Мета уроку – це формування навичок відповідальної безпечної поведінки учня (майбутнього громадянина) по відношенню до свого здоров'я, доведення пріоритетності дотримання принципів здорового способу життя.
Урок громадянськості на тему: «Ми обираємо здоровий спосіб життя».
Мета. Ознайомити учнів з поняттями «здоров’я», «здоровий спосіб життя» та «ризикована поведінка». Довести пріоритетність дотримання принципів здорового способу життя над іншими цінностями. Формувати навички відповідальної безпечної поведінки. Виховувати почуття відповідальності за свою поведінку, своє здоров’я.
Хід уроку.
І. Емоційно-організаційний етап. Доброго дня, доброго вам здоров’я! Що потрібно людині, аби вона жила? Звичайно потрібна вода, повітря, їжа, житло, одяг, інші люди для спілкування і багато іншого. Але з-поміж усіх цих досить важливих речей є ще одна надзвичайно важлива умова людського життя, повноцінного життя – здоров’я. Здоров’я – дар космосу самій людині і державі. Його потрібно шанувати, не втрачати, а примножувати. У деяких країнах уже доплачують тим громадянам, які протягом року не хворіли (здоров’я вже оцінено). Наукою доведено, що спосіб життя стає визначальним для зміни людського здоров’я. А спосіб життя – в руках наших, і ми можемо робити його гіршим, чи кращим.
ІІ. Здоров’я – найбільше багатство людини. Сьогодні ми проведемо урок громадянськості на тему «Ми обираємо здоровий спосіб життя». Велика вага, яка приділяється здоров’ю в усьому світі, і в Україні зокрема, цілком зрозуміла. Ми не можемо в повній мірі реалізувати себе як свідомі громадяни нашої країни, не можемо приносити велику користь державі, якщо не будемо здоровими. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з поняттями: «здоров’я», «здоровий спосіб життя», «ризикована поведінка». Дізнаємося про переваги дотримання принципів здорового способу життя та спробуємо зробити для себе правильні висновки.
Завдання 1. Кожній групі на аркуші паперу пропонується дати визначення терміну «здоров’я»: «Здоров’я – це …». Лідери груп представляють виконане завдання. результати зачитують. Вчитель. Дякую вам за відповідь. Необхідно лише додати, що у міжнародному спілкуванні за визначенням ВООЗ «Здоров’я – це стан повного фізичного, душевного й соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб і фізичних вад». Поняття «здоров’я» сьогодні вже не розглядають як суто медичну проблему. На стан людини можуть впливати різні фактори: якість медичного обслуговування, екологічні умови, спадковість, але найбільше – умови та спосіб життя (50 %). Під поняттям «здоровий спосіб життя» слід розуміти все те в людській життєдіяльності, що має відношення до збереження та зміцнення здоров’я. Народна мудрість (приказки й прислів’я) радить як зберегти здоров’я. (Кожна група зачитує свої прислів’я). ■ Бережи і шануй честь змолоду, а здоров’я – до старості. ■ Бережи одяг, доки новий,а здоров’я – доки молодий. ■ Вартість здоров’я знає лише той, хто його втратив. ■ Весела думка – половина здоров’я. ■ Веселий сміх – здоров’я запорука. ■ Їж - не переїдай, пий – не перепивай, а говори – не переговорюй, то будеш здоровий. ■ На гнів немає ліків. ■ Природа, час, терпимість – це кращі лікарі. ■ Хто дружить з вином, той сам собі ворог. ■ Якщо тільки їсти, пити і спати, то можна худобиною стати. ■ Як хочеш здоров’я мати, мусиш рано вставати, а звечора лягати.
Шляхи |
|
до здоров’я |
від здоров’я |
|
|
Завдання 2. Вчитель. Людина може йти в житті двома шляхами: один веде її до здоров’я, другий – від здоров’я. (Групи вказують які вчинки і дії ведуть до здоров’я, а які – від здоров’я (шкодять здоров’ю)). Завдання виглядає так. (Лідери груп зачитують відповіді і заповнюють таблицю на дошці).
Ваше здоров’я– це найбільш цінна власність. У вас один організм на все життя. Якщо ви зловживаєте своїм улюбленим майном, воно може бути замінене на інше. Але ви не можете замінити свій організм, а отже і здоров’я. Ми з вами накреслили два шляхи, але необхідно добре пам’ятати всім: здоров’я – це найцінніше, що є в людини. Наше завдання сьогодні прийняти єдине правильне рішення – обрати здоровий спосіб життя.
ІІІ. Фактори ризику та ризикована поведінка. Розглянемо питання, коли і як ми ризикуємо своїм здоров’ям: □ куріння; □ вживання алкоголю; □ вживання наркотичних речовин; □ незахищені статеві стосунки; □ недотримання правил особистої гігієни; □ користування чужими ножицями, лезами, бритвами. Дії і вчинки людини, внаслідок яких виникає загроза її життю і здоров’ю, називається ризикованою поведінкою, а ситуація, в яку потрапляє людина, - ситуацією ризику.
Завдання 3. Охарактеризувати кожне зазначене питання, як воно впливає на організм або які несе негативні наслідки. Куріння. Чумою ХХІ ст.. називають куріння, а число курців викликає тривогу. Куріння – надзвичайно шкідлива звичка. Чим більше людина курить, тим більшим є ризик хвороби серця, раку. Бронхіту, розладу кровообігу та виразок, порушується загальний фізичний стан людини. За 20 років, якщо викурювати до пачки сигарет щодня. Курець викурить 292 тисячі сигарет. Які коштують тисячі гривень. Тютюновий дим містить велику кількість шкідливих речовин: нікотин. Чадний газ, синильну кислоту, аміак та ін.. Курець шкодить не лише собі, а й навколишнім: людина, яка провела годину в накуреному приміщенні, отруюється так само, як людина , що викурила 4 сигарети. Ріні й близькі не зі своєї вини стають «пасивними курцями». Перший удар нікотин наносить мозку. За даними вчених, у юнаків, що курять: Знижується обсяг пам’яті на 5% Знижується на 5,5% Знижується на 4,5 % Викурюючи пачку сигарет за день, курець позбавляє себе життя на 8-10 років, адже одна викурена сигарета вкорочує життя на 15-20 хвилин. У підлітків, які курять, об’єм грудної клітки і розвиток легенів відстає на 25% від середніх норм, а згодом грудна клітка матиме запалий вигляд. Людина, що курить, може стати винуватцем виникнення пожежі. 80% тих, хто має онккозахворювання легенів, - курці. Жінки, що курять, частіше народжують дітей малої ваги, що є основною причиною смертності серед немовлят. Курці стають жертвами нещасних випадків на виробництві вдвічі частіше, ніж некурці. Куріння сигарет передчасно старить організм. Немає нешкідливих сигарет – є шкідливі і дуже шкідливі. Скільки б ми не говорили, але людині дуже важко не закурити, коли вона звикла курити. Організм вже звик до нікотину, і бажання закурити стає нестерпним. Тому, щоб не мати таких проблем – краще не розпочинати курити. Якщо ти не куриш, то як би ти відмовився від пропозиції закурити? (Діти висловлюють свої думки). Варіанти відповідей. - У мене алергія на тютюновий дим. - У мене немає настрою сьогодні курити. - Я не хочу бути таким, як усі. Я хочу бути індивідуальністю. - Від куріння шкіра стає старою та жовтою. - Не схоже. Щоб мені сьогодні від цього стало краще. - Я не в настрої. Тому не хочу цього пробувати. - Коли мені це буде потрібно, я скажу сама. - Коли-небудь іншого разу. - Я – за вітамінами! - Я і без цього себе чудово почуваю. - Ні, я вже пробував і мені не сподобалося. - Я хочу бути здоровим.
