемо сьогодні говорити тільки про нього. Згодні?
V. Повідомлення теми й мети уроку.
1. Мотивація навчальної діяльності
А) - Вставте пропущені букви, які позначають голосний звук і прочитайте тему нашого уроку. Слайд 9,10
Слайд 11
Б) - Сьогодні на уроці ми:
А) розкажемо, шо вже знаємо про гриби;
Б) дізнаємось багато нового про гриби;
В) навчимося розрізняти гриби;
Г) будувати речення, шо передають зміст малюнків до казки.
- Чи потрібно нам це знати?
Слайд12
2) Метод «Знаємо –дізнаємось – дізнались».
- Зверніть увагу на таблицю. Ми її будемо заповнювати протягом уроку.
Знаємо |
Дізнаємось |
Дізнались |
Слайд 13
Знаємо |
Дізнаємось |
Дізнались |
|
Назви грибів Яку будову мають гриби До якої групи належать гриби Значення грибів Правила збирання Охорона грибів |
|
VI. Вивчення нового матеріалу
1. - Згадайте, кого ми відносимо до живої природи? (Людей, тварин, рослин).
Слайд 14
- Діти, подумайте, гриби – це жива чи нежива природа? Доведіть.
(Жива, бо вони живляться, розмножуються, ростуть, відмирають).
2. Слайд 15
- Осінь дарує нам багато грибів. Якщо осінь тепла і дощова, то їх у лісі сила-силенна.
3. Робота в парах за картками
- Даю хвилинку для обговорення в парах, щоб з’ясувати, гриби – це рослини чи тварини? (Картка. Будова рослин і тварин)
(Не рослини, бо не мають листя, стебла, квітів. Не тварини, бо не пересуваються, не мають голови, хвоста.)
- Довгий час вчені не могли визначити, до якої ж групи живих організмів належать гриби. Їх вважали морськими тваринами, травою без квітів. І лише в кінці 18 ст. вирішили, що гриби – це окрема група живої природи.
Тепер ми знаємо, що до живої природи відносяться люди, тварини, рослини і гриби. Запам’ятайте це!
Слайд 16
- Чим подібні гриби? А чим відрізняються?
Слайд 17
- Яка ж будова гриба?
Слайд 18
- А як розмножуються гриби?
-Розмножуються гриби спорами, частинами грибниці.
4. Розповідь вчителя
Гриби – переважно діти лісів, але вони пристосувались на нашій планеті і ростуть не лише в лісах, а й у степах, горах, під деревами, на деревах, в темних печерах. Всього існує приблизно 100 тисяч видів грибів. Але їстівних серед них небагато. У лісах України росте близько 100 видів. Гриби – цінний продукт харчування. Недарма в народі їх звуть лісовими овочами, лісовим м’ясом, лісовим хлібом. У грибах багато білків. У їстівних грибах виявлено багато вітамінів, мінеральних речовин, залізо, калій, йод, кальцій.
Слайд 19
Слайд 20
Слайд 21
Слайд 22
Слайд 23
Слайд 24, 25. 26
Слайд 27
Слайд 28
VII. Закріплення вивченого матеріалу
Слайд 29
VIII. Розвиток зв’язного мовлення.
А) Слухання казки Слайд 31-36
Б) Змістовий аналіз казки
В) Робота за малюнками
Слайд 37
- Розгляньте малюнки. Складіть речення до кожного малюнка, використовуючи слова з довідки(зошит ст.11 впр.3)
Слайд 38
Г) Читання утвореного тексту
На лісовій галявині зібралися гриби. Руді лисички, чепурні сироїжки, шляхетний боровик, старий груздь, стрункі опеньки, печериця і вирішили повеселитися. У танку кружляли старі і малі. Раптом почулися голоси грибників. Перелякані гриби розбіглися і поховалися.
Д) Словникова робота
Опеньки притулилися біля пенька. Біля берези – підберезники, в осичняку – підосичники.
3. Самостійна робота учнів (Запис речень)
Слайд 39
IХ. Домашнє завдання
Слайд 40
Х. Підведення підсумків
Слайд 41