Тема. Хімічні властивості кислот: взаємодія з металами, основними оксидами та основами. Реакція нейтралізації.
Мета. Сформувати уяву учнів про властивості кислот;
розвивати образне та логічне мислення, закріплювати знання учнів про класи неорганічних сполук, навички написання рівнянь хімічних реакцій;
виховувати уважність, спостережливість, зацікавленість до предмету, почуття взаємодопомоги.,
Тип уроку: урок-подорож
Методи навчання
і викладання : монологічний, діалогічний, фронтальний, експериментальний, груповий, диференційований.
Обладнання: штатив з пробірками, реактиви: хлоридна кислота, метилоранж, фенолфталеїн, магній, цинк, мідь, купрум (ІІ) оксид; таблиця "Кислоти", картки з завданнями.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
- Перевірка готовності класу до уроку, запис в зошитах дати.
- Звіт відповідальних про наявність в учнів домашнього завдання.
Вчитель: Сьогодні на уроці ми відправляємося у казкову подорож. А маршрут сьогоднішньої подорожі, тобто тему нашого уроку, ми дізнаємося з віршика, який зараз прослухаємо
ІІ. Мотивація і актуалізація опорних знань
Учениця: Що ж робити, як нам бути,
Треба нам знання здобути,
Вивчить тему непросту,
Знати все про кислоту:
Про властивості хімічні
Її друзів "закадичних"
Вчитель. То ж яка тема нашого уроку? Як ви зрозуміли? (відповідь учнів)
Запишемо тему уроку в зошитах «Хімічні властивості кислот». От ми і готові до подорожі.
Тож, всі зручно умостіться,
Зараз вам всім сон присниться
Про країну непросту,
Про казкову кислоту.
Всі солодко позіхнули
І тихесенько заснули.
Ось ми бачимо усі
Добру фею уві сні:
Дим рукою розвела
В подорож нас повела.
Фея-хімія: Країна в світі є здавна
І зветься - "Хімія" вона
У тій країні без турботи
Живуть і луги, і кислоти,
А ще оксиди й солі є,
Я розповім вам про усе.
Ото ж настав час мандрувати –
Слід у дорогу вирушати.
Вчитель. Отже, в нашому сні, ми вирушаємо до знаменитого міста Кислополь.
Одним помахом чарівниці-феї ми опинилися в чистому полі. І перед нами три
дороги. Всі вони ведуть до міста Кислополь, але на кожній дорозі нас чекають
перешкоди. Найлегший шлях – вліво (№1), трішки складніший - вправо (№2)
самий складний - прямо (№3). Щоб пройти цей шлях вам потрібно виконати
такі завдання:
№1 - (середній рівень) - З даного переліку виписати тільки формули кислот: HNO3, K2SO4, H2SO4, CuCl2, , H2S, H3PO4, Na2O, KOH і назвати їх.
№2 - (достатній рівень) - З даного переліку кислот: HNO3, H2SO4, H2S, H3PO4, HCl, H2SO3 виписати окремо: а) одноосновні, б) двохосновні, в) трьохосновні, г)оксигеновмісні, д) безоксигенові.
№3 - (високий рівень) - дописати рівняння реакцій, вказати тип реакції, назвати вихідні речовини та продукти реакцій:
Р2О5+ H2O =
SO3 + H2O =
Отже, кожен з вас оберіть свій шлях до міста Кислополь і вирушайте в дорогу, виконуйте завдання.
(Учні отримують завдання за власним бажанням і працюють над ним)
Вчитель. А зараз з’ясуємо, хто з вас подолав першу перешкоду на шляху, а хто заблукав. (Перевіряється виконання завдання по кілька учнів по кожному запитанню)
А хто у нас не справився з завдання, той "завмер", і не може рухатися далі. Давайте допоможемо друзям, не залишати ж їх у біді. Для цього ми "подіємо" на них цілющою "живою" водою - задамо їм запитання по вивченому матеріалу, відповівши на які, вони знову зможуть йти далі з нами.
(Учні задають питання по визначенням, наприклад: що таке кислоти; індикатори, основні і кислотні оксиди)
Ось тепер ми знову разом можемо йти далі. Але спочатку розділимося на три групи (три ряди)
Учень (Лакмус): Я в країні Хімії -
Прапор кольоровий
Можу бути синім,
Фіолетовим, червоним.
Всі речовини впізнаю на смак,
Про їх середовище дам я вам знак,
Щоб не накоїли часом ви лиха,
Експеримент, щоб для вас був потіха.
Хто я такий зараз ви відгадайте,
І про братів моїх теж пригадайте.
Вчитель. Хто ж нам зустрівся щойно на дорозі? Ї про яких братів йде мова?
(Учні розказують про індикатори)
Вчитель. А хто це тут зажурився, ось погляньте?
(Звертається до учня, одягненого в костюм Алхіміка)
Алхімік. Я Алхімік всім відомий
Вигнали мене із дому,
Я накоїв страшне лихо
І не маю тепер втіхи:
Не позначив колбу ту,
Де налив я кислоту.
Ось тепер так і страждаю,
Як впізнать її не знаю?
Вчитель. Давайте допоможемо Алхімікові. Для цього від кожної групи (ряду) прошу по одному учневі-експериментатору сісти за першу парту, де знаходяться обладнання для експерименту. Вам необхідно допомогти Алхімікові, визначити в якій пробірці знаходиться кислота. Але, щоб допустити вас до роботи пригадайте по одному правилу техніки безпеки. (Учні-експериментатори говорять по одному правилу техніки безпеки і працюють над експериментальним завданням)
А всі останні учні в зошитах продовжують таке речення: “Щоб визначити кислоту треба … “.
