Урок " Групи слів за значенням. Синоніми. Ознайомлення зі словником синонімів"

Про матеріал

Шановні колеги, вашій увазі пропонується робочий урок з української мови, який містить чітку структуру, цікавий оргмомент та узагальнювальні вправи .

Перегляд файлу

Тема. Групи слів за значенням. Сино­німи. Ознайомлення зі словником синоні­мів

Мета: поглибити знання учнів про групи слів за значенням; розширити знання учнів про слова, близькі за значенням (синоніми);формувати вміння добирати синоніми до загальновживаних слів, використовувати їх у мовленні; озна­йомити зі словником синонімів; формувати вміння до­цільно використовувати синоніми як засо­би зв’язку слів у словосполученні й речен­ні та з метою уникнення невиправданого повтору слів; розвивати образне й логіч­не мислення, творчі здібності, мовлення; виховувати любов до праці, почуття патріотизму; інтерес до навчання; виховувати товариськість, бажання бути справжнім другом.

Тип уроку: комбінований

                                                                                  Хід уроку

І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Стали, дітки, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Словниковий д-т: Роз’їхатися, духмяний, буряк, бур’ян, пів’ями, рюкзак, торф’яний, міжгір’я, пір’їна, варшав’янин, черв’як, морквяний.
  2. Перевірка д/з(наявність)

ІІІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТАМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1.Три брати жили на світі,

         Був один з них працьовитий,

         Ну а другий хвальковитий,

Третій був ледачий дуже.

Слухай казку про них, друже.

День і ніч брати сварились

І ніколи не мирились.

Все, що перший будував,

Другий миттю руйнував.

Той мовчить, а той кричить,

Той хоробрий і правдивий,

Той брехливий, полохливий.

Дуже горді й незалежні,

Абсолютно протилежні.

У мові вони живуть,

Їх… (антонімами) звуть.

 

Хто порівнятися може зі мною:

Я і прекрасний, чарівний, казковий,

Роблю все скоро, швидко, раптово.

Є в мене хата, будинок і дім

І звуть мене… (синонім).

 

Розрізняти нас не кожен може –

Звуки всі і наголос в нас той же,

А приглянься: як поміж братами,

Є відмінність і між нами. (омоніми)

 

  • Отже, сьогодні ми попрацюємо над темою: «Групи слів за значенням( синоніми, антоніми, омоніми). Сино­німи. Ознайомлення зі словником синоні­мів».

2.Чому українську мову вважають од­нією з найбагатших у світі?

Герой одного з творів української лі­тератури зумів на прикладі продемонстру­вати багатство української мови. Він на­звав більше тридцяти варіантів до слова говорити: «Та ось вам на одне слово “гово­рити” аж цілих тридцять нюансових: гово­рити, казати, мовити, балакати, гомоніти, гуторити, повідати, торочити, точити, базікати, цвенькати, бубоніти, лепетати, жебоніти, верзти, плести, ґерґотати, бур­мотати, патякати, варнякати, пастала­кати, хамаркати, мимрити, цокотіти…» (М. Куліш) 

  • - Як називаються такі слова? Що ви знаєте про синоніми?

З якою метою ми вивчаємо дану тему?( Пам’ятайте, що слід доречно використовувати синоніми, бо вони допомагають уникнути невиправданого повтору слів – лексичної помилки; є засо­бом зв’язку речень у тексті)

 

ІV. Сприймання й засвоєння вивченого матеріалу

  1. Вправа 497( д/з).
  2. Робота зі словником синонімів. 

Якщо ви вмієте добирати синоніми до слів, дореч­но використовувати їх, то ваше мовлення можна назвати багатим. Аби виробити це вміння, потрібно вдосконалювати мовлен­ня, зокрема багато читати, а також користу­ватися словником синонімів. Доберіть си­ноніми до слова веселий самостійно, а потім за допомогою словника. Порівняйте кількість дібраних вами синонімів без використання словника і після роботи з ним. Зробіть висновки.

  1. Вправа 502 ( письмово з місця) Лаконічність – звукописом
  2. Вправа 500( усно) Якими частинами мови є синоніми? Про що ще не сказали?

5. Пояснювальний диктант

Посій труд,а слава вродить. Праця робить людину розумною. СР (Робота, труд.)

 Учись жить — рідний край боронить. Батьківщина — мати, умій за неї постояти.( рідний край, батьківщина.)

V. Узагальнення й систематизація знань

Робота в парах. З поданого тексту виписати сононіми, з’ясувати, чому вчить висловлювання

Юні мої друзі, щадіть серце і виховуйте почуття. Пам’ятайте, що в наш час людина з кожним роком усе більше відчуває вплив навколишнього середовища. В ідеї – людина людині друг, товариш і брат – закладено глибокий зміст. Бути другом – це значить утверджувати в собі людяність.(В.Сухомлинський)

    -Бути справжнім другом

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання: § 36, впр.499,501,503-на вибір

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
22 липня 2018
Переглядів
5814
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку