«Дивовижний світ кислот» розробка для уроку 8-го класуз презентацією, щоб учні краще могли засвоювати тему і не здавалося, що тема важка. Насправді – це мандрівка до кислот.
Тема:Хімічні властивості кислот
Цілі уроку:ознайомити учнів з хімічними властивостями кислот; розширити знання учнів про реакції заміщення й обміну на прикладі хімічних властивостей кислот; показати практичне значення кислот; розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, хімічні реактиви;
Структура уроку:
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Ми продовжуємо вивчати тему «Основні класи неорганічних сполук». На сьогоднішньому уроці – вивчимо фізичні та хімічні властивості кислот.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
(У дужках курсивом – орієнтовані відповіді учнів)
2.Хімічний диктант
Na2O, P2O5,CO2, SO3, CrO, CuO, SiO2, Mn2O7, BaO, CrO3, K2O.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Записуємо тему уроку (Слайд 2)
Спочатку ми зробимо не велику екскурсію в історію(Слайд 3,4,5,6)
Кислоти мають молекулярну будову. Молекули притягуються одна до одної слабко, тому всі кислоти мають низьку температури плавлення, майже всі за нормальних умов є рідинами. Чи всі кислоти розчиняються у воді? Звернемося до таблиці розчинності. Практично всі кислоти розчиняються у воді необмежено, тобто змішуються з нею в будь-яких співвідношеннях, за винятком силікатної кислоти.
Кислоти відносяться до складних речовин (Слайд 7,8)
Тому їх класифікують по різним ознакам (Слайд 9,10,11)
Перед тим як ми дослідимо хімічні властивості кислот, згадаємо правила безпеки. Більшість кислот – їдкі речовини. Вони спричиняють серйозні отруєння, опіки шкіри. Тому працювати з кислотами треба дуже обережно, дотримуючись правил техніки безпеки.(Слайд 12).
У разі потрапляння розчину кислоти,наприклад, на руку його слід змити проточною водою, потім обробити шкіру розбавленим розчином соди. (Слайд 13).
Кузьма Прутков казав: «Всегда держись начеку!». (Слайд13)
Правила техніки безпеки роботи з кислотами від кабінету хімії:
Ты в химкабинет пришел, так запомни кроха,
Безопасность - хорошо! Быть безруким – плохо.
Окунаешь пальчик, про такого говорят « Бестолковый мальчик!»
Если пробуешь на вкус ты все непременно,
Может мальчик ты не трус, но глупец отменный!
При работе с кислотой не нужна тревога.
С осторожностью простой, избежишь ожога.
Чтоб разбавить кислоту, лил в нее водницу? Плохо!
Видно за версту, это не годиться.
Химик же, наоборот, вот как поступает:
Кислоты чуть-чуть прильет в воду и мешает.
Нам потрібно вияснити , що спільного у всіх кислотах
Тепер ми переходимо до практичного знайомства з кислотами.
1.Дія на індикатор (Слайд 14,15)
У три пробірки наливаємо розчин хлоридної кислоти, у кожну по черзі додаємо по краплі метилоранжу, лакмусу та фенолфталеїну.
Яким індикатором не можна виявити кислоту? (У розчині метилоранж – рожевим, лакмус – червоним,а фенолфталеїн – безбарвним. Фенолфталеїном не можна визначити кислоту) (Слайд 16,17,18)
2.Реакції з металами
У три пробірки по черзі поміщаємо мідну дротину, гранули цинку й порошок магнію. Додаємо розчин хлоридної кислоти. ( У пробірці з мідним дротом реакція не відбувається , з цинком хлорид на кислота повільно, з магнієм – бурхливо.)
Пробірка з магнієм навіть розігрілася.
Як ви гадаєте, чому метали неоднаково реагують з кислотою? Виявляється, що існує ряд активності металів. Російський учений Микола Миколайович Бекетов розташував метали відповідно до їх активності в ряд від найсильніших до найслабших.
K |
Ca |
Na |
Mg |
Al |
Zn |
Fe |
Ni |
Sn |
Pb |
H2 |
Cu |
Hg |
Ag |
Au |
|
← активність металів збільшується |
|||||||||||||||
Витискують водень з кислот |
|
Не витискують водень з кислот |
|||||||||||||
Витискують водень з води, утворюють луги |
Витискують водень з води за високої температури, утворюють оксиди |
|
З водою не взаємодіють
|
||||||||||||
З водного розчину солі витиснути неможливо
|
Можна добути витискуванням більш активним металом з розчину солі |
||||||||||||||
Записуємо відповідні рівняння реакцій:
Cu+HCI≠
Zn+2HCI→ZnCI2+H2↑
Mg+2HCI→MgCI2+H2↑
У результаті взаємодії цинку з хлоридної кислотою утворюється цинк хлорид і виділяється водень.
Висновок: в склад кислот входе водень.
Реакція між простою та складною речовинами, у результаті якої утворюються проста й складна речовини, називається реакцією заміщення.
3.Реакції з основними оксидами
Покладемо у пробірку трішки порошку купрум(ІІ)оксиду, додамо 1-2мл розчину хлоридної кислоти й нагріємо. Що ми спостерігаємо? ( Купрум (ІІ)оксид – речовина чорного кольору. У холодній кислоті не розчиняється, під час нагрівання з кислотою, утворюючи зелено-блакитний розчин.)
Записуємо відповідне рівняння:
CuO+2HCI→CuCI2+H2O
Вказуємо тип реакції. Реакція обміну – під час якої складні сполуки обмінюються своїми складовими частинами.
4.Реакції з основами
Основа + кислота = сіль + вода
NaOH+HCI→NaCI+H2O
Cu(OH)2+2HCI→CuCI2+2H2O
V.Закріплення вивченого матеріалу
Вправа 1. Допишіть рівняння
Na+HCI→ Li+H2SO4→
K+H3PO4→ Ca+HBr→
Mg+H2SO4→ Ba+H3PO4→
AI+HCI→ AI+H2SO4→
Вправа 2. Ігра «Третій лишній» (Слайд 20,21,22)
VI.Підсумки уроку. Виставлення оцінок
Запитання до класу
Виставляючи оцінки,коментую їх.
Опрацювати параграф,вивчити назви кислот
Творче завдання: підготувати повідомлення
«Дивовижний світ кислот» розробка для уроку 8-го класу з презентацією, щоб учні краще могли засвоювати тему і не здавалося, що тема важка. Насправді – це мандрівка до кислот.