Урок "Урок розвитку комунікативних умінь. Особливості опису приміщення. Усний переказ розповідного тексту з елементами опису приміщення"

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку 6 класу на тему: "Урок розвитку комунікативних умінь. Особливості опису приміщення. Усний переказ розповідного тексту з елементами опису приміщення"
Перегляд файлу

(Розробку уроку підготувала вчитель  української мови та літератури

НВК « Сінненська ЗОШ I-II ступенів – ДНЗ » Якимчук Алла Василівна)

Тема. Урок розвитку комунікативних умінь. Особливості опису приміщення.      Усний переказ  розповідного тексту з елементами опису приміщення

Мета: повторити вивчене про типи мовлення, пояснити особливості будови речень опису приміщення, пояснити відмінності між науковим та художнім описом  приміщення; тренуватися в усному вибірковому переказуванні опису

приміщення за колективно складеним планом; розвивати зв’язне мовлення

школярів, сприяти збагаченню їхнього словникового запасу.

Очікувані результати: учні знають типи мовлення, уміють пояснити відмінності між науковим та художнім описами, можуть переказувати текст, що містить опис приміщення.

Обладнання: дидактичний та роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Робота з текстами

  •             Прочитайте уривки. Який тип мовлення покладено в їх основу?

А       Дача являла собою фанерну халабуду, розміром два на три метри та висотою десь метрів два. За покрівлю її пра­вила вкрита мохом дранка. Споруда мала невеличкі дверцята, у яких навіть Лізка, заходячи, мусила нахиляти голо­ву, та два віконечка, такі манюні, що коли б Олег захотів крізь одне з них вистромити голову, то не мав би ніякої гарантії, що зможе втягти її назад.  (А. Костецький.)

Б        Ми зайшли у темний передпокій, а звідти до кімнати. Кімната теж була напівтемна, умебльована старими меб­лями. Клейончатий потертий диван з овальним над спин­кою дзеркалом, під яким на піддзеркальнику стояло сім білих мармурових слоників. У кутку кімнати височіло ще одне дзеркало — так зване трюмо у темній лакованій рамі з різьбленим дерев’яним візерунчастим верхом... Під дзер­калом стояв такий же різьблений лакований піддзеркаль­ник на гнутих ніжках у вигляді лев’ячих лап... На сті­нах висіло багато фотографій. (За В. Нестайком.)

  •             Як будуються тексти-описи?

III. Мотивація навчальної діяльності 

1. Проблемні запитання і завдання учням

  •             Звернімося до наведених вище уривків. Який з них є описом зовнішнього вигляду споруди (екстер’єр), а який описує внутріш­ній вигляд приміщення (інтер’єр)? За допомогою словника іншомовних слів з’ясуйте походження слів інтер’єр та екстер’єр.
  •             Наведіть назви художніх творів, у яких подано опис приміщень. Навіщо письменники складають такі описи? Чому нам необхідно опанувати цю тему?

IV. Опрацювання нового матеріалу

1. Робота з підручником

1) Колективне опрацювання вправ (усно)

2) Опрацювання теоретичного матеріалу

     Інтер’єр  – це архітектурно і художньо оздоблена внутрішня частина будинку будь-якого приміщення. опис приміщення можна виконати в художньому або науковому стилі. В описі вказується місце розташування, площа, розміри, кількість вікон, дверей, предмети побуту, колір стін, оздоблення, меблі тощо. 

  У художньому описі вживаються емоційно-оцінні слова, художні засоби

(епітети, порівняння, уособлення, метафори)

 3) Виконання вправи (усно)

2. Практична робота

  •             Переписати уривок, позначивши початковими буквами В та Н «відоме» й «нове». Звернути увагу на те, як опис місця поєднується з описом предметів. Визначити стиль уривка, свою думку аргументувати.

Кімната була велика, аж у четверо вікон. Ліворуч, під глухою стіною, стояло ліжко, неначе виплутане з тонкого заліза. За ліжком проти вікнастіл. На століусяких виробок з дерева, глини, каменю. По обидва боки стола на круглих підставках стояли дві темні чоловічі постаті. Одна з них була в шапці і кожусі, друга — без шапки, з кучерями.

                                   (За Панасом Мирним.)

V. Робота з текстом переказу

1. Читання вчителем тексту

  •             Прослухавши уривок з оповідання Григора Тютюнника «Лісова сторожа», визначте тип мовлення тексту. Доведіть, що висловлювання поєднує два типи мовлення.

Лісова сторожа

Як одспіває хурделицями зима, як віддзвонить вона ожеледцем, і сонечко вгріє землю та води, збирається Данило Коряк до лісу, до своєї сторожки.

Збирається Данило довго, бо треба йому взяти з собою чимало всякого начиння. А зібравшись, вирушає в дорогу, кликнувши за собою малого, проте бідового песика Кузьку.

За зиму сторожка — хатка об однім віконці й під соломою — постаріла, дужче вгрузла в землю, стоїть під самісінькою горою серед грушевого та черемхового цвіту, як вулик. Кузька оббігає її кругом, шкребеться лапами в низьке віконце, що немовби вицвіло за зиму, тоді кидається під поріжок до свого кубла. Але там вогко, сіно пахне цвіллю, дошки — грибком і трухлявиною. Незатишно.

Тим часом підходить Данило, скидає з плечей лантух на лямках з мотузка, знімає і ставить під стіну сторожки рушницю, одмикає двері, промовляючи до Кузьки:

— Ну, от ми й дома, Кузько. Тепер будемо хазяйнувати вдвох...

У сторожці сутінь та вистояний за зиму холод, що причаївся тут ще з осені. Кузька хутко обнишпорює темні покутки й натрапляє на своїх давніх знайомих: залізні граблі, лопату, сапу, ящичок з цвяхами, що пахнуть іржею, старий розплесканий молоток та коритчатка з насінням, від яких сходить дух берези, дубка й сосни.

Данило виносить на сонце стару ковдру, щоб теплий вітерець вивіяв з неї холод.

Так починається лісове життя Данила та Кузьки

(Гр. Тютюнник, 210 сл.).

      2. Бесіда за змістом тексту

Орієнтовний план:

1. Данило Коряк збирається до своєї сторожки.

2. Данило вирушає в дорогу.__  

3. Постаріла хатка під соломою.

4. Данило відмикає двері.

5. У сторожці.

6. Початок лісового життя Данила та Кузьки.

  •             Виділіть в тексті опис. Назвіть його структурні частини:

           1. Загальна характеристика (хатка об однім віконці й під соломою).

           2. Місце розташування сторожки (стоїть під самісінькою горою серед грушевого та черемхового цвіту).

           3. Віконце сторожки (низьке, що вицвіло за зиму).

           4. Кубло Кузьки під порогом (там вогко, сіно пахне цвіллю, дошки — грибком і трухлявиною).

           5. Усередині сторожки (сутінь та вистояний за зиму холод).

       3. Мовностилістичний аналіз

  •             Опишіть одним реченням лісову сторожку. (Постаріла, вгрузла в землю хатка під соломою з одним віконцем.)
  •             З чим порівнює автор лісову сторожку? Чому? (З вуликом.)
  •             Доберіть синоніми до слова хурделиця. (Завірюха, хуртовина, метелиця, віхола, заметіль, хуга, завія.)
  •             Який епітет використовує автор, характеризуючи помічника Данила — Кузьку? (Малий, проте бідовий песик.)
  •             Поясніть лексичне значення слова «лантух». (Великий мішок із грубої тканини.)

      4. Повторне читання тексту

  •              Під час читання тексту учителем учні уточнюють чи правильно вони запам’ятали послідовність розповіді, відзначають виражальні прийоми, використані автором в описі приміщення.

VI. Усний переказ тексту учнями

  •              Скласти усний переказ тексту-розповіді відповідно до плану, використовуючи опис сторожки.

 VII. Підсумки уроку

1. Усний переказ тексту учнями

2. Оцінювання учнів

VIII.  Домашнє завдання                                                                           

1. Опрацювати теоретичний матеріал на ст.

2. Виконати вправу

3. Роздивіться репродукцію картини О. Мурашка. Спробуйте уявити долю зображеної на ній родини. Як допоміг вам у цьому художник? Розкажіть про це однокласникам*

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
12 квітня 2020
Переглядів
2788
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку