Урок"Групи слів за вживанням: загальновживані й стилістично забарвлені слова, діалектні слова"

Про матеріал

ознайомити учнів зі словниковим складом сучасної української мови за сферою її використання, із загальновживаною лексикою; удосконалити вміння шестикласників визначати групи слів за значенням, правильно вживати їх у мовленні; формувати навички працювати з тлумачним словником

Перегляд файлу

Групи слів за вживанням: загальновживані й стилістично

забарвлені слова, діалектні слова

українська мова 6 клас

Мета: ознайомити учнів зі словниковим складом сучасної української мови за сферою її використання, із загальновживаною лексикою; удосконалити вміння шестикласників визначати групи слів за значенням, правильно вживати їх у мовленні; формувати навички працювати з тлумачним словником; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати культуру усного й писемного мовлення

Очікувані результати: учні називають основні терміни розділу й знають, що вони означають; визначають лексичне значення слова, групи слів за значенням, походженням, уживанням у мові.

Обладнання: підручник, тлумачний словник української мови, схема «Лексика сучасної української мови за сферою використання», таблиця «Стилістичне розшарування лексики», дидактичний матеріал

Тип уроків: вивчення нового матеріалу. 

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів.  Оголошення теми й мети уроків

Проблемне питання.

 Для чого нам потрібні знання про лексичне значення слів?

  • II.              Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  • III.              Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Опрацювання схеми «Лексика сучасної української мови за сферою використання».

2. Робота з підручником.

1) Опрацювання теоретичного матеріалу

2) Виконання вправ і завдань

 

3. Вибірковий диктант.

Запишіть лише загальновживані слова. Перевірте себе за тлумачним словником.

Плай, парубок, пектин, плаксійко, поле, пізній, вечір, плиткий, планета, тайстра, врубати, лажа, сестра, читати, жайвір, флояра, дощ, жмут, бараболя, тубус, лафет, кілобайт, дружба, аваль, пам’ятати, освіта.

4. Творча робота.

До названих груп доберіть загальновживані слова.

Назви тварин.

Назви явищ природи.

Назви речей.

Назви кольорів.

Назви дій.

Назви рослин.

 

5. Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть речення, визначте загальновживані слова, орфограми в цих словах.

У росяні вінки заплетені суцвіття до ніг тобі, титане, кладемо. Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття... (В. Симоненко) Поцілую тебе, моя земле, востаннє, і за повід печаль поведу до Дніпра. (П. Гірник) Зоря Кобзарева нам буде сіяти, допоки квітує земля. (П. Осадчук) Земля моя, Україно, тобі до лиця неопалима калина, терни і собори. (П. Гірник) І розцвіла, як квітка, мова на рідній ниві, над струмком. (О. Олесь) Може, вийшла русалонька матері шукати. А може, жде козаченька, щоб залоскотати. (Т. Шевченко)

 

6. Робота зі словником.

Виберіть із тлумачного словника п’ять слів із позначкою «розм.» (розмовне) або «прост.» (просторічне), складіть із ними речення.

 

7. Словниковий диктант.

П’ятихвилинка, резон, балаканина, математична, ваза, твердий, продавати, рівня, червономордий, осточортіти, вимогливість, вітер, замазура, спокійний, ледацюга, голосочок, дощ, дітлахи, блискавка, сестричка.

 

8. Робота в парах.

Складіть діалог на тему «Моя країна — Україна».

 

9. Творче конструювання

Прочитати подані слова, з’ясувати, якої професії вони стосуються. Дібрати слова до кожної професії. Увести професійну лексику в діалог на тему «Вибір квітів у магазині «Флора»». Каліграфія — … . Бинт — … . Саджанець — …

 

10. Весела п‘ятихвилинка

До кожного з діалектних слів доберіть із довідки відповідник. Запишіть слова парами. Видіти — бачити.

Фамілія, кошуля, ожіг, фая, коц, митка, шуфля, порекло, ногавиці, мольфар.

Довідка. Сім’я, сорочка, штани, кочерга, ковдра, буря, прізвисько, лопата, чаклун, яструб, волоцюга, ганчірка.

  • IV.              Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1) Вивчити теоретичний матеріал

2) Виконати вправи

  • V.              Підсумок уроків

Заключна бесіда.

 Які слова є загальновживаними, а які — стилістично забарвленими? Наведіть приклади.

 З якою метою в художніх творах уживається розмовна лексика?

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 жовтня 2018
Переглядів
8356
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку