Урок української літератури у 5 класі.
Урок розробила Оксенюк Л. В., учитель вищої категорії
Тема. Григір Тютюнник «Дивак». Неповторність і багатство людської душі та необхідність бережного ставлення до неї.
Мета навчальна: ознайомити дітей з біографією Григора Тютюнника, зі змістом оповідання «Дивак»; допомогти усвідомити ідею неповторності і багатства людської душі, багатства внутрішнього світу людини , яка утверджується в оповіданні;
розвивальна: розвивати вміння переказувати текст, розглядати точність і лаконізм описів природи в оповіданні, висловлювати власні міркування з порушених проблем;
виховна: виховувати розуміння цінності кожної людини на землі, формувати почуття гуманізму, усвідомлення людини як неповторної індивідуальності, прищеплювати шанобливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: портрет Г.Тютюнника, виставка його творів для дітей, підручник, схема «Ланцюжок подій»
Ідеалом для мене завжди були доброта,
самовідданість і милосердя людської душі
в найрізноманітніших виявах. Г.Тютюнник
Перебіг уроку
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Інтерактивна вправа «Ланцюжок добрих побажань».
Побажайте один одному(ланцюжком) успіхів і цікавих відкриттів на сьогоднішньому уроці.
Актуалізація опорних знань.
Асоціювання. Запишіть асоціативний ряд до слова дивак.
Оголошення теми і мети уроку. Опрацювання навчального матеріалу.
Вступне слово вчителя. Сьогодні ми розпочнемо знайомство з твором Григора Тютюнника «Дивак». Самого письменника,якому доля не відміряла довгих років життя, часто називали диваком, бо бачив життя не таким, яким воно видавалось іншим. Він помічав навіть те, на що більшість просто не звертали уваги. Умів слухати і чув те, чого інші теж не чули.
Рольова гра. Хлопчик у вишиванці розповідає від імені Г.Тютюнника про своє дитинство.
Обмін враженнями від почутого.
Комбіноване читання оповідання Г.Тютюнника «Дивак» учнями і вчителем.
Колективне укладання словничка невідомих слів
Зазимки – заморозки
Клямка – пластинка з важелем,якою замикають і відчиняють двері.
Протопти – сліди на снігу
Бовдур – димар
Пороша – перший сніг
Вздріватися – здаватися
Цівка – тонкий безперервний струмінь води або якоїсь рідини
Гирунчик – горщечок
Ринка – невисока глиняна миска
Кімях – клубок, купка
Верчик – щось скручене, згорнуте
Фармазони - вільнодумці
Навильник – солома, сіно, підібрані на вила
Черінь - площина на печі, що добре прогрівається.
Бесіда за прослуханим твором
Незакінчене речення
«Олесь – хлопчик з доброю душею і неповторним внутрішнім світом, тому що ….»
Складання схеми «Ланцюжок подій» (складіть події в певному порядку)
Рефлексія. Підсумок уроку.
Оцінювання. Аргументація оцінок.
Домашнє завдання.
Напишіть твір – роздум « Чи потрібні в світі диваки?»
Намалюйте ілюстрації до оповідання «Дивак»