Видатні люди так говорили про шкоду куріння: «Якби я не курив, то прожив би ще 10-15 років». (С. Боткін). «Куріння – це «звичка, огидна для зору, нестерпна для нюху, шкідлива для мозку, небезпечна для легенів»». (Якоб І, король Великобританіїї, 1604 р.). «Від куріння тупіють. Воно несумісне з творчою роботою. Куріння годиться лише для нероб ». (Й. В. Гете). «Пам’ятайте! Тютюн завдає шкоди тілу, руйнує розум, отупляє цілі науки». (Оноре де Бальзак). «Звичка, противна для ока, нестерпна для носа, шкідлива для мозку, небезпечна для легенів». (Якоб Стюарт). «Починаєш курити, аби довести, що ти чоловік, а потім намагаєшся покинути, аби довести, що ти чоловік». (Жорж Сіменон, французький письменник).
Вживання алкоголю, пияцтво.
Надходження алкоголю в організм викликає отруєння. Він спричиняє токсичну дію на організм і водночас формує психологічну та фізичну залежність від нього. Викрадач розуму – так називають алкоголь з давніх давен. П’яниці втрачають людське обличчя, стають порушниками закону і громадського порядку. Дуже чутлива до алкоголю молодь, а для 8-річної дитини 100-150 грамів горілки є смертельною дозою. Зловживання алкоголем сприяє виникненню раку ротової порожнини, гортані, стравоходу, шлунку. Найчутливіша до дії алкоголю нервова система, особливо у дітей. У мозку він затримується до 20 діб. Після кожного приймання спиртних напоїв гинуть десятки тисяч нервових клітин. Людина в стані сп’яніння втрачає спритність, точність. У неї порушується координація рухів. Людина у нетверезому стані погано розрізняє зелене і червоне світло. Життя жінок-алкоголіків на 10%, а чоловіків-алкоголіків на15% менше, ніж непитущих. Людина, яка сіла за кермо автомобіля, випивши 100г горілки, ризикує собою і пасажирами (пішоходами) у 2 рази більше, ніж тверезий водій. Навіть малі дози алкоголю (25-30г) ослаблюють сприймання, знижують увагу, зосередженість, уповільнюють швидкість реакцій на зовнішні впливи. Найвищий вміст алкоголю в крові, фіксується в мозку, нирках, легенях, печінці, серці і зберігається протягом 1-2 днів. Тому люди, які випивають щодня по півлітра вина або пива, майже не виходять із стану хронічного отруєння алкоголем. Алкоголізм призводить до раннього старіння, скорочує вік людини на 15-20 років. Діти алкоголіків можуть також стати алкоголіками. Видатні люди так говорили про шкоду пияцтва: «Пиятцтво є вправляння у безумстві». ( Піфагор) «Вино губить тілесне здоров’я людей, губить розумові здібності, губить добробут родини і, що найжахливіше, губить душу людей і їхніх нащадків». ( Л. М. Толстой) «Алкоголь значно більше завдає горя, ніж радості, всьому людству. Хоча його і вживають задля радості. Скільки талановитих людей загинуло через нього!». ( І. П. Павлов) «П’яний схожий на пляшку віскі, лише горло та черево й ніякої голови». (А. О’Маллі)
Вживання наркотичних речовин.
Наркотики – це речовини, які викликають токсичне отруєння , психологічну і фізичну залежність організму. Вживання наркотиків створює загрозу для здоров’я людини, суспільства, призводить до скоєння правопорушень. Наркоманія – це захворювання, під час якого психічний і фізичний стан людини, її самопочуття та настрій цілком залежить від наявності наркотику в організмі. Як же виявляється психічна залежність? Людина за допомогою наркотику бажає досягти внутрішньої рівноваги та прагне знову і знову випробувати дію наркотику. Наркотик, його дія поступово замінюють собою всі звичайні для людини позитивні емоції, згодом організм включає наркотики у процес обміну речовин. Небезпека: - через шприц одразу наркотик потрапляє у кров, залежність формується відразу; - призводить до зараження різними вірусними інфекціями, зокрема ВІЛ. (Тоді організм не може протистояти інфекціям). Основна маса наркоманів рано чи пізно вступає в конфлікт із законом, починає красти, грабити аптеки, займатися проституцією, аби достати гроші на наркотики. Наркотики руйнують весь організм. Потяг до них такий сильний, що наркомани заради однієї дози наркотику здатні на насильство і навіть убивство. У більшості випадків наркомани доживають тільки до 30-35 років. Наркомани частіше заражаються СНІДом – невиліковною смертельною хворобою. Систематичне вживання наркотиків визиває фізичні потворства і серйозні психічні розлади у дітей. Вони народжуються з різними формами недоїмковості. В дітей наркотики в першу чергу діють на нервові клітини головного мозку. Такі діти деградують. Вони різко відстають в навчанні і розвитку. Наркоманія – це деградація, розпад людини, її тіла, психіки. Висновок. Куріння, вживання алкоголю та наркотиків знижують захисні сили організму. Особи, які вживають наркотики, можуть захворіти ВІЛ-інфекцією через голку. Хотілося б вам зачитати слова відомого письменника Джека Лондона «Початок шляху – чарка, затяжка тютюновим димом, один укол, середина – випиваючи компанія, легка затяжка сигаретами, кінець – в тюрмі за вбивство у п’яному вигляді, в стані наркотичної ейфорії, психіатрична лікарня. Могила від випадкової легкої хвороби ». Тож пам’ятайте: здоров’я, справжня радість і щастя несумісні з тютюном і спиртними напоями та наркотиками.
Незахищені статеві стосунки.
Здоров’я людини формується в дитячо - підлітковому віці, тому сьогодні важливим є озброєння молоді знаннями та навичками, що сприятимуть збереженню та поліпшенню стану здоров’я. Статева поведінка підлітків має вплив на їхнє репродуктивне здоров’я, яке останніми роками значно погіршилося – зросла кількість підліткових вагітностей та абортів. Кількість ВІЛ-інфікованих у віці 12-17 років. Хоча поняття ВІЛ і СНІД пишуться поруч, їх значення принципово розрізняються. ВІЛ: В – вірус І – імунодефіциту Л - людини СНІД: С – синдром – сукупність ознак, що вказують на наявність якоїсь хвороби. Н – набутого – набутого в процесі життя. І – імунного – стосується імунної системи, яка забезпечує захист людини від хвороботворних організмів. Д – дефіциту – відсутність захисної реакції імунної системи на проникнення в організм шкідливих бактерій. ВІЛ – це вірус, який пригнічує імунну систему, а СНІД – це комплекс захворювань, який виникає з ВІЛ на фоні ослабленого імунітету. Виділяють три основні шляхи передачі ВІЛ-інфекції. 1. Під час статевого контакту, через сперму чи вагінальні виділення інфікованої людини. 2. При порушенні цілісності шкіри та проникненні інфікованої крові безпосередньо до кровоносного русла здорової людини, наприклад, при повторному використанні шприця чи голки із залишками крові. 3. Внутрішньоутробна передача. ВІЛ-інфекція руйнує імунну систему настільки, що організм стає беззахисним перед інфекціями. Таке руйнування відбувається від кількох місяців до кількох років (це залежить від стану організму). Незахищені статеві стосунки можуть стати причиною захворювань, що передаються статевим шляхом, небажаної вагітності у підлітковому віці, аборту, психоемоційних навантажень (поганий настрій, агресивність, тривожність); при статевих стосунках з кількома партнерами практично не можливо захистити себе! Пам’ятайте! Якщо проблема не обговорюється, вона не зникає. Ваше мовчання не означає вирішення проблеми. Якщо ви хочете отримати поради, слід порозмовляти зі шкільним соціальним педагогом або вчителем основ здоров’я . чи зателефонувати за телефоном довіри. Невиконання правил особистої гігієни та користування чужими лезами, бритвами,ножицями, зубними щітками тощо може призвести до інфікування захворюваннями шкіри, ВІЛ. Висновок. Здебільшого підлітки, молоді люди ще не мають достатньої інформації щодо ризикованої поведінки, применшують ступінь ризику, вважають, що саме з ними нічого небезпечного статися не може. Але краще думати про наслідки ризикованої поведінки заздалегідь. Як говорить народна мудрість «береженого бог береже». Кожен може оцінити ступінь ризику по-своєму. Та єдино правильним є вибір на користь здорового способу життя. ПАМ’ЯТАЙ! ЖИТТЯ Є ДАР, ВЕЛИКИЙ ДАР. І ТОЙ, ХТО ЙОГО НЕ ЦІНУЄ, ЦЬОГО НЕ ЗАСЛУГОВУЄ. Леонардо да Вінчі.
Гра «Острови мрій». Правила гри. У цій грі збуваються всі можливі мрії людини, але обрати можна тільки одну. На дошці вивішуються назви «островів» з написами на них мріями: «Сім’я. Здоров’я. Дружба. Кохання. Слава. Багатство». Кожен учень обирає свій «острів мрій» і пише які вчинки (спосіб життя) сприятимуть здійсненню обраної мрії. Після цього учні коментують свій вибір (чому вони обрали саме цю мрію). Підсумок уроку. Закінчуючи урок, давайте спробуємо зробити висновок стосовно взаємозв’язку обраної в житті людини мети зі станом здоров’я. Передбачуваний висновок: щоб прийняти правильне рішення стосовно шкідливих звичок, потрібно спочатку продумати всі «за» і «проти», завдання і мету в житті, що стоять перед молодою людиною, і прийняти єдино правильне рішення на користь здорового способу життя. Вправа «Послання другу». Написати послання людині яка курить і тобі він не байдужий. Зразки листів. ● Любий брате! Я прошу тебе, не кури, бо я піклуюся про твоє здоров’я. Я хочу. Щоб ти був здоровий і прожив довго. ● Дорога моя однокласниця, Анжела. Я дуже хвилююся за тебе і дуже тебе прошу, щоб ти кинула всі шкідливі звички, та подумала про своє майбутнє. Прошу, подумай! ● Дорогий тату! Я тебе прошу не курити, бо куріння шкодить здоров’ю людини. Я хочу, щоб ти був завжди зі мною. ● Любий татусю! Я пишу тобі цього листа, бо я хочу , щоб ти кинув курити і завжди був здоровий та прожив більше років. ● Дорогий батьку! Я хочу, щоб ти не курив і не пив, щоб ти був здоровий та щасливий, щоб наша сім’я не розпадалась і всі були щасливі. Вчитель. Телебачення, реклама, журнали наводять нас на думку про те, що ми повинні бути красиві, багаті, успішні. Нам потрібно мати машину, дачу, роботу і фізичну досконалість. Тільки тоді ми можемо стати кимось. Жити варто за будь-яких умов. Життя – це ваша таємниця, але ви повинні реалізувати себе, свої можливості, пройшовши всі етапи життя: людина повинна пройти молодість, зрілість, залишити спадщину: посадити дерево, збудувати будинок, виростити дитину. Дороги різні є в житті. Є – небезпечні, є – прямі. Дороги довгими бувають, Де люди щастя все шукають. Але кожна людина сама вирішує за себе, що їй робити: пити чи курити, вживати наркотики чи жити безладним статевим життям. Перш , ніж приймати будь-яке рішення потрібно спочатку зважити всі «ні» і «за». Вибір за вами. Щиро бажаю вам, щоб він був правильним, сприяв би вашому становленню як особистості. Вправа «Стежка здоров’я» . Учні, роблячи крок, називають вчинок або дію, яка буде сприяти їх здоров’ю. Будьте здорові і нехай збудуться в житті всі ваші мрії.
Використана література. 1. Возниця Я. В. Шкідливі звички у дітей. – К.: Здоров’я, 1978. 2. Стів Шенкман. Ми – чоловіки. – К.: Здоров’я, 1987. 3. Жигилевич Ю.Ю. Водій, здоров’я і безпека руху./ Ю.Ю. Жигилевич, І. П. Незабитовська. – К.: Техніка, 1974. 4. Найдін В. Л. Десять тисяч кроків до здоров’я. – К.: Здоров’я, 1981. 5. Васильева З. А. Резервы здоровья./З. А. Васильева, С. М. Любинская. – М.: Медицина, 1984. 6. Студеникин М. Я. Книга о здоровье детей. – М.: Медицина, 1986.