Урок "Григір Тютюнник "Дивак" Неповторність і багатство людської душі та необхідність бережного ставлення до неї"

Про матеріал
Ознайомити дітей з біографією Григора Тютюнника, зі змістом оповідання «Дивак»; допомогти усвідомити ідею неповторності і багатства людської душі, багатства внутрішнього світу людини , яка утверджується в оповіданні.
Перегляд файлу

Урок української літератури у 5 класі.

Урок розробила Оксенюк Л. В., учитель вищої категорії

 

Тема. Григір Тютюнник «Дивак». Неповторність   і багатство  людської душі та необхідність бережного ставлення до неї.

Мета навчальна:  ознайомити дітей  з біографією Григора Тютюнника, зі змістом оповідання «Дивак»; допомогти усвідомити  ідею неповторності і багатства  людської душі, багатства внутрішнього світу людини , яка утверджується в оповіданні;

розвивальна: розвивати вміння переказувати текст, розглядати точність і лаконізм описів природи в оповіданні, висловлювати власні міркування з порушених проблем;

виховна: виховувати розуміння цінності кожної  людини  на землі, формувати  почуття  гуманізму, усвідомлення людини як неповторної індивідуальності, прищеплювати шанобливе ставлення до природи.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: портрет Г.Тютюнника, виставка його творів для дітей, підручник, схема «Ланцюжок подій»

 

 

 

 

                   

Ідеалом для  мене  завжди  були доброта,

   самовідданість     і    милосердя людської  душі

 в найрізноманітніших  виявах.                                                                                                     Г.Тютюнник

Перебіг уроку

Забезпечення емоційної  готовності до уроку.

Інтерактивна вправа «Ланцюжок добрих побажань».

Побажайте один одному(ланцюжком)  успіхів і цікавих  відкриттів на сьогоднішньому уроці.

Актуалізація опорних знань.

Асоціювання. Запишіть асоціативний ряд  до слова  дивак.

Оголошення теми і мети уроку. Опрацювання  навчального матеріалу.

Вступне слово вчителя.  Сьогодні ми розпочнемо  знайомство  з твором Григора Тютюнника «Дивак». Самого письменника,якому   доля   не відміряла довгих років  життя, часто називали  диваком, бо   бачив життя не таким, яким воно видавалось іншим. Він  помічав навіть те, на що більшість   просто не звертали уваги. Умів слухати і чув  те, чого  інші  теж  не чули.

Рольова гра. Хлопчик у вишиванці розповідає  від імені Г.Тютюнника про своє  дитинство.

Обмін враженнями від  почутого.

  • Які події  з  життя  Г.Тютюнника вразили вас найбільше?

Комбіноване читання  оповідання Г.Тютюнника «Дивак» учнями і вчителем.

Колективне укладання словничка невідомих слів

Зазимки – заморозки

Клямка – пластинка з важелем,якою замикають і відчиняють двері.

Протопти – сліди на снігу

Бовдур – димар

Пороша – перший сніг

Вздріватися – здаватися

Цівка – тонкий безперервний струмінь  води або якоїсь рідини

Гирунчик – горщечок

Ринка – невисока глиняна миска

Кімях – клубок, купка

Верчик – щось скручене, згорнуте

Фармазони  - вільнодумці

Навильник – солома, сіно, підібрані на вила

Черінь -  площина на печі, що добре прогрівається.

Бесіда за прослуханим твором

  • Назвіть  головних  і другорядних персонажів твору.
  • Яким  було перше враження від знайомства  з Олесем?
  • Чому  автор саме так назвав  своє оповідання?
  • З кого автор писав образ Олеся?
  • Як називаються такі твори?
  • Чому Олесь не поспішав до школи? Що його стримувало?
  • За що Федько вдарив Олеся?
  • Чому Олесь сидів  «посеред річки   поруч зеленої, з ряскою, калюжі і плакав»?
  • Прочитайте діалог  Матильди Петрівни  й Олеся в ролях, інтонаційно передаючи  своє ставлення  до учасників діалогу. Чи справедливими  були  , на ваш погляд, вимоги вчительки?
  • Що спонукало Федька пригостити Олеся  гарячим пиріжком?  Чому Олесь безмежно зрадів від такого  вчинку свого кривдника? Чи не тому , що зголоднів?
  • Яким  було ставлення дорослих до Олеся?
  • Чому Олесь  плакав перед сном?
  • Чи доводилося вам  переживати  стан тривоги , гіркоти, образи і невпевненості від  нерозуміння  близьких? Яким чином  ви долали  подібні  дискомфортні  почуття?
  • Як ви ставитесь до людей, поведінка яких  не зовсім зрозуміла вам і відмінна від поведінки більшості ваших знайомих?
  • Що означає фразеологізм «біла ворона» ? Чому так називали хлопчика?
  • З’ясуйте  тему і основну  думку  твору. Запишіть  у зошити.
  • Які моменти твору найнапруженіші?
  • Де краще почувався Олесь: серед людей  чи на лоні природи?

 

 

Незакінчене речення

«Олесь – хлопчик з доброю душею і неповторним  внутрішнім світом,  тому що ….»

Складання  схеми «Ланцюжок подій»    (складіть події   в певному порядку)

Рефлексія. Підсумок уроку.

  • Що вам сподобалось на уроці?
  • Що ви взяли для себе з уроку?
  • Що ви порадили б Олесеві  на майбутнє?

Оцінювання. Аргументація  оцінок.

Домашнє завдання.

Напишіть твір – роздум  « Чи потрібні  в світі диваки?»

Намалюйте  ілюстрації до оповідання «Дивак»

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мілько Ірина
    Дякую за матеріал уроку
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
12549
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку