18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Урок "Григір Тютюнник «Дивак». Характеристика хлопчика Олеся"

Про матеріал

Урока має на меті продовжити опрацьовувати ідейний зміст твору Г. Тютюнника «Дивак»; охарактеризувати образ Олеся, звертаючи увагу на його обдарованість, незвичайну поведінку.

Перегляд файлу

Дата:

Клас:

Предмет: Українська література

 

Тема:  Григір Тютюнник «Дивак». Характеристика хлопчика Олеся.

 

Мета:

  • навчальна: продовжити опрацьовувати ідейний зміст твору Г. Тютюнника «Дивак»; охарактеризувати образ Олеся, звертаючи увагу на його обдарованість, незвичайну поведінку;
  • розвивальна: розвивати вміння міркувати про великий світ природи і людей у ньому; грамотно і виважено висловити, довести власну думку; порівнювати себе з героєм твору;
  • виховна: виховувати інтерес до творчості письменника, повагу до чесних, чистих душею і помислами громадян.

Очікувані результати:

Знати: основні відомості про життя письменника; зміст оповідання «Дивак».

Вміти: переказувати цікавий епізод із дитинства письменника; розповідати про особливості характеру Олеся, його обдарованість; висловлювати власні міркування про характер хлопчика і його незвичайну поведінку; пояснювати назву оповідання; порівнювати літературного героя із собою.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору.

Тип уроку: урок  аналізу художнього твору.

Міжпредметні зв’язки: світова література.

Часова схема уроку

  1.          Організаційний момент – 1 хв.
  2.          Актуалізація опорних знань і вмінь –5 хв.
  3.          Мотивація навчання. Оголошення теми та мети уроку – 2 хв.
  4.          Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу – 20 хв.
  5.          Підсумок уроку –  13 хв.
  6.          Оцінювання – 2 хв.
  7.          Інструктаж до виконання домашнього завдання – 2 хв.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Учитель заходить до класу, вітається з учнями, відмічає відсутніх, налаштовує всіх на робочий лад.

Учитель. Стали, діти, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім п’ятім класі

Учні просто молодці.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

Бесіда

- Де народився Григір Тютюнник? (у с. Шилівка на Полтавщині)

- Яку спеціальність Григір здобув після закінчення ремісничого училища? (слюсар)

- Де юнак продовжує навчання? (У Харківському університеті)

- Як називалася перша книжка Гр. Тютюнника? («Зав’язь», 1966 р.)

- Назвіть збірки Г. Тютюнника. («Зав’язь», «Деревій», «Крайнебо»)

- Якими преміями нагороджено письменника? (1980 р. – літературна премія імені Лесі Українки, 1989 р. Державна премія України імені Т. Г. Шевченка).

- Що таке оповідання? (Оповідання – це невеликий прозовий твір, у якому розповідається про одну або кілька подій з життя одного героя або кількох персонажів протягом обмеженого проміжку часу)

- Яка історична довідка оповідання?

(1 жовтня 1963 року в газеті «Літературна Україна» було надруковано перший твір молодого письменника українською мовою – «Дивак»)

- Давайте пригадаємо тему та ідею твору?

- Які проблеми порушує автор у творі? (єдність людини із природою, добро і зло, духовна краса особистості)

- Давайте пригадаємо героїв твору?

Перевірка вчителем домашнього завдання

ІІІ. Мотивація навчання. Оголошення теми та мети уроку

Учитель оголошує тему та навчальну мету уроку, налаштовує учнів на роботу.

Опитування «Закінчіть речення».

« Я очікую від уроку…»

( Використовується інтерактивний метод «Мікрофон».)

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

Учитель. На уроці ми будемо вчитися любити й берегти природу, а також поважати людей, які знаходяться поряд з нами.

Саме тому епіграфом нашого уроку став уривок з вірша В. Симоненка "Людина":

Ти знаєш, що ти людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя - єдина,

Мука твоя - єдина,

Очі твої - одні.

- Як ви розумієте зміст епіграфу?

- Кожна людина є індивідуальною, яка не повторює життя іншої.

1. Хто з персонажів твору привернув вашу увагу найбільше? Чим саме? (Звичайно, учні вкажуть на образ Олеся, який дійсно поводиться не так, як усі. Словом, дивак.)

Учитель. Особливістю оповідання «Дивак» є й те, що в центрі його подій — один персонаж, аналіз якого збігається з осягненням всього тексту. Образ Олеся умовно складається з двох частин: відомостей про його зовнішність та характеристики його вдачі.

Обговорення образу Олеся в ході бесіди за питаннями

Цитатна характеристика

2. Знайдіть у тексті портретні деталі Олеся. Які мовні засоби вживає Г. Тютюнник для опису його зовнішності? (1. Зріст: «малий, головою ледь до клямки дістає».

2. Очі: «чорні, глибокі, як вода в затінку, дивляться широко, немов одразу хочуть збагнути весь світ».

3. Взуття: чобітки.

4. Одяг: «пальтечко в нього товсте», рукавички.

5. Статура: «сам тонкий».

6. Сила: слабосилий, бо «важко нахилятись: дух спирає, під очима набряка».

Учитель. Це маленький сільський хлопчик, худорлявий й слабосилий, допитливий і вдумливий)

3. Визначте ставлення автора до хлопчика, помітне в цьому описі.

4. Яким ви його собі уявляєте? Усно намалюйте його зовнішність. («Словесне малювання»)

5. Поясніть, які риси вдачі Олеся розкриваються в його зовнішності?

6. Яке ставлення до нього виникає у вас? Доведіть свою думку.

7. У чому ж його дивацтва? Перерахуйте. (Не любить псувати молодий лід, коли дятел шишки їсть; боляче йому, коли щука пліточку впіймала; так любить природу, що передає свою любов до неї на уроці малювання, забувши завдання вчительки намалювати горщечок; жаліє коней, коли дід б’є їх батогом; жаліє стару сосну.)

Складання анкети головного героя

1. Ім’я.

2. Портрет.

3. Уподобання.

4. Ставлення до природи.

5. Вчинки й поведінка.

6. Думки і переживання.

7. Оцінка з боку дорослих.

Орієнтовані відповіді

1. Олесь.

2. Худорлявий маленький хлопчик, слабосилий. Спостережний і допитливий.

3. Має творчі здібності, любить малювати.

4. Уважний і спостережливий.

5. Добрий і милосердний. Має природне чуття краси і свободи.

6. Вдумливий і вразливий.

7. Дивак, не такий, як усі.

Бесіда

1. Що Олесь найбільше любить і вміє робити? Наведіть приклади.

2. Чому йому до вподоби зимова пора року? Доведіть свою думку.

3. Якої вдачі хлопчик, коли не хоче псувати молодий лід на річці, шкода йому пліточки, яку проковтнула хижа щука, або коней, яких поганяє дід?

4. Чому Олесь не захотів виконати завдання вчительки? Як ви поясните його вчинок?

5. Що найбільше вразило хлопчика в дідових словах? Чому він «зарився в подушку і тоненько заскімлив»?

6. Про що свідчить сон, який приснився Олесеві?

Учитель. Найбільше Олесь любить малювати. Через те йому й зима до вподоби, бо на снігу зручно малювати всяку всячину. А вміє він це робити, бо уважний до всього: помічає зелені чубчики трави крізь порошу, низенькі пеньки з жовтуватою смілкою, йому цікаво, як дятел порається та який підводний світ замерзлої річки. Допитливість і спостережливість пробуджують його творчу уяву: «ввижається Олесеві маленька хата під кущем водяної папороті, а в тій хатці — він біля віконця сидить, рибку стереже». Тому й вдалим виявився малюнок дятла, і навпаки — не цікавим був йому той гирунчик. Справді, яке натхнення викликає в художника перегнійний горщечок? Учителька б сама могла подбати про гідний предмет для малювання й не ставити себе в незручне становище. До того ж, хлопчик іще дуже малий, щоб слухняно виконувати будь-які забаганки старших. Тому й вийшов із класу. Можна сказати й про те, що в хлопчика природне чуття краси і свободи, не притьмарене путами штучних заборон. Як, очевидно, заздрив Олесеві автор, всіляко утискуваний у своїй творчості!

Розповідаючи про те, як Олесь підтримав сосну, трамбуючи її коріння, або не захотів «подушки на льоду гнути», як він переживав, коли щука проковтнула рибку або дід бив коней, щоб швидше дістатися домівки (добру вдачу хлопчика, його милосєрдність). Та найбільше його вразили дідові слова про жорстокість світу дорослих, де «не бити не можна», бо «не ти, так тебе одрепають, ще й плакать не дадуть».

Однак сон, який приснився вночі хлопчикові, засвідчує, що в душі малого зріють добрі почуття, з якими він увіходить в новий день, у нове життя.

- На кого з літературних героїв Астрід  Ліндгрен схожий хлопчик Олесь із оповідання «Дивак» Г. Тютюнника і чим? (Пеппі-Довгапанчоха)

Колективне складання інформативного грона до образу Олеся

Олесь:

  • Добрий, щирий;
  • Незлопам’ятний;
  • Любить природу;
  • Чуйний;
  • Спостережливий;
  • Вміння цінувати прекрасне;
  • Легковажний;
  • Іноді млявий і боязкий

Рубрика «Поміркуй, обґрунтуй»

- Олеся називали диваком – це добре чи погано?

- Якою людиною у майбутньому буде Олесь? (Художником, вченим, хорошою людиною)

- Чому багато хто з героїв не розуміють поведінку, вчинки хлопця?

- Як сам автор ставиться до свого героя?

Учитель. Кожна людина неповторна, індивідуальна. Таким є і Олесь, герой оповідання "Дивак". Він тонко відчуває природу, чутливий до краси, його серце відкрите для добра й справедливості. Усе лихе в житті він сприймає болісно. Не всі розуміють його почуття, навіть учителька і рідний дід, тому вважають його диваком, людиною, не пристосованою до життя.

V. Підсумок уроку

Вікторина «Кращий знавець твору Гр. Тютюнника «Дивак»

1. Ім’я хлопця-розбишаки Тойкала?

2. Опис природи у художньому творі.

3. Як головний герой називав дятла?

4. Ім’я хлопця – головного героя твору?

5. Рибка, яка потрапила у небезпеку до щуки?

6. Ім’я діда головного героя?

7. Чим пригостив Тойкало Олеся після школи?

8. Жанр твору.

9. Предмет, який необхідно було намалювати школярам на уроці?

10. Казковий герой, що перебував у сні Олеся.

«Мікрофон»

  • Найбільше мені сподобалося...
  • Я навчився / навчилася…
  • Хочу подякувати…
  • Найбільше вразило…
  • Тепер я вмію…

VІ. Оцінювання

Учитель робить логічний висновок із уроку і виставляє оцінки учням, аргументує їх.

 І. Інструктаж до виконання домашнього завдання

Учитель. Ваше домашнє завдання – написати твір на тему: «Моє ставлення до Олеся».

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Яцишин Ірина Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 грудня 2018
Переглядів
74799
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку