(Розробку уроку підготувала вчитель української мови та літератури
НВК « Сінненська ЗОШ I-II ступенів – ДНЗ » Якимчук Алла Василівна )
Тема. Групи слів за їх походженням: власне українські та запозичені
(іншомовного походження) слова
Мета: ознайомити учнів із групами слів за їх походженням: із словами іншомовного походження та власне українською лексикою; формувати вміння визначати групи слів за їх походженням, правильно вживати їх у мовленні; удосконалювати вміння добирати українські відповідники до слів
запозичених з інших мов; розвивати мислення, мовлення; збагачувати
словниковий запас шестикласників; виховувати бережливе ставлення до
природи рідного краю.
Очікувані результати: після уроку діти зможуть розповідати про групи слів за походженням, самостійно визначати власне українські слова й запозичені,
працювати із тлумачним словником та словником іншомовних слів;
висловлюватися про значення засвоєних знань про власне українські слова та іншомовні для вдосконалення комунікативних навичок.
Обладнання: підручник, тлумачний словник, словник іншомовних слів,
мультимедійні засоби навчання.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Перебіг уроку
1. Бесіда за запитаннями. (слайд 2)
Слова, слова… Вони в собі всі різні:
Тривожні й тихі, радісні й сумні;
Є терпеливі, є жорстокі й грізні;
Лукаві й чесні, мудрі і смішні…
Не грайся словом. Є святі слова,
Що матері з доріг вертають сина.
Спіши до неї, доки ще жива,
Допоки розум і допоки сила.
Знайди те слово - вічне і земне.
За часом час нам світ перестилає.
Минуще все. Лиш слово не мине
І та любов, що смертю смерть долає.
Микола Ткач
2. Оголошення теми, мети уроку
1. Робота з малюнками
2. Пояснення вчителя за схемами
а) на початку виступає а, е, а також (з винятками) і: апельсин, альтанка, електрика, етикетка, ідея, інтерес;
б) у складі слова є ф: фабрика, дельфін, суфікс;
в) збігаються голосні: океан, радіо, поет;
г) є важкі для вимови збіги приголосних: пункт, тембр, інструмент,
трамвай, бутерброд;
д) корені багатоскладові: вітамін, коридор, арифметика, консультація.
3. Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу підручника.
4. Робота зі словником
Логіка (з гр.) — ... . Ода (з гр.) — ... . Фортуна (з лат.) — ... . Імперія (з лат.) — ... . Бархан (тюркського походження) — ... . Азимут (арабського походження) — ... . Шахта (іранського походження) — ... . Маклер (з пол.) — ... Експропріація (з франц.) — ... . Дисонанс (з франц.) — ... . Фетр (з франц.) — ... .
1. Пояснювальна робота (ст. 49, впр.64)
2. Гра "Хто більше?"
Аеро (повітря) - аеровокзал, аерозоль…
Біо (гр. "життя") - біологія, біомаса…
Інтер (лат. "перебування поміж") - інтервал, інтернаціональний…
Теле (гр.. "далеко") - телевізор, телеграф…
3. «Аукціон слів» (зорово-розподільний диктант) (слайди 10, 11, 12)
4. Фізкультхвилинка
Автобус, стежка, бокс, джерело, ескалатор, кирпатий, лідер, вариво, відстань, менеджер, рідкісний, пікнік, гай, спорт, тролейбус, боцман, мрія, композитор.
5. «Мить творчості»
1. Здібності, обдарування, талант (хист).
2. Забаганка, вигадка, дивацтво (примха).
3. Завчасу, загодя, наперед (заздалегідь).
4. Небесний, ясно-синій, волошковий (блакитний).
5. Стерегти, охороняти, чатувати, стежити (пильнувати).
1. Гра «Продовжте речення»
2. Оцінювання учнів
1. Опрацювати теоретичний матеріал на ст.
2. Виконати вправу (скласти і записати висловлювання про улюбленого героя твору зарубіжної літератури. Використати слова, запозичені з неслов’янських мов, підкреслити їх)