«___» ___ 20_____ Клас Заняття №______
ТЕМА: Хімічна промисловість
Мета: Визначити проблеми та перспективи промисловості. Розкрити значення та структуру хімічної промисловості як однієї з найважливіших галузей промисловості.
Розвиваюча: Розвивати логічне мислення, вміння аналізувати різні джерела знань. Розвивати практичні навички і вміння користуватись географічними атласами і картами України.
Виховна: Сприяти формуванню світогляду активної громадської позиції, свідомого ставлення до розвитку господарства країни.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручники, атласи, карта «Хімічна промисловість України».
ЗМІСТ УРОКУ
І. Організація початку уроку:
Психологічний настрій
II. Актуалізація опорних знань. (Бесіда)
Перевірка домашнього завдання
1. Що таке машинобудівельний комплекс? (Це взаємопов’язана сукупність галузей промисловості, що виробляють машини й устаткування для всього господарства країни) .
2. Перелічіть найважливіші галузі машинобудування. (Важке, транспортне, енергетичне, електротехнічне, верстатобудування, приладобудування, сільськогосподарське, устаткування для різних галузей).
3. Які підприємства машинобудування є у Херсонській області? Яку продукцію вони виробляють? (Херсонський суднобудівельний завод. Тут виробляють морські судна).
Гра «Третій зайвий» – відповідають на запитання «Що зайве?»
Гра «Пошта»
Для цієї гри виготовляємо кишені з написами: «паливна промисловість», «машинобудування», «металургійний комплекс» .
Учасники гри отримують однакову кількість карток. Їх слід покласти в кишеню, не помилившись адресою.
Картки: літак, турбіна, трактор, верстат, телевізор, холодильник, мотор, кабель,трансформатор, вагон, бензин, газ, ГЕС, нафта, вугілля, кокс, АЕС, дизельне паливо, машинне масло, ТЕС, чавун, сталь, алюміній, мідь, залізо, флюс, цинк, титан, прокат,сплави.
III. Виклад нового матеріалу.
План роботи (на дошці)
Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Про цю галузь промисловості кажуть, що вона виробляє продукцію з нічого, підбираючи будь-які відходи. Стверджують, що вона «працює» на решту галузей господарства, забезпечуючи їх фарбою, барвниками, смолами, пластмасою, нитками, мінеральними добривами. Прихильники галузі підкреслюють те, що вона виробляє такі матеріали й речовини, яких немає в природі, і цим самим замінює дефіцитні природні ресурси. Як ви думаєте, про яку галузь промисловості йде мова?
IV. Вивчення нового матеріалу
Продукція хімічної промисловості (показ ілюстрацій)
Учитель
Хімічна промисловість є однією з найважливіших галузей у світовому господарстві. Хімізація народного господарства виявляється в широкому використанні мінеральних добрив у різних галузях та сферах народного господарства, провадження хімічних технологій у промисловості та сільському господарстві. Хімізація народного господарства сприяє інтенсифікації виробничих процесів, економії витрат суспільної праці. Хімічна промисловість має високі темпи зростання виробництва, але є одним із забруднювачів навколишнього середовища. Використання різної сировини та різноманітність технологічних процесів визначають різні фактори і принципи розміщення підприємств хімічної промисловості.
4. Особливості галузі
Пояснення супроводжується показом слайда
5.Робота з таблицею «Склад хімічної промисловості»
Методом синхронного моделювання
( учитель на дошці, учні в зошитах)
6.Сировинна база, продукція і географія розміщення галузі
Робота в малих групах
Учитель.
Хімічна промисловість використовує у своєму виробництві різноманітну сировину. Давайте визначимо, яка сировина необхідна для виробництва певної продукції й дізнаємося про територіальне розміщення необхідної сировини в межах України. Ви самостійно, за допомогою відповідних карт атласу і підручника заповните таблицю, в якій сировина і продукція вже заповнені. Працюйте! (таблиці на партах)
Сировина |
Родовище, район, басейн |
продукція |
кам’яна сіль |
|
Сода, хлор |
Калійна сіль |
|
Калійні добрива |
Сірка |
|
Кислоти |
Вапняк |
|
Кальцинована сода, карбід |
Кам’яне вугілля |
|
Барвники, деякі медичні препарати |
Нафта
|
|
Синтетичні смоли, пластмаси, бензин, керосин, хім. волокна |
Фосфорити |
|
Фосфатні добрива |
Газ |
|
аміак |
Комплекс вправ гімнастики для очей
до 5. Повторити 4 -5 разів.
2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.
4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
Фактори розміщення
Прийом «Мозковий штурм»
Які фактори розміщення підприємств вам відомі?
(Пояснення супроводжується слайдом)
9.Проблеми та перспективи розвитку галузі
Прийом «Коло ідей»
Робота зі слайдом
V. Закріплення знань.
Робота в групах
Учитель
Кожна група отримала запитання, на роздуми 1 хв.
1група.
Яка особливість хімічної промисловості ?(Створює нові матеріали, яких немає в природі).
2група.
Яка роль хімії виробництва мінеральних добрив? (Забезпечити господарство мінеральними добривами).
3група.
Назвіть основні види продукції хімічної промисловості. (сода, гума, ліки…)
VI. Підсумок уроку
Учитель.
Сьогодні на уроці ми розкрили значення та структуру хімічної промисловості як однієї з найважливіших галузей у світовому господарстві. Визначили головне завдання хімічної промисловості, і ви зрозуміли її величезне значення в нашому житті, а щоб підвести, підсумок, пропоную об’єднати набуті знання у невеличкий вірш. У вас на партах знаходяться рядки, пронумеровані за порядком. Пропоную по черзі їх прочитати.
VII. Оцінювання учнів
VIII. Домашнє завдання
1