(Розробку уроку підготувала вчитель української мови та літератури
НВК « Сінненська ЗОШ I-II ступенів – ДНЗ » Якимчук Алла Василівна )
Тема. Урок розвитку комунікативних умінь. Письмовий твір-опис приміщення в художньому стилі.
Мета: повторити вивчене про типи мовлення, пояснити особливості будови речень опису приміщення, пояснити відмінності між науковим та художнім описом приміщення; формувати вміння самостійно збирати та систематизувати матеріал стосовно теми, розвивати творчі здібності, художній та естетичний смак учнів.
Очікувані результати: учні знають типи мовлення, уміють пояснити відмінності між науковим та художнім описами, самостійно збирають та систематизують матеріал стосовно теми.
Обладнання: дидактичний та роздатковий матеріал, мультимедійні засоби
навчання.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
Перебіг уроку
Моя хатина - це мій оберіг,
Бо навіть стіни вдома нам допомагають.
Тепло оселі, як весни привіт, -
В негоді серця душу зігрівають!
Моя хатина - свідок всіх подій,
Що у родині з дня у день минають,
Бо саме тут радіють разом всі,
І разом всі у горі співчувають !
Ліханська О.Л.
I. Організаційний момент
1. Створення позитивного настрою та установка на емоційно-ціннісне
ставлення до праці.
зелений колір символізує робочий настрій, зібраність та організованість, бажання працювати;
червоний – незібраність, відсутність навчального приладдя;
коричневий – певні проблеми зі здоров’ям, відсутність настрою на урок.
Я
Розумна, творча особистість.
Я
Вчуся, бо хочу знати рідну мову.
Навіювання успіху: заплющіть очі і про себе промовте:
«Я все знаю, все вмію, все зможу»
II. Мотивація навчальної діяльності
1. «Мозковий штурм». Вироблення правил поведінки та спілкування у мандрівці
2. Робота над епіграфом (слайд 2)
3. Оголошення теми, мети уроку (слайд 3, 4)
1. Фронтальна бесіда
СТИЛІ МОВЛЕННЯ
Назва |
Де використовується |
Висловлювання |
Розмовний |
У побуті |
Розмова на побутові теми., лист до близьких ш |
Науковий |
У науці та техніці |
Наукова лекція, , підручник |
Художній |
У художній літературі |
Вірш, оповідання, повість, казка, п'єса |
Публіцистичний |
У суспільному житті |
Промова, виступ, газетна стаття |
Офіційно - діловий |
В офіційних службових стосунках |
Документи, закони, оголошення |
Розповідь - це висловлювання, в якому йдеться про послідовні дії
предмета. До розповіді можна поставити запитання : що трапилося?
Опис - це висловлювання , в якому йдеться про ознаки предмета. Вони можуть бути одноразовими або постійними. До опису можна поставити одне з таких запитань : який? яка? яке? які? В ньому подаються ознаки всього предмета та ( або) його частин.
Роздум - це висловлювання , змістом якого є встановлені людиною зв'язки між предметами та явищами. До роздуму можна поставити загальне питання
чому?
III. Сприйняття й засвоєння нового навчального матеріалу
1. Пояснення вчителя за схемами (слайд 7, 8, 9)
Опис приміщення допомагає краще розповісти про життя людей, їхню працю і побут, інтереси та захоплення. Інколи опис приміщення допомагає зрозуміти навіть внутрішній світ людини.
В художньому описі передається ставлення автора описаного приміщення, тому він – емоційний та барвистий. Яскраві епітети, порівняння допомагають вплести опис в художній текст. Мета опису – викликати в читача певне емоційне ставлення до приміщення та людей, які тут живуть чи працюють.
2. Робота з підручником
3. Робота з текстом
Хата, у яку зайшли подорожні, була чи не найкраща на всю вулицю.
Вздовж двох стін стояли чисто вимиті ослони. У кутку над столом світилися завішані білим рушником образи. Біля запаленої печі метушилася ще нестара жінка в очіпку, з українською привітністю просила сідати.
Подорожні помолилися до образів і попросили дозволу переночувати.
( За П.Кулішем )
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Складання плану твору-опису приміщення (слайд 10)
2. Самостійне складання твору-опису шестикласниками одного із приміщень:
3. Зачитування кількох учнівських творів
V. Підсумки уроку
1. Анкета «Незакінчене речення» (слайд 11)
VI. Домашнє завдання (слайд 12)
1. Виконати вправу. 2. Скласти опис кімнати, у якій міг би жити ваш улюблений літературний або історичний герой.