Урок "Групи слів за значенням. Антоніми"

Про матеріал

Урок має на меті формувати діяльнісну компетенцію, поглибити знання п'ятикласників про групи слів за значенням; формувати вміння добирати антоніми, доцільно вживати їх у власному мовленні; збагачувати активний словник учнів;

виховувати мовне чуття, увагу до слова, високу культуру мовлення;

розвивати увагу, пам'ять.

Перегляд файлу

Урок української мови в 5 класі

 

Тема.  Групи слів за значенням. Антоніми

Мета:  формувати діяльнісну компетенцію, поглибити знання учнів про групи слів за значенням;  формувати  вміння добирати антоніми, доцільно вживати їх у власному  мовленні; збагачувати активний словник учнів;

виховувати мовне чуття, увагу до слова, високу культуру мовлення;

розвивати увагу, пам’ять.

 

Тип уроку: урок формування вмінь, навичок учнів.

 

Підручник: Заболотний, О. В. Українська мова. 5 клас: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. / О. В. Заболотний, В. В. Заболотний. – К.: Генеза, 2018 – 208 с.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

  1. Що таке синоніми? Розкрийте їхню роль у мовленні.

 

Картки для учнів.

 

 

Гра “Знайди зайве слово”

Говорить, розмовляє, регоче, базікає, гомонить.

Дорога, шлях, путь, шосе, діброва.

Славнозвісний, гордий, відомий, видатний.

Небосхил, небозвід, крайнебо, пуща, горизонт.

 

 

  1. У чому особливість омонімів? Поясніть, що зображено на малюнках.

 

1 малюнок.

Картинки по запросу сонцеКартинки по запросу божья коровка

 

 

 

2 малюнок.

 

Похожее изображение   Картинки по запросу мышь

 

 

3 малюнок.

Картинки по запросу колокольчикПохожее изображение

 

 

4 малюнок.

Картинки по запросу селедкаПохожее изображение

 

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на уроці дізнаємось про слова з протилежним лексичним значенням, їхню роль у тексті та взагалі про точність і виразність мовлення.

Використовуючи багатий арсенал антонімів, кожен з нас може зробити свою усну та письмову мову набагато яскравішою, багатою і виразною.

 

ІV. Сприймання й засвоєння учнями навчального матеріалу

Робота з підручником. Параграф 11 (ст. 41).

 

Визначити антоніми

Тінь чорна стрімко падає униз -

То білий голуб так злітає вгору. (Ліна Костенко)

V. Формування нових умінь, навичок учнів

 

Записати речення,  підкреслити в них антоніми.

З чорної кішки білої не зробиш. На віку горя мало, а радощів і в ложку не збереш. Краще гірка правда, ніж солодка брехня. За одного битого десять небитих дають.

 

Відгадайте загадки визначте антоніми.

  1. Ходить колом стук та дзень,

Переводить ніч і день. (Годинник)

  1. Два брати старших, два брати менших,

Старші ззаду, а молодші спереду біжать. (Колеса)

  1. Всім розкаже всі пригоди,

А саме мовчить із роду. (Книга)

  1. Білий зайчик стрибає по чорному полю. (Крейда і дошка)
  2. Стоїть дім. Увійдеш у нього сліпим, а вийдеш зрячим. (Школа)

 

“Знайди пару”

До поданих слів дібрати антоніми. Увести антонімічні пари в речення.

Початок, бідний, позичати, будувати, присипляти, любити, холод, інколи.

 

Антонімічна фізкультхвилинка.

 

(Учні виконують рухи, протилежні до тих, які називає вчитель.)

 


Сядьте.

Опустіть руки.

Відведіть їх назад.

 Опустіть праву руку.

Опустіть ліву руку.

Під­несіть руки догори.

Поверніться праворуч.

По­верніться ліворуч.

Підведіться.

Картинки по запросу зарядка


 


Гра “Мовознавець”

 

До поданих словосполучень дібрати синоніми та антоніми.

свіжий хліб

м’який

черствий

свіжа газета

сьогоднішня

вчорашня, давня

свіжа риба

жива

морожена

свіжі огірки

зелені

солоні

свіжа сорочка

чиста

брудна

свіже обличчя

бадьоре

заморене

 

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

 

“Незакінчене речення”

- Я зрозумів, що...

- Необхідно звернути увагу ...

 

VІІ. Домашнє завдання (на вибір)

  1.  Навести власні приклади прислів'їв і приказок, які містять антоніми.
  2. Параграф 11. Виконати вправу 92.
doc
Додано
19 жовтня 2018
Переглядів
2976
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку