Урок хімії у 8 класі на тему "Поширеність солей у природі та їхнє практичне значення "

Про матеріал
Урок з хімії для 8 класу містить вправу "Встановіть відповідність",гру "Хрестики-нулики".
Перегляд файлу

8 клас

Поширеність солей у природі та їхнє практичне значення

Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про поширеність солей у природі та значення в житті людини; продовжити формувати  ключові та предметні компетентності  (спілкування державною  мовою, екологічна грамотність і здорове життя ) розвивати вміння спостерігати й робити висновки,критично мислити; виховувати екологічну культуру

Очікувані результати: учні мають дістати уявлення про поширеність різноманітних порід і мінералів; знати назви найпоширеніших мінералів; уміти наводити приклади застосування солей; установлювати взаємозв’язок між фізичними властивостями та можливостями застосування солей.

Базові поняття й терміни: солі, кислотний залишок, мінерали.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва,таблиця розчинності, роздаткові картки

Тип уроку: комбінований.

  • 1. Організаційний етап

1.1. Привітання учнів.

1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _______, кількість присутніх на уроці _________, відсутніх ___________.

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

  • 2. Етап перевірки домашнього завдання

2.1. Перевірка наявності в учнів виконаних письмових робіт. Обговорення питань, які виявилися найбільш складними.

2.2. Технологія «Установіть відповідність».

Формули солей

Назви солей

А Na3PO4

1 Кальцій хлорид

Б NaІ

2 Ферум(ІІІ) сульфід

В Na2SiO3

3 Кальцій сульфат

Г FeCl3

4 Натрій фосфат

Д FeSO3

5 Ферум(ІІІ) хлорид

Е Fe(NO3)3

6 Ферум(ІІІ) нітрат

Є Fe2S3

7 Натрій силікат

Ж Na2CO3

8 Натрій карбонат

З CaCl2

9 Натрій йодид

И CaSO4

10 Ферум(ІІ) сульфіт

Ключ. А — 4, Б — 9, В — 7, Г — 5, Д — 10, Е — 6, Є — 2, Ж — 8, З — 1, И — 3.

  • 3. Актуалізація опорних знань

3.1.Фронтальна Бесіда.

1. Що називають солями?

2. Як називаються солі нітратної кислоти? Сульфатної кислоти? Сульфітної кислоти?

3. Солі якої кислоти називають хлоридами? Фосфатами? Силікатами?

4. Які з наведених солей є розчинними, а які — нерозчинними: калій нітрат, кальцій карбонат, натрій фосфат, ферум(ІІ) хлорид, магній сульфіт?

3.2. Гра «Хрестики – нулики».Додаток 1

4. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

У різних країнах люди споживають різні страви. І тільки один харчовий продукт є «спільним» для всього людства. Це кухонна (харчова) сіль. У хімії її називають натрій хлоридом, а в мінералогії — галітом, або кам’яною сіллю. Вона необхідна для приготування майже всіх страв, і навіть солодких тістечок! А якщо нам здається, що в їжі її бракує, завжди кажемо: «Недосіл на столі».

3.3. Повідомлення теми уроку.

3.4. Формулювання разом з учнями мети уроку.

  • 4. Етап засвоєння нових знань

План пояснення нового матеріалу

Слово вчителя

Солі мають немолекулярну будову, тому за нормальних умов усі вони є твердими кристалічними речовинами з високими температурами плавлення. Також вони мають різну розчинність у воді. Так, усі солі нітратної кислоти — нітрати (NaNO3, Mg(NO3)2 та ін.) — добре розчинні. Усі солі Натрію й Калію (KСl, Na2SO4 та ін.) також добре розчиняються у воді. А майже всі солі фосфатної, карбонатної й силікатної кислот є нерозчинними. Існують також малорозчинні солі, наприклад кальцій сульфат CaSO4, і практично нерозчинні солі, наприклад аргентум хлорид AgCl і барій сульфат BaSO4.

Кухонна сіль NaCI — одна з найдавніших речовин на нашій планеті. Коли і як її «відкрили» люди, нині достеменно не відомо. Кухонну сіль людство, напевне, споживає стільки років, скільки існує на Землі. У минулому деякі народи Центральної Африки за 1 кг солі віддавали торговцям 1 кг золота. Сучасна людина щороку споживає 5–10 кг солі. Археологічні знахідки засвідчують, що в Прикарпатті видобували сіль кілька десятків століть тому. Нині основним джерелом солі є вода морів, океанів, солоних озер. Запаси солі на Землі практично невичерпні.

Може видатися, що клас солей дістав свою назву через те, що сполуки, які до нього належать, мають солоний смак. Насправді ж «чистий» солоний смак має лише одна сіль — натрій хлорид. Солі Берилію солодкі на смак, солі Магнію — гіркі, кальцій карбонат (крейда) узагалі не має смаку. Здебільшого ж солі мають змішаний смак — солодко-кислий чи солоно-гіркий.

Пам’ятайте! У хімічному кабінеті солі в жодному разі не можна куштувати!

 

1. Поширеність солей у природі. (Повідомлення учнів.)

3. Практичне значення солей у житті людини. (Повідомлення учнів, їхня самостійна робота з підручником. Складання схеми)

Значення солей

 

  • 5. Узагальнення й систематизація знань
  • 5.1. Гра «Третій зайвий»

А)NaCL,Mg(OH)2,FeSO4,ALPO3;

б)CaCO3, NaCL, NaNO3,PH3;

в)Mg SO4, CaCO3, KNO3 ,HCL.

  • 5.2. Гра «Утвори пару»(робота в парі)

Учні отримують конверти з завданням. Скласти формули солей

6. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

6.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

6.2. Індивідуальне завдання.

Скласти сенкан на тему «Солі».

  • 7. Підбиття підсумків уроку

Технологія « Незакінченні речення»

  • Сьогодні я дізнався…
  • Було цікаво…
  • Було важко…
  • Я виконував завдання…
  • Я зрозумів, що…
  • Тепер я можу…
  • Я навчився…
  • Я зміг…
  • Я спробую…
  • Мене здивувало…
  • Урок дав мені для мого життя…

Додаток 1

1.Виграшний ряд розчинні солі

MnS

SnBr2

Hg3(PO4)2

FeS

AgCl

Co(OH)2

NaCL

ALBr3

CaI2

2.Виграшний ряд нерозчинні солі

CaSO3

CuSO4

MgF2

FeCl2

Mg(NO3)2

CrPO4

Pb(NO3)2

FeSiO3

AL2(SiO3)3

3.Виграшний ряд солі нітратної кислоти

FeCl2

FeSiO3

FeBr3

Pb(NO3)2

Са(NO3)2

NaNO3

Fr3 PO4

CaBr2

Cu3(PO4)2

4.Виграшний ряд солі хлоридної кислоти

FeBr3

FePO4

FeCl2

BeCL2

BaCL2

Mg SO3

ALCL3

Fr2S

Mg SO4

5.Виграшний ряд солі сульфатної кислоти

H2SO4

FePO4

Cu3(PO4)2

Mg SO4

CdSO4

BaSO4

ALI3

H2SO3

BeCL2

6.Виграшний ряд солі ортофосфатної кислоти

ALBr3

CaBr2

Fr3 PO4

BeCL2

FePO4

Na3PO4

FeBr3

ALI3

Cu3(PO4)2

 

 

7.Виграшний ряд розчинні солі бромідної кислоти

ALBr3

Fr2S

Mg SO4

HBr

CaBr2

FeSO4

H2SO3

Mg(OH)2

ZnBr2

8.Виграшний ряд солі йодидної кислоти

FeI2

CaI2

CaCl2

FeCl2

CsI

BaSO4

Fr2S

ALI3

ZnF2

9.Виграшний ряд солі сульфідної кислоти

AL2S3

FeS

FeSO3

Li2S

Zn3(PO4)2

FeSO4

K2S

Mg(OH)2

HCLO4

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Гуменюк Олена
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
5 грудня 2021
Переглядів
361
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку