Тема уроку: Хорова духовна музика.
Мета:
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, мультимедійна дошка, мультимедійна презентація.
Основні поняття для засвоєння: духовна музика, характерні ознаки меси, історія розвитку цього жанру, композиційна будова (форма) меси.
Твори, що вивчаються на уроці:
План уроку:
Хід уроку
1. Організаційний момент. Мотивація до навчання.
Слайд 1
Музичне вітання
Добрий день, діти! – Добрий день!
Будемо співати! – Будемо!
Музику слухати! – Будемо!
Подорожувати! – Будемо!
Отже вирушаймо в подорож! (2 р.)
2. Новий матеріал для засвоєння та музичне сприймання.
Слайд 2
Ми опинилися у Німеччині, в невеликому містечку Айзенах. Розташоване воно у федеральній землі Тюрінгії. Це місто, в якому поєднуються сучасність і дух старовини. На вулицях міста можна побачити багато туристів, які споглядають його старовинні будівлі, пам’ятки архітектури, відвідують музеї та храми. Мешканці міста теж полюбляють прогулюватися його тихими вуличками…
А колись давно, більше 300 років тому, вуличками цього міста ходив маленький хлопчик. Звали його Йоганн Бах. Він, як і всі діти, навчався у школі, співав у хорі – мав гарний голос. А ще він грав на скрипці. І це не дивно, бо ж усі у його сім’ї були музикантами. Тато був скрипалем і навчав музиці своїх дітей. Маленький Йоганн отримав у подарунок скрипку, коли йому виповнилося 5 років, і з того часу музика стала невід’ємною частиною його життя.
Слайд 3
2. “Знайомство з органом” (звучить Хоральна прелюдія фа-мінор)
Сьогодні Йоганн прийшов зі своєю родиною до церкви. У церкві зібралося багато людей, вони уважно слухають проповідь священика. Церковний хор готується співати хорал – церковний гімн, який виконується в унісон (одноголосно). Мелодія і слова хоралу добре відомі усім прихожанам церкви і вони теж співатимуть разом із хором. А тим часом органіст починає виконувати хоральну прелюдію – короткий твір, що слугує вступом до хоралу. Маленький Йоганн уважно спостерігає за грою органіста. Придивляється, як його пальці перебирають клавіші мануалів – клавіатур, які розташовані у декілька рівнів, а ноги натискають на важкі педалі. Звук, який лине із високих труб органу, наповнює все приміщення церкви, і здається, що це вже не труби органу, а труба самого архангела Гавриїла сповіщає всім благу вість про народження Ісуса Христа…
Маленький Йоганн мріє навчитися грати на органі. Він ще не знає, що мине кілька десятків років і він стане неперевершеним органістом, який своєю грою та імпровізаціями не мав рівних у тогочасній Німеччині. Серед його органних творів буде багато хоральних прелюдій, одна з яких – Хоральна прелюдія фа-мінор – звучить зараз.
Слайд 4
3. “Спи, Ісусе” (звучить заключний хор твору «Страсті за Матвієм»)
Маленький Йоганн багато часу проводить у церкві, адже тут працює органістом його старший брат Йоганн Христоф. Маленький Йоганн теж навчається грати на органі, а ще він багато часу проводить у роздумах… Все частіше погляд його звертається до зображення лику Ісуса Христа – Спасителя, який віддав своє життя, щоб звільнити людство від ярма гріха. Споглядання страждань Ісуса сповнює серце маленького хлопчика жалем і співчуттям. А ще він згадує своїх маму і тата, які нещодавно померли, залишивши його сиротою, і гіркі сльози котяться по його щоках. “Спи спокійно, Ісусе. Спи спокійно, мамо. Спи спокійно, тату.” – шепоче маленький, але вже такий дорослий Йоганн…
Через багато років Йоганн Себастьян Бах напише декілька творів на євангельську тему страждань Ісуса Христа. Найвідомішим із них є твір “Страсті за Матвієм”, заключну частину якого ми зараз слухаємо. В основі цього твору лежить текст глав Євангелія від пророка Матвія, в якому розповідається про життя, смерть і воскресіння Ісуса Христа.
Слайд 5
4. ”Вершина творчості”
Так сталося, що все своє життя Йоганн Себастьян Бах працював у церквах різних міст Німеччини капельмейстером та органістом і писав музику, призначену для церковної служби. Сам він теж був глибоко віруючою людиною. Ось один із його висловів: “Вся моя музика належить Богу, і всі мої здібності Йому призначені”.
Вершиною майстерності митця вважають Месу сі-мінор, або як її ще називають, “Високу месу”. Месою називають багаточастинний твір для хору та солістів, написаний на духовний текст для виконання під час католицького богослужіння. Самі католицькі богослужіння теж традиційно називаються месами. До X століття меси виконувалися одноголосно (григоріанський спів), пізніше багатоголосно. Із XVII століття у католицьких церквах (костелах) почали використовувати інструментальний супровід.
Традиційна католицька меса складається із 6 частин. Кожна частина отримала назву від перших слів молитви на латинській мові:
1. Kyrie (“Господи, помилуй”)
2. Gloria (“Слава”)
3. Credo (“Вірую”)
4. Sanctus (“Святий”)
5. Benedictus (“Благословенний”)
6. Agnus Dei (“Агнець божий”)
У своїй Месі Бах відходить від традиційного 6-частинного циклу, створивши монументальну композицію, яка складається із 24 номерів, об’єднаних у 4 частини: Kyrie, Gloria, Credo та Sanctus.
3. Аналіз музичного твору і повторне слухання.
Слайд 6
1. Аналіз музичного твору.
Завдання: прослухати фрагмент 1 частини музичного твору, визначити склад його виконавців, охарактеризувати засоби музичної виразності – темп, динаміку, характер виконання.
Меса сі-мінор. І ч. («Господи, помилуй»)
Звучить хор, орган, оркестр.
Темп повільний, динаміка: голосно – тихо – помірно тихо. Мелодія траурна, скорботна, жалібна, сумна. Музика передає благання про помилування, покору перед Божою волею.
2. Повторне слухання музичного твору.
Слайд 7 (звучить Меса сі-мінор. І ч. («Господи, помилуй». 5-голосний хор))
Ми знаходимося у Соборі Паризької Богоматері. Це католицький костел у центрі Парижа, один із символів Франції. Звучить 1 частина Меси сі-мінор – “Kyrie”. Меса розпочалася патетичним закликом хору – “Kyrie eleison” (“Господи, помилуй”). Потім починається фуга – спочатку у оркестровому виконанні, потім її тему підхопить 5-голосний хор. Прохання про помилування “Kyrie eleison” звучить протягом всієї 1 частини. Лише цих двох слів молитви достатньо Бахові для вираження в музиці всіх відтінків почуттів людини…
Музика Меси виходить за рамки церковної музики. Це масштабний твір для концертного виконання, який вимагає великої виконавської майстерності. Тому Меса ніколи не виконується у церкві, і за життя композитора виконувалася лише окремими частинами. Бах працював над Месою протягом багатьох років і вона стала своєрідним підсумком його творчої діяльності. Це твір великої філософської мудрості, людяності, глибини почуттів. Від страждання і скорботи в перших частинах меси митець приводить слухачів до надії, віри в добро, в загальнолюдські цінності у фіналі, протиставляє смерті непереборну силу життя.
Баха вважають митцем, чиї твори вийшли за рамки розуміння сучасниками. Це твори, які були спрямовані у майбутнє, де їх зміст, сенс, задум Генія люди почали розуміти лише з часом. Тому твори цього композитора звучать вже протягом 3 століть, у наш час, і їх знає та шанує увесь світ.
Слайд 8
Всі прослухані твори написані на релігійну тематику і призначені для виконання у церкві. Така музика називається духовною музикою. Зразки духовної музики ми розглядаємо сьогодні на уроці, вони призначені для хорового співу, отже, тема нашого уроку – “Хорова духовна музика”. Жанрами духовної хорової музики є хорал і меса.
4. Фізкультхвилинка – «Хвилинка релаксації»
Слайд 9
Слово духовний походить від слова душа. Коли ми відпочиваємо, наша душа відлітає далеко-далеко у небеса. Зараз ми, маленькі ангелята, змахнемо зі своїх крилець втому і дозволимо своїй душі літати високо над землею, поміж зірок і планет під музику Йоганна Себастьяна Баха…
1. Вправа на розслаблення.
Підняти руки вгору – вдих, нахилитися, опустити руки – видих. (3 р.)
Музикотерапія – один з найдавніших методів лікування. Вона здатна надихати і підбадьорювати, заспокоювати і зцілювати. Великий математик і філософ Піфагор стверджував, що музика підкоряється вищому закону (математиці) і тому відновлює в нас гармонію небесних сфер. Це було перше наукове пояснення цілющого ефекту музики.
У вашій музичній “аптечці” обов’язково повинні бути твори класичної музики. Класична музика діє розслабляючи, знімає втому, заспокоює, покращує настрій і сон, підвищує здатність до інтелектуальної діяльності і навіть зміцнює імунний захист організму.
Музичні інструменти по-різному впливають на людський організм. От, наприклад, орган гармонізує енергетичний потік в хребті, приводить в порядок розум. Органна музика Баха має здатність знімати біль.
Під час слухання музики вимкніть мислення, повністю віддавайтеся звуковому потоку і тим відчуттям, які у вас виникають.
2. Вправа на активізацію.
“Ожили”, потріпали крильцями.
5. Хоровий спів
Слайд 10
1. Налаштування на спів.
Ми звертаємося до Бога не лише в церкві, а й у повсякденному житті.
Прохаємо: здоров’я, поради, заступництва, підтримки, помилування, допомоги…для себе, своїх рідних, друзів, знайомих, своєї країни, всіх людей на землі...
Дитяча молитва
Пошли нам, Боже,
Маленьким дітям,
Щастя, здоров ́я
На довгі літа.
Щоб нам світила зіронька долі,
Щоб ми не знали лиха ніколи.
Щоб виросли розумні і сильні,
Душею чисті і серцем вільні.
А всьому нашому народу
Ти добру долю принеси,
Усяке зло й лиху пригоду
Від України відверни.
Дай добру волю й много літ,
Щоб пісня – слава України,
Полинула на цілий світ.
Слайд 11
2. Розспівування
Україна здавна славилася своїми красивими, “ангельськими” голосами. Давайте і ми, маленькі ангелочки, поспіваємо.
1. Вправа-настроювання (завдання – увійти в сферу тональності, запам’ятати тоніку, стійкі ступені).
2. Вправа-розспівування на основі мелодії пісні (завдання – оспівування тоніки (тоніка – ввідна ступінь), діатонічна секвенція у висхідному русі, спів ступенів мажорного звукоряду у низхідному напрямку).
Слайд 11
3. Розучування приспіву пісні
1. Розучування мелодії приспіву.
Розучування мелодії методом “на слух” – гра “Луна”.
2. Робота над фразуванням.
Прийом ритмодекламації – промовляння тексту в ритмі пісні, визначення наголосу у фразі, м’яка атака сильної долі.
Об’єднання фраз приспіву.
Слайд 12
3. Творче завдання “Виконання церковного хоралу”.
Більша частина учнів співають мелодію приспіву в унісон, окрема група учнів (“ангелочки”) виконують підголоски.
Слайд 12
1. Показ пісні. (Слухання 1 куплету і приспіву)
А зараз ми послухаємо як наш хорал прозвучить у сучасній естрадній пісні.
2. Розповідь про автора пісні.
Щойно ми прослухали 1 куплет і приспів пісні, яка називається – “Господи, помилуй нас”. Її автор – український співак, композитор, поет Тарас Петриненко. Він завжди всім серцем вболівав за нашу Батьківщину і присвятив їй чимало пісень. Пісня “Господи, помилуй нас” була написана ще в далекому 1993 році, але залишається актуальною до цього часу. Особливо зараз, коли наша країна переживає нелегкі часи. Давайте ж, вболіваючи за долю України, разом із співаками звернемося до Бога – “Боже, Україну збережи. Господи, помилуй нас.”
3. Слухання 1 куплету і виконання приспіву пісні під фонограму.
6. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
Слайд 13
1. “Зв’язок минулого із сучасністю”.
Сьогодні ми познайомилися із творами двох композиторів – Йоганна Себастьяна Баха і Тараса Петриненка. Назвіть спільні і відмінні риси музичних творів цих митців, з якими ми знайомилися на уроці.
Відмінні – композитори жили у різні епохи, у різних країнах;
писали твори різних жанрів (хорова духовна музика (меса, хорал) – естрадна пісня, для різних інструментів;
характер звучання (мінор, тривожність, покора божій волі – мажор, просвітленість, віра).
Спільне – звертання до Бога, бажання спокою душі, миру, віра в добро, в загальнолюдські цінності. Бах – вихід за межі церковної музики, ствердження гуманістичних ідеалів.
Отже, хоч музичні твори були написані у різний час, у різних країнах, вони виражають віру всіх людей на землі у ідеали гуманізму.
2. “Враження”
Поділіться своїми враженнями від прослуханих творів. Які твори запам’яталися найбільше?
3. Оцінювання роботи на уроці.
Слайд 14
7. Домашнє завдання.
1. Знайдіть в Інтернеті музичні твори, з якими ознайомилися на уроці.
Запропонуйте своїм рідним та друзям послухати їх.
Розкажіть, що ви знаєте про ці твори.
2. Послухайте хоральні прелюдії Баха. Додайте у папку своєї улюбленої
музики ті з них, що сподобалися вам найбільше.
Слайд 15
8. Вихід із класу.
1. Музичне прощання.
- Вже пролунав дзвінок, закінчився урок.
До побачення усім!
2. Вихід із класу (пісня “Господи, помилуй нас”)
1