(Виконання роботи і відповіді учнів).
Алхімік. Дякую за допомогу,
Вирушайте у дорогу.
Ще я вам допоможу,
Шлях коротший покажу.
Ви метали пригадайте,
Основний оксид згадайте,
В славне місто Кислоти
Вас зумію провести.
Вчитель. Що ж, давайте виконаємо завдання Алхіміка.
(Фронтальна бесіда по запитанням)
Вчитель. А ось нас знову зустрічає фея-хімія.
Фея-хімія. Ось і Кислополь - славне місто
Кислоти в ньому живуть звісно.
А на воротах вартовий -
Серйозний і завжди правий.
У нього тут важлива роль:
Скажіть йому кислот пароль.
Пароль його для вас простий -
Лиш дайте назву кислоти.
Вчитель. (Показує таблички з формулами кислот, а учні "ланцюжком" називають кислоту)
Ось і відчинилися ворота міста і ми потрапили у загадкове місто Кислополь.
Вчитель. А зараз давайте трішки відпочинемо. Пройдемося вулицями міста
Учениця. (Підходить до таблиці "Кислоти").
В одній частині міста живуть оксигеновмісні кислоти, а в іншій - безоксигенові. Їхні "будинки" розташовані вулицями: Одноосновна, Двохосновна, Трьохосновна. Всі будинки кислот підписані і щільно закриті, щоб ненароком, якась неслухняна кислота не "вийшла" без дозволу прогулятись. Виходять же вони зі своїх будинків тільки за дозволом головного Алхіміка, який працює в печері в своїй лабораторії, і якому ми вже сьогодні допомагали. Він їх проводить до лабораторії і вже там вони можуть проявити всі свої властивості, показати на що вони здатні. Ми теж сьогодні відвідаємо цю печеру і побачимо там багато цікавого. А зараз ми ближче познайомимося з мешканцями цього міста, вивчимо їхні хімічні властивості.
ІІІ. Основна частина. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель. А для того, що познайомитись з хімічними властивостями кислот, фея-хімія приготувала нам завдання. У вас на партах є вірш, який називається «Властивості кислот». От ми його зараз прочитаємо і спробуємо визначити, які ж хімічні властивості характерні для кислот.
Учениця. Сульфатна і сульфітна,
Нітратна і нітрітна,
Хлоридна та фосфатна,
А є ще й карбонатна.
В них властивості подібні -
Знати їх усім потрібно.
Всі кислоти, що ви знали,
Закохалися в метали.
Не у всі, а тільки в ті,
Що під силу кислоті.
Ось, погляньте на цей ряд,
Там метали всі стоять
Гідроген між ними є
Нам підказку надає:
З тими, що до Гідрогену,
В кислоти нема проблеми:
У заміщення вступає -
Водень з себе витаняє.
Сіль утвориться крім того -
Це запам’ятай ти строго.
Із оксидами металів
Теж у них проблем немає.
Реагують з усіма
Тут вже винятків нема.
А утвориться при цьому
Сіль і Н2О - відомі.
Обміном назвем таку
Ми реакцію складну.
Є властивості і інші,
Ми їх вивчимо пізніше.
Вчитель. Діти, а давайте спробуємо з’ясувати, про які властивості говорила нам фея-хімія.
(Усна колективна робота по визначенню властивостей кислот)
Вчитель. Ось ми і підійшли до печери, де знаходиться головна лабораторія Алхіміка. Сьогодні в лабораторії як раз проводяться досліди по визначенню властивостей кислот. Ось перед нами сульфатна кислота, хлоридна кислота, метали - магній, цинк, мідь та купрум(ІІ) оксид. Зараз ми разом визначимо, як реагують кислоти з даними речовинами.
(Демонстрація досліду вчителем)
(демонстрація досліду вчителем)
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Вчитель. От і закінчилась наша подорож містом «Кислополь». Та ми не можемо повертатися додому. А знаєте чому? Тому що нас Фея-хімія тепер не випускає з міста, доки не переконається, що ми добре засвоїли матеріал. І тому пропонує нам завдання для закріплення.
Mg MgO
SO2 CO2
НСl
P S
Fe(II) Ca
( Робота учнів в зошитах, а хто перший виконає завдання – записує на дошці)
- Колективна перевірка завдання.
V. Підсумки уроку.
1. Вчитель: Ось і випустила нас Фея-хімія з міста.
Досить спати, вже просніться
І скоріше посміхніться
Розкажіть тут нам усім,
Що ви бачили у сні?
Вчитель. А що ж ви бачили в сьогоднішньому сні? Розкажіть мені. Для цього знайдіть на своїх партах конвертики, в яких знаходиться одне слова, яке вам зараз потрібно розтлумачити, як сон.
(учні беруть конвертики, відкривають їх і дають визначення поняттям, що там записані: кислота, лакмус, реакція обміну, заміщення.)
2. Повідомлення і коментування оцінок.
3. Домашнє завдання. Обов’язкове: Параграф 33, завд. 1-3 стор.110.
Творче: Скласти казку за відомим початком
Одного разу потрапила хлоридна кислота у країну Металів. Метали жили окремими вулицями і не спішили зустрічатися з кислотою. Навпаки, більшість із них, почувши про появу кислоти, позакривались у своїх будинках, щоб кислота не змогла з ними зустрітися. Тільки метали однієї вулиці сміливо пішли на зустріч гості. Це були представники вулиці "Неактивних металів". Самою гостинною була Мідь. Вона зовсім не боялася кислоти. Але кислоті стало нудно в такій компанії, і вона вирушила далі… (продовження складають діти)