Урок "Грунтові ресурси України. Дослідження В.Докучаєва. Заходи з раціональноговикористання й охорони грунтових ресурсів."

Про матеріал
Розробка уроку з географії 8 класу. Цей урок дає можливість сформувати в учнів наскрізні лінії екологічна безпека та сталий розвиток, громадянська відповідальність та підприємливість і фінансова грамотність.
Перегляд файлу

Тема уроку:  Ґрунтові  ресурси України і своєї місцевості. Дослідження В.Докучаєва. заходи з раціонального використання і охорони ґрунтових ресурсів.

Мета: навчальна: сформувати уявлення про земельні ресурси та їхню структуру; ознайомити учнів зі способами раціонального землекористування на прикладі використання добрив для поліпшення якості ґрунтів, а також способами хімічної меліорації; розвивальна: розвивати критичне географічне мислення, вміння спілкуватися в малих групах, висловлювати свої думки, робити висновки, формувати стійкий пізнавальний інтерес у кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю; виховна: формувати навички колективного спілкування, взаємодопомоги, виховувати свідоме ставлення до навчання, відповідальність за власну працю, продовжити виховання в учнів ощадливого ставлення до природи.

 

   Обладнання: карта ґрунтів України; таблиця  «Типи ґрунтів України», Карта «Природні зони України», картосхеми, діаграми.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні навчаться:

  •                 давати визначення науковим поняттям «ґрунтові ресурси», «земельні ресурси», «земельний фонд», «сільськогосподарські угіддя», «землі під промисловими і транспортними об'єктами, житлом, вулицями тощо»;
  •                 характеризувати ґрунтові ресурси України
  •                 давати господарську оцінку ґрунтовим ресурсам;
  •                 оцінювати заходи з раціонального використання й охорони ґрунтів;
  •                 визначати основні положення, що містяться в Національній програмі охорони земель та Земельному кодексі України.
  •                 вміє отримати прибуток з використання власної земельної ділянки.

 

  1. Організаційний момент

Привітання. Налаштування учнів на успіх.

  1. Перевірка домашнього завдання.

Бесіда за запитаннями:

  1. Назвіть найважливіші чинники ґрунтоутворення, та аргументуйте їх значення.
  2. Назвіть основні типи ґрунтів України, та покажіть на карті їх поширення.
  3. Дайте коротку характеристику основних типів ґрунтів України.
  1. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
  1. Від чого залежить напрямок використання тих чи інших земель?
  2. Доповідь учня по темі: «Дослідження В.Докучаєва»
  1. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

З кожним роком населення Землі збільшується, а кількість земель придатних для ведення сільського господарства з тих чи інших причин зменшується. Та саме ґрунти на 98% забезпечують людство продуктами харчування. Для України процес скорочення земель сільськогосподарського призначення не виняток.

  1. Вивчення нового матеріалу.

Почнемо з розгляду понять ґрунтові ресурси та земельний фонд. Ґрунтові ресурси – це всі ґрунти, що використовують або можуть бути використані в  господарській діяльності. Земельний фонд держави  - це всі її території, що вкриті ґрунтами незалежно від ступеня їх родючості та характеру використання. Земельний фонд України становить 60,4 млн. га і складається із земель різного функціонального призначення. Розглянемо слайд  і проаналізуємо структуру земельного фонду  України. (Вчитель та учні аналізують структуру земельного фонду)

 

Ґрунти  - найважливіше природне багатство України. Водночас непродумане господарське використання ґрунтів призводить до негативних наслідків: погіршується їхня структура, зменшується родючість. В результаті антропогенної діяльності скорочуються орні землі. Території повністю або частково позбавлені ґрунтів потребують рекультивації.

Рекультивація земель – це комплекс робіт, спрямованих на відновлення продуктивності і господарської цінності порушених земель, а також на поліпшення умов довкілля відповідно інтересам суспільства. Рекультивації підлягають усі землі, що зазнають змін у рельєфі, ґрунтовому покриві, материнських та підстеляючих породах, що відбуваються або вже відбулися у процесі гірничих, будівельних, гідротехнічних, геологорозвідувальних та інших  робіт. Слід рекультувати також еродовані грунти, а при відповідних умовах і землі з низькопродуктивними грунтами.

   Гра ,,За" і ,,Проти".

   Вчитель: Є така наукова інформація, що попіл можна використовувати як органічне добриво для підвищення урожайності с/г культур.

   Я пропоную спалювати сухі бур´яни на земельних ділянках, щоб борючись із бур´янами паралельно підвищувати родючість грунту. Хто підтримує мою думку?Хто не згодний?Заперечення обгрунтуйте.

   ( Основа родючості грунту – гумус. Гумус – складна органічна речовина. Ця речовина, як і будь-яка органічна сполука, руйнується вогнем. Тому підпали стерні, трави, кущів руйнують гумус, що призводить до зменшення урожайності як сільськогосподарських, так і дикоростучих рослин. У процесі підпалів гине корисна фауна, може виникнути пожежа великих масштабів).

Висновок:спалювати рослинні рештки неможна.

 Прийом ,,Мікрофон".

   Чому за правилами на відстані до 5 км від інтенсивних автотрас не можна розміщувати ні городи, ні пасовища?

  (Найбільш небезпечним забруднювачем ґрунтів є поліциклічні ароматичні вуглеводні(ПАВ).А їх джерелом є викиди автотранспорту).

Чому лісистість є важливою проблемою ґрунтів?

   ( На безлісих територіях посилюється ерозія ґрунтів та зменшується вологоємність. Дуже низький коефіцієнт лісистості в Запоріжській області – 4,2%, а повинен складати не менше 7,4%).

Вчитель:

   Зменшенню антропогенного пресингу сприяє земельний кодекс України. Він встановлює відповідальність, навіть карну, за забруднення землі, вимагає відновлення родючості виснаженої землі, яка є одним з головних багатств українського народу. (Вчитель демонструє «Земельний кодекс України» та зупиняється на характеристиці окремих його розділів ).

 V. Закріплення нових знань і вмінь.

   Робота в групах:

   1-а група ,,Екологи": Систематизувати відомі вам заходи по підвищенню родючості грунтів та їх збереження і охорони.

   - додержуватися правильної обробки грунту;

   - вносити переважно органічні добрива;

   - кислі грунти – вапнувати, посушливі – поливати;

   - не забруднювати гербіцидами та в міру вносити мінеральні добрива;

   - дотримуватися сівозмін;

   - систематично проводити лісонасадження.

   2-а група ,,Керівники с/г підприємства", ,,Фермери".

   Ваше підприємство має 100га землі. 50га під зерновими культурами. Ви маєте завдання збільшити збір зернових культур удвічі. Назвіть можливі шляхи ваших дій.

   3-а група ,,Грунтознавці".

   ,,Чорноземи типові"

Сформувалися в умовах ... клімату.

Під ...рослинністю.

Потужність гумусового горизонту ... см.

Вміст гумусу ... %.

Родючість ....

Розташовані ....

   4-а група ,,Економісти"

   Встановіть причину по якій, на вашу думку, забезпеченість одного мешканця України ріллею перевищує світовий і європейський показники майже у 2,5 рази.

   (У степовій зоні частка ріллі – 90%)

   5-а група ,,Ерудити".

   Поясніть значення вислову ,,Грунт сам себе удобрює".

   VI. Домашнє завдання

   Вивчити §26 . Скласти міні-твір на тему ,,Якби у мене було 10 га землі".

 

 

 

   Список використаної літератури :

 

1. Барановський В.А. Екологічна географія й екологічна картографія. –К : Фітосоціоцентр, 2001. -  252 с.

                                                                    

2. Гавриленко О. Л. Основи екології та безпека життєдіяльності: навч. посіб.  К.: Ніка-Центр, 2004.- 456 с.

 

3. Земельний кодекс України від 25 жовтня 2001 р. № 2769-Ш // ВВР. 2002. № 3

 

 

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Дмитрук Леонід
Додано
2 лютого 2020
Переглядів
4714
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку