На уроці використана групова робота: учні виконують експеримент, досліджуючи властивості лугів і нерозчинних основ, складають опорний конспект, закріплюють знання, працюючи з тестами, які взаємоперевіряються
Тема уроку: Хімічні властивості основ. Реакція нейтралізації.
Мета уроку: вивчити хімічні властивості основ: лугів і нерозчинних у воді; формувати
вміння і навички у проведенні експерименту, складанні рівнянь реакцій;
вміння прогнозувати, спостерігати, порівнювати і аналізувати,
застосовувати свій досвід у повсякденному житті; виховувати товариські
почуття, відповідальність за виконану роботу.
Тип уроку: засвоєння нових знань
ПЛАН УРОКУ
На минулому уроці ви вивчили склад, назви, класифікацію та фізичні властивості основ. Сьогодні ми закріпимо ці знання і вивчимо хімічні властивості основ. Адже, вивчення хімічних властивостей будь-якого класу речовин дає змогу зрозуміти їх природу, місце серед інших речовин, процеси взаємоперетворення. Хімічні властивості ви визначите експериментально, працюючи самостійно в групах за інструкцією. Пригадайте, що луги і кислоти – їдкі речовини, з ними слід працювати обережно, дотримуючись правил безпеки.
Після вивчення сьогоднішньої теми ви повинні знати хімічні властивості основ, визначення реакції нейтралізації; вміти складати рівняння реакцій за участю основ, аналізувати й порівнювати властивості. Знайти відповідь на проблемне питання: чи залежать властивості основ від їх класифікації?
Фронтальна бесіда:
- як утворюється назва основи?
Робота проводиться за технологією “навчання разом”. Клас поділено на 5 груп, кожна з яких виконує один із елементів спільного завдання за інструктивною карткою «Хімічні властивості основ» (додаток 1). Номер досліду, який необхідно виконати, співпадає з номером групи.
Запис в опорній схемі (додаток 2) проводиться теж у відповідному пункті. Учні можуть отримати допомогу, використовуючи підручник (Попель П.П.Хімія.8кл). Обов’язково складаються приклади рівнянь реакцій, наведених в опорному конспекті.
Перед виконанням лабораторних дослідів проводиться інструктаж з БЖД.
Після проведення дослідів і опрацюванні окремих властивостей, кожна група розповідає про свої дослідження, демонструє дослід, дублює записи на дошці. Учні поступово заповнюють опорні схеми, по закінченню звіту всі мають повний перелік хімічних властивостей основ. Під час звіту учитель фіксує названі властивості основ на різнокольорових кільцях (що відповідають лугам і нерозчинним основам), прикріплених на дошці.
В опорній схемі записується висновок та визначення реакції нейтралізації.
Учні продовжують працювати в групах над тестами (додаток 3), питання до яких зачитує учитель. Учні роблять записи на звороті опорних схем.
Учні самостійно здійснюють перевірку за кодом (додаток 4), підраховують набрану кількість балів.
Додаток 1
Інструктивна картка
«Хімічні властивості основ»
Уважно прочитайте завдання, зрозумійте його, а потім виконайте, дотримуючись правил ТБ!
Дослід 1(група 1). Дія лугів (розчинних основ) на індикатори
Візьміть три пробірки. У кожну з них налийте по 1 мл розчину натрій гідроксиду NaOH. Додайте кілька крапель розчину: у 1 –лакмусу; у 2 – метилоранжу; у 3 – фенолфталеїну.
Що спостерігаєте? Який висновок можна зробити?
Зробіть запис в опорну схему «Хімічні властивості основ» (п.1): вкажіть назву досліду, назви речовин, що реагують та утворюються.
Дослід 2 (група 2). Взаємодія лугів (розчинних основ) з кислотами
У пробірку налийте 1 мл розчину натрій гідроксиду NaOH. Додайте 1-2 краплі фенолфталеїну, а потім – розчин сульфатної кислоти H2SO4 (обережно!)
Що спостерігаєте? Про що свідчить зміна забарвлення?
Зробіть запис в опорну схему (п. 2) ): вкажіть назву досліду, клас речовин, що реагують та утворюються.
Закінчіть рівняння реакцій (для допомоги використайте § п. «Реакції з кислотами»)
З’ясуйте, як називаються реакції між основами і кислотами.
Дослід 3 (група 3). Взаємодія лугів (розчинних основ) з кислотними оксидами.
У пробірку налийте 1 мл розчину кальцій гідроксиду Са(ОН)2. Через скляну трубку декілька секунд видихайте (обережно!) вуглекислий газ СО2 у розчин.
Що спостерігаєте? Про що свідчить поява осаду?
Зробіть запис в опорну схему (п.3) ): вкажіть назву досліду, клас речовин, що реагують та утворюються.
Закінчіть рівняння реакцій (для допомоги використайте § п. « Реакції з кислотними оксидами»)
Дослід 4 (група4). Розкладання нерозчинних основ при нагріванні
У порцелянову чашку насипте купрум (ІІ) гідроксид Cu(OH)2, що знаходиться у пробірці. Чашку поставте на кільце штативу та нагрівайте (обережно!) за допомогою спиртівки. Зверніть увагу на зміну забарвлення речовини. Про що це свідчить?
Зробіть запис в опорну схему (п. 4) ): вкажіть назву досліду, клас речовин, що реагують та утворюються.
Закінчіть рівняння реакцій (для допомоги використайте § п. «Термічний розклад»)
Дослід 5 (группа 5). Взаємодія нерозчинних основ з кислотами.
До купрум (ІІ) гідроксиду Cu(OH)2 , що знаходиться у пробірці долийте (обережно!) трохи розчину (1-2 мл) хлоридної кислоти HCl .
Що відбувається з осадом? Про що це свідчить?
Зробіть запис в опорну схему (п. 5) ): вкажіть назву досліду, клас речовин, що реагують та утворюються.
Закінчіть рівняння реакцій, використовуючи для допомоги § п. «Реакції з кислотами».
З’ясуйте, як називаються реакції між основами і кислотами.
Додаток 2
Опорна схема
«Хімічні властивості основ»
лугів (розчинних основ) |
нерозчинних основ |
1.__________________________________
Лакмус Метилоранж Фенолфталеїн
|
4.___________________________________
+
Cu(OH)2 = Al(OH)3 = |
2.__________________________________
NaOH + H2SO4 = Ca(OH)2 + HCl =
|
5.___________________________________
ytyt
Cu(OH)2 + HCl = Al(OH)3 + H2SO4 =
|
3.___________________________________
Ca(OH)2 + CO2 = KOH + SO3 =
|
|
Додаток 3
І варіант
1.Ca(OH)2
2.MgO, Mg(OH)2, CO2, NaOH, HNO3, Cr(OH)3
а)оксиди;
б)кислоти;
в)основи
3.a/KOH
б/Cu(OH)2
в/Fe(OH)3
4.Zn(OH)2
5.a/NaOH, Na2CO3, Al2O3
б/KOH, ZnCl2, HNO3
в/LiOH, Mg(OH)2, Cu(OH)2
6.a/Fe(OH)3
б/NaOH
в/Ca(OH)2
7.a/Zn(OH)2
б/Cu(OH)2
в/Ba(OH)2
8.а/жовтий
б/малиновий
в/синій
9.а/кислот з металами
б/кислот з основами
в/оксидів між собою
10.а/Cu(OH)2
б/NaOH
в/Ca(OH)2
11.а/калій оксид
б/сульфатна кислота
в/карбон(ІV) оксид
12.а/калій гідроксид
б/карбон(ІV) оксид
в/кальцій оксид
ІІ варіант
а/оксиди
б/кислоти
в/солі
3. a/Fe(OH)3
б/CsOH
в/Ca(OH)2
4. Cr(OH)3
5. a/H2SO4, KOH, NaCl
б/Ca(OH)2, Pb(OH)2, NaOH
в/Al(OH)3, AlCl3, Al2O3
6. a/Mg(OH)2
б/Ca(OH)2
в/LiOH
7. a/NaOH
б/Cr(OH)2
в/Al(OH)3
8. а/малиновий
б/жовтий
в/синій
9 .а/основ з кислотами
б/оксидів з кислотами
в/розклад нерозчинної основи
10.а/Fe(OH)2
б/LiOH
в/Ba(OH)2
11.а/хлоридна кислота
б/сульфур (VІ) оксид
в/магній оксид
12.а/барій гідроксид
б/хлорид на кислота
в/калій оксид
ІІІ варіант
a/оксиди
б/кислоти
в/основи
б/Cr(OH)3
в/Cr(OH)2
б/KOH, ZnCl2, HNO3
в/LiOH, Mg(OH)2, Cu(OH)2
б/NaOH
в/Cr(OH)2
б/Cu(OH)2
в/Ba(OH)2
8. а/малиновий
б/синій
в/жовтий
9.а/кислот з металами
б/кислот з основами
в/оксидів між собою
10. a/KOH
б/Ba(OH)2
в/Cr(OH)3
11. а/калій оксид
б/сульфатна кислота
в/карбон (ІV) оксид
12. а/калій гідроксид
б/карбон (ІV) оксид
в/кальцій оксид
ІV варіант
а/оксиди
б/кислоти
в/основи
б/Ca(OH)2
в/LiOH
5. a/H2SO4, KOH, NaCl
б/Ca(OH)2, Pb(OH)2, NaOH
в/Al(OH)3, AlCl3, Al2O3
6. a/Cu(OH)2
б/Ca(OH)2
в/KOH
7. a/NaOH
б/Cr(OH)2
в/Al(OH)3
б/жовтий
в/малиновий
б/оксидів з кислотами
в/розклад нерозчинних основ
10. а/NaOH
б/LiOH
в/Al(OH)3
11. а/хлорид на кислота
б/сульфур (VІ) оксид
в/магній оксид
12. а/барій гідроксид
б/хлорид на кислота
в/калій оксид
Додаток 4
Кількість балів |
І варіант |
ІІ варіант |
ІІІ варіант |
ІV варіант |
0,5 |
1 кальцій гідроксид |
1 ферум(ІІ)гідроксид |
1 хром(ІІІ)гідроксид |
1 алюміній гідроксид |
0,5 |
2 в |
2 в |
2 а |
2 б |
0,5 |
3 в |
3 а |
3 б |
3 б |
0,5 |
4 ІІ |
4 ІІІ |
4 ІІ |
4 І |
0,5 |
5 в |
5 б |
5 в |
5 б |
0,5 |
6 а |
6 а |
6 в |
6 а |
1 |
7 в |
7 а |
7 в |
7 а |
1 |
8 б |
8 а |
8 а |
8 в |
1 |
9 б |
9 а |
9 б |
9 а |
2 |
10 а |
10 а |
10 в |
10 в |
2 |
11 б |
11 а |
11 б |
11 а |
2 |
12 а |
12 б |
12 б |
12 б |