(Розробку уроку підготувала вчитель української мови та літератури
НВК « Сінненська ЗОШ I-II ступенів – ДНЗ » Якимчук Алла Василівна)
Тема. Урок розвитку комунікативних умінь. Особливості опису приміщення. Усний переказ розповідного тексту з елементами опису приміщення
Мета: повторити вивчене про типи мовлення, пояснити особливості будови речень опису приміщення, пояснити відмінності між науковим та художнім описом приміщення; тренуватися в усному вибірковому переказуванні опису
приміщення за колективно складеним планом; розвивати зв’язне мовлення
школярів, сприяти збагаченню їхнього словникового запасу.
Очікувані результати: учні знають типи мовлення, уміють пояснити відмінності між науковим та художнім описами, можуть переказувати текст, що містить опис приміщення.
Обладнання: дидактичний та роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Робота з текстами
А Дача являла собою фанерну халабуду, розміром два на три метри та висотою десь метрів два. За покрівлю її правила вкрита мохом дранка. Споруда мала невеличкі дверцята, у яких навіть Лізка, заходячи, мусила нахиляти голову, та два віконечка, такі манюні, що коли б Олег захотів крізь одне з них вистромити голову, то не мав би ніякої гарантії, що зможе втягти її назад. (А. Костецький.)
Б Ми зайшли у темний передпокій, а звідти до кімнати. Кімната теж була напівтемна, умебльована старими меблями. Клейончатий потертий диван з овальним над спинкою дзеркалом, під яким на піддзеркальнику стояло сім білих мармурових слоників. У кутку кімнати височіло ще одне дзеркало — так зване трюмо у темній лакованій рамі з різьбленим дерев’яним візерунчастим верхом... Під дзеркалом стояв такий же різьблений лакований піддзеркальник на гнутих ніжках у вигляді лев’ячих лап... На стінах висіло багато фотографій. (За В. Нестайком.)
III. Мотивація навчальної діяльності
1. Проблемні запитання і завдання учням
IV. Опрацювання нового матеріалу
1. Робота з підручником
1) Колективне опрацювання вправ (усно)
2) Опрацювання теоретичного матеріалу
Інтер’єр – це архітектурно і художньо оздоблена внутрішня частина будинку будь-якого приміщення. опис приміщення можна виконати в художньому або науковому стилі. В описі вказується місце розташування, площа, розміри, кількість вікон, дверей, предмети побуту, колір стін, оздоблення, меблі тощо.
У художньому описі вживаються емоційно-оцінні слова, художні засоби
(епітети, порівняння, уособлення, метафори)
3) Виконання вправи (усно)
2. Практична робота
Кімната була велика, аж у четверо вікон. Ліворуч, під глухою стіною, стояло ліжко, неначе виплутане з тонкого заліза. За ліжком проти вікна — стіл. На столі — усяких виробок з дерева, глини, каменю. По обидва боки стола на круглих підставках стояли дві темні чоловічі постаті. Одна з них була в шапці і кожусі, друга — без шапки, з кучерями.
(За Панасом Мирним.)
V. Робота з текстом переказу
1. Читання вчителем тексту
Лісова сторожа
Як одспіває хурделицями зима, як віддзвонить вона ожеледцем, і сонечко вгріє землю та води, збирається Данило Коряк до лісу, до своєї сторожки.
Збирається Данило довго, бо треба йому взяти з собою чимало всякого начиння. А зібравшись, вирушає в дорогу, кликнувши за собою малого, проте бідового песика Кузьку.
За зиму сторожка — хатка об однім віконці й під соломою — постаріла, дужче вгрузла в землю, стоїть під самісінькою горою серед грушевого та черемхового цвіту, як вулик. Кузька оббігає її кругом, шкребеться лапами в низьке віконце, що немовби вицвіло за зиму, тоді кидається під поріжок до свого кубла. Але там вогко, сіно пахне цвіллю, дошки — грибком і трухлявиною. Незатишно.
Тим часом підходить Данило, скидає з плечей лантух на лямках з мотузка, знімає і ставить під стіну сторожки рушницю, одмикає двері, промовляючи до Кузьки:
— Ну, от ми й дома, Кузько. Тепер будемо хазяйнувати вдвох...
У сторожці сутінь та вистояний за зиму холод, що причаївся тут ще з осені. Кузька хутко обнишпорює темні покутки й натрапляє на своїх давніх знайомих: залізні граблі, лопату, сапу, ящичок з цвяхами, що пахнуть іржею, старий розплесканий молоток та коритчатка з насінням, від яких сходить дух берези, дубка й сосни.
Данило виносить на сонце стару ковдру, щоб теплий вітерець вивіяв з неї холод.
Так починається лісове життя Данила та Кузьки
(Гр. Тютюнник, 210 сл.).
2. Бесіда за змістом тексту
1. Данило Коряк збирається до своєї сторожки.
2. Данило вирушає в дорогу.__
3. Постаріла хатка під соломою.
4. Данило відмикає двері.
5. У сторожці.
6. Початок лісового життя Данила та Кузьки.
1. Загальна характеристика (хатка об однім віконці й під соломою).
2. Місце розташування сторожки (стоїть під самісінькою горою серед грушевого та черемхового цвіту).
3. Віконце сторожки (низьке, що вицвіло за зиму).
4. Кубло Кузьки під порогом (там вогко, сіно пахне цвіллю, дошки — грибком і трухлявиною).
5. Усередині сторожки (сутінь та вистояний за зиму холод).
4. Повторне читання тексту
VI. Усний переказ тексту учнями
VII. Підсумки уроку
1. Усний переказ тексту учнями
2. Оцінювання учнів
VIII. Домашнє завдання
1. Опрацювати теоретичний матеріал на ст.
2. Виконати вправу
3. Роздивіться репродукцію картини О. Мурашка. Спробуйте уявити долю зображеної на ній родини. Як допоміг вам у цьому художник? Розкажіть про це однокласникам*