Тема. Фізичні властивості кислот. Дія на індикатори. Запобіжні заходи під час роботи з кислотами.
Мета. Визначити фізичні властивості кислот, сформувати уявлення про індикатори, закріпити вміння учнів у читанні і записуванні формул кислот;
Розвивати образне мислення, уяву, хімічну мову;
Виховувати почуття відповідальності, взаємодопомогу, обережне ставлення до роботи з кислотами.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: зразки кислот (хлоридна, сульфатна, нітратна, фосфатна), індикатори, пробірки, картки з формулами кислот.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Групова робота
Група “Художників” отримує завдання уявити і зобразити місто “Кислополь” (на окремих аркушах).
2. Робота з картками в парах (учні повторюють назви, формули, залишки, валентності кислотних залишків)
(Перевірка виконання завдання на дошці. Учні записують формули утворених кислот, усно називають їх назви, вказують валентність кислотного залишку)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель.
Пам’ятай, що всі кислоти,
Не бувають без роботи,
Все руйнують навкруги:
Шкіру, одяг і луги.
Щоб не скоїти всім шкоду
Бережи від них ти воду,
Ллємо в воду їх охайно
І про це не забуваймо.
Обережним будь, обачним,
Бо помилок не пробачать,
Агресивні та їдучі –
Як вогонь вони пекучі,
Підкоряють навіть сплави –
Кислота не для забави.
ІV. Основна частина. Вивчення нового матеріалу.
Визначити фізичні властивості кислот:
(Перевірка записів в зошитах)
Вчитель.
Індикатори-брати,
Завжди у роботі:
Знайдуть розчин кислоти
Без зайвої турботи. (Демонстрація індикаторів)
Лакмус – фіолетовий
Кислоти соромиться,
Як потрапить в її розчин
Враз червоним зробиться. (Демонстрація досліду)
І метил-оранжевий
З кислотами не дружить:
Він стає рожевим,
Пам’ятай це, друже. (Демонстрація досліду)
Фенолфталеїн єдиний,
Кислот не боїться,
Яким був собі безбарвним,
Таким і лишився. (Демонстрація досліду)
V. Закріплення матеріалу.
Вчитель
Вам сподобався вірш про індикатори. А чи є серед вас юні-поети? Якщо так, то я вам пропоную зараз скласти декілька віршованих рядків про індикатор, який вам найбільше сподобався.
А ми всі з вами трішки відпочинемо. Зараз я вам покажу цікавий дослід. Наллємо в одну пробірку трішки розчину питної соди, а в іншу – стільки ж кислоти. (Пробірки навмисно поставити в штатив поряд). А зараз… Що ж я зробила? Де ж тепер пробірка з кислотою, а де з розчином соди? Я їх ненароком переплутала. Що ж робити? Чи ви мені не допоможете? Обміркуйте і розкажіть план визначення пробірки з кислотою. А один учень експериментально визначить пробірку з кислотою (виходить до дошки і проводить дослід, озвучуючи дії).
А ось тепер дивіться мій цікавий дослід. (Змішати розчин кислоти і соди). Що ви спостерігали? А коли ви вдома спостерігали подібне виділення газу? (Учні згадують про “гасіння” соди оцтом)
Вчитель робить висновок, що оцет теж кислота.
(Відповіді учнів: лимонна, яблучна)
VІ. Підсумок уроку.
Вчитель.
Сьогодні ми з вами познайомились з індикаторами. І наші “Юні поети” готові нам поетично розповісти про ці речовини, чи не так?
(Виступ учнів з віршованими рядками про індикатори )
Творчі завдання:
Група “Істориків” – підготувати відомості про різноманітність кислот у природі.