Шановні колеги, вашій увазі пропонується робочий урок з української мови, який містить чітку структуру, цікавий оргмомент та узагальнювальні вправи .
Тема. Групи слів за значенням. Синоніми. Ознайомлення зі словником синонімів
Мета: поглибити знання учнів про групи слів за значенням; розширити знання учнів про слова, близькі за значенням (синоніми);формувати вміння добирати синоніми до загальновживаних слів, використовувати їх у мовленні; ознайомити зі словником синонімів; формувати вміння доцільно використовувати синоніми як засоби зв’язку слів у словосполученні й реченні та з метою уникнення невиправданого повтору слів; розвивати образне й логічне мислення, творчі здібності, мовлення; виховувати любов до праці, почуття патріотизму; інтерес до навчання; виховувати товариськість, бажання бути справжнім другом.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Стали, дітки, всі рівненько,
Усміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТАМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1.Три брати жили на світі,
Був один з них працьовитий,
Ну а другий хвальковитий,
Третій був ледачий дуже.
Слухай казку про них, друже.
День і ніч брати сварились
І ніколи не мирились.
Все, що перший будував,
Другий миттю руйнував.
Той мовчить, а той кричить,
Той хоробрий і правдивий,
Той брехливий, полохливий.
Дуже горді й незалежні,
Абсолютно протилежні.
У мові вони живуть,
Їх… (антонімами) звуть.
Хто порівнятися може зі мною:
Я і прекрасний, чарівний, казковий,
Роблю все скоро, швидко, раптово.
Є в мене хата, будинок і дім
І звуть мене… (синонім).
Розрізняти нас не кожен може –
Звуки всі і наголос в нас той же,
А приглянься: як поміж братами,
Є відмінність і між нами. (омоніми)
2.Чому українську мову вважають однією з найбагатших у світі?
Герой одного з творів української літератури зумів на прикладі продемонструвати багатство української мови. Він назвав більше тридцяти варіантів до слова говорити: «Та ось вам на одне слово “говорити” аж цілих тридцять нюансових: говорити, казати, мовити, балакати, гомоніти, гуторити, повідати, торочити, точити, базікати, цвенькати, бубоніти, лепетати, жебоніти, верзти, плести, ґерґотати, бурмотати, патякати, варнякати, пасталакати, хамаркати, мимрити, цокотіти…» (М. Куліш)
З якою метою ми вивчаємо дану тему?( Пам’ятайте, що слід доречно використовувати синоніми, бо вони допомагають уникнути невиправданого повтору слів – лексичної помилки; є засобом зв’язку речень у тексті)
ІV. Сприймання й засвоєння вивченого матеріалу
Якщо ви вмієте добирати синоніми до слів, доречно використовувати їх, то ваше мовлення можна назвати багатим. Аби виробити це вміння, потрібно вдосконалювати мовлення, зокрема багато читати, а також користуватися словником синонімів. Доберіть синоніми до слова веселий самостійно, а потім за допомогою словника. Порівняйте кількість дібраних вами синонімів без використання словника і після роботи з ним. Зробіть висновки.
5. Пояснювальний диктант
Посій труд,а слава вродить. Праця робить людину розумною. СР (Робота, труд.)
Учись жить — рідний край боронить. Батьківщина — мати, умій за неї постояти.( рідний край, батьківщина.)
V. Узагальнення й систематизація знань
Робота в парах. З поданого тексту виписати сононіми, з’ясувати, чому вчить висловлювання
Юні мої друзі, щадіть серце і виховуйте почуття. Пам’ятайте, що в наш час людина з кожним роком усе більше відчуває вплив навколишнього середовища. В ідеї – людина людині друг, товариш і брат – закладено глибокий зміст. Бути другом – це значить утверджувати в собі людяність.(В.Сухомлинський)
-Бути справжнім другом
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання: § 36, впр.499,501,503-на вибір