Мета: продовжити знайомство учнів з кращими зразками усної народної творчості (казками); вчити дітей визначати головну думку твору, засоби, якими в творі досягається мета; закріпити знання учнів про ознаки чарівної казки; формувати вміння читати в особах; поглиблювати уявлення про етику людських стосунків, виховувати повагу до старших.
Обладнання: набір сюжетних малюнків («Кобиляча голова»), ілюстрації до казок, картки з уривками казок, мультимедійне забезпечення, картки із завданнями.
1
Тема: Заздрощі до добра не приведуть. Українська народна казка «Кобиляча голова».
Мета: продовжити знайомство учнів з кращими зразками усної народної творчості (казками); вчити дітей визначати головну думку твору, засоби, якими в творі досягається мета; закріпити знання учнів про ознаки чарівної казки; формувати вміння читати в особах; поглиблювати уявлення про етику людських стосунків, виховувати повагу до старших.
Обладнання: набір сюжетних малюнків («Кобиляча голова»), ілюстрації до казок, картки з уривками казок, мультимедійне забезпечення, картки із завданнями.
Хід уроку
l. Організаційна частина
Вчитель.
Продзвенів дзвінок.
Починається урок.
З чого ж нам його почати?
Діти. Скоромовку розказати!
Вчитель. Поправляєм язички,
Щоб не плутались значки.
І про мишок діалог,
Щоб цікавим був урок.
Вчитель.
Добре. Перший ряд вже починає -
Скоромовку промовляє:
Мама вчить мене читати,
Вчить мене читати тато.
Вчить дідусь і вчить бабуся
Скоро – скоро я навчуся.
Вчитель.
Другий ряд теж не дрімає
І швиденько промовляє.
Начитався букварика
Та й малюю косарика
Коси сіно косарику
На своєму гектарику
Вчитель:
А тепер у класі тиша,
щоб почуть розмову мишок.
3 ряд наш починає
І тихенько промовляє:
Діти:
Мишка мишку запитала: «Що сьогодні поробляла?»
Відказала мишка мишці: «Букву А шукала в книжці.
Буду азбуку вивчати, щоб самій казки читати».
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Гра «З якої казки».
- Прочитайте уривки творів, подумки вставляючи пропущені букви, кінцівки слів та слова ( за початковою буквою ).
Картка 1.
От К..р..ло, вби.. з… , ви..в..лив кня… й в..дв..в кня… . Кн…зь
у..е не з..ав, як й..му дя… . (От Кирило, вбивши змія, визволив князівну й відвів князеві. Князь уже не знав, як йому дякувати).
Картка 2.
Скину… їй п.. пір`я… , дів… увер..ілас.. в пір… , зро..ил..с… каче… і по….тіл.. з т..бунч..к… . (Скинули їй по пір’ячку, дівчина увертілася в пір’ячко, зробилась качечкою і полетіла з табунчиком).
( Казки « Кирило Кожум`яка» і « Кривенька качечка» ).
2. Тест.
а) казки про тварин; б) чарівні казки
2. Чому Кирило має таке прізвище?
а)бо м’яв шкіру; б) бо носив м’ятий кожух
3. Кого змій не з’їв?
а) князя; б) князівну
4. Як князівна повідомила батькові про те, що змія можна подужати?
а) листом; б) голубом
5. Хто вмовив Кирила битись?
а) князь; б) маленькі діти
6. Які вимоги перед князем поставив Кирило Кожум’яка?
а) дати йому мішок золота; б) дати йому 12 бочок смоли і 12 возів конопель
7. Хто переміг в бою?
а) змій; б) Кирило Кожум’яка
8. Як народ віддячив героєві?
а) славив його; б) нагородив коштовностями.
Правильні відповіді: 1б, 2а, 3б, 4б, 5б, 6б, 7б, 8а.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми з вами помандруємо в чарівне місто, ми з ним нерозлучні в дитинстві , але й дорослими не забуваємо про нього. Бо мудрість, добро, краса його - невичерпні. Чи задумувались ви на тим, чому живуть і не вмирають народні казки ? А безсмертні вони тому, що в них живе сам народ. Отже ми мандруємо до казкового міста ”Палацу Чарівних Казок”.
( Це цікава розповідь, в якій мовиться про щось неймовірне,
фантастичне, і яка має повчальний характер).
( Казки маленькі, та розуму в них багато.
Казка вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій ).
Перш ніж ми приступимо до читання казки, я загадаю вам загадку.
Була у діда доня,
Мов сонечко в долонях!
Розумна, трудівниця,
Велика жартівниця.
Та баба незлюбила –
Завести в ліс веліла…
Багатство їй дала
Чия там голова?
(«Кобиляча голова») М.Пономаренко.
ІV. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу.
1). Підготовка учнів до сприйняття тексту. Словникова робота.
Читання пірамідок слів учнями.
Дівко пані сама
батечко нічого робить
кобиляча досвітки небилиці
колодочка повечеряла зненавиділа
- ко - - ні - - не -
Дівко пані небилиці
батечко нічого зненавиділа
кобиляча
колодочка
Повечеряла – поїла ввечері;
небилиці – те, чого насправді не буває; вигадка, брехня;
зненавиділа – не полюбила;
досвітки – зібрання молоді для розваг та роботи;
призьба – невисокий земляний насип вздовж стін хати
знадвору.
2. Читання казки вчителем.
- Діти, я буду читати казку, до слів «Це ж мій батечко дрівця рубає…», а ви продовжите читати далі.
Отже, приготувались і уважно слідкуйте.
(Про дідову та бабину дочку).
Вчитель:
Ми з вами гарно потрудились,
мабуть, трохи притомились.
Тепер настав час відпочинку –
Ми проведем фізкультхвилинку.
Ми читати перестали
і тепер всі дружно встали.
Будем ми відпочивати,
нумо вправи починати.
Руки – вгору, руки – вниз,
І легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
на хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
раз – присіли, другий – встали.
Всі за парти посідали,
І читати знов почали.
В театр ми пограємо,
В особах почитаємо.
Зараз ми уявимо себе маленькими артистами і прочитаємо казку в особах.
Гра «Доповни речення». Гра «Найкращий розвідник».
- Діти, я буду читати початок речення з казки, а ви – знаходити продовження даних речень.
Я буду читати твердження: якщо вони правильні – плескайте в долоні, якщо не правильні – не плескайте.
Дід і баба були самотні (–)
Дідова дочка була лінива (–)
Бабина дочка була роботяща (–)
У лісовій хатинці на дівчат чекала кобиляча голова (+)
Голова просила про допомогу (+)
Бабина дочка відмовилась відповідати (+)
8. Характеристика дійових осіб. Складання «асоціативного куща».
( На дошці прикріплюються малюнки дійових осіб казки ( діда, баби, дідової і бабиної дочки. Діти разом з вчителем добирають риси характеру і записують ці слова у відповідні колонки).
( - Поведи свою дочку, де хоч, там її і дінь, щоб вона в нас дурно хліба не їла! )
( Лінива, брехлива, заздрісна, зла, груба, неслухняна, невихована, горда).
( Працьовита, слухняна, добра, чуйна, лагідна).
( Власні висловлювання дітей).
- Кого з героїв вам жаль?
V. Підсумок уроку. Гра „Мікрофон”
КАЗКА ВЧИТЬ......
-Яку казку ми прочитали? ( Українську народну казку « Кобиляча голова» ).
- Чи можна цю казку назвати чарівною? ( Так, можна ).
- В чому проявляється її чарівність?
2. Заключне слово вчителя.
Дорогі діти! Я вам дуже вдячна за любов до рідної мови, за уважне читання казок, за те, що ви любите і шануєте рідне слово. Бажаю вам подальших успіхів у навчанні.
Я хочу,
Щоб ніколи
Не лишав вас світ казковий.
Навіть , коли ви станете
Дорослими людьми.
Щоб з вами радо зустрічались
І завжди щиро усміхались.
3.Робота над прислів’ям.
Прочитайте «розсипане» прислів`я. До кого з героїв воно відноситься?
не робиш кайся
сподівайся зло
Робиш зла й
добро
(Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся ).
Ось і уроку кінець
Хто працював, той молодець!
Всі дружні й активні були увесь час.
Хороші оцінки сьогодні у вас! (Оцінювання учнів)
VI. Домашнє завдання.
С. 74-76 читати і переказувати, читати в особах.