8 клас
Поширеність солей у природі та їхнє практичне значення
Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про поширеність солей у природі та значення в житті людини; продовжити формувати ключові та предметні компетентності (спілкування державною мовою, екологічна грамотність і здорове життя ) розвивати вміння спостерігати й робити висновки,критично мислити; виховувати екологічну культуру
Очікувані результати: учні мають дістати уявлення про поширеність різноманітних порід і мінералів; знати назви найпоширеніших мінералів; уміти наводити приклади застосування солей; установлювати взаємозв’язок між фізичними властивостями та можливостями застосування солей.
Базові поняття й терміни: солі, кислотний залишок, мінерали.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва,таблиця розчинності, роздаткові картки
Тип уроку: комбінований.
1.1. Привітання учнів.
1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _______, кількість присутніх на уроці _________, відсутніх ___________.
1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.
2.1. Перевірка наявності в учнів виконаних письмових робіт. Обговорення питань, які виявилися найбільш складними.
2.2. Технологія «Установіть відповідність».
Формули солей |
Назви солей |
А Na3PO4 |
1 Кальцій хлорид |
Б NaІ |
2 Ферум(ІІІ) сульфід |
В Na2SiO3 |
3 Кальцій сульфат |
Г FeCl3 |
4 Натрій фосфат |
Д FeSO3 |
5 Ферум(ІІІ) хлорид |
Е Fe(NO3)3 |
6 Ферум(ІІІ) нітрат |
Є Fe2S3 |
7 Натрій силікат |
Ж Na2CO3 |
8 Натрій карбонат |
З CaCl2 |
9 Натрій йодид |
И CaSO4 |
10 Ферум(ІІ) сульфіт |
Ключ. А — 4, Б — 9, В — 7, Г — 5, Д — 10, Е — 6, Є — 2, Ж — 8, З — 1, И — 3.
3.1.Фронтальна Бесіда.
1. Що називають солями?
2. Як називаються солі нітратної кислоти? Сульфатної кислоти? Сульфітної кислоти?
3. Солі якої кислоти називають хлоридами? Фосфатами? Силікатами?
4. Які з наведених солей є розчинними, а які — нерозчинними: калій нітрат, кальцій карбонат, натрій фосфат, ферум(ІІ) хлорид, магній сульфіт?
3.2. Гра «Хрестики – нулики».Додаток 1
4. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
У різних країнах люди споживають різні страви. І тільки один харчовий продукт є «спільним» для всього людства. Це кухонна (харчова) сіль. У хімії її називають натрій хлоридом, а в мінералогії — галітом, або кам’яною сіллю. Вона необхідна для приготування майже всіх страв, і навіть солодких тістечок! А якщо нам здається, що в їжі її бракує, завжди кажемо: «Недосіл на столі».
3.3. Повідомлення теми уроку.
3.4. Формулювання разом з учнями мети уроку.
План пояснення нового матеріалу
Слово вчителя
Солі мають немолекулярну будову, тому за нормальних умов усі вони є твердими кристалічними речовинами з високими температурами плавлення. Також вони мають різну розчинність у воді. Так, усі солі нітратної кислоти — нітрати (NaNO3, Mg(NO3)2 та ін.) — добре розчинні. Усі солі Натрію й Калію (KСl, Na2SO4 та ін.) також добре розчиняються у воді. А майже всі солі фосфатної, карбонатної й силікатної кислот є нерозчинними. Існують також малорозчинні солі, наприклад кальцій сульфат CaSO4, і практично нерозчинні солі, наприклад аргентум хлорид AgCl і барій сульфат BaSO4.
Кухонна сіль NaCI — одна з найдавніших речовин на нашій планеті. Коли і як її «відкрили» люди, нині достеменно не відомо. Кухонну сіль людство, напевне, споживає стільки років, скільки існує на Землі. У минулому деякі народи Центральної Африки за 1 кг солі віддавали торговцям 1 кг золота. Сучасна людина щороку споживає 5–10 кг солі. Археологічні знахідки засвідчують, що в Прикарпатті видобували сіль кілька десятків століть тому. Нині основним джерелом солі є вода морів, океанів, солоних озер. Запаси солі на Землі практично невичерпні.
Може видатися, що клас солей дістав свою назву через те, що сполуки, які до нього належать, мають солоний смак. Насправді ж «чистий» солоний смак має лише одна сіль — натрій хлорид. Солі Берилію солодкі на смак, солі Магнію — гіркі, кальцій карбонат (крейда) узагалі не має смаку. Здебільшого ж солі мають змішаний смак — солодко-кислий чи солоно-гіркий.
Пам’ятайте! У хімічному кабінеті солі в жодному разі не можна куштувати!
1. Поширеність солей у природі. (Повідомлення учнів.)
3. Практичне значення солей у житті людини. (Повідомлення учнів, їхня самостійна робота з підручником. Складання схеми)
Значення солей
А)NaCL,Mg(OH)2,FeSO4,ALPO3;
б)CaCO3, NaCL, NaNO3,PH3;
в)Mg SO4, CaCO3, KNO3 ,HCL.
Учні отримують конверти з завданням. Скласти формули солей
6. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
6.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
6.2. Індивідуальне завдання.
Скласти сенкан на тему «Солі».
Технологія « Незакінченні речення»
Додаток 1
1.Виграшний ряд розчинні солі
MnS |
SnBr2 |
Hg3(PO4)2 |
FeS |
AgCl |
Co(OH)2 |
NaCL |
ALBr3 |
CaI2 |
2.Виграшний ряд нерозчинні солі
CaSO3 |
CuSO4 |
MgF2 |
FeCl2 |
Mg(NO3)2 |
CrPO4 |
Pb(NO3)2 |
FeSiO3 |
AL2(SiO3)3 |
3.Виграшний ряд солі нітратної кислоти
FeCl2 |
FeSiO3 |
FeBr3 |
Pb(NO3)2 |
Са(NO3)2 |
NaNO3 |
Fr3 PO4 |
CaBr2 |
Cu3(PO4)2 |
4.Виграшний ряд солі хлоридної кислоти
FeBr3 |
FePO4 |
FeCl2 |
BeCL2 |
BaCL2 |
Mg SO3 |
ALCL3 |
Fr2S |
Mg SO4 |
5.Виграшний ряд солі сульфатної кислоти
H2SO4 |
FePO4 |
Cu3(PO4)2 |
Mg SO4 |
CdSO4 |
BaSO4 |
ALI3 |
H2SO3 |
BeCL2 |
6.Виграшний ряд солі ортофосфатної кислоти
ALBr3 |
CaBr2 |
Fr3 PO4 |
BeCL2 |
FePO4 |
Na3PO4 |
FeBr3 |
ALI3 |
Cu3(PO4)2 |
7.Виграшний ряд розчинні солі бромідної кислоти
ALBr3 |
Fr2S |
Mg SO4 |
HBr |
CaBr2 |
FeSO4 |
H2SO3 |
Mg(OH)2 |
ZnBr2 |
8.Виграшний ряд солі йодидної кислоти
FeI2 |
CaI2 |
CaCl2 |
FeCl2 |
CsI |
BaSO4 |
Fr2S |
ALI3 |
ZnF2 |
9.Виграшний ряд солі сульфідної кислоти
AL2S3 |
FeS |
FeSO3 |
Li2S |
Zn3(PO4)2 |
FeSO4 |
K2S |
Mg(OH)2 |
HCLO4 |