Тема уроку: Ґрунтові ресурси України і своєї місцевості. Дослідження В.Докучаєва. заходи з раціонального використання і охорони ґрунтових ресурсів.
Мета: навчальна: сформувати уявлення про земельні ресурси та їхню структуру; ознайомити учнів зі способами раціонального землекористування на прикладі використання добрив для поліпшення якості ґрунтів, а також способами хімічної меліорації; розвивальна: розвивати критичне географічне мислення, вміння спілкуватися в малих групах, висловлювати свої думки, робити висновки, формувати стійкий пізнавальний інтерес у кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю; виховна: формувати навички колективного спілкування, взаємодопомоги, виховувати свідоме ставлення до навчання, відповідальність за власну працю, продовжити виховання в учнів ощадливого ставлення до природи.
Обладнання: карта ґрунтів України; таблиця «Типи ґрунтів України», Карта «Природні зони України», картосхеми, діаграми.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні навчаться:
Привітання. Налаштування учнів на успіх.
Бесіда за запитаннями:
З кожним роком населення Землі збільшується, а кількість земель придатних для ведення сільського господарства з тих чи інших причин зменшується. Та саме ґрунти на 98% забезпечують людство продуктами харчування. Для України процес скорочення земель сільськогосподарського призначення не виняток.
Почнемо з розгляду понять ґрунтові ресурси та земельний фонд. Ґрунтові ресурси – це всі ґрунти, що використовують або можуть бути використані в господарській діяльності. Земельний фонд держави - це всі її території, що вкриті ґрунтами незалежно від ступеня їх родючості та характеру використання. Земельний фонд України становить 60,4 млн. га і складається із земель різного функціонального призначення. Розглянемо слайд і проаналізуємо структуру земельного фонду України. (Вчитель та учні аналізують структуру земельного фонду)
Ґрунти - найважливіше природне багатство України. Водночас непродумане господарське використання ґрунтів призводить до негативних наслідків: погіршується їхня структура, зменшується родючість. В результаті антропогенної діяльності скорочуються орні землі. Території повністю або частково позбавлені ґрунтів потребують рекультивації.
Рекультивація земель – це комплекс робіт, спрямованих на відновлення продуктивності і господарської цінності порушених земель, а також на поліпшення умов довкілля відповідно інтересам суспільства. Рекультивації підлягають усі землі, що зазнають змін у рельєфі, ґрунтовому покриві, материнських та підстеляючих породах, що відбуваються або вже відбулися у процесі гірничих, будівельних, гідротехнічних, геологорозвідувальних та інших робіт. Слід рекультувати також еродовані грунти, а при відповідних умовах і землі з низькопродуктивними грунтами.
Гра ,,За" і ,,Проти".
Вчитель: Є така наукова інформація, що попіл можна використовувати як органічне добриво для підвищення урожайності с/г культур.
Я пропоную спалювати сухі бур´яни на земельних ділянках, щоб борючись із бур´янами паралельно підвищувати родючість грунту. Хто підтримує мою думку?Хто не згодний?Заперечення обгрунтуйте.
( Основа родючості грунту – гумус. Гумус – складна органічна речовина. Ця речовина, як і будь-яка органічна сполука, руйнується вогнем. Тому підпали стерні, трави, кущів руйнують гумус, що призводить до зменшення урожайності як сільськогосподарських, так і дикоростучих рослин. У процесі підпалів гине корисна фауна, може виникнути пожежа великих масштабів).
Висновок:спалювати рослинні рештки неможна.
Прийом ,,Мікрофон".
Чому за правилами на відстані до 5 км від інтенсивних автотрас не можна розміщувати ні городи, ні пасовища?
(Найбільш небезпечним забруднювачем ґрунтів є поліциклічні ароматичні вуглеводні(ПАВ).А їх джерелом є викиди автотранспорту).
Чому лісистість є важливою проблемою ґрунтів?
( На безлісих територіях посилюється ерозія ґрунтів та зменшується вологоємність. Дуже низький коефіцієнт лісистості в Запоріжській області – 4,2%, а повинен складати не менше 7,4%).
Вчитель:
Зменшенню антропогенного пресингу сприяє земельний кодекс України. Він встановлює відповідальність, навіть карну, за забруднення землі, вимагає відновлення родючості виснаженої землі, яка є одним з головних багатств українського народу. (Вчитель демонструє «Земельний кодекс України» та зупиняється на характеристиці окремих його розділів ).
V. Закріплення нових знань і вмінь.
Робота в групах:
1-а група ,,Екологи": Систематизувати відомі вам заходи по підвищенню родючості грунтів та їх збереження і охорони.
- додержуватися правильної обробки грунту;
- вносити переважно органічні добрива;
- кислі грунти – вапнувати, посушливі – поливати;
- не забруднювати гербіцидами та в міру вносити мінеральні добрива;
- дотримуватися сівозмін;
- систематично проводити лісонасадження.
2-а група ,,Керівники с/г підприємства", ,,Фермери".
Ваше підприємство має 100га землі. 50га під зерновими культурами. Ви маєте завдання збільшити збір зернових культур удвічі. Назвіть можливі шляхи ваших дій.
3-а група ,,Грунтознавці".
,,Чорноземи типові"
Сформувалися в умовах ... клімату.
Під ...рослинністю.
Потужність гумусового горизонту ... см.
Вміст гумусу ... %.
Родючість ....
Розташовані ....
4-а група ,,Економісти"
Встановіть причину по якій, на вашу думку, забезпеченість одного мешканця України ріллею перевищує світовий і європейський показники майже у 2,5 рази.
(У степовій зоні частка ріллі – 90%)
5-а група ,,Ерудити".
Поясніть значення вислову ,,Грунт сам себе удобрює".
VI. Домашнє завдання
Вивчити §26 . Скласти міні-твір на тему ,,Якби у мене було 10 га землі".
Список використаної літератури :
1. Барановський В.А. Екологічна географія й екологічна картографія. –К : Фітосоціоцентр, 2001. - 252 с.
2. Гавриленко О. Л. Основи екології та безпека життєдіяльності: навч. посіб. К.: Ніка-Центр, 2004.- 456 с.
3. Земельний кодекс України від 25 жовтня 2001 р. № 2769-Ш // ВВР. 2002. № 3
1