Урок "Хімічні властивості кислот"

Про матеріал

«Дивовижний світ кислот» розробка для уроку 8-го класуз презентацією, щоб учні краще могли засвоювати тему і не здавалося, що тема важка. Насправді – це мандрівка до кислот.

Перегляд файлу

Тема:Хімічні властивості кислот

Цілі уроку:ознайомити учнів з хімічними властивостями кислот; розширити знання учнів про реакції заміщення й обміну на прикладі хімічних властивостей кислот; показати практичне значення кислот; розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій.

Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, хімічні реактиви;

Структура уроку:

  1. Організаційний момент (1хв)
  2. Мотивація навчальної діяльності (1хв)
  3. Актуалізація опорних знань (10хв)
  4. Вивчення нового матеріалу (18хв)
  5. Закріплення вивченого матеріалу (12хв)
  6. Підсумки уроку. Виставлення оцінок (3хв)
  7. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Ми продовжуємо вивчати тему «Основні класи неорганічних сполук». На сьогоднішньому уроці – вивчимо фізичні та хімічні властивості кислот.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1.                   Фронтальне опитування

(У дужках курсивом – орієнтовані відповіді учнів)

  1.                   Назвіть основні класи неорганічних сполук(оксиди, основи, кислоти, солі)
  2.                   Дайте визначення цим речовинам.
  3.                   Що називають фізичними властивостями речовин?(Властивості речовини, які визначають спостереженням або вимірюванням, без перетворення її на іншу речовину)
  4.                   Як будова речовини впливає на її фізичні властивості? (Речовини з молекулярною будовою здебільшого леткі, мають запах. Температури кипіння та плавлення відносно низькі. Частина таких речовин добре розчиняється у воді. Речовини з атомною будовою тверді, мають високі температури плавлення та кипіння, у воді не розчиняються. Речовини з йонною будовою – тверді та кристалічні. Багато з них добре розчиняються у воді.)
  5.                   Що називають хімічними властивостями речовин? (Властивості речовин, що виявляються в її здатності вступати в певні реакції)
  6.                   Від чого залежить хімічні властивості оксидів? (Від того, який це оксид – основний чи кислотний)

2.Хімічний диктант

Na2O, P2O5,CO2, SO3, CrO, CuO, SiO2, Mn2O7, BaO, CrO3, K2O.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 

Записуємо тему уроку (Слайд 2)

Спочатку ми зробимо не велику  екскурсію в історію(Слайд 3,4,5,6)

Кислоти мають молекулярну будову. Молекули притягуються одна до одної слабко, тому всі кислоти мають низьку температури плавлення, майже всі за нормальних умов є рідинами. Чи всі кислоти розчиняються у воді?  Звернемося до таблиці розчинності. Практично всі кислоти розчиняються у воді необмежено, тобто змішуються з нею в будь-яких співвідношеннях, за винятком силікатної кислоти.

Кислоти відносяться до складних речовин (Слайд 7,8)

Тому їх класифікують по різним ознакам (Слайд 9,10,11)

Перед тим як ми дослідимо хімічні властивості кислот, згадаємо правила безпеки. Більшість кислот – їдкі речовини. Вони спричиняють серйозні отруєння, опіки шкіри. Тому працювати з кислотами треба  дуже обережно, дотримуючись правил техніки безпеки.(Слайд 12).

У разі потрапляння розчину кислоти,наприклад, на руку його слід змити проточною водою, потім обробити шкіру розбавленим розчином соди. (Слайд 13).

Кузьма Прутков казав: «Всегда держись начеку!». (Слайд13)

Правила техніки безпеки роботи з кислотами від кабінету хімії:

Ты в химкабинет пришел, так запомни кроха,

Безопасность - хорошо! Быть безруким – плохо.

Окунаешь пальчик, про такого говорят « Бестолковый мальчик!»

Если пробуешь на вкус ты все непременно,

Может мальчик ты не трус, но глупец отменный!

При работе с кислотой не нужна тревога.

С осторожностью простой, избежишь ожога.

Чтоб разбавить кислоту, лил в нее водницу? Плохо!

Видно за версту, это не годиться.

Химик же, наоборот, вот как поступает:

Кислоты чуть-чуть прильет в воду и мешает.

 

Нам потрібно вияснити , що спільного у всіх кислотах

Тепер ми переходимо до практичного знайомства з кислотами.

1.Дія на індикатор (Слайд 14,15)

У три пробірки наливаємо розчин хлоридної кислоти, у кожну по черзі додаємо по краплі метилоранжу, лакмусу та фенолфталеїну.

Яким індикатором не можна виявити кислоту? (У розчині метилоранж – рожевим, лакмус – червоним,а фенолфталеїн – безбарвним. Фенолфталеїном не можна визначити кислоту) (Слайд 16,17,18)

2.Реакції з металами

У три пробірки по черзі поміщаємо мідну дротину, гранули цинку й порошок магнію. Додаємо розчин хлоридної кислоти. ( У пробірці з мідним дротом реакція не відбувається , з цинком хлорид на кислота повільно, з магнієм – бурхливо.)

Пробірка з магнієм навіть  розігрілася.

Як ви гадаєте, чому метали неоднаково реагують з кислотою? Виявляється, що існує ряд активності металів. Російський учений Микола Миколайович Бекетов розташував метали відповідно до їх активності в ряд від найсильніших до найслабших.

K

Ca

Na

Mg

Al

Zn

Fe

Ni

Sn

Pb

H2

Cu

Hg

Ag

Au

 

                                          активність металів збільшується

Витискують водень з кислот

 

Не витискують водень з кислот

Витискують водень з води, утворюють луги

Витискують водень з води за високої температури, утворюють оксиди

 

 

З водою не взаємодіють

 

З водного розчину солі витиснути неможливо

 

 

Можна добути витискуванням більш активним металом з розчину солі

 

Записуємо відповідні рівняння реакцій:

Cu+HCI

Zn+2HCIZnCI2+H2

Mg+2HCIMgCI2+H2

 

У результаті взаємодії цинку з хлоридної кислотою утворюється цинк хлорид і виділяється водень.

Висновок: в склад кислот входе водень.

Реакція між простою та складною речовинами, у результаті якої утворюються проста й складна речовини, називається реакцією заміщення.

3.Реакції з основними оксидами

Покладемо у пробірку трішки порошку купрум(ІІ)оксиду, додамо 1-2мл розчину хлоридної кислоти й нагріємо. Що ми спостерігаємо? ( Купрум (ІІ)оксид – речовина чорного кольору. У холодній кислоті не розчиняється, під час нагрівання з кислотою, утворюючи зелено-блакитний розчин.)

Записуємо відповідне рівняння:

CuO+2HCICuCI2+H2O

Вказуємо тип реакції. Реакція обміну – під час якої складні сполуки обмінюються своїми складовими частинами.

4.Реакції з основами

Основа + кислота = сіль + вода

NaOH+HCINaCI+H2O

Cu(OH)2+2HCICuCI2+2H2O

V.Закріплення вивченого матеріалу

Вправа 1. Допишіть рівняння

Na+HCI                                   Li+H2SO4

K+H3PO4                                Ca+HBr→

Mg+H2SO4                             Ba+H3PO4

AI+HCI→                                  AI+H2SO4

Вправа 2. Ігра «Третій лишній» (Слайд 20,21,22)

VI.Підсумки уроку. Виставлення оцінок

Запитання до класу

  • Що нового ви дізналися на цьому уроці?
  • Що найбільше запам’яталося?
  • Чи вдосконалили ви вміння зрівнювати хімічні рівняння?

Виставляючи оцінки,коментую їх.

 

  1.      Домашнє завдання (Слайд 23)

Опрацювати параграф,вивчити назви кислот

Творче завдання: підготувати повідомлення

  1. Бувають кислоти жирні?
  2. Як появилась назва «Лимонна кислота»?
  3.  Є кислоти в янтарі і в молоці?
  4. Чому укуси мурашок такі болючі?

 «Дивовижний світ кислот» розробка для уроку 8-го класу з презентацією, щоб учні краще могли засвоювати тему і не здавалося, що тема важка. Насправді – це мандрівка до кислот.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
31 березня 2018
Переглядів
1032
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку