16 вересня о 18:00Вебінар: Робота з дітьми, що мають синдром Дауна: цікаво про важливе

: Урок ,Громадяни України . Права і обов’язки громадян.

Про матеріал
Познайомити учнів з поняттями : «громадянин», «права громадян», «обов’язки школярів»; вчити застосовувати права та обов’язки в повсякденному житті; • формувати у дітей прагнення бути свідомими громадянами України, в доступній ігровій формі ознайомити з поняттями « право дитини» згідно з Конвенцією ООН і Конституцією України;
Перегляд файлу

РОЗРОБКА УРОКУ З ПРЕДМЕТУ « Я У СВІТІ» (3 КЛАС)

 

Тема:     Громадяни  України . Права і обов’язки громадян.

Мета:

·       познайомити учнів з поняттями : «громадянин», «права громадян», «обов’язки школярів»; вчити застосовувати права та обов’язки в повсякденному житті;

·       формувати у дітей прагнення бути свідомими громадянами України, в доступній ігровій формі ознайомити з поняттями « право дитини» згідно з Конвенцією ООН і Конституцією України;

·       показати цінність прав та необхідність їх дотримування;

·       розкрити сутність правових понять «Декларація», «Конвенція», «Конституція»;

·       виробляти навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопорушень;

·       розвивати культуру мовлення; вміння аналізувати; розвивати творчі здібності дітей;

·       виховувати любов до Батьківщини; правову грамотність; повагу до людей  і до себе, почуття гідності, відчуття своєї  національної приналежності, розуміння того, що людина живе в багатовимірному світі й повинна вміти користуватися своїми правами.

Обладнання. Конституція України, презентації до уроку, роздатковий матеріал.

Тип уроку : урок – гра, відкриття нових знань.

Форми роботи учнів : колективна, групова, індивідуальна.

Хід уроку

І. Організація класу.  Слайд 3

Учитель: Добрий день! В добрий час!

                 Рада, діти, бачить вас!

                 Всі почули ви дзвінок?

                 Він покликав на урок!

                Подивіться всі на мене,

                Усміхнулися усі:

                Всі готові до роботи?

                Всі бадьорі? Молодці!

 

Вправа  «Привітання»

Мета: визначити настрій дитини,  психічний стан  до уроку

Діти стають  у коло,піднімають руки, притуляючи свої долоні до долонь сусідів, і повторюють:

«Усміхнемось усім навколо:

Небу, сонцю, квітам, людям,

І тоді обов’язково

День у нас веселий буде!

 

Учні разом:                        На урок прийшли ми знову

                                                            Працювати всі готові!

 

Учитель:                            Та щоб добре працювати,

Слід себе налаштувати

На сьогоднішній урок.

 

      - Сьогодні у мене гарний настрій, думки. Я люблю себе, своїх рідних, друзів, свою землю, свою Україну.  Слайд 4

 

– Працювати на уроці будемо під гаслом… Щоб прочитати гасло, треба скласти його з розсипаних слів.

навчати, Добре, знати. хто, хоче, все, того

Девіз уроку: Добре того навчати, хто хоче все знати.  Слайд 5

– А ви хочете все знати ?

  Діти,  подумайте і  скажіть,  яким  має  бути  наш  урок?  (Цікавим, навчальним, продуктивним, світлим, веселим, проблемним….)

 

  А  ви  на  уроці  якими  повинні  бути?  (Дисциплінованими,  уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими … )

 

  Отже, якщо  ви  будете  такими,  то  ми  разом  створимо  цікавий,  творчий, продуктивний урок.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Наш  урок   дійсно  незвичайний.  І  розпочинаємо  ми  його  з  перевірки

домашнього завдання. Допоможе нам в цьому «Чарівний куб»   Слайд 6

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє.

 

Метод «Мікрофон» . Розминка «Україна».   Слайд 7

 

1.     Як називається наша держава?

2.     Яку назву має народ нашої держави?

3.     Яку назву має головне місто України

4.     Які символи нашої держави?

5.     Як до них слід ставитися?

6.     Яка мова є державною на території України?

7.     Хто керує нашою державою?

8.     Як звати Президента України?

9.     Хто затверджує нові закони нашої держави?

10.  Коли ми відзначаємо День  Незалежності  України ?

 

Запам’ятай!  Слайд 8

Ø    У державі  має панувати мир і турбота  про кожного члена суспільства.

Ø    У колективі – взаєморозуміння, взаємопідтримка.

Ø    У сім ї  - любов, повага, турбота про кожного.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності  Слайд 9

Різні в світі є країни,

Різні люди є на світі,

Різні гори, полонини,

Різні трави, різні квіти…

Є з усіх одна країна,

Найрідніша нам усім,

То прекрасна …( Україна)

Нашого народу дім.

 

-         Що для кожного із вас означає слово « Україна»?

IV. Повідомлення теми і мети уроку

Таємничо-чарівна хвилина. Слайд 10

  У  мене  в  руках  чарівна  скринька,  у  ній   найцінніший  скарб  планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого  він  там  побачив  і  мовчати  аж  доки  всі  найдопитливіші  та  найсміливіші  не зазирнуть на дно скриньки.

(Звучить фонозапис щебетання птахів, під який відкривається скринька. Діти  по черзі заглядають у скриньку).

    То кого ви побачили у чарівній скриньці?(Діти називають себе, бо на дні скриньки — дзеркало).

  Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе.  Який висновок можете зробити? Людина — найцінніший скарб.

Відомий  поет  України  В.  Симоненко,  який  прожив  життя-спалах  (28  років), написав вірш «Ти знаєш, що ти — людина?».

Ти знаєш, що ти — людина?

Ти знаєш про це чи ні?

 Усмішка твоя — єдина,

Очі твої — одні.

Більше тебе не буде

Завтра на цій землі.

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди -

Добрі, ласкаві і злі.

Сьогодні усе для тебе:

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба —

Гляди ж, не проспи.

Бо ти на землі — Людина,

І хочеш того чи ні —

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина.

Очі твої — одні.

  Про що говорить поет у своєму вірші? ( Про неповторність кожної людини). Кожен  із  вас   особистість,  і  саме  такої  людини,  як  ви,  немає  на  землі  і  не може бути. 

Скажіть, громадянами  якої країни ми є?

Ми всі є громадянами України.   Слайд 11

В словнику С.І. Ожєгова  поняття   « громадянин»  - це особа, приналежна  до постійного населення  даної держави , яка користується його захистом та наділене правами  та обов’язками.

Пояснення поняття:

   Яким словом можна замінити слово «особа», щоб зміст фрази не змінився?(Людина).

   Що означає « постійне населення»? (Люди, які живуть тут завжди).

   Що означає « наділене правами та обов’язками»? ( Мати права та обов’язки).

   Є різні форми звернення дорослих людей один до одного.

 

Громадяни, перебуваючи під захистом держави беруть на себе певні обов’язки, а держава гарантує їм права свободи, необхідні для нормального життя.

Громадяни України - господарі своєї країни.

Бути господарем країни - як ви це розумієте, діти?

Але є такі правила, що є обов’язковими для всіх громадян  країни, хто б вони не були   дорослі  чи  діти.  Ці  правила  встановлюють  порядок  у  всій  державі, обов’язки кожного громадянина та його права. Ці правила затверджує найвища влада  у  країні,  а  в  нашій  країні   Верховна  Рада  України.  Називаються  вони  – державними законами.

Головний закон   Конституція України. Це невеличка книжка, що складається із  вступної  частини  і  161  статті,  де  сформульовані  права  і  обов’язки  громадян України.   Слайд 12

Слово « конституція» в перекладі з латинської означає  «устрій», «встановлення».

Сьогодні на уроці ми будемо говорити не тільки про людину,а й про її права і обов’язки. Тема уроку: «Права та обов’язки громадян».   Слайд 13

У неньки народилося дитя,

Дитя моє! Бог дав тобі життя,

І щоб ніхто не заподіяв шкоди

Тобі, малесенький громадянине,

Бог дав закони нашого народу.

І. Жиленко

Скільки б тобі не було років, де б ти не жив, твоє життя і життя всієї твоєї сім'ї, сусідів, родичів, твоїх товаришів протікає і надалі складатиметься за Основним Законом нашої держави.

Дитя, маля, малесенький громадянин. Ми сьогодні поговоримо про права дитини.

А хто така дитина? Кого і до якого віку можна вважати дитиною?

  Це людина, якій ще не виповнилося 18 років

V. Вивчення нового матеріалу

1.  Знайомство з поняттями «право», «обов’язок».  Слайд 14

Якщо людина не лише користується наданими їй правами, а й виконує свої обов’язки, вона – справжній громадянин.

Перед  тим  ,  як  ми  розглянемо  права  і  обов’язки  дітей  як  громадян  нашої держави, з’ясуємо зміст цих понять. Допоможе нам в цьому тлумачний словник.

  А що таке право?

(Право    система  обов'язкових  для  всіх,  формально  визначених  правил

поведінки, які встановлюються або дозволяються державою).

 

  Навіщо нам потрібно знати права?  ( Щоб вміти себе захищати і не потрапити у біду).

– А що таке обов’язок?

(Обов'язок   це  сукупність  моральних  зобов'язань  людини  перед суспільством).

Дитя моє! Права  дитини

Ти мусиш вивчити сумлінно.

Це так потрібно, так важливо

Напевне знати в наші дні:

Коли з тобою справедливо

Вчиняють, а коли і ні.

Тож прочитай, завчи напам’ять,

Порадь і друзям прочитати,

Хай прочитають тато й мама -

Закони всі повинні знать!

2.Розповідь вчителя.  Слайд 15

Як громадяни України ми маємо права, які нам гарантовані Конституцією України. 

·       Кожна людина має право на життя. Ст. 27

·       Кожна людина має право на житло. Ст. 47

·       Кожен громадянин має право на вільну працю. Кожен може обирати труд, який йому до вподоби. Примусова праця заборонена. Ст. 43

·       Кожен громадянин має право на освіту. В залежності від віку він може відвідувати дитячий садок,  школу, коледж чи університет. Ст. 53

·       Кожен громадянин має право отримати медичну допомогу. Ст. 49

·       Громадяни України мають право на відпочинок. Ст. 45

·       Кожна людина має право на свободу світогляду та віросповідання. Ст. 35

Але в усіх малих громадян є ще й своя Конституція. Вона називається «Декларація прав дитини».

Чи чули ви про документ «Декларація прав дитини»?

  10 грудня 1948 року проголосили Декларацію, завдяки якій запобігли 3-ій світовій війні. Вона має 46 статей, які включені до нашої Конституції. У цьому документі вперше були зазначені права дитини, згідно Конвенції ООН про права дитини у світі.

Основні вимоги Конвенції: виживання, розвиток, активна участь у житті суспільства, захист прав дитини.

 

3. Інсценізація  Слайд 16

Буратіно. Виходить, що наша держава повинна піклуватися про своїх дітей?

Мальвіна. О, Ви робите незвичайні успіхи, Буратіно! І лише одна-однісінька країна відмовилася. Це Країна Дурнів.

Буратіно. А цікаво, що це за права, які начебто я маю?

Мальвіна. Ну ось, наприклад: «Ніхто не має права ображати іншого, принижувати його, карати». Як це робив, наприклад,  Карабас-Барабас.

Буратіно. Ух ти! Здорово! А ще!

Мальвіна. А ще кожна дитина має право ходити до школи і вчитися безкоштовно, щоб стати грамотним, розумним і вихованим.

Буратіно. Подумаєш! А якщо я не хочу вчитися?

Мальвіна. Значить, ви порушуєте виконання Конституції. Адже крім прав, кожна дитина повинна пам'ятати і про свої обов'язки. Ходити у школу, Буратіно, — це Ваш обов'язок.

Буратіно. Я так і знав! Зразу палки у колеса! Я думав, якщо мені дають права, це значить, можна робити, що завгодно!

Мальвіна. Ви не маєте жодних здібностей до правознавства.

Усі люди народжуються вільними і рівними, усі мають однакові достоїнства і права. Усі наділені розумом і повинні ставитися один до одного, як брати і сестри, незважаючи на колір шкіри.

Буратіно. Та це дурість якась написана! Люди не можуть народжуватися однаковими, рівними: наприклад, мій сусід, хлопчик, коли народився, важив 3 кг, а його братик — 2 з половиною...

Мальвіна. Послухай: народжуватися рівними — це не значить народжуватися однаковими на зріст і вагу або однаково сильними чи красивими. Це значить — народжуватися людьми. Адже ж ніхто ще не народився на світ міністром з портфелем або генералом з погонами!   Слайд 17

Знайте, що усі ви рівні

Від народження в правах,

І людина – змалку вільна,

Наче в небі сильний птах…

Знайте ж : змалечку всіх діток

Треба вчить, оберігать,

І ніхто у всьому світі

Їх не сміє ображать!

4. Гра «Подорож до казки».  Слайд 18

Презентація «Права дитини. Казка «Дюймовочка» (Додаток)

§       Дитина має право на життя

Жила була на світі одна жінка. У неї не було дітей, а їй дуже хотілося мати дитинку. Чарівниця дала їй ячмінне зерно. Жінка посадила його і воно відразу ж проросло. Із землі з’явилися два листочки і ніжне стебельце. А на стеблинці з'явився велика чудова квіточка. Квітка розкрилася, а в її чашечці сиділа жива дівчинка

§       Дитина має право на ім'я

Вона була маленька-маленька, всього в дюйм ростом. Тому її так і прозвали - Дюймовочка.

§       Дитина має право на житло

Добра жінка облаштувала їй житло. Ошатна лакована шкаралупка волоського горіха була їй колискою, блакитні пелюстки фіалок - постіллю, а пелюстка троянди - ковдрою. У шкаралупі спала вона вночі, а вдень грала на столі. Жінка поставила на стіл тарілку з водою, поклала на краю тарілки вінок з квітів, так що стеблинки занурювалися у воду, а по воді плавала великий пелюстка тюльпана, на якому плавала Дюймовочка. Диво, та й годі!

§       Дитина має право на життя з батьками

Раз вночі лежить Дюймовочка у своєму ліжку, як раптом у вікно стрибнула потворна жаба. Схопила вона шкаралупу з Дюймовочкою і віднесла її на середину річки на лист латаття. Жаба хотіла, щоб Дюймовочка стала нареченою її сина. Прокинулася Дюймовочка, побачила, куди вона потрапила, і залилася гіркими сльозами: дуже їй захотілося до мами повернутися!

§       Дитина має право на захист життя

Маленькі рибки, що плавали в річці побачили таку гарненьку дівчинку, шкода їм стало її. Ні, цього не буде! Скупчилися рибки внизу біля стебла, на якому тримався лист, перегризли стебло, от і поплив лист вниз по річці разом з Дюймовочкою далеко-далеко. Гарний білий метелик весь час увивався навколо неї і нарешті всівся на лист - дуже вже сподобалася йому Дюймовочка. Зняла з себе пасок Дюймовочка і одним кінцем обв'язала метелика, а інший прив'язала до листа, ось лист і поплив ще швидше.

§       Дитина має право на відсутність дискримінації

Тут прилетів великий хрущ, обхопив її лапкою і забрав на дерево. Ах, як перелякалася бідолаха! А травневий жук нагодував її солодким квітковим пилком і сказав, що вона хороша, хоч зовсім і не схожа на інших хрущів. Але коли до них прийшли з візитом інші травневі жуки, вони презирливо топирчили вусики і говорили:

- У неї тільки дві ніжки! Дивитися шкода! У неї немає вусиків! Жук подумав, і не захотів більше тримати її у себе.

§       Дитина має право на захист здоров'я

Все літо прожила Дюймовочка одна в лісі. Але минуло літо і осінь, і настала зима - довга і холодна. Жахливо промерзла бідолаха, ось-ось захворіє.

У самого лісу було поле. Побрела Дюймовочка по полю і прийшла до дверей польової миші, маленькій нірці під стернею.

- Ах ти бідолахо! - сказала польова миша. По правді сказати, вона була добра стара миша .

- Ну, заходь до мене в тепло! А то захворієш.

§       Дитина має право на працю

Сподобалася Дюймовочка миші, ось та й каже: Можеш залишатися у мене на всю зиму, тільки прибирай гарненько мою кімнату та розповідай мені казки, я до них велика мисливиця. І Дюймовочка стала робити все, що веліла їй добра стара миша, і було їй дуже добре

§       Дитина має право на відпочинок

Незабаром до них у гості прийшов сусід кріт. Дюймовочка заспівала для нього пісеньку, і кріт закохався в неї з-за її прекрасного голосу. Зовсім недавно прорив кріт довгий хід від свого дому до дому польової миші і дозволив миші з Дюймовочкою гуляти по ньому скільки завгодно.

§       Дитина має право на свободу совісті

Саме тут знайшла Дюймовочка ластівку, яка заклякла від холоду. Дюймовочка всю зиму доглядала за нею, а коли настала весна і сонце пригріло землю, попрощалася з нею і відкрила дірку в стелі, яку зробив кріт. І ластівка полетіла.

§       Дитина має право на свободу слова

А стара добра миша задумала видати Дюймовочку заміж за старого крота. Все літо Дюймовочка готувала собі придане. Ось прийшла осінь і все було готове до весілля.

Заплакала Дюймовочка і сказала, що не хоче виходити заміж за нудного крота.

- Не думай вередувати, не те вкушу тебе своїм білим зубом!

§       Дитина має право на отримання інформації

Але тут з'явилася ластівка. Вона побачила Дюймовочку і сказала їй:

- Зима не за горами і я відлітаю далеко за теплі краї. Хочеш летіти зі мною? Ми полетимо з тобою від бридкого крота за далекі гори, в теплі краї, де сонце світить, де ніколи не закінчується літо і квітнуть чудові квіти. Летимо зі мною, мила Дюймовочка

§       Дитина має право на особисте життя

Так, я полечу з тобою! - відповіла Дюймовочка. І ластівка перенесла її в теплі краї. Дюймовочка спустилася на одну з квіток, щоб знайти собі будиночок. Але що то за диво! У чашці квітки сидів маленький чоловічок, біленький і прозорий, ніби зі скла. На голові у нього чудова золота корона, за плечима пара чудових світлих крилець. Це був король ельфів. Він був так зачарований Дюймовочкою, що відразу запропонував Дюймовочці стати його нареченою.

 «Ось це чоловік так чоловік!» - Подумала Дюймовочка і погодилася.

§       Дитина має право на громадянство

Тоді на спину Дюймовочці прикріпили крила. І країна ельфів стала її рідним домом.

5. Створення асоціативного куща «ПРАВА ДИТИНИ» Слайд 19

ü    Кожна дитина має невід'ємне право на життя. Слайд 20

Не меркнуть зорі,

Йдуть у небуття,

Бо мають право вік світити.

Я ж маю право на життя,

Я гідно мушу жити.

- Про яке право йде мова?

Правильно! Життя кожної дитини є найціннішим. І ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Отже, перше найголовніше, невід'ємне право – на життя.

(На дошці вчитель прикріплюється табличка: ПРАВО НА ЖИТТЯ)

ü    Кожна дитина має право на ім'я. Слайд 21

Гомер казав: «Немає між живих людей та й не може бути безіменних».

Тобто кожна дитина після народження має бути зареєстрована в державному органі з одночасним визначенням її походження та присвоєнням прізвища, імені та побатькові.

Ім'я має велике значення в житті кожного з нас, воно супроводить усіх, мов вірний друг.

Як маленьке немовля

У світ двері відчиня.

То дарують йому слово,

Слово це – його … (ім'я).

(Той, хто відгадав, про яке право йде мова, прикріплює на дошці табличку: ПРАВО НА ІМ`Я).

ü    Право на повноцінне харчування. Слайд 22

У сім'ї ми маєм право

На добре харчування.

Від того, що і як їмо,

Залежить і здоров'я, і навчання.

- Як ви думаєте, про яке право розповіли діти?

(Прикріплюється  табличка: ПРАВО НА ПОВНОЦІННЕ ХАРЧУВАННЯ).

 

ü    Право на здоров'я та медичну допомогу. Слайд 23

- Відпочинок дуже важливий для організму.

Якщо ж погано стало нам,

Батьки заб'ють тривогу.

Для цього право є у нас

На медичну допомогу.

(Прикріплюється  табличка: ПРАВО НА МЕДИЧНУ ДОПОМОГУ).

 

ü    Право на освіту. Слайд 24

Змалку кохайтесь в освіті,

Змалку розширюйте ум,

Бо доведеться у світі

Всяких назнатися дум.

- Дитина має право на освіту

Бо всім відомо, що без школи,

Без знань, шо мусиш там набуть,

Не станеш у житті ніколи

Тим, ким з дитинства мрієш буть.

(Прикріплюється  табличка: ПРАВО НА ОСВІТУ).

 

ü    Право на любов і піклування. Слайд 25

Сім'я – це слово дороге.

У слові цім тепло і ласка,

Нехай же уряд захистить

Дитяче і сімейне щастя.

Сім'я – це родина,

У родині – дитина.

А для України –

Сім'я головна.

(Прикріплюється  табличка: ПРАВО НА ЛЮБОВ І ПІКЛУВАННЯ).

 

ü    Право на відпочинок і дозвілля. Слайд 26-27

Трішки ми попрацювали,

Наші сили підупали.

Отже, слід нам відпочити,

Знову сили відновити.

(Хвилина відпочинку – проведення гри-розминки).

 

Фізкультхвилинка.  «Музична пауза»

З кожним роком, з кожним днем

Ми міцнієм і ростем.

Ми права людини знаєм,

Бо постійно їх вивчаєм.

 

- Відпочили? Всі веселі? От чудово. А тепер до праці знову.

- Яке право ми щойно використали?

(Прикріплюється  табличка: ПРАВО НА ВІДПОЧИНОК І ДОЗВІЛЛЯ).

 

6. Робота в групах з документами  Слайд 28

 

- Потреба у такому особистому захисті дитини була проголошена у Декларації, у Конвенції, уЗаконі про охорону дитинства і у Конституції. Ви поділені на 3 групи. Кожна група отримує документ і має завдання дізнатися і повідомити своїм друзям про один із документів.

 

Виступ 1-ї групи.

Декларація – це документ, у якому викладено важливі правила, обов'язки для всіх людей. Дітям у різні епохи жити було нелегко, не було законів, які б оберігали їхнє життя. У 1959 році було прийнято «Декларацію прав дитини».

Декларація – це просто

Оголошення всіх прав.

Є права й в дітей, звичайно,

Треба, щоб усяк їх знав.

Знайте ж, що усі ми – рівні

Від народження в правах,

І людина змалку вільна,

Наче в небі синій птах.

Знайте ж, змалечку всіх діток

Треба вчить, оберігать,

І ніхто в усьому світі

їх не сміє ображать.

Треба діткам всього світу

Не сваритись, а дружить,

І по правилах хороших,

По закону треба жить.

Виступ 2-ї групи.   Слайд 29

Конвенція – головний міжнародний документ шодо захисту дітей. У 1989 році всі прогресивні країни світу підписали «Конвенцію прав дитини». Конвенція ООН має 54 статті, написані шістьма мовами.

Книга прав дитини – це закон, вона називається Конвенція ООН.

 

Виступ 3-ї групи.   Слайд 30

Закон – документ, нормативний акт, прийнятий вищим органом державної влади. На основі Конвенції Україна у 1991 році прийняла Закон «Про охорону дитинства».

Розквітай, прекрасна Україно,

Рідна земле, матінко моя,

Бо законом право дано,

Щоб жив, учився і ріс я.

Молодці, ви дуже гарно підготували виступи і багато знань взяли для себе.

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу  Слайд 31

 

1. Дидактична гра « Ти, твої права та обов’язки» (робота в групах)

Кожна група  дітей отримає окремі листочки  прав та обов'язків дитини.

Заповніть таблицю , об’єднуючи  у пари та підберіть піктограмами ( малюнкові пам'ятки), щодо прав нашої держави.

 

Завдання для групи №1:                    Слайд 32

Права

Обов’язки

Піктограми

Усі  діти  мають  право  на  любов  і турботу

 

Поважати і любити своє оточення. Ставитися  до  них  так,  як  би  ми хотіли, щоб ставились до нас

 

Всі діти рівні у своїх правах

 

Поважати  близьких  та  друзів. Не принижувати  гідності  кожної людини.  Поводитись  так,  щоб  своєю поведінкою  не  порушувати  прав іншої людини

Особлива  турбота   дітям-інвалідам

Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм

Діти  мають  право  вільно висловлювати свої погляди

Поважати  своє  оточення.  Давати нагоду  кожному  висловлювати  свої думки. Не  нав'язувати  своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні

Завдання для групи №2:                      Слайд 33

Права

Обов’язки

Піктограми

Усі  діти  мають  право  на повноцінне харчування

 

Дотримуватись  режиму харчування.  Вживати  продукти  до кінця терміну придатності. Поважати працю кухарів

 

Усі  діти  мають  право  на відпочинок і дозвілля

Дотримуватись  правил  моральної етики;  організовувати  дозвілля  так, щоб  воно  приносило  корись  і  не заважало іншим

Всі діти мають право на життя

Дотримуватись  норм  і  правил поведінки,  прийнятих  у  суспільстві. Не  створювати  ситуацій,  що  можуть

спричинити нещасні випадки

Особлива  турбота   дітям  без сімей

З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас

Завдання для групи №3:                      Слайд 34

Права

Обов’язки

Піктограми

Усі діти мають право на освіту

Сумлінно  навчатись;  активно

працювати  на  уроках,  готуватись самотужки;  старанно  виконувати домашні завдання

 

Всі  діти  мають  право  на  медичну допомогу

 

Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати  приписи  лікарів  у  разі потреби

Жодну  дитину  не  можна примусово залучати до праці

Виконувати роботу, яка не завдає шкоди  здоров'ю.

Виконувати всі види обслуговуючої праці

 

Всі  діти  мають  право  на інформацію

 

Самостійно  знаходити інформацію  в  різноманітних

джерелах

 

 

– Який висновок можете зробити? (Права і обов’язки пов’язані між собою  – без обов’язків немає прав). Слайд 35

Кожна людина повинна бути чесною, допомагати іншим, нікого не ображати. Обов’язки бувають різні: в школі,на вулиці, на природі, в суспільних місцях. У вас є домашні обов’язки, шкільні.

2. Дидактична гра «Казкові герої та їх права» (робота в групах)  Слайд 36

А зараз ми запрошуємо Вас до вирішення казкових судових справ.

Справа 1                  Слайд 37

Учитель. Всім відома казка «Попелюшка». Пригадаймо події в цій казці.

 - Які права дитини було порушено? (Відповіді дітей.)

Учень-суддя. Суду все зрозуміло, оголошуємо рішення.

Мачуха та її доньки порушили низку прав. У Конвенції ООН про права дитини зазначено, що діти:  

1) мають рівні права;

2) не повинні залучатися до важкої праці;

3) мають право на відпочинок;

4) не повинні бути скривдженими;

5) і головне – мають право на любов і піклування. 

 

Суд зобов’язує мачуху вивчити права дитини.

Справа 2                   Слайд 38

Учитель. Казка «Червона Шапочка». Пригадайте її зміст.  - Які закони порушив вовк? (Відповіді дітей.)

Учень-суддя. Суд оголошує рішення.

Вовк порушив такі права, закріплені Конституцією України:

1) право на життя бабусі;

2) незаконно ввірвався до оселі.

 

Не будьте такими довірливими до незнайомців!

Справа 3                      Слайд 39

Учитель. Які права було порушено в казці «Снігова королева»? (Відповіді дітей.)

Учень-суддя.

1. Право на захист від викрадення.

2. Позбавлення дитини власної думки за допомогою чар.   

 

Суд зобов'язує Снігову Королеву взяти на виховання дитину з дитячого будинку і виховувати згідно з Конституцією України.

Діти! Будьте обережними з незнайомцями, не впускайте в будинок, коли немає вдома батьків, не сідайте в незнайомі машини, не беріть гостинців.

 

Учитель. Дякуємо нашим суддям! Я впевнена, що на основі наших добрих казок, які відомі нам ще змалечку, ви будете обережними і пам'ятатимете про права дитини.

У житті не все так добре, як на папері. Позбавлені батьківського піклування, діти жебракують, блукають і тікають, щоб не потрапити до притулків і дитячих будинків. Часто навіть живучи в сім'ї, діти зазнають принижень образ, катування.

Наші «дослідники» зібрали інформацію про життя дітей на планеті та в України.       Слайд 40

   250 млн. дітей живуть за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань.

   30 млн. дітей у світі не можуть навчатися.

   Щороку від хвороб помирає 6 млн. дітей.

   Поширюється торгівля дітьми.

   Використовують дітей для пересадки органів.

   Сьогодні в Україні понад 96 тис. дітей не мають батьків, зокрема 86 тис. цих дітей утратили батьків не через смерть – батьки відмовилися від своїх дітей.

   145 тис дітей не мають де жити, жебракують.

   136 хворих дітей-інвалідів не можуть своєчаcно отримати медичну безкоштовну допомогу або зовсім її не отримують.

   В Україні кожна двадцята дитина змушена самостійно заробляти гроші.

 

VII. Узагальнення вивченого матеріалу

1.Дидактична гра «Спіймай правило».              Слайд 41

Повторили всі права,

А тепер в нас буде гра.

Якщо право є в законі –

Дружно плеснемо в долоні.

А якщо його нема –

буде в класі тишина.

·       Усі діти мають право на любов і турботу.

·       Кожна дитина має право їсти тільки чіпси і хот-доги.

·       Діти, які добре ставляться до своїх батьків, повинні одержувати від них особливу увагу.

·       Кожна дитина може вживати погані слова, якщо вона того захоче.

·       Діти мають право вільно висловлювати свої думки.

·       Усі діти мають право на ім’я.

·       Усі діти мають право їсти руками і діставати до стелі ногами.

·       Жодна дитина не повинна бути скривджена і принижена.

·       Кожна дитина має право читати чужі листи, розглядати зміст чужого портфеля.

·       Усі діти мають право на вільне спілкування.

·       Кожна дитина має право одержувати в ліжко їжу.

·       Особлива турбота – дітям-інвалідам.

2.Розв'язування конкретних правових ситуацій (робота в групах)  Слайд 42

Завдання для групи №1:

Щодня біля залізничного вокзалу або біля ринку можна побачити хлопчика з великими проникливими очима. Дитина співає дзвінким, немов струмочок, чистим голосом дорослу пісню про кохання, а тоді, простягаючи руку, підводить до перехожих. Якось старенька бабуся сказала, що знає Петрика: він живе з матір'ю-п'яничкою. Це вона посилає його просити милостиню, і, коли хлопчик не приносить грошей, жорстоко карає його.

 

-  Які права Петрика порушено?

(Ст. 51 – батьки зобов'язані піклуватися про дітей до досягнення ними повноліття, ст. 52 – будь-яке насильство та експлуатація над дитиною карається законом, ст. 53 – право на освіту)

-  Чим допомогти хлопчику?

(Звернутися до органів опіки та піклування за допомогою)

Завдання для групи №2

У школі вирішили організувати футбольну команду, про що свідчило оголошення такого змісту: «17 березня о 15.00 в спортивному залі відбудеться організаційні збори для бажаючих займатися футболом. Звертатися за довідками до вчителя фізкультури». У назначений час у спортивному залі зібралися діти, серед яких була Тетянка Онопко, учениця 5 класу. Але вчитель фізкультури не дозволив Тетянці прийняти участь у відбірковому турі, пояснюючи свою відмову тим, що у футбольну команду він приймає лише хлопців.

-  Які права Тетянки порушено?

(Рівноправність – ст. 24, ст. 52 Конституції України)

-  Чим допомогти дівчинці?

(Дозволити дівчинці прийняти участь у відбірковому турі, якщо її здібності відповідають фізичним нормативам, зарахувати до складу футбольної команди)

 

         Завдання для групи №3

Миколка – редактор шкільної газети. Він посварився з другом Юрком і надрукував про нього образливу замітку про його навчання та поведінку у своїй газеті. Батьки Юрка стали вимагати заборонити випуск такої газети. Хто ж відповідає за те, що відбулося?

- Яке право порушено?

(Право вільно висловлювати свої думки, не ображаючи при цьому інших)

 

3.Дидактична гра « Збери квіти» (ромашка, волошка)   Слайд 43

Пелюстки квіточок розлетілися. На ромашці вказано «Закони про права людини», на волошці – «Обов’язки  учнів». Ваша задача кожну пелюстку правильно прикріпити до квітки.

По одному виходять учні, читають надписи на пелюстках та прикріплюють до середини. Інші діти перевіряють, виправляють.

VIII. Підсумок уроку. Рефлексія.   Слайд 44

Права треба знати,

Щоб  вміти себе захищати,

В біду не потрапляти

Та закони країни знати.

З кожним роком, з кожним днем

Ми міцнієм і ростем.

Ми права людини знаєм,

Бо постійно їх вивчаєм.

-         Встаньте ті, хто на сьогоднішньому уроці поповнив скарбницю знань.

-         Які права ви візьмете з собою в життєву дорогу?

-         Якими є ваші враження від уроку.

1.Гра « Підкажи словечко»

·       Нащо кращий клад, коли в сім ї …(лад)

·       Миротворця із мультфільму знає весь малий народ. Це, звичайно, дуже добрий і веселий …(Леопольд)

·       Завжди поруч з нами наша…(мама)

·       Сонце світить веселіше, яскравіше квітує луг, якщо поруч  добрий, щирий, вірний і хороший …(друг).

-         Сьогодні ви узнали лише про деякі права і обов’язки. В подальшому ми будемо говорити про інші права і обов’язки.

2.Вірш – підсумок

Ти маєш право на освіту,

Це право має кожен в світі.

Ти маєш право на житло,

Бо споконвіку так було.

Але й обов’язки ти маєш,

І їх усі ти добре знаєш.

Та справа кожного, як жити,

Ледарювати чи творити –

Закон написаний для всіх,

За ним не жить – це справжній гріх.

 

 

3.Заключне слово. Презентація книжкової виставки.    Слайд 45

«Діти – це живі квіти землі»,

- зазначав великий письменник

М. Горький.

   Життєвий досвід не тільки свідчить, але й учить, що не буде дітей – не існуватиме й держави. Діти – дзеркало будь-якої держави, її майбутнє. Кожна держава любить дітей і піклується про них.

   Права дитини – це певні можливості, що надаються вам, дітям, для того, щоб жити і дорослішати. Інакше кажучи те, що ви можете робити і в чому вам не можуть відмовити, щоб повноцінно жити. Але не слід забувати, що в кожного з вас ще є й певні обов’язки. Тож не забувайте їх дотримуватися щодня. Вони допоможуть вам бути доброзичливими, охайними, ввічливими, мати багато друзів, гарно вчитися. Зроблять ваше дитинство яскравим і незабутнім!

 

4. Домашнє завдання.   Слайд 46

Опрацювати текст на с. 132-135 і поділитися своїми думками щодо прочитаного

5. Оцінювання учнів.

Молодці, діти!

Гарно ви попрацювали,
Всі завдання ви здолали,

Свій розум показали

 

Дякую  вам  за  урок.

Поплескаємо  в  долоні один  одному  за  допомогу .

 

doc
Додано
22 січня
Переглядів
416
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку