Урок хімії у 8класі з теми "Кислоти: хімічні властивості кислот"

Про матеріал
Матеріали, використані на уроці, допомагають сформувати уяву учнів про властивості кислот, розвивати образне та логічне мислення, закріплювати знання учнів про класи неорганічних сполук, навички написання рівнянь хімічних реакцій. Урок проводиться у нестандартній формі, що сприяє зацікавленість до предмету.
Перегляд файлу

 

Тема. Хімічні властивості кислот: взаємодія з металами, основними оксидами та основами. Реакція нейтралізації.

Мета.  Сформувати уяву учнів про властивості кислот;

  розвивати образне та логічне мислення, закріплювати знання учнів про класи неорганічних сполук, навички написання рівнянь хімічних реакцій;

 виховувати уважність, спостережливість, зацікавленість до предмету, почуття взаємодопомоги.,

Тип уроку: урок-подорож

Методи навчання

і викладання :         монологічний, діалогічний, фронтальний,      експериментальний, груповий, диференційований.

Обладнання: штатив з пробірками, реактиви: хлоридна кислота, метилоранж, фенолфталеїн, магній, цинк, мідь, купрум (ІІ) оксид; таблиця "Кислоти", картки з завданнями.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

 - Перевірка готовності класу до уроку, запис в зошитах дати.

 - Звіт відповідальних про наявність в учнів домашнього завдання.

Вчитель: Сьогодні на уроці ми відправляємося у казкову подорож. А маршрут сьогоднішньої подорожі, тобто тему нашого уроку,  ми дізнаємося з віршика, який зараз прослухаємо

ІІ. Мотивація і актуалізація опорних знань

Учениця:  Що ж робити, як нам бути,

  Треба нам знання здобути,

  Вивчить тему непросту,

  Знати все про кислоту:

  Про властивості хімічні

  Її друзів "закадичних"

Вчитель.  То ж яка тема нашого уроку? Як ви зрозуміли? (відповідь учнів)

Запишемо тему уроку в зошитах «Хімічні властивості кислот».  От ми і готові до подорожі.

Тож, всі зручно умостіться,

Зараз вам всім сон присниться

Про країну непросту,

Про казкову кислоту.

Всі солодко позіхнули

І тихесенько заснули.

Ось ми бачимо усі

Добру фею уві сні:

Дим рукою розвела

В подорож нас повела.

 

 

Фея-хімія: Країна в світі є здавна

І зветься - "Хімія" вона

У тій країні без турботи

Живуть і луги,  і кислоти,

А ще  оксиди й солі є,

Я  розповім вам про усе.

Ото ж настав час мандрувати –

Слід у  дорогу вирушати.

Вчитель. Отже, в нашому сні, ми вирушаємо до знаменитого міста Кислополь.

Одним помахом чарівниці-феї ми опинилися в чистому полі. І перед нами три

дороги. Всі вони ведуть до міста Кислополь, але на кожній дорозі нас чекають

перешкоди.  Найлегший шлях – вліво  (№1), трішки складніший - вправо (№2)

самий складний - прямо (№3). Щоб пройти цей шлях вам потрібно виконати

такі завдання:

№1 - (середній рівень) - З даного переліку виписати тільки формули кислот: HNO3­, K2SO4, H2SO4, CuCl2, , H2S, H3PO4, Na2O, KOH і назвати їх.

№2 - (достатній рівень) - З даного переліку кислот: HNO3­, H2SO4, H2S, H3PO4, HCl, H2SO3 виписати окремо: а) одноосновні, б) двохосновні, в) трьохосновні, г)оксигеновмісні, д) безоксигенові. 

№3 - (високий рівень) - дописати  рівняння реакцій, вказати тип реакції, назвати вихідні речовини та продукти реакцій:

Р2О5+ H2O =

SO3 + H2O =

 Отже, кожен з вас оберіть свій шлях до міста Кислополь і вирушайте в дорогу, виконуйте завдання.

 (Учні отримують завдання за власним бажанням і працюють над ним)

Вчитель. А зараз з’ясуємо, хто з вас подолав першу перешкоду на шляху, а хто заблукав. (Перевіряється виконання завдання по кілька учнів по кожному запитанню)

 А хто у нас не справився з завдання, той "завмер", і не може рухатися далі. Давайте допоможемо друзям, не залишати ж їх у біді. Для цього ми "подіємо" на них цілющою "живою" водою - задамо їм запитання по вивченому матеріалу, відповівши на які, вони знову зможуть йти далі з нами.

 (Учні задають питання по визначенням, наприклад: що таке кислоти; індикатори, основні і кислотні оксиди)

 Ось тепер ми знову разом можемо йти далі.  Але спочатку розділимося на три групи (три ряди)

Учень (Лакмус): Я в країні Хімії -

   Прапор кольоровий

   Можу бути синім,

   Фіолетовим, червоним.

  Всі речовини впізнаю на смак,

  Про їх середовище дам я вам знак,

  Щоб не накоїли часом ви лиха,

  Експеримент, щоб для вас був потіха.

  Хто я такий зараз ви відгадайте,

  І про братів моїх теж пригадайте.

 

Вчитель. Хто ж нам зустрівся щойно на дорозі?  Ї про яких братів йде мова?

  (Учні розказують про індикатори)

Вчитель. А хто це тут зажурився, ось погляньте?

  (Звертається до учня, одягненого в костюм Алхіміка)

Алхімік.  Я Алхімік всім відомий

  Вигнали мене із дому,

  Я накоїв страшне лихо

  І не маю тепер втіхи:

  Не позначив колбу ту,

  Де налив я кислоту.

  Ось тепер так і страждаю,

  Як впізнать її не знаю?

Вчитель. Давайте допоможемо Алхімікові. Для цього від кожної групи (ряду) прошу по одному учневі-експериментатору сісти за першу парту, де знаходяться обладнання для експерименту. Вам необхідно допомогти Алхімікові, визначити в якій пробірці знаходиться кислота. Але, щоб допустити вас до роботи пригадайте по одному правилу техніки безпеки. (Учні-експериментатори говорять по одному правилу техніки безпеки і працюють над експериментальним завданням)

 А всі останні учні в зошитах продовжують таке речення: “Щоб визначити кислоту треба … “.

 (Виконання роботи і відповіді учнів).

Алхімік.  Дякую за допомогу,

  Вирушайте у дорогу.

  Ще я вам допоможу,

  Шлях коротший покажу.

  Ви метали пригадайте,

  Основний оксид згадайте,

  В славне місто Кислоти

  Вас зумію провести.

Вчитель. Що ж, давайте виконаємо завдання Алхіміка.

  (Фронтальна бесіда по запитанням)

  1. Приведіть приклади металів.
  2. Які бувають метали за активністю?
  3. Де можна дізнатись про активність металу?
  4. Що таке основні оксиди?
  5. Приведіть приклади основних оксидів.

Вчитель.  А ось нас знову зустрічає фея-хімія.

Фея-хімія. Ось і Кислополь - славне місто

  Кислоти в ньому живуть звісно.

  А на воротах вартовий -

  Серйозний і завжди правий.

  У нього тут важлива роль:

  Скажіть йому кислот пароль.

  Пароль його для вас простий -

  Лиш дайте назву кислоти.

Вчитель. (Показує таблички з формулами кислот, а учні "ланцюжком"  називають кислоту)

       Ось і відчинилися ворота міста і ми потрапили у загадкове місто Кислополь.

Вчитель.  А зараз давайте трішки відпочинемо. Пройдемося вулицями міста

Учениця. (Підходить до таблиці "Кислоти").

В одній частині міста живуть оксигеновмісні кислоти, а в іншій - безоксигенові. Їхні "будинки" розташовані вулицями: Одноосновна, Двохосновна, Трьохосновна. Всі будинки кислот підписані і щільно закриті, щоб ненароком, якась неслухняна кислота не "вийшла" без дозволу прогулятись. Виходять же вони зі своїх будинків тільки за дозволом головного Алхіміка, який працює в печері в своїй лабораторії, і якому ми вже сьогодні допомагали. Він їх проводить до лабораторії і вже там вони можуть проявити всі свої властивості, показати на що вони здатні. Ми теж сьогодні відвідаємо цю печеру і побачимо там багато цікавого. А зараз ми ближче познайомимося з мешканцями цього міста, вивчимо їхні хімічні властивості.

ІІІ. Основна частина. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель. А для того, що  познайомитись з хімічними властивостями кислот, фея-хімія приготувала нам завдання. У вас на партах є вірш, який називається «Властивості кислот». От ми його зараз прочитаємо і спробуємо визначити, які ж хімічні властивості характерні для кислот. 


Учениця.   Сульфатна і сульфітна,

  Нітратна і нітрітна,

  Хлоридна та фосфатна,

  А є ще й карбонатна.

  В них властивості подібні -

  Знати їх усім потрібно.

  Всі кислоти, що ви знали,

  Закохалися в метали.

  Не у всі, а тільки в ті,

  Що під силу кислоті.

  Ось, погляньте на цей ряд,

  Там метали всі стоять

  Гідроген між ними є

  Нам підказку надає:

  З тими, що до Гідрогену,

  В кислоти нема проблеми:

  У заміщення вступає -

  Водень з себе витаняє.

  Сіль утвориться крім того -

  Це запам’ятай ти строго.

  Із оксидами металів

  Теж у них проблем немає.

  Реагують з усіма

  Тут вже винятків нема.

  А утвориться при цьому

  Сіль і Н2О - відомі.

  Обміном назвем таку

  Ми реакцію складну.

  Є властивості і інші,

  Ми їх вивчимо пізніше.


 

Вчитель.  Діти, а давайте спробуємо з’ясувати, про які властивості говорила нам фея-хімія.

  (Усна колективна робота по визначенню властивостей кислот)

Вчитель.  Ось ми і підійшли до печери, де знаходиться головна лабораторія Алхіміка. Сьогодні в лабораторії як раз проводяться досліди по визначенню властивостей кислот. Ось перед нами сульфатна кислота, хлоридна кислота, метали - магній, цинк, мідь та купрум(ІІ) оксид. Зараз ми разом визначимо, як реагують кислоти з даними речовинами.

  1. Дослід. Взаємодія кислот з  металами (магнієм, цинком, міддю). (Демонстрація досліду вчителем)
  • учні спостерігають, аналізують, роблять висновки з якими металами кислоти реагують, а з якими ні.
  • вчитель записує рівняння можливих  реакцій на дошці, а учні - в зошитах.
  1. Дослід. Взаємодія кислот з основними оксидами (купрум (ІІ) оксидом)

(Демонстрація досліду вчителем)

  • учні спостерігають, аналізують, роблять висновки;
  • вчитель записує рівняння реакцій на дошці, а учні - в зошитах.
  1. Дослід. Взаємодія кислот з основами (реакція нейтралізації)

(демонстрація досліду вчителем)

  • учні спостерігають, аналізують, роблять висновки;
  • вчитель записує рівняння реакцій на дошці, а учні - в зошитах.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Вчитель. От і закінчилась наша подорож містом «Кислополь». Та ми не можемо повертатися додому. А знаєте чому? Тому що нас Фея-хімія тепер не випускає  з міста, доки не переконається, що ми добре засвоїли матеріал. І тому пропонує нам завдання для закріплення.

  1. З поданого переліку речовини (записаних на дошці) вибрати ті, що реагують з хлоридною кислотою і написати рівняння реакцій. Перша група виконує завдання з речовинами, що записані ліворуч від кислоти, друга – праворуч, а третя група виконує все завдання і потім перевірить роботу І і ІІ груп.

Mg    MgO

   SO2      CO2

НСl   

   P      S

    Fe(II)    Ca

 ( Робота учнів  в зошитах, а хто перший виконає завдання – записує на дошці)

- Колективна перевірка завдання.

V. Підсумки уроку.

1. Вчитель: Ось і випустила нас Фея-хімія з міста.

 Досить спати, вже просніться

 І скоріше посміхніться

 Розкажіть тут нам усім,

 Що ви бачили у сні?

Вчитель. А що ж ви бачили в сьогоднішньому сні? Розкажіть мені. Для цього знайдіть на своїх партах конвертики, в яких знаходиться одне слова, яке вам зараз потрібно розтлумачити, як сон.

  (учні беруть конвертики, відкривають їх і дають визначення поняттям, що там записані: кислота, лакмус, реакція обміну, заміщення.)

2. Повідомлення і коментування оцінок.

3. Домашнє завдання. Обов’язкове: Параграф 33, завд. 1-3 стор.110.

Творче: Скласти казку за відомим початком

 Одного разу потрапила хлоридна кислота у країну Металів. Метали жили окремими вулицями і не спішили зустрічатися з кислотою. Навпаки, більшість із них, почувши про появу кислоти, позакривались у своїх будинках, щоб кислота не змогла з ними зустрітися. Тільки метали однієї вулиці сміливо пішли на зустріч гості. Це були представники вулиці "Неактивних металів". Самою гостинною була Мідь. Вона зовсім не боялася кислоти. Але кислоті стало нудно в такій компанії, і вона вирушила далі… (продовження складають діти)

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
11 лютого 2019
Переглядів
1637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку