Мета: вдосконалювати, розвивати образне мислення та мовлення учнів; учити знаходити характерні ознаки образів, розвивати кмітливість, уяву, розширити і збагатити знання дітей про гарбузи та інші овочі; ознайомити з історією та лікувальними властивостями овочів, використання гарбузів в українській кулінарії, розвивати акторські здібності та вокально-хорові навички, розвивати вміння читати в особах, доводити свої міркування, збагачувати словниковий запас учнів, виховувати любов до людей, які бережуть традиції і звичаї нашого народу.
Обладнання: кросворд про овочі, тести до пісні «Ходить гарбуз по городу», ілюстрації гарбузової родини (картопля, гарбуз, диня, буряк, огірки, морква), предметні малюнки для складання загадок.
1
До уроку допустив:
вчитель 3-Б класу____________________
викладач-методист____________________
Дата________________________________
Тема: «Народні пісні. «Ходить гарбуз по городу». «Три товариші» (українська народна пісня). Загадки».
Тема уроку: Народні пісні. «Ходить гарбуз по городу». «Три товариші» (українська народна пісня). Загадки.
Мета: вдосконалювати, розвивати образне мислення та мовлення учнів; учити знаходити характерні ознаки образів, розвивати кмітливість, уяву, розширити і збагатити знання дітей про гарбузи та інші овочі; ознайомити з історією та лікувальними властивостями овочів, використання гарбузів в українській кулінарії, розвивати акторські здібності та вокально-хорові навички, розвивати вміння читати в особах, доводити свої міркування, збагачувати словниковий запас учнів, виховувати любов до людей, які бережуть традиції і звичаї нашого народу.
Обладнання: кросворд про овочі, тести до пісні «Ходить гарбуз по городу», ілюстрації гарбузової родини (картопля, гарбуз, диня, буряк, огірки, морква), предметні малюнки для складання загадок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання
У нас сьогодні ніби свято
Гостей зібралося багато
Ану ж на них ви подивіться
Та веселенько усміхніться
І привітайте їх у нас,
Що завітали в добрий час.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Я називаю риси характеру особи, а ви називаєте хто це!
а) Прочитати прислів’я на одному мовному видиху. Після короткого видиху – пауза – вдиху прочитати прислів’я повністю. Повторити 3 рази.
Осінь усьому рахунок веде.
Осінь іде й за собою дощ веде.
б) Робота зі скоромовкою
Бабин біб розцвів у дощ.
Буде бабі він у борщ.
Прочитати з питальною інтонацією, передайте здивування, радість під час читання.
Вгадайте про що я говорю:
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
1. Підготовка до сприймання пісні
Акровірш
Гарний виріс на городі в нас овоч,
А бадилля розпустив на весь город.
Разом із картоплею, квасолею
Бува веселий заводить хоровод.
У сім’ї городній його поважають
За господаря свого усі сприймають.
2. Вправа «Перекладачі»
- Переставте склади і прочитайте слова. Знайдіть зайве слово. Доведіть свою думку
Киогір – огірки шагру - груша
Рякибу – буряки сокваля – квасоля
Няди - диня
3. Розгадування кросворду (робота біля дошки)
В зелений одяг нарядився.
А минуло кілька днів –
То він почервонів. (Помідор)
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
в |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ч |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
і |
|
|
|
|
|
4.Слово вчителя
– Героями кросворду, вправи «Перекладачі», сценки були овочі. Зрозуміло, що і тема уроку пов’язана з овочами. Про себе прочитайте назву твору, а вголос ті слова, які надруковані меншим шрифтом. – Так, українська народна пісня.
- На сьогоднішньому уроці ми познайомимося ще з одним жанром усної народної творчості – народна пісня. Народні пісні мають форму вірша. За змістом вони часто нагадують казки. У тих піснях, що ви прочитаєте, природні явища та рослини зображені як живі істоти. Читати пісні треба наспівно, наче ведеш довірливу розмову.
- А які українські народні пісні ви знаєте? ( «Веселі гуси», «Ой, єсть в лісі калина», «Ой на горі жито»)
- Прочитайте вголос назву пісні. – Як ви гадаєте, де будуть відбуватися події? Про що розповідатиметься в цій пісні?
Сьогодні на уроці ми познайомимося з українськими народними піснями «Ходить гарбуз по городу» і «Три товариші»,
IV. Опрацювання української народної пісні «Ходить гарбуз по городу». Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
1. Читання пісні вчителем
- Чи сподобалась пісня? Чим?
- Хто дійові особи пісні?
- Де відбуваються події? Чи правильне було передбачення?
- Який настрій пісні? ( Вона весела, життєрадісна)
2. Словникова робота
1.Пояснення значення слів
Свояк – родич бараболя – картопля
перістий – рябий піддержав – підтримав
2. Прочитати правильно слова:
Гарбузові, господиня, родичі, городу
3. Читання пісні учнями мовчки
- Яким тоном потрібно читати слова автора? Дійових осіб? (слова автора потрібно читати розповідним тоном, слова гарбуза – поважним, інших овочів – радісним, захопленим тоном)
4. Читання ланцюжком (за строфами)
Настанова: Читаючи строфу, намагайтеся грати роль певної дійової особи.
5. Розвиток швидкості читання.
диня – (господиня); буряки – (свояки); біб – (рід); бараболя – (квасоля) ; огірочки – (дочки).
На город підемо працювати,
Будем овочі збирати,
Вітамінів в них доволі,
Будемо ми усі здорові.
Підемо ми в сад гуляти,
Будем фрукти ми зривати,
Вітаміни в них теж є,
Це здоров’ячко моє.
а) Розгляньте малюнок. Чи упізнали ви «гарбузових родичів?» Назвіть їх усіх зліва – направо.
б) Який настрій передано на малюнку?
в) Кого зайвого зобразив художник? (Моркву) А кого потрібно ще домалювати? (буряка, квасолю).
8. Інформація дітей про овочі та їх корисні властивості:
Учень 1 Кожен знає, що морквиця
На городі, мов цариця.
Коси довгі кучеряві,
Та ще й платтячко яскраве
Я смачна і вітамінна,
І не гірша апельсина.
Той, хто моркву поважає
До ста років доживає.
Учень 2 Український борщ чудовий
По усіх краях відомий
У борщі я головний
Борщ без мене не смачний.
Учень 3 А зелені огірочки
Всі вживають залюбки
Нас шанують недаремно:
Дух наш свіжий і приємний.
На канапці і в салаті
Ми і в будень і на святі.
Учень 4 Помідор – смачний, кругленький,
Має щічки червоненькі
До смаку я в кожній страві
Роблять соки і приправи
Соус, борщик і салат
Люди з радістю їдять.
Учень 5 На цибулю нарікають,
Що до сліз я допікаю,
Вибачте та я не винна,
Бо я лікарська рослина.
Соком з медом почастую
І здоров’я подарую.
Учень 6 Часничок я білозубий
Ви мене не бійтесь, люди
Хоч гіркий я – та корисний.
Всім мене потрібно їсти.
Хто мій зуб з’їдає сміло,
Буде мати зуби білі.
Учень 7 Кожен знає: жовта диня
На городі господиня
Я – солодка, соковита,
Покуштуй - не схочеш пити
А як їстимеш саму,
Всі хвороби прожену.
Учень 8 Я найстарший на городі!
Я великий і бокастий,
Жовтогрудий і смугастий
Я – чудовий дар осінній,
З гарним та смачним насінням
Хто їсть кашу гарбузову
Буде сильним і здоровим
Учень 9 Із капусти варять борщ.
А з капусти пиріжки
Найсмачніші в світі
Їх з’їдають залюбки
Учень 10 Їх вживають для здоров’я
Щоб здорові ви були,
Всі вони для вас зросли
Кожен смак і користь має,
Людям сили добавляє
Пам’ятайте, любі діти
Треба овочі – любити!
9. Читання пісні в особах.
10. Запитання за змістом:
- Чим ця пісня схожа на казку?
- Чому диня, огірки, буряки, квасоля, бараболя і біб назвали себе гарбузовими родичами?
- Прочитайте, з яким запитанням звертається гарбуз до родичів?
- Яку відповідь давали всі родичі на запитання гарбуза?
- Назвіть за порядком, хто відповідає гарбузові:
- З чим приготують гарбуза? Як про це говорить він сам?
- Який інший заголовок можна дібрати до пісні?
11. Тести
а) «Ходить буряк по городу»
б) «Ходить часник по городу»
в) «Ходить гарбуз по городу»
а)українська народна пісня;
б) російська народна пісня;
в)білоруська народна пісня.
а) горох;
б)біб;
в)гарбуз.
а) цибуля;
б) диня;
в) капуста.
а) бурячки;
б) боби;
в) огірочки.
а) з рисом і м’ясом;
б) з пшоном і салом;
3)з картоплею і рибою
а) Читання скоромовки «Сів шпак», буксиром (за вчителем)
б) Читання луною скоромовки «Хлопець».
в) Мовчазне читання скоромовки «Сорока».
г) Конкурс на кращого скоромовця.
- Прочитайте швидко ту скоромовку , яка найбільше вам сподобалась.
а) Читання і відгадування ланцюжком . Той, хто читає, має право першим сказати відгадку. Якщо він не знає, клас відгадує хором.
VІІ. Підсумок уроку.
2. Гра «Мікрофон» (Свою відповідь починаємо зі слів….)
- Я довідався на уроці, що ….
- Мені сподобалось ….
- Я тепер знаю ….
Всі дружні й активні були увесь час,
Хороші оцінки чекають на вас.
VІІІ. Домашнє завдання.