Урок " Харчування для здоров’я. Характеристика поживних речовин".

Про матеріал

Мета: систематизувати знання учнів про значення харчування для здоров'я, ознайомити з характеристикою поживних речовин як складової повноцінного харчування; розвивати здоров`язбережувальні компетенції; виховувати свідому потребу в дотриманні принципів збалансованого харчування як складової здорового способу життя.

Перегляд файлу

 9 клас

Тема.   Харчування для здоров’я. Характеристика поживних речовин.

Мета: систематизувати знання учнів про значення харчування для здоров’я, ознайомити з характеристикою поживних речовин як складової повноцінного харчування; розвивати здоров`язбережувальні компетенції; виховувати свідому потребу в дотриманні принципів збалансованого харчування як складової здорового способу життя.

Обладнання: мікроскопи; предметні скельця, рослинні об'єкти, молоко, крохмальний клейстер, розчин йоду, розчини натрію гідроксиду , купруму сульфату.

Тип уроку:  інтегрований урок; комбінований.

Хід уроку

Епіграф уроку:

 "Надмірність в споживанні їжі - тваринність, а неуважність до неї -
             безглуздя. Істина - як завжди - посередині".

І. П. Павлов

І.  Організаційний момент

Привітання, створення позитивного настрою

II. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

Учні задають по черзі три питання один одному (робота у парах)

ІІІ. Мотивація навчання учнів

Зв'язок харчування і здоров'я був помічений ще в давнину. Люди бачили, що від неправильного харчування діти погано ростуть і розвиваються, дорослі хворіють, швидко стомлюються, погано працюють і гинуть. На користь правильного харчування красномовно свідчать деякі історичні факти: 

  •            В XVII столітті адмірал англійського флоту в битвах з іспанською флотилією не втратив жодного солдата, а від цинги, що спалахнула на кораблях, у нього загинуло 800 чоловік з 1 000. Відсутність вітамінів в їжі виявилася небезпечніше ворогів.
  •            Після завезення цукру, борошна і консервів на Алеутські острови в 1912 році, у дітей поширився карієс зубів і вже у 1924 році майже усе молоде населення Алеут, яке вживало завезену їжу, страждало від карієсу.

Фахівці з раціонального харчування стверджують, що 50% нашого здоров’я безпосередньо залежить від здорового харчування, яке полягає у встановленні гармонії між продуктами харчування та гомеостазом організму людини. Водночас треба враховувати вік, стать, наявність хронічних захворювань та інші критерії.

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

Учні разом з вчителем визначають мету уроку

V. Вивчення нового матеріалу

1.Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

Учні записують на дошці усі асоціації зі словом їжа.

2.Робота за підручником

  • Знайдіть у підручнику інформацію про принципи здорового харчування.
  • Зробіть висновки.

3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  • Класифікація поживних речовин? (органічні, неорганічні)
  • Які органічні поживні речовини ви знаєте? (білки,жири,вуглеводи,вітаміни)
  • Які неорганічні поживні речовини ви знаєте? (мінеральні речовини)

4. Вчитель біології  (міні-лекція «Поживні речовини та їх характеристика)

Білки, що надходять до організму людини з їжею, виконують три основні функції: енергетичну, пластичну й інформаційну (біорегуляторну). Так, один грам білка забезпечує організм 4 Ккал енергії (енергетична функція). Але найважливіша функція білків полягає у побутові й відновленні клітин організму (пластична функція). Білки утворюються зі структурних блоків, які називаються амінокислотами. Як ми утворюємо тисячі слів з 33 літер абетки, так лише з 20 амінокислот утворюються тисячі різноманітних білків. Наше тіло (внутрішні органи, м’язи, шкіра, волосся, кістки) майже на 20% складаються з різних білків.

Вуглеводи є основним джерелом енергії в організмі людини. Один грам глюкози забезпечує організм 4 Ккал енергії (енергетична функція).  Вуглеводи, які на даний момент не використовуються для одержання енергії, відкладаються в організмі про запас у вигляді глікогену та жиру. Різновидом вуглеводів є рослинні волокна та клітковина, які не перетравлюються у шлунку та кішечнику. Волокна та клітковина сприяють проходженню їжі через кишечник і забезпечують утворення калових мас.

Жири є концентрованим джерелом енергії. Один грам жирів забезпечує організм 9 Ккал енергії ( енергетична функція). Жирні кислоти, з яких складаються жири (ліпіди), також беруть участь у побудові ліпідної складової мембран клітин і деяких гормонів (пластична і біорегуляторна функція). Жири сприяють засвоєнню вітамінів А, D, Е і К.

Вітаміни регулюють процеси обміну речовин. Вони необхідні для формування ферментів, гормонів та ін. Завдяки вітамінам підвищуються захисні функції організму, зберігаються працездатність і мяцне здоров’я. Вітаміни майже не синтезуються в організмі й повинні надходити з їжею.

Здорове харчування означає,що ти дбаєш про отримання правильного балансу всіх поживних речовин, яких твій організм потребує кожного дня.

5.Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • А що ще необхідно вашому організму?

Відповіді учнів: кальцій, залізо, вода, клітковина та пектин.

6. Робота за підручником (робота у групах) 

  • Знайдіть у підручнику приклади харчових продуктів, які містять жири, білки та вуглеводи.

Відповіді учнів

  1. Джерелом жирів тваринного походження є сало, вершкове масло, сметана, сир та яєчні жовтки, жирне м'ясо та печінка, жирна риба.

Джерелом жирів рослинного походження є олія, горіхи, соняшникове та інше насіння.

  1. Джерелом білків тваринного походження є м'ясо, риба, птиця, яйця, молоко, сир та інші молочні продукти.

    Джерелом білків рослинного походження є соя, горіхи,різне насіння,бобові,

    крупи тощо.

  1. Джерелом вуглеводів рослинного походження є цукор фруктів, овочів, баштанних культур, цукрового буряку та тростини, крохмаль картоплі та зернових тощо.

Джерелом вуглеводів тваринного походження є мед, молоко, м’ясо.

7. Оздоровча вправа (гімнастика для очей)

8. Вчитель хімії:

  • бесіда про виявлення експериментальним шляхом основних поживних  речовин.
  • Інструктаж по проведенню хімічного експерименту.

9. Вчитель біології:

  • бесіда про правила роботи з мікроскопом  для виявлення жирів молока.

10.Хімічний експеримент (групова робота)

а) виявлення жирів в молоці (розглядання краплин молока на предметному
склі під мікроскопом, можна побачити краплини жиру);

б) виявлення у молоці білка (додавання до розчину молока гідроксиду
натрію і по краплинам сульфату купруму);

в) виявлення присутності вуглеводів (додавання до клейстеру розчину
йоду).

 Обговорення і запис результатів роботи.

VІ. Узагальнення та систематизація знань

1.Вікторина

1) Цей фрукт містить велику кількість вітаміну С , він оранжевого кольору . У яких ще продуктах ми можемо знайти цей вітамін? Яке захворювання виникає при авітамінозі цього вітаміну ?( апельсин; цинга)

2) Цей овоч містить вітамін А, покращує зір , містить каротин. Якими будуть прояви авітамінозу цього вітаміну? Що ще ви знаєте про цей вітамін? ( морква, куряча сліпота)

3) Ці поживні речовини є основним джерелом енергії . В яких продуктах ми можемо  знайти ці речовини ?( вуглеводи)

4) Цей продукт містить велику кількість Са . Що це за продукт та яка його дія на організм? ( молоко).

5) Цей продукт тваринного походження містить вітамін Д, а також вітамін В 12 . Що ще ви знаєте про цей продукт? Яке захворювання виникне при недостачі цього вітаміну?  ( яйця, рахіт)

2.Конкурс «Я  знаю  більше» (робота у групах)

Згадайте  прислів'я  та  приказки  про  їжу

• Чим краще їжу розжуєш, тим довше в світі проживеш.

• Легка вечеря життя зберігає.

• Менше вкусиш - швидше ковтнеш.

• Не в міру їда - хвороба й біда.

• Від солодкої їжі чекай лиха.

• Не побігаєш - не пообідаєш, не пообідаєш - не побігаєш.

• Ненажера риє собі могилу власними зубами.

• Де бенкети, там і хвороби.

 • Які харчі - таке й здоров'я.

• Держи голову в холоді, а живіт у голоді - будеш здоровий.

• Чиста вода - для хвороби біда.

VІІ. Підсумок уроку

1.Оцінювання учнів

2.Вправа «Сходинки успіху»

Учні називають свої здобуті знання, вміння, навички, ставлення.

Знаю…

Розумію…

Умію…

VІІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал підручника п.9 стор.65-71

2.Додаткове: скласти казку «Поживні речовини».

Використана  література:

О.В. Тагліна.  Біологія  розробки  уроків,  9  кл.  Видавництво  «Ранок»,

Найкращі  дієти. Видавництво  і  друкарня « Таврида » 2010 р.

Біологія  9 кл. А.Степанюк, Н. Міщук  та інші.

Журнали «Біологія». №№12(168)2007 рік, 16-18 (208-210)2008 рік, 8(200) 2008 рік

О.М.Жадан Усі уроки курсу «Основи здоров’я» 9 кл. Видавництво «Основа»2017р.

І.Д.Бех, Т.В.Воронцова, В.С.Пономаренко, С.В.Страшко підручник «Основи здоров’я» 9 кл. 2017 рік

 

docx
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
16 листопада 2018
Переглядів
3050
